Budget maaltijden

02-10-2008 15:12 240 berichten
Alle reacties Link kopieren
In navolging van het besparen op boodschappen topic.

Wie weet er goedkope en lekkere avondmaaltijden?

Voor ongeveer 3 personen? wij zijn met zijn 2en maar mijn vriend eet voor 2 en het liefst geen salade of pasta. ( dat is mijn eigen voorkeur:P)

Oftewel: dump je goedkope en lekkere recepten hier
Ja, hier hetzelfde, ik werk fulltime en alleenstaand met kind, maar ook hier wordt eigenlijk dagelijks gekookt. Zelfs op de "ik ben doodop en kind is ook moe dus dreinerig" gooi ik nog liever wat diepvriespatat in de frituurpan met wat diepvriesgroenten die ik snel in een pan gooi en een stukkie vlees dat in 5 minuten klaar is, dan dat ik kant en klaar eten koop of haal.

Koken is ook gewoon een kwestie van routine krijgen, vaak kook ik vooruit, maar als daar om de een of andere reden de klad inkomt heb ik nog binnen max 20 minuten een maaltijd op tafel. Maar ja, met een kind moet je wel, waar je zonder kinderen dan misschien denkt "ach, ik eet wel een boterham", doe je dat met een kind ook niet. Ik moet zeggen dat mijn eetpatroon echt vele malen gezonder en goedkoper is geworden sinds ik een kind heb, dat is wel echt een voordeel.
Am Yisrael Chai!
.
quote:Flashy schreef op 03 oktober 2008 @ 23:02:

Hij kan het niet en is er 20 minuten mee bezig.

Als hij om 7 uur thuis komt en ik om half 8 kan ik het me best voorstellen......Wat een zwaktebod. Manlief en ik werken beide meer dan fulltime, maar elke dag wordt hier vers gekookt. De ene dag sta ik om half 6 op om dat te doen, de andere dag mijn man. Of we wokken 's avonds snel wat, dan ben je ook in een kwarier klaar. Zo zitten we elke avond voor half 9 aan tafel, waardoor we 's avonds nog tijd hebben om te sporten, schoonmaken, werken of sociale contacten.
Geïnspireerd door alle budget-bezuinigings-bonnen-boodschappentopics heb ik vanmiddag uren in de keuken doorgebracht om goedkoop, gezond en lekker vooruit te koken.

Resultaat:

- 12 porties erwtensoep (ongeveer 1 euro per portie, vrij duur biologisch vlees)

- 7.5 porties hachée (ongeveer 1,60 per portie)

- 5 x appelmoes als bijgerecht (gratis, eigen boom/ we mochten plukken in de kinderboerderij).

Ik ben helemaal blij en trots!!! Ik voelde me een heuse huisvrouw, met al die laurier- en kruidnagelgeuren door het huis. Gelukkig kwam er een vriendje van mijn zoon spelen, want de echte huisvrouw bestaat bij gratie van de bewonderende blik van een andere vrouw...
Oja, en mijn man heeft voor 2 dagen de aardappels geschild, in 10 minuten! Het is te leren hoor, vroeger deed hij er veul langer over!
Wauw, wat goed Miss Mara! Heb je een grote vriezer? Bij mij zou dat er niet meer in passen. Als mijn man middagdienst heeft kook ik 's avonds vaak alvast voor de dag erna. Op die manier kan hij een portie meenemen naar zijn werk en kunnen dochter en ik snel aan tafel na het werk/creche.

Ik vind het overigens helemaal niet erg om iedere dag te koken, vind het ook wel ontspannend, maar met een dreumes van 17 maanden die honger heeft bij thuiskomst moet het allemaal snel klaar zijn. als man dan ook niet thuis is om met haar te spelen tijdens het koken is het helemaal fijn als het eten alleen maar opgewarmd hoef te worden. Toen we nog geen kinderen hadden vond ik het helemaal niet erg om wat langer bezig te zijn met het bereiden van een maaltijd.
Wij hebben wel een vrij grote vriezer ja, vier grote laden. Maar met porties bedoel ik dus 1 persoonsporties, waarbij wij met ons tweeen en onze kleuter dus voor 2.5 porties per dag eten.

Ik kook ook graag elke dag, meestal 20 minuutjes ofzo. Maar aangezien we regelmatig allemaal pas om 6 uur thuis zijn en er dan nog gekookt moet worden, terwijl kleuter eigenlijk om 7 uur, 7:15 uur op bed moet liggen, is het wel fijn als er niet pas om half 7 gegeten wordt. Dus voor die drukke dagen zou het wel fijn zijn als de erwtensoep zo opgewarmd kan worden!

Het viel me trouwens wel een beetje tegen hoeveel werk het was nu ik (uit budgetoverwegingen) geen gesneden groente maar hele knollen etc. gekocht had, en die dus voor die enorme porties moest snijden. Winterpeen, prei, knolselderij, 8 knoeperts van uien, aardappel, later nog een mand vol appels schillen - ik kreeg echt een beetje kramp in mijn vingers! Ik denk dat mijn professionele uurloon wel wat hoger ligt dan het uurloon dat ik vanmiddag als groentesnijster verdiend heb. Maar ik vond het wel erg verantwoord van mezelf, op alle fronten, en het is een prima manier van onthaasten en ontspannen.
Wauw MissMara,

Wat goehoed!
Am Yisrael Chai!
tsja, just me, ik vind gezond eten best belangrijk, maar echt niet dat ik er om half 6 voor op ga staan. Dan maar aardappelschijfjes van de Appie of zo, met groenten die snel klaar zijn. Niet minder gezond, en wel sneller klaar! Als ik het anders niet kon betalen is het een ander verhaal, maar ik betaal graag voor gemak, net als dat ik graag voor mijn werkster betaal, en als ik Liko mee kreeg zou ik ook met alle liefde en plezier voor de Albert bezorgservice betalen, want ik haat boodschappen doen.
quote:Lika schreef op 04 oktober 2008 @ 22:44:

tsja, just me, ik vind gezond eten best belangrijk, maar echt niet dat ik er om half 6 voor op ga staan. Dan maar aardappelschijfjes van de Appie of zo, met groenten die snel klaar zijn. Niet minder gezond, en wel sneller klaar! Als ik het anders niet kon betalen is het een ander verhaal, maar ik betaal graag voor gemak, net als dat ik graag voor mijn werkster betaal, en als ik Liko mee kreeg zou ik ook met alle liefde en plezier voor de Albert bezorgservice betalen, want ik haat boodschappen doen.We moeten beiden om 7 uur de deur uit en zijn beiden pas tegen 8en weer binnen. Veel langer kunnen we dus toch niet blijven liggen en na zo'n dag hebben we gewoon snel wat te eten nodig willen we nog wat aan de avond hebben. En voor het geld hoeven we het ook niet te doen, maar houden nu eenmaal van een gezonde, verse maaltijd. Tja keuzes, keuzes. Voor ons werkt dit hartstikke goed.
Missmara, chapeau! Hasske goed!

Ik vboel met je mee. Weliswaar voor een feestje, maar ook uit budgetoverwegingen (en omdat ik het gewoon heel erg goed kan en het dus lekker is) vandaag van 1300 tot 1730 in de keuken gestaan.

resultaat:

1 avondmaaltijd voor 4 personen

12 liter bolognesesaus (I'll be damned als daar niet wat van overblijft om in te vriezen!)

1 spek-uienquiche

1 mini spek-uienquiche koemelkvrij

1 kilo snackgehaktballetjes provencale

25 mini-cakejes

1 grote tortilla española

(ik voelde me echt de uienkoningin: ik heb geloof ik 2,5 kilo gebruikt vandaag!)
Wow, Tilalia, baas boven baas!

Ik ben onder de indruk van je productie. Ik ben tussen 1400 en 1730 in de weer geweest, en dat was eigenlijk iets te lang (zwanger). Maar toen ik vanavond al die (nieuwe) vriezerbakjes met label en al in de vriezer zette voelde ik me zo trots! Dat ga ik echt vaker doen.

Ik heb trouwens mijn inspiratie opgedaan bij het Winterkost topic, wat een heerlijke dingen komen daar voorbij! Jij hebt daar ook heel wat lekkers neergezet, Tilalia!

Weet iemand hier trouwens of stamppotten een beetje in te vriezen zijn? Normaal vries ik geen aardappels in, maar bijv. zuurkool- en andijviestamp of boerenkool, is dat na ontdooien nog lekker?

*krijgt onbedaarlijke trek in zuurkool*
Ideaal juist om in te vriezen!
quote:chica1978 schreef op 02 oktober 2008 @ 15:34:

Diepvries boerenkool/spinazie of zak zuurkool, met aardappelpurree waar alleen water bij hoeft en een rookworst.

Zit je voor 3 euro te eten

Ach, laatst bij de chinees een menuutje gehaald, kon ik 3 keer van eten, nog minder dan 3 euro kwijt per keer.

Pizza's heb je ook al voor nog geen 2 euro (diepvries).

Maar gewoon gezonde groenten als sperzieboontjes zijn ook niet duur, en rijst of aardappelen erbij kosten ook niet veel, nou dan nog vissticks ofzo of ander vis uit de vriezer, dan eet je goedkoop maar toch voedzaam.

Nog een goedkoop maaltje, aardappelen koken, daarna opbakken met eventueel uitjes en spekjes erbij, dan een ijsbergsla/tomaat/worteltjes erbij, kost ook niet veel. Er is genoeg goedkoop eten, gewoon wat creatief boodschappen gaan doen.

Oh ja wat je ook nog hebt, van die maaltijdloempia's, doe je er een soepje bij en klaar.

Succes.
quote:MissMara schreef op 04 oktober 2008 @ 23:47:

Wow, Tilalia, baas boven baas!

Ik ben onder de indruk van je productie. Ik ben tussen 1400 en 1730 in de weer geweest, en dat was eigenlijk iets te lang (zwanger). Maar toen ik vanavond al die (nieuwe) vriezerbakjes met label en al in de vriezer zette voelde ik me zo trots! Dat ga ik echt vaker doen.

Ik heb trouwens mijn inspiratie opgedaan bij het Winterkost topic, wat een heerlijke dingen komen daar voorbij! Jij hebt daar ook heel wat lekkers neergezet, Tilalia!

Weet iemand hier trouwens of stamppotten een beetje in te vriezen zijn? Normaal vries ik geen aardappels in, maar bijv. zuurkool- en andijviestamp of boerenkool, is dat na ontdooien nog lekker?

*krijgt onbedaarlijke trek in zuurkool*

Zuurkool is in te vriezen, andijvie zou ik niet doen. Meestal is het een stamppot rauwe andivie, en rauwe bladgroenten vriezen niet zo lekker in/ Bovendien is andijvie nitraatrijk, dus zou ik het niet nog een keer opwarmen. Boerenkool, hutspot, etc, zijn wel goed te doen. Als je de jus in een diepvrieszakje doet, kan je het mee invriezen en opwarmen, maar toch nog apart over je eten doen. Puntje van het zahje afknippen en klaar!

Ik ben ook trots op mijn 'productie': morgen komen er tussen de 20 en de 25 man eten, en dan is dit het makkelijkste gerecht dat ook nog gezond is. Met pasta en kaas erbij hebben ze voor minder dan een euro pp te eten! En lekker Ik ben nooit `o van een soep-en-broodjes-buffet, omdat er altijd te weinig groenten inzitten, en te veel vet. En Meisje-Klein wilde graag spaghetti eten vor haar verjaardag, dusseh... tja, dan hang je
quote:lindy schreef op 04 oktober 2008 @ 12:25:

Nou, ik ben niet eens 100 % vegi maar ik vind de verhoudingen vaak zoek. Dan zit er naar mijn zin gewoon te veel vlees in, teveel koolhydraten en te weinig groente want daarvan gebruik ik zelf eigenlijk altijd meer dan een soort. Maar af en toe een pizzaatje vind ik wel lekker, hoor. Of Surinaams ofzo.

Ik vind de kant en klaar maaltijden van AH juist te weinig vlees bevatten in verhouding. Maar iets van 75 gram en da's voor mij echt te weinig. En dan de bijproducten (groente) waar ik in verhouding juist minder van eet die zijn weer te sterk vertegenwoordigd. De stoommaaltijden vind ik sowieso niks. Die groente wordt nog niet gaar al laat je 'm dubbele tijd in de magnetron staan.

Wat ik wel lekker vind is de kip in thai red/green curry met jasmijnrijst. Gelijk de enige soort rijst die ik wel te eten vind, maar ook daar weer verkeerde verhouding: de rijst zou gehalveerd moeten worden en daar voor in de plaats meer kip in de currysaus. Ik houd altijd rijst over (omdat rijst toch al niet zo mijn ding is) maar als er meer kip/saus in zou zitten dan zou dat wel op gaan.

Ben overigens blij dat ik niet hoef te budgeteren, de echte budget producten die hier genoemd worden vind ik helemaal niet lekker: bruine bonen, witte bonen, capucijners, erwtensoep, rijst, pasta e.d.
Even vraagje tussendoor, hoe warm ingevroren producten op? Laat je de erwtensoep bijv. eerst ontdooien, en de stamppot?

Ik vries weleens lasagne enz. in, maar dat gaat gewoon bevroren de oven in. En hartige taart, kun je dat ook goed invriezen?
...
Ik vries geen zelf klaargemaakte producten in, maar ik koop wel 'ns diepvries spul. Dat gooi ik gewoon eerst in de magnetron om 't in 'n paar minuten te ontdooien en daarna kan 't gewoon op ovenstand knapperig worden of de koekenpan in om te bakken.
Ik laat het eerst ontdooien in de koelkast. Het wordt anders zo zompig vind ik.
Ok, dus ik kan ook zuurkool en boerenkool vooruit maken!

Geleidelijk opwarmen (dus ontdooien in de koelkast en daarna pas op het vuur/in de magnetron) is voor de smaak idd het beste. Net als dat het het beste is om eten eerst op het aanrecht af te laten koelen, dan in de koelkast te zetten, dan pas in de vriezer, geloof ik. Ook ivm ijsvorming bovenop. Maar ik was het wachten gister ook beu en heb mijn doosjes nog een beetje lauw in de vriezer gedaan.
Oke, bedankt voor de tips! Ga ik ook eens wat vooruit maken, altijd makkelijk:-)
...
Mag echt niet ontbreken: bolognesesaus. Oftewel: ragú, in het Italiaans. Heerlijk, in grote hoeveelheden gemaakt (vanaf 1 kilo gehakt) absoluut niet duur, retelekker en supergezond. Ook makkelijk in te vriezen. Recepten zijn in overvloed te vinden.

Volg niet pietepeuterig het recept, maar denk aan de balans tussen de smaakelementen zuur, zoet, zout, fris en hartig:

Zuur: tomaten, ingekookte wijn

Zoet: wortel

Zout: bouillon, toegevoegd zout, mate van inkoking

Fris: peterselie, bleekselderij

Hartig: de Italianen gooien er kippenlevers bij. Niet te veel, maar een levertje of twee, drie, vier proef je echt niet en geeft toch een beetje body aan de smaak.
quote:__justme__ schreef op 05 oktober 2008 @ 10:38:

Ik laat het eerst ontdooien in de koelkast. Het wordt anders zo zompig vind ik.Dat vergeet ik altijd. Dan moet je daar de avond ervoor al aan denken dat je dat eruit moet halen. Vandaar gewoon hup de magnetron in en binnen 'n paar minuten is 't zover ontdooid dat het verder bereid kan worden.
quote:elninjoo schreef op 05 oktober 2008 @ 12:21:

[...]

Dat vergeet ik altijd. Dan moet je daar de avond ervoor al aan denken dat je dat eruit moet halen. Vandaar gewoon hup de magnetron in en binnen 'n paar minuten is 't zover ontdooid dat het verder bereid kan worden.Dan zit er inderdaad niets anders op. Vergeet zelf nooit zoiets, maar ben dan ook een structuurfreak
quote:__justme__ schreef op 04 oktober 2008 @ 21:24:

[...]

Wat een zwaktebod. Manlief en ik werken beide meer dan fulltime, maar elke dag wordt hier vers gekookt. De ene dag sta ik om half 6 op om dat te doen, de andere dag mijn man. Of we wokken 's avonds snel wat, dan ben je ook in een kwarier klaar. Zo zitten we elke avond voor half 9 aan tafel, waardoor we 's avonds nog tijd hebben om te sporten, schoonmaken, werken of sociale contacten.Dan maar een zwakte bod, hij vertrekt om 6 uur en is om 7 uur thuis. Wij bepalen toch lekker zelf wat wij doen? dan maar lui.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven