Budget maaltijden
donderdag 2 oktober 2008 om 15:12
zondag 5 oktober 2008 om 17:58
maandag 6 oktober 2008 om 00:36
@ Flashy ea drukke fulltimers, ik heb een periode ná het eten gekookt, dat werkt erg goed als je lange dagen maakt. Stel dat je eet rond 1900 dan bgin je na de koffie (kwart voor 8?) met koken. Snijden van vlees en groente lekker voor de tv en de rest kun je desnoods tijdens de reclames doen. De volgende dag is het eten dan met 10 minuten opwarmen klaar.
maandag 6 oktober 2008 om 08:09
quote:Mevrouwdekees schreef op 06 oktober 2008 @ 00:36:
@ Flashy ea drukke fulltimers, ik heb een periode ná het eten gekookt, dat werkt erg goed als je lange dagen maakt. Stel dat je eet rond 1900 dan bgin je na de koffie (kwart voor 8?) met koken. Snijden van vlees en groente lekker voor de tv en de rest kun je desnoods tijdens de reclames doen. De volgende dag is het eten dan met 10 minuten opwarmen klaar.
Dat hebben wij ook een tijd gedaan, maar vaak stonden we na twaalven nog in de keuken... Dan liever 's ochtends!
Voor ons is koken en vers eten echt gewoon vooruit plannen. Met werkdagen van 7 tot 8 zullen we wel moeten. We vinden het beide te belangrijk om te versloffen.
Dat hebben wij ook een tijd gedaan, maar vaak stonden we na twaalven nog in de keuken... Dan liever 's ochtends!
Voor ons is koken en vers eten echt gewoon vooruit plannen. Met werkdagen van 7 tot 8 zullen we wel moeten. We vinden het beide te belangrijk om te versloffen.
maandag 6 oktober 2008 om 10:25
Ik denk zelf dat aardappels,groenten en vlees nog het goedkoopste is..
Bij de meeste supermarkten zijn er altijd aardig wat groenten in de aanbieding, een pakje diepvries rooide kool ligt zo rond de 50 cent, zelfde met spinazie, dan nog sperziebonen die zijn soms natuurlijk ook in de aanbieding.. ik denk dat als je gewoon op aanbiedingen af gaat dat je dan snel en goedkoop uit bent.
En voor de breek van de week doe je wat duurder dus bijvoorbeeld zo;n wereldgerecht of rijst met chicken tonight
Bij de meeste supermarkten zijn er altijd aardig wat groenten in de aanbieding, een pakje diepvries rooide kool ligt zo rond de 50 cent, zelfde met spinazie, dan nog sperziebonen die zijn soms natuurlijk ook in de aanbieding.. ik denk dat als je gewoon op aanbiedingen af gaat dat je dan snel en goedkoop uit bent.
En voor de breek van de week doe je wat duurder dus bijvoorbeeld zo;n wereldgerecht of rijst met chicken tonight
maandag 6 oktober 2008 om 12:28
quote:Flashy schreef op 06 oktober 2008 @ 10:21:
We hebben er gewoon geen tijd voor, ik moet savonds studeren en mijn vriend gaat vaak naar het nieuwe huis om te klussen etc.
Verder moet het hier ook netjes blijven voor eventuele kijkers voor dit huis.
Ik vind het maar smoesjes. Je wilt er geen tijd voor maken! Dan moet je ook niet zeuren.
Waar een wil is is een weg, waar geen wil is zijn de smoesjes goed.
Als je 's avonds moet studeren kan je best tussendoor een minuut of 10 wat groenten hakken en deze in de pan gooien voor de volgende dag. Het vuur doet de rest, je hoeft er toch niet continu naast te staan?!
We hebben er gewoon geen tijd voor, ik moet savonds studeren en mijn vriend gaat vaak naar het nieuwe huis om te klussen etc.
Verder moet het hier ook netjes blijven voor eventuele kijkers voor dit huis.
Ik vind het maar smoesjes. Je wilt er geen tijd voor maken! Dan moet je ook niet zeuren.
Waar een wil is is een weg, waar geen wil is zijn de smoesjes goed.
Als je 's avonds moet studeren kan je best tussendoor een minuut of 10 wat groenten hakken en deze in de pan gooien voor de volgende dag. Het vuur doet de rest, je hoeft er toch niet continu naast te staan?!
maandag 6 oktober 2008 om 13:28
Maar iedereen zegt steeds savonds maar wij vertrekken beide ontzettend vroeg, en zijn gewoon moe, we zijn steeds bezig 2 huizen te onderhouden, werken, studeren beide meer dan 40 uur + lange reistijd.
ik vind het niet leuk dat iedereen zegt dat het smoejes zijn :S
En dat ik niet moet zeuren, ik heb meteen al gezegt dat ik vooral inzicht wil krijgen, ik hoef niet elk dubbeltje om te draaien (gelukkig)
En in de weekends zijn we in het nieuwe huis bezig,
en straks draaien we het om en zijn we dan in het oude huis( het hele weekend om het te blijven bewonen)
ik vind het niet leuk dat iedereen zegt dat het smoejes zijn :S
En dat ik niet moet zeuren, ik heb meteen al gezegt dat ik vooral inzicht wil krijgen, ik hoef niet elk dubbeltje om te draaien (gelukkig)
En in de weekends zijn we in het nieuwe huis bezig,
en straks draaien we het om en zijn we dan in het oude huis( het hele weekend om het te blijven bewonen)
maandag 6 oktober 2008 om 14:46
quote:madamemicmac schreef op 06 oktober 2008 @ 14:32:
Ben ik nou nog van de ouderwetse stempel dat ik een voorraad kast heb? Met sauzen, blikken, tom.puree, altijd eieren en uien in huis, weet ik veel wat...???
Nee hoor, een aantal dingen heb je gewoon in huis. Standaard heb ik:
Eieren
Melk
Bloem
tomatenpuree
uien
knoflook
boullionblokjes
aardappelen/ rijst/ pasta
mosterd/ ketchup/ mayo
kruiden (teveel om op te noemen)
Als ik vind dat ik níets meer in huis heb dan is dit er nog zegmaar..
Ben ik nou nog van de ouderwetse stempel dat ik een voorraad kast heb? Met sauzen, blikken, tom.puree, altijd eieren en uien in huis, weet ik veel wat...???
Nee hoor, een aantal dingen heb je gewoon in huis. Standaard heb ik:
Eieren
Melk
Bloem
tomatenpuree
uien
knoflook
boullionblokjes
aardappelen/ rijst/ pasta
mosterd/ ketchup/ mayo
kruiden (teveel om op te noemen)
Als ik vind dat ik níets meer in huis heb dan is dit er nog zegmaar..
maandag 6 oktober 2008 om 16:45
maandag 6 oktober 2008 om 16:56
BTW, toen vriend en ik zo'n 12 uur per dag in ons huis klusten kookten we ook iedere dag. Alleen toen we de keuken verbouwden.. toen was het wat lastig.
Maar hoe je het ook wendt of keert, je moet eten. Je wil waarschijnlijk ook warm eten. Daarnaast nog snel makkelijk en gezond.Liefst ook een beetje goedkoop. En je lust veel dingen niet. (tot zo ver feiten uit dit topic)
Tja afwisselen dan maar:
Zaterdag goedkoop, redelijk gezond; Stamppot. Niet zo snel ook even werk, maarrr maak dubbele hoeveelheid das makkelijk.
Zondag; gezond en goedkoop, redelijk snel; Spaghetti bolognese. Saus helemaal zelf maken, niet uit een potje, groente een soepgroentepakketje, wederom saus voor meerdere dagen maken.
Maandag; Rijst met prut; snel, makkelijk en als je een halve pot saus neemt en veel groente ook goedkoop en gezond.
Dinsdag; Stamppot van Zaterdag; snel makkelijk, goedkoop en gezond
Woensdag; diepvriespizza; snel makkelijk, niet heel goedkoop, ongezond.
.. Zie je een patroon aankomen? Je kunt het niet altijd allemaal hebben maar door slim te plannen (én af en toe gewoon voor de tv aardappels te schillen, stel je niet aan, geen mens werkt alleen maar van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat) kun je relatief eenvoudig best besparen, tis echt niet ingewikkeld.
Maar hoe je het ook wendt of keert, je moet eten. Je wil waarschijnlijk ook warm eten. Daarnaast nog snel makkelijk en gezond.Liefst ook een beetje goedkoop. En je lust veel dingen niet. (tot zo ver feiten uit dit topic)
Tja afwisselen dan maar:
Zaterdag goedkoop, redelijk gezond; Stamppot. Niet zo snel ook even werk, maarrr maak dubbele hoeveelheid das makkelijk.
Zondag; gezond en goedkoop, redelijk snel; Spaghetti bolognese. Saus helemaal zelf maken, niet uit een potje, groente een soepgroentepakketje, wederom saus voor meerdere dagen maken.
Maandag; Rijst met prut; snel, makkelijk en als je een halve pot saus neemt en veel groente ook goedkoop en gezond.
Dinsdag; Stamppot van Zaterdag; snel makkelijk, goedkoop en gezond
Woensdag; diepvriespizza; snel makkelijk, niet heel goedkoop, ongezond.
.. Zie je een patroon aankomen? Je kunt het niet altijd allemaal hebben maar door slim te plannen (én af en toe gewoon voor de tv aardappels te schillen, stel je niet aan, geen mens werkt alleen maar van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat) kun je relatief eenvoudig best besparen, tis echt niet ingewikkeld.
maandag 6 oktober 2008 om 16:58
quote:Flashy schreef op 06 oktober 2008 @ 16:45:
[...]
Nee werken 40 uur en het is idd een nieuwbouwhuis.
Als je naast een normale fulltime baan zonder kinderen het al niet voor elkaar krijgt goed voor jezelf te zorgen...
Man en ik werken allebei meer dan 60 uur. En een huishouden heeft iedereen hoor!
Een voorraadkast is helemaal niet ouderwets. Is noodzaak in een normaal huishouden.
[...]
Nee werken 40 uur en het is idd een nieuwbouwhuis.
Als je naast een normale fulltime baan zonder kinderen het al niet voor elkaar krijgt goed voor jezelf te zorgen...
Man en ik werken allebei meer dan 60 uur. En een huishouden heeft iedereen hoor!
Een voorraadkast is helemaal niet ouderwets. Is noodzaak in een normaal huishouden.
maandag 6 oktober 2008 om 19:53
Ik heb ook altijd een basisvoorraad in huis zoals hierboven al genoemd is, daarbij ook zakken soep, afbakbroodjes,blikjes ragout, potjes pastasaus etc., in de diepvries groente, vis en vlees, dus als ik echt weinig tijd of zin heb om te koken staat er nog binnen 10 minuten iets te eten op tafel. Nou doe ik dat echt zelden, ik vind zelfgemaakt gewoon veel lekkerder.
TO, als je echt budgetmaaltijden wilt moet je niet zeuren dat er mensen zijn die erop hameren dat zakjesvoorgeschilde aardappelen duurder zijn dan zelfgeschilde. Je kookt voor 2 personen, hoeveel tijd kost dat schillen dan helemaal? 10 minuten hooguit als je het niet goed kan, anders 5 minuten.
TO, als je echt budgetmaaltijden wilt moet je niet zeuren dat er mensen zijn die erop hameren dat zakjesvoorgeschilde aardappelen duurder zijn dan zelfgeschilde. Je kookt voor 2 personen, hoeveel tijd kost dat schillen dan helemaal? 10 minuten hooguit als je het niet goed kan, anders 5 minuten.
maandag 6 oktober 2008 om 21:26

donderdag 9 oktober 2008 om 10:45
Ik heb laatst een heerlijk recept gemaakt van de ah website.
couscous met groene groenten en feta, vega en niet duur!
Je kon er wel met 6 man van eten ongeveer, zoveel was het. Dacht niet dat het zoveel zou zijn in eerste instantie. Het is ook nog eens reuzesnel klaar!
Uitgaande van de AH
1 pak honig couscous E1,22
stronk broccoli E1,50
zak tuinerwten (diepvries, euroshopper)E0,50
bakje munt E1,30
150 gr. Feta (gewoon griekse kaas dus) E1,10
1 citroen E0,40
6,02
Dat zou dus 1 euro per persoon zijn. Vind ik niet duur! Is ook nog erg voedzaam. Bovendien kan de citroen nog goedkoper en als je bij de aldi of lidl boodschappen doet ben je nog goedkoper uit..
Wat verstaan jullie onder een goedkope maaltijd eigenlijk? Misschien vind iemand anders E1,00 pp wel erg duur voor een maaltijd.
couscous met groene groenten en feta, vega en niet duur!
Je kon er wel met 6 man van eten ongeveer, zoveel was het. Dacht niet dat het zoveel zou zijn in eerste instantie. Het is ook nog eens reuzesnel klaar!
Uitgaande van de AH
1 pak honig couscous E1,22
stronk broccoli E1,50
zak tuinerwten (diepvries, euroshopper)E0,50
bakje munt E1,30
150 gr. Feta (gewoon griekse kaas dus) E1,10
1 citroen E0,40
6,02
Dat zou dus 1 euro per persoon zijn. Vind ik niet duur! Is ook nog erg voedzaam. Bovendien kan de citroen nog goedkoper en als je bij de aldi of lidl boodschappen doet ben je nog goedkoper uit..
Wat verstaan jullie onder een goedkope maaltijd eigenlijk? Misschien vind iemand anders E1,00 pp wel erg duur voor een maaltijd.
donderdag 9 oktober 2008 om 16:53
Zaterdag: Pannekoeken, hele stapel maken, met fruitsalade eten en helft bewaren. Kip roerbakken met allerlei groenten, ananas en shoarmakruiden, dit mengsel invriezen.
Zondag: Grote pan soep maken met veel groenten, invriezen. Grote pan spaghetti met saus met groenten en gehakt maken, helft opeten met een lekker wijntje en helft invriezen in bakjes.
Maandag: shoarmabroodjes met je kip/groentenvulling die je alleen hoeft op te warmen, met knoflooksaus en sambal.
Dinsdag: Soep met afbakstokbroodjes met bv brie, tomaat en pesto of iets anders lekkers erop.
Woensdag: Pannenkoeken die over zijn van zaterdag, met soep die van gisteren over is.
Donderdag: Grote krop sla, stukje gerookte kip of lekker feta/ andere kaas, verschillende groenten en vanalles erin mikken wat je lekker vindt. Met met knoflook ingewreven afbakstokbroodjes of met macaroni erdoor.
Vrijdag: Spaghetti van zondag uit de vriezer.
Zoiets?
Zondag: Grote pan soep maken met veel groenten, invriezen. Grote pan spaghetti met saus met groenten en gehakt maken, helft opeten met een lekker wijntje en helft invriezen in bakjes.
Maandag: shoarmabroodjes met je kip/groentenvulling die je alleen hoeft op te warmen, met knoflooksaus en sambal.
Dinsdag: Soep met afbakstokbroodjes met bv brie, tomaat en pesto of iets anders lekkers erop.
Woensdag: Pannenkoeken die over zijn van zaterdag, met soep die van gisteren over is.
Donderdag: Grote krop sla, stukje gerookte kip of lekker feta/ andere kaas, verschillende groenten en vanalles erin mikken wat je lekker vindt. Met met knoflook ingewreven afbakstokbroodjes of met macaroni erdoor.
Vrijdag: Spaghetti van zondag uit de vriezer.
Zoiets?
donderdag 9 oktober 2008 om 16:57
Of op een moment dat je wel tijd hebt, wraps maken met gezonde vulling en invriezen/ bewaren, zodat je ze kant en klaar kan opwarmen. Tosti's (zie tostitopic), desnoods 's morgens al maken. Zelf pizza maken met lekkere verse dingen erop.
Ook handig: ovenschotels. Vaak nauwelijks werk vooraf, uurtje in de oven, of vanuit de vriezer in de oven, hmmmm
Eigenlijk is het niet zo moeilijk hoor!
Ook handig: ovenschotels. Vaak nauwelijks werk vooraf, uurtje in de oven, of vanuit de vriezer in de oven, hmmmm
Eigenlijk is het niet zo moeilijk hoor!
donderdag 9 oktober 2008 om 18:57
Ik heb net lekker budget gegeten: gekookt aardappeltje met wortelen en doperwten (paar in plakken gesneden winterpenen en een half pakje diepvrieserwten). Kipsate die nog van een late bbq in de vriezer zat, en een portie van de zelfgemaakte appelmoes van vorige week uit de vriezer. De uitgave van die kip ligt alweer even achter ons, deze week aan deze maaltijd maar een paar dubbeltjes uitgegeven. En het was - aan de eetlust van mijn zoon gemeten - een groot succes! Ik had niet het gevoel dat het budgeteten was, maar nu ik er bewuster mee bezig ben haal ik daar wel voldoening uit!