Entertainment alle pijlers

Obese - 2013

29-01-2013 10:40 2513 berichten
Alle reacties Link kopieren
Obese begint zondag weer! Wie gaat het ook weer trouw kijken?

Vanaf zondag 3 februari gaan zes nieuwe kandiaten, met de steun van presentatrice Wendy van Dijk, aan de slag met de overtollige kilo’s in een nieuwe reeks ‘Obese’ bij RTL 4.

De kandidaten

Ruben (222 kg), Michel (222 kg), Stanley (227 kg), Amanda (138 kg), Lilian (171 kg) en Tamara (163,5 kg) zijn de zes nieuwe deelnemers die de kans krijgen om hun levensstijl drastisch te veranderen. Mede door het succes van de eerste serie, die ook hun ogen heeft geopend, zien zij zelf in dat het zo niet langer kan.

Zwaar traject

Wendy verrast ze met de boodschap dat zij degenen zijn die het zware traject van 300 dagen ingaan. Zij hebben nog een hele lange weg te gaan en weten inmiddels wat ze te wachten staat. Lukt het ze om het tij te keren en een nieuw levensritme te vinden, waardoor ze in ieder geval uit de gevarenzone stappen en gezonder door het leven kunnen?
quote:sabbaticalmeds schreef op 10 maart 2013 @ 20:43:

soleil hier: http://www.suikerinfo.nl/ ... en-uit-de-wetenschap.html

Ik struikelde toevallig over dit topic omdat ik Obese zit te kijken en kon het niet laten hierop te reageren.

Het Kenniscentrum suiker & voeding wordt gevormd en betaald door? Juist, de suikerproducenten. Die vooral hun product geen slechte naam willen bezorgen. Zie ook een uiterst informatieve uitzending van Zembla een paar weken geleden.
Je hebt toch naast lichamelijke verslaving ook geestelijke verslaving? En het gaat er toch ook niet om dat je er niks aan zou kunnen doen? Maar dat het gewoon lastig is vanwege het loslaten van een zekere verzachtende werking van zoiets.
Weet je ik geloof best dat door verdriet men behoeft krijgt om die leegte of dat verdriet weg te krijgen, de een doet dat door eten, de ander door veel te werken,weer een gaat drinken en weer een ander gaat poetsen.

Wat ik dan niet snap is dat mensen dat van zichzelf niet zien, dat ze dat verdriet op een verkeerde manier proberen te verwerken of weg te krijgen. Ergens in die jaren moet zij toch bedacht hebben dat ze zoveel eet doordat ze niet goed met haar emoties kan omgaan?
quote:sabbaticalmeds schreef op 10 maart 2013 @ 20:50:

Voedsel troost niet. Jij denkt dat het troost, dat is het verschil. Maar voedsel is gewoon voedsel, niet meer en niet minder. een sigaret troost ook niet, drugs ook niet, dus wat is je punt?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:newimprovedkitty schreef op 10 maart 2013 @ 20:52:

Weet je ik geloof best dat door verdriet men behoeft krijgt om die leegte of dat verdriet weg te krijgen, de een doet dat door eten, de ander door veel te werken,weer een gaat drinken en weer een ander gaat poetsen.

Wat ik dan niet snap is dat mensen dat van zichzelf niet zien, dat ze dat verdriet op een verkeerde manier proberen te verwerken of weg te krijgen. Ergens in die jaren moet zij toch bedacht hebben dat ze zoveel eet doordat ze niet goed met haar emoties kan omgaan?Ik denk dat mensen dat soms liever niet eens in willen zien, want dan moet je met jezelf aan de slag. Het is fijner, beschermder, om daar niet mee aan de slag te gaan.

Voedsel troost niet. Jij denkt dat het troost, dat is het verschil. Maar voedsel is gewoon voedsel, niet meer en niet minder.Maar dat geldt toch voor veel dingen? Roken neemt ook niet echt de stress weg. Alcohol neemt niet je problemen weg. Smetvrees is ook niks reëels, maar een idee in iemands hoofd. Als het altijd zo makkelijk was om te denken dat dingen idioot zijn, had niemand meer problemen.

Voedsel troost niet. Jij denkt dat het troost, dat is het verschil. Maar voedsel is gewoon voedsel, niet meer en niet minder.Troost in de vorm van afleiding dan? Whatever. Ik snap dat het voor de aanpak ervan uitmaakt, maar voor de rest begrijp ik de hele discussie niet zo. Het is volgens mij helder dat het in essentie eerder gelegen is in niet willen dan in niet kunnen. Dat geef ik voor mezelf ruiterlijk toe, omdat ik - in ieder geval in het begin - niet zo goed zou weten wat ik 'met mezelf aanmoet' (ik druk het even wat overdreven uit) als ik niet meer snoep. Gelukkig eet ik niet zoveel dat ik in een situatie kom zoals deze kandidaten. Ik heb wat overgewicht en dat is dus feitelijk een keuze.
quote:sabbaticalmeds schreef op 10 maart 2013 @ 20:51:

nee roos, ik weet dat dat niet werkt namelijk iemand die rookt of drugs gebruikt, weet ook dat dat niet de oplossing is, maar het kost heel veel mensen toch knap wat moeite om daar mee te stoppen

En geloof me, ik weet verstandelijk inmiddels ook dat het niet werkt en het lukt me steeds beter om niet naar voedsel te grijpen, maar het is een dagelijkse strijd
quote:newimprovedkitty schreef op 10 maart 2013 @ 20:47:

[...]

terwijl als je eiwitten eet je hongergevoel wordt gestild.

Jammer genoeg helpen eiwitten niet tegen eetbuien.

Hier ook een ervaringsdeskundige, heb in het verleden veel last gehad van eetbuien. Nu al sinds oktober niet meer gehad. Oplossing lag er voor mij in hoe je naar voedsel kijkt, eigenlijk wat Meds hier ook zegt:

'Voedsel troost niet. Jij denkt dat het troost, dat is het verschil. Maar voedsel is gewoon voedsel, niet meer en niet minder.'

Sinds ik voedsel zie als brandstof voor mijn lichaam zijn de eetbuien verdwenen. Niet zo simpel als sneeuw voor de zon, maar hier ligt wel de kern van het probleem: voedsel als troost beschouwen, terwijl dat het NIET is.
quote:alfirin schreef op 10 maart 2013 @ 20:51:

[...]

Ik struikelde toevallig over dit topic omdat ik Obese zit te kijken en kon het niet laten hierop te reageren.

Het Kenniscentrum suiker & voeding wordt gevormd en betaald door? Juist, de suikerproducenten. Die vooral hun product geen slechte naam willen bezorgen. Zie ook een uiterst informatieve uitzending van Zembla een paar weken geleden.

Het is maar een doorlinkartikel, kijk maar even naar de verwijzingen naar de Amerikaanse studie.

Maar deze is ook erg interessant vooral vanwege de enorme bron aan studies die eronder ligt.

http://www.skepsis.nl/suiker.html
Ah gos, die man.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Wat sneu joh.. Hij vond het juist leuk om meer dingen samen te doen eerst.
Heeft ze extensions?
Sneu voor haar dat het niet zo goed gaat.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:rosanna08 schreef op 10 maart 2013 @ 20:56:

[...]

iemand die rookt of drugs gebruikt, weet ook dat dat niet de oplossing is, maar het kost heel veel mensen toch knap wat moeite om daar mee te stoppen

En geloof me, ik weet verstandelijk inmiddels ook dat het niet werkt en het lukt me steeds beter om niet naar voedsel te grijpen, maar het is een dagelijkse strijdIk denk dat het of het nou een verslaving of niet is, het duidelijk is dat het heel moeilijk is. Ik denk niet dat iemand dat onderkent. Ik weet heel goed wat je bedoelt, het is een dagelijkse strijd, en heel vaak vrees ik dat het een levenslange strijd gaat worden. Maar ik denk dat als we lang blijven vechten het wel leefbaarder gaat worden, ik hoop dat je daar ook in gelooft, ook voor jou komen er betere tijden .
quote:sabbaticalmeds schreef op 10 maart 2013 @ 20:57:

[...]

Het is maar een doorlinkartikel, kijk maar even naar de verwijzingen naar de Amerikaanse studie.

Maar deze is ook erg interessant vooral vanwege de enorme bron aan studies die eronder ligt.

http://www.skepsis.nl/suiker.html

Klopt, alleen een beetje jammer dat de studies die een ander resultaat geven niet de review hebben gehaald. Wetenschap is niet zwart-wit en de werkingen van het metabolisme nog lang niet duidelijk. Om wat in het straatje van het kenniscentrum past

als feiten te presenteren is dan ook minimaal voorbarig en mogelijk onjuist.
anoniem_6494b526a5eab wijzigde dit bericht op 10-03-2013 21:02
Reden: Dat klonk verkeerd, ik bedoelde het kenniscentrum....
% gewijzigd
quote:S0LEIL schreef op 10 maart 2013 @ 20:51:

[...]

Ik heb me nooit zo verdiept in de wetenschappelijke kant en vind dat ook niet zo interessant eigenlijk. Noemt het zoals je wilt, een dwanggedachte is toch ook een soort verslaving en moeilijk te stoppen? Of dat nou bij eten is, of bij altijd 4x de deur moeten checken bij het weggaan, alleen de even treden van een trap mogen nemen of overdreven vaak je handen wassen. Het doen geeft een soort roes, een gevoel van tevredenheid en ermee stoppen is niet voor iedereen makkelijk.

Het heeft raakvlakken maar het is voor de oplossing van het probleem nogal cruciaal hoe je het bestempeld. Zie je het als iets "sterker dan jezelf" (verslaving) of zie het als "een verkeerde interpretatie van je gedachten"

Je moet het zelf weten uiteraard, maar geloven in een eetverslaving maakt het verdomd moeilijk om ervan te genezen, want eten moet je elke dag
Waarom loopt ze in een kogelvrij vest?
ach die man van haar hij kijkt met zo een lege blik
Djees wat erg.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
ja, dat zijn dan spieren.
ach jeetje, wat sneu :(
quote:S0LEIL schreef op 10 maart 2013 @ 21:00:

Waarom loopt ze in een kogelvrij vest?

Ah ik vind het echt zielig voor haar!
quote:rosanna08 schreef op 10 maart 2013 @ 20:56:

[...]

iemand die rookt of drugs gebruikt, weet ook dat dat niet de oplossing is, maar het kost heel veel mensen toch knap wat moeite om daar mee te stoppen

En geloof me, ik weet verstandelijk inmiddels ook dat het niet werkt en het lukt me steeds beter om niet naar voedsel te grijpen, maar het is een dagelijkse strijdhet alternatief is de leegte te ervaren en erachter te komen dat de angst voor de leegte erger is dan de leegte zelf.
quote:S0LEIL schreef op 10 maart 2013 @ 21:00:

Waarom loopt ze in een kogelvrij vest? Het zijn gewichten, zodat je meer verbrand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven