Bloemkoolrijst, wat vinden jullie ervan?

23-04-2019 18:59 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik heb net "risotto" gemaakt van bloemkoolrijst. Ik vroeg me af wat jullie van bloemkool/broccoli rijst vinden en wat jullie recepten zijn?
Ik ben er (nog) niet echt weg van....
IkheetgeenLisa schreef:
23-04-2019 19:16
Geen groot fan van bloemkoolrijst. Wel van bloemkoolpuree ipv aardappelpuree! Heerlijk romig van zichzelf. Klein beetje zout en nootmuskaat erbij: yum.
Doe mij dan maar échte bloemkoolpuree met aardappelen en bloemkool samen gekookt.
(En worst erbij.)


Of inderdaad, zoals hierboven ook gewone stukken bloemkool.
En niet van die ieniemienie-dingen die je nauwelijks gevangen krijgt met een vork.
Alle reacties Link kopieren
Wauw dank voor de vele reacties! Ook bedankt voor de paar recepten. Ik wil graag wat minder calorieën innemen en mij leek bloemkoolrijst een goed alternatief. Gewone gekookte bloemkool met gekookte aardappels vind ik echt niet lekker haha.
Misschien moet ik het gewoon eens vaker proberen om eraan te wennen ja!
Blondie456 schreef:
23-04-2019 19:17
Het is vervanging van rijst voor mensen die geen gewone rijst (koolhydraten) mogen eten vanwege een dieet.
Ja maar dan heb je nog honger na het eten...
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
23-04-2019 19:13
Ik vind het zonde van de bloemkool. Bloemkool is zo lekker om je tanden in te zetten en daarvoor heb je grote stukken nodig, niet van dat fijngehakte spul.
Oh, ik vind een groot bord vol met roosjes bloemkool en daar een laag kerriesaus overheen en een haaskarbonade erbij ook erg lekker hoor. Ook dat staat vaak op tafel.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
heb het wel eens gebruikt maar dan iets fijner gehakt en dan als couscous. Eigenlijk met dezelfde kruiden die ik met normale couscous hanteer, maar wel eerst met een scheutje olie goed opbakken in een koekepan, en de hoeveelheid kruiden stevig omhoog schroeven. Door het opbakken en de kruiden verdwijnt de bloemkoolsmaak voor een deel. Dan is het best ok.
Alle reacties Link kopieren
Als je geen plm 800 kcal eet dan krijg je betrekkelijk snel alweer honger ja. Je lichaam laat zich niet voor de gek houden. Maar de meesten moeten nu eenmaal om hun lijn denken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
laaraa schreef:
23-04-2019 19:23
heb het wel eens gebruikt maar dan iets fijner gehakt en dan als couscous. Eigenlijk met dezelfde kruiden die ik met normale couscous hanteer, maar wel eerst met een scheutje olie goed opbakken in een koekepan, en de hoeveelheid kruiden stevig omhoog schroeven. Door het opbakken en de kruiden verdwijnt de bloemkoolsmaak voor een deel. Dan is het best ok.
Ja dat heb ik ook wel eens gedaan. Was ok maar geef mij maar gewoon couscous.
Alle reacties Link kopieren
laaraa schreef:
23-04-2019 19:23
heb het wel eens gebruikt maar dan iets fijner gehakt en dan als couscous. Eigenlijk met dezelfde kruiden die ik met normale couscous hanteer, maar wel eerst met een scheutje olie goed opbakken in een koekepan, en de hoeveelheid kruiden stevig omhoog schroeven. Door het opbakken en de kruiden verdwijnt de bloemkoolsmaak voor een deel. Dan is het best ok.
Klinkt wel lekker, misschien dat ik dat nog een kans wil geven!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de smaak en textuur prima maar de geur niet zo lekker. Ik had laatst een pakje dat echt naar bedorven water rook.

Wat ik wel erg lekker vind is brocollirijst. Lekker met andere groente, soyaboontjes, garnalen, linzen en lekkere kruiden. De geur van brocollirijst vind ik echt veel beter te nassen dan die van bloemkoolrijst.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak er ook weleens nasi van. Ik eet zelf lowcarb en eet daarom geen rijst. Ik maak er dan zelf pindasaus bij en voeg dan vaak kip, ei en andere groentes toe.

Gewoon 'kaal' vind ik het niet lekker.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Tsja, het smaakt gewoon naar fijngemalen bloemkool. Op zich prima, maar je moet het geen "rijst" noemen. De smaak komt geeneens in de buurt.

Net zoiets raars als de "cauliflower steaks" die Marks&Spencer vorig jaar verkocht. Gewoon plakken bloemkool die je om en om moest bakken (maar 2 plakken bloemkool waren veel duurder dan een hele bloemkool).
Lekker. Niet voor risotto maar wel voor nasi-achtige dingen.
zephora schreef:
23-04-2019 19:09
Ik vind het geen rijst, maar bloemkool. Dus eet het niet omdat ik het niet met de naam eens ben. ;-) En omdat ik niet aan koolhydraatminachting doe.

Amen
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er aan hoe en met wat je het eet. Het is lekker als neutrale toevoeging bij currys en "prut" Het is niet iets waar je een iel preitje doorheen doet met wat kruiden en dan nasi hebt zoals van de chinees.
Risotto lijkt me niet lekker er mee trouwens, vies zelfs :D
Alle reacties Link kopieren
Als je het niet lekker vindt dan eet je gewone rijst. Dan maar niet afvallen. Of minder.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Schaapje11 schreef:
23-04-2019 19:20
Wauw dank voor de vele reacties! Ook bedankt voor de paar recepten. Ik wil graag wat minder calorieën innemen en mij leek bloemkoolrijst een goed alternatief. Gewone gekookte bloemkool met gekookte aardappels vind ik echt niet lekker haha.
Misschien moet ik het gewoon eens vaker proberen om eraan te wennen ja!
Calorieën moet je niet minderen door rijst te vervangen. Ben je in de war met koolhydraten soms? Calorieën minder je door niet te snoepen en geen suikerhoudende drankjes te drinken. Een portie gekookte rijst is misschien iets van 150 calorieën? of minder Net zoveel als één boterham.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen gelukkig op zijn eigen manier.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
23-04-2019 20:51
Calorieën moet je niet minderen door rijst te vervangen. Ben je in de war met koolhydraten soms? Calorieën minder je door niet te snoepen en geen suikerhoudende drankjes te drinken. Een portie gekookte rijst is misschien iets van 150 calorieën? of minder Net zoveel als één boterham.
Afwegen, dan weet je het zeker.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
viva-amber schreef:
23-04-2019 19:06
Wanneer je het als nasi klaar maakt dan is het wel lekker. Ik maak het weleens voor low-carb eters.
Ik eet dat ook zo. Vind het echt lekker. In de wok. Goed bakken. Voor man rijst erbij. Voor mij niet.
Alle reacties Link kopieren
Echte rijst is absoluut lekkerder. Echt spul is altijd lekkerder dan nep.
Als dat genot heel belangrijk voor je is dan moet je óf genoegen ermee nemen dat je minder snel (of helemaal niet) afvalt, of je moet op een ander menu-item beknibbelen, bijvoorbeeld brood laten staan.

Ik kan me dat best voorstellen. Bepaalde componenten in gerechten vind ik ook heel belangrijk, terwijl een ander zou zeggen: weg ermee!

Rijst zou ik afwegen vóór het koken en dan zou ik 100 gram koken en dan kijken hoe groot zo'n portie is. 100 gram is 355 kcalorieën. Maar misschien heb jij aan de helft genoeg. Ikzelf vind een portie nasi van 100 gram rijst heel weinig, tenzij er er veel andere dingen, zoals ui, selderij, prei en kool in zitten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat er niet heel veel smaak aan bloemkoolrijst zit, maar ook gewone rijst vind ik op zichzelf smakeloos. Dan heb ik nog liever de bloemkoolvariant, dan krijg je meer groenten binnen :)

Het zijn de dingen die je eraan toevoegt die het lekker maken, ook bij de gewone rijst. Een curry, saus, vlees, groenten..
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
23-04-2019 20:51
Calorieën moet je niet minderen door rijst te vervangen. Ben je in de war met koolhydraten soms? Calorieën minder je door niet te snoepen en geen suikerhoudende drankjes te drinken. Een portie gekookte rijst is misschien iets van 150 calorieën? of minder Net zoveel als één boterham.
Nee hoor, in 200 gram bloemkool zitten nou eenmaal minder calorien dan 200 gram rijst. Daarnaast eet ik dus ook meer groenten en is het ook nog eens gezonder.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
23-04-2019 22:07
Echte rijst is absoluut lekkerder. Echt spul is altijd lekkerder dan nep.
Als dat genot heel belangrijk voor je is dan moet je óf genoegen ermee nemen dat je minder snel (of helemaal niet) afvalt, of je moet op een ander menu-item beknibbelen, bijvoorbeeld brood laten staan.

Ik kan me dat best voorstellen. Bepaalde componenten in gerechten vind ik ook heel belangrijk, terwijl een ander zou zeggen: weg ermee!

Rijst zou ik afwegen vóór het koken en dan zou ik 100 gram koken en dan kijken hoe groot zo'n portie is. 100 gram is 355 kcalorieën. Maar misschien heb jij aan de helft genoeg. Ikzelf vind een portie nasi van 100 gram rijst heel weinig, tenzij er er veel andere dingen, zoals ui, selderij, prei en kool in zitten.


Ook een goede! Ik heb alleen een grote maaginhoud dus 100 gram rijst is niet genoeg voor mij helaas. Voor mij is bloemkoolrijst ook bedoeld als afwisseling en binnenkrijgen van extra groenten. (Dus niet per se afvallen hoor 😊).
Schaapje11 schreef:
23-04-2019 22:26
Ook een goede! Ik heb alleen een grote maaginhoud dus 100 gram rijst is niet genoeg voor mij helaas. Voor mij is bloemkoolrijst ook bedoeld als afwisseling en binnenkrijgen van extra groenten. (Dus niet per se afvallen hoor 😊).
Met een gerecht als nasi eet je toch in verhouding ook heel veel (teveel) rijst ten opzichte van groenten? Dan kun je dus beter een ander gerecht nemen, als het je om een maaltijd gaat waar je wel vol zit met veel groenten en minder rijst.

Als ik rijst gebruik als bijgerecht bij een curry, dan heb ik aan een gram of 80-90 genoeg als ik twee borden eet. En daarbij dan een curry, bijvoorbeeld van kikkererwten en zoete aardappel. Of ivan bloemkool. Of aubergine. Of je neemt in plaats van rijst iets als naan. En naast de curry nog een 'gewoon klaargemaakte' groente. Dan zit je wel vol, denk ik.
anoniem_275457 wijzigde dit bericht op 23-04-2019 22:48
5.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tja, gewone rijst is lekkerder. Net als gewone spaghetti in vergelijking met courgetti. Maarja, als je koolhydraatarm wil/moet eten is het een redelijk alternatief. Hoewel ik er echt nevernooit risotto van zou maken :nope:
Gewoon als bijgerecht bij kipkerrie ofzoiets. En een bak salade.
Nothing happens for a reason

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven