Entertainment alle pijlers

Ons huis vol spullen RTL

02-09-2019 21:41 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kijkt er ook naar het programma ‘ons huis vol spullen’?
Voor iedereen een groene tuin
Even over het tv programma, wat mij op viel was het trappenhekje wat er nog nutteloos in stond. Kinderen waren die allang al ontgroeit, en die trap vol met spullen. Elke tree wel wat.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
11-09-2019 15:07
Maar hij kent ze wel dus?

Ik heb geen idee of mijn schoonouders ze kennen. Hun kinderen hebben het in ieder geval nooit over het hoarden. Wat ik dan weer gek vind, want zodra er iets gebeurt qua gezondheid zitten de kinderen met de ellende.
Als niemand ooit iets zegt, worden ze nooit geconfronteerd. Hoewel het feit dat ze bijna nooit iemand thuis uitnodigen denk ik wel een teken is dat ze weten dat ze niet normaal zijn. Maar een tv programma over anderen lijkt me nou juist een veiligere eye-opener.
Zeker niet. En zijn zoals anderen (normaal) is natuurlijk een belabberd argument.
Ja ik denk dat het ook moeilijk is om het opgeruimd te houden.

Als ik alleen al naar mezelf kijk, als ik niet lekker in m'n vel zit is er meer rommel en als dat dan bij mezelf echt teveel wordt ga ik weer opruimen en dan blijft het wel een tijdje netjes en opgeruimd maar na een tijdje begint het weer van voor af aan.
Niet dat het zo erg is als bij deze deelnemers trouwens, in vergelijking is het bij mij altijd netjes.
Mevrouw75 schreef:
11-09-2019 15:58
Zeker niet. En zijn zoals anderen (normaal) is natuurlijk een belabberd argument.
Nou ja, als iedereen in zo'n programma een mentaal probleem heeft moet er toch iets gaan wringen bij je als je ziet dat jouw huis er ook zo uit ziet? Ik zal het niet onleefbaar noemen, want duidelijk kunnen er mensen zo leven. Of zou men het gewoon niet zien?
Ik vind dat er nog wel wat verschil zit tussen bv overal bepaalde frutsels of overal opgestapelde dozen, in de zin van 'normaal'. En als je ergens niet meer bij kunt, bv het raam, is dat ook niet een vorm van abnormaal die gezond is.
Maar goed, ik kan me niet echt in zulke mensen verplaatsen.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
11-09-2019 15:57
Even over het tv programma, wat mij op viel was het trappenhekje wat er nog nutteloos in stond. Kinderen waren die allang al ontgroeit, en die trap vol met spullen. Elke tree wel wat.
Ja !! dat viel mij ook gelijk op, die traphekjes idd.
denk jemig dan blijf je wel heel erg hangen. zo handig zijn die dingen niet, dus ik zeg wegdoen als je ze niet meer nodig hebt
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
11-09-2019 17:12
Nou ja, als iedereen in zo'n programma een mentaal probleem heeft moet er toch iets gaan wringen bij je als je ziet dat jouw huis er ook zo uit ziet? Ik zal het niet onleefbaar noemen, want duidelijk kunnen er mensen zo leven. Of zou men het gewoon niet zien?
Ik vind dat er nog wel wat verschil zit tussen bv overal bepaalde frutsels of overal opgestapelde dozen, in de zin van 'normaal'. En als je ergens niet meer bij kunt, bv het raam, is dat ook niet een vorm van abnormaal die gezond is.
Maar goed, ik kan me niet echt in zulke mensen verplaatsen.
Men spreekt over een mentaal probleem bij diegene op tv, waarom zou jij met je spullen dan een mentaal probleem hebben? Dat een tv programma iets noemt betekent nog niet dat het iets is en dat dat dan ook nog voor een ander geldt.

Jij kunt je niet in ze verplaatsen en dat is tegelijkertijd jouw (en ook hun) probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg altijd zn jeuk van die programma's en kan het niet laten om dan mijn eigen kasten weer extreem uit te pluizen.
Mevrouw75 schreef:
11-09-2019 20:32


Jij kunt je niet in ze verplaatsen en dat is tegelijkertijd jouw (en ook hun) probleem.
Vooral het hunne, denk ik. Ik ben ook maar buitenstaander en niet van plan te gaan mantelzorgen of zo.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
11-09-2019 20:53
Vooral het hunne, denk ik. Ik ben ook maar buitenstaander en niet van plan te gaan mantelzorgen of zo.
Het gaat meer om de oordelen. De mensen die ik ken met zo’n vol huis hebben daar zelf geen moeite mee, maar wel met de oordelen van buitenaf. Daar heb ik het over.
Alle reacties Link kopieren
fanatic schreef:
11-09-2019 18:19
Ja !! dat viel mij ook gelijk op, die traphekjes idd.
denk jemig dan blijf je wel heel erg hangen. zo handig zijn die dingen niet, dus ik zeg wegdoen als je ze niet meer nodig hebt
Ik heb het programma niet gezien, maar hoezo blijft iemand hangen?
Als ik naar mezelf kijk: als ik mijn nek niet breek over zo'n traphekje kan het bij mij ook jaren blijven zitten.
Niet omdat ik er geen afscheid van kan nemen, maar omdat ik het verwijderen steeds ff uitstel.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
12-09-2019 04:46
Het gaat meer om de oordelen. De mensen die ik ken met zo’n vol huis hebben daar zelf geen moeite mee, maar wel met de oordelen van buitenaf. Daar heb ik het over.
Dit.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
davo1979 schreef:
11-09-2019 20:45
Ik krijg altijd zn jeuk van die programma's en kan het niet laten om dan mijn eigen kasten weer extreem uit te pluizen.
Dat heb ik ook altijd. Ook als ik bij mensen ben geweest waar het niet echt schoon is, ga ik altijd extra schoonmaken bij mij thuis, terwijl het helemaal niet vies is.
Alle reacties Link kopieren
De volwassenen die dit doen zullen misschien een psychisch probleem hebben en dat is erg. Maar nog veel erger vind ik het voor de nog thuis wonende jonge kinderen. Want die komen in een sociaal isolement. Die nemen nooit vriendjes mee naar huis omdat het altijd een troep is. Die schaamte, dat tekent een kind. En daarnaast geeft het zoveel onrust en prikkels. Nergens is een rustig, kalm plekje.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
12-09-2019 13:29
De volwassenen die dit doen zullen misschien een psychisch probleem hebben en dat is erg. Maar nog veel erger vind ik het voor de nog thuis wonende jonge kinderen. Want die komen in een sociaal isolement. Die nemen nooit vriendjes mee naar huis omdat het altijd een troep is. Die schaamte, dat tekent een kind. En daarnaast geeft het zoveel onrust en prikkels. Nergens is een rustig, kalm plekje.
Maar waarom komen andere kinderen niet spelen?
Die kinderen maakt het niks uit dat het een troep is, dat probleem maken de volwassenen ervan.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Toevallig riep ik laatst nog bij mijn moeder of ze ook vond dat ze altijd maar aan het opruimen was. Ja dus. Gek he. Wij zijn net als mijn ouders gewoon samen maar soms heb ik het idee dat ik de halve dag spullen door het huis sjouw. Komt ook omdat ik wel van 'een beetje netjes' hou. Bij mij thuis is het in elk geval een stuk leger en opgeruimder dan bij sommige mensen waar ik kom, maar ik stoor me nooit aan de spullen bij een ander. Moeten zij zelf lekker weten, zeker als het gewoon schoon is.
Wel heb ik het credo: iets nieuws er in, iets ouds er uit.
(Nu nog mijn man zo gek zien te krijgen dat we eindelijk eens die 300 CD's en 300 DVD's weg doen die we nooit meer draaien omdat we alles streamen...)
Alle reacties Link kopieren
Schriftje schreef:
12-09-2019 16:03
Toevallig riep ik laatst nog bij mijn moeder of ze ook vond dat ze altijd maar aan het opruimen was. Ja dus. Gek he. Wij zijn net als mijn ouders gewoon samen maar soms heb ik het idee dat ik de halve dag spullen door het huis sjouw. Komt ook omdat ik wel van 'een beetje netjes' hou. Bij mij thuis is het in elk geval een stuk leger en opgeruimder dan bij sommige mensen waar ik kom, maar ik stoor me nooit aan de spullen bij een ander. Moeten zij zelf lekker weten, zeker als het gewoon schoon is.
Wel heb ik het credo: iets nieuws er in, iets ouds er uit.
(Nu nog mijn man zo gek zien te krijgen dat we eindelijk eens die 300 CD's en 300 DVD's weg doen die we nooit meer draaien omdat we alles streamen...)
Mijn partner had ook een hele (gedateerde) game-verzameling. Gelukkig zag hij ook dat het zonde vd ruimte was om ze te bewaren ( hup naar de kringloop ermee) :)
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
12-09-2019 13:29
De volwassenen die dit doen zullen misschien een psychisch probleem hebben en dat is erg. Maar nog veel erger vind ik het voor de nog thuis wonende jonge kinderen. Want die komen in een sociaal isolement. Die nemen nooit vriendjes mee naar huis omdat het altijd een troep is. Die schaamte, dat tekent een kind. En daarnaast geeft het zoveel onrust en prikkels. Nergens is een rustig, kalm plekje.
Je weet dat je nu vanuit je eigen perspectief het leven van die kinderen aan het invullen bent?
Solomio schreef:
12-09-2019 15:43
Maar waarom komen andere kinderen niet spelen?
Die kinderen maakt het niks uit dat het een troep is, dat probleem maken de volwassenen ervan.
Er moet wel ruimte zijn om te spelen. Als overal alleen maar een smal looppaadje is tussen de opgestapelde dozen, denk ik dat een ander kind toch kiest voor een speelafspraak waar meer ruimte is.
Kinderen zien ook dingen en vinden daar iets van.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
12-09-2019 16:47
Er moet wel ruimte zijn om te spelen. Als overal alleen maar een smal looppaadje is tussen de opgestapelde dozen, denk ik dat een ander kind toch kiest voor een speelafspraak waar meer ruimte is.
Kinderen zien ook dingen en vinden daar iets van.
Mee eens.

Die vrouw van de laatste uitzending had echt mentale problemen hoor. Ik hoop dat ze dat wel wat aanpakken ook.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
12-09-2019 07:51
Ik heb het programma niet gezien, maar hoezo blijft iemand hangen?
Als ik naar mezelf kijk: als ik mijn nek niet breek over zo'n traphekje kan het bij mij ook jaren blijven zitten.
Niet omdat ik er geen afscheid van kan nemen, maar omdat ik het verwijderen steeds ff uitstel.
Als je het programma ziet dan snap je wel wat ik bedoel
Deze vrouw had aan alles vastgehouden van toen haar gezin nog gelukkig was VOOR de scheiding
Elk moederdagkado, alle schoentjes, babyspeelgoed, werkelijk alles had ze bewaard. Ze bleef extreem hangen in het verleden.
En voor mij hoorden die traphekjes daar dus ook bij.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook veel bewaard. Maar heb het wel netjes opgeborgen, bij deze vrouw lag het gewoon te slingeren. Ze wou het niet weggooien, maar ze liet het eigenlijk als zooi verstoffen... als je dan alles wil bewaren zorg dan wel dat het een plekje krijgt (stop het in een Ikea krat met een label erop)
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
12-09-2019 16:47
Er moet wel ruimte zijn om te spelen. Als overal alleen maar een smal looppaadje is tussen de opgestapelde dozen, denk ik dat een ander kind toch kiest voor een speelafspraak waar meer ruimte is.
Kinderen zien ook dingen en vinden daar iets van.
Kinderen zien dingen vanuit het perspectief van hun ouders.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
15-09-2019 08:34
Kinderen zien dingen vanuit het perspectief van hun ouders.
Klopt.

In huizen met veel spullen is ook heel veel te zien. Vinden kinderen ook leuk.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
15-09-2019 08:34
Kinderen zien dingen vanuit het perspectief van hun ouders.
kinderen die in zo'n huis als het programma wonen en die bij vriendjes een opgeruimd en schoon huis zien merken dat verschil echt wel hoor. Die ouders zijn het perspectief juist kwijt.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik wel interessant vind is de taal die hier gebruikt wordt om andermans spullen en psychische gesteldheid aan te duiden.
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
15-09-2019 08:39
kinderen die in zo'n huis als het programma wonen en die bij vriendjes een opgeruimd en schoon huis zien merken dat verschil echt wel hoor. Die ouders zijn het perspectief juist kwijt.
Ze merken het verschil wel, maar de oordelen erover komen niet vanuit de kinderen zelf.
Oftewel: het perspectief is dat van de ouders.

Want waarom is opgeruimd en schoon beter (zelfs psychisch gezonder) dan chaotisch en vies?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven