Budget maaltijden

02-10-2008 15:12 240 berichten
Alle reacties Link kopieren
In navolging van het besparen op boodschappen topic.

Wie weet er goedkope en lekkere avondmaaltijden?

Voor ongeveer 3 personen? wij zijn met zijn 2en maar mijn vriend eet voor 2 en het liefst geen salade of pasta. ( dat is mijn eigen voorkeur:P)



Oftewel: dump je goedkope en lekkere recepten hier
Ik heb naar aanleiding van dit topic het libelle kookboek 'eten onder de fl 10,-' maar weer eens uit de kast gepulkt. Leuk man! Het is uit 1981, dus echt stokoud, maar als de de f;l voor een euroteken vervangt, kom je een eind :)



Het concept is prima: hoe eet je met z'n vieren een volwaardige maaltijd, met toetje en meestal met voorgerecht :) Per dag van het jaar staat er een menu, met de prijs erbij, en ze koken volledig volgens het seizoen en zonder kant & klaar (behalve dan de bouillonblokjes). Het is niet allemaal mijn smaak, maar je krijgt er in ieder geval wel ideeen van :)



Menu van vandaag:

gebakken schar met kappertjes, met sla en gebakken aardappels, toe schuimige citroenvla (toen fl 9,50)



Morgen: quiche met prei en toe grapefruit met suiker (toen: fl 9,-)



Overmorgen: champignonsoep, citroenkip, appel/peer druivenslade en gekookte rijst (fl 9,95)



Iklig in een deuk, ik zie zo die jaren '80mkeuken weer voorbij komen :)
Alle reacties Link kopieren
FritsvanEgters schreef op 05 oktober 2008 @ 11:04:

Mag echt niet ontbreken: bolognesesaus. Oftewel: ragú, in het Italiaans. Heerlijk, in grote hoeveelheden gemaakt (vanaf 1 kilo gehakt) absoluut niet duur, retelekker en supergezond. Ook makkelijk in te vriezen. Recepten zijn in overvloed te vinden.



Volg niet pietepeuterig het recept, maar denk aan de balans tussen de smaakelementen zuur, zoet, zout, fris en hartig:



Zuur: tomaten, ingekookte wijn

Zoet: wortel

Zout: bouillon, toegevoegd zout, mate van inkoking

Fris: peterselie, bleekselderij

Hartig: de Italianen gooien er kippenlevers bij. Niet te veel, maar een levertje of twee, drie, vier proef je echt niet en geeft toch een beetje body aan de smaak.




Ja, super!

Voor het hartige kun je ook een paar ansjovisfilets (blikje) erin doen.. Ik gebruik altijd gepelde tomaten (2 blikken voor 4 personen, moet lang inkoken) en door het gehakt een klein blikje tomatenpuree.

In plaats van peterselie neem ik basilicum of marjolein of salie.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt grappig, Tilalia! Maar ik krijg niet direct trek van die toetjes (hoewel, die quiche met prei...)



Vanavond het toppunt van mijn nieuwe huisvrouwenstatus bereikt, toen ik de zuurkool voor morgen (en een portie voor de vriezer) alvast aan het koken was, en ik bij het ijverig roeren in de reuzepan mijn pollepel brak. Dat budgetkoken begint fanatieke trekjes te krijgen! X-D
Laat je het toetje toch weg? Scheelt ook weer geld X-D



Quiche met prei:



250 gram diepvriesbladerdeeg



750 gram prei

2 el boter of margarine

zout, peper,

3 eieren

1/2 dl koffieroom

1/2 dl bouillon

100 gram geraspte kaas

zout, peper

sap van 1/2 citroen



Beleg een vorm met het ontdooide bladerdeeg. Prik gaatjes in het deeg en leg er alufolie op, en bedek dat met iets zwaars (gewassen kiezeltjes, rijst of peulvruchten) bak het deeg 20 min in een oven van 200 graden



(persoonlijke noot: ik zou er gewoon een kleinere ovenschaal inzetten, lijkt me handiger)



Maak in die tijd de prei schoon, snij in ringen en wassen. Smoor het 10 min in de boter. Zout en peper erdoor, laten akoelen. Meng de eieren met room & bouillon. daarna kaas, zout & peper, en citroensap erdoor roeren. Haal de zware dingen uit je quichevorm, doe de prei en het eiermengsel in de vorm en bak nog eens 20 minuten. Vooral heet eten.
MissMara schreef op 09 oktober 2008 @ 23:59:

Klinkt grappig, Tilalia! Maar ik krijg niet direct trek van die toetjes (hoewel, die quiche met prei...)



Vanavond het toppunt van mijn nieuwe huisvrouwenstatus bereikt, toen ik de zuurkool voor morgen (en een portie voor de vriezer) alvast aan het koken was, en ik bij het ijverig roeren in de reuzepan mijn pollepel brak. Dat budgetkoken begint fanatieke trekjes te krijgen! X-D




:rofl:

Je moet je bespaarde geld dan weer investeren in gòede keukenspullen!
Alle reacties Link kopieren
wat ik zelf doe is, als ik ga koken voor gewoon, grote porties EN meerdere gerechten tegelijk maken.ik ben dan toch bezig in de keuken.in bakjes in de vriezer en de week dr na heb ik tijd over voor andere dingen.dit gerechtje is ook erg lekker en makkelijk

gehakt rul bakken,gesneden spitskool of wittekool erbij doen.naar smaak kerrie en wat andere kruiden erover.beetje water met maizena om iets te binden en tegelijkertijd macaroni of andere pasta gaar koken.

dit met elkaar mengen en wat komkommer of tomatensla drbij doen.en smullen maar.lekker EN goedkoop!
Alle reacties Link kopieren
Zijn er ook mensen die het boek koken onder de 1,50 hebben? is het wat?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het boek niet Flashy, maar wel eens ingekeken en het leek mij niet zo. Maar de Frogers schijnen er in ieder geval erg blij mee te zijn en er zijn nu extra exemplaren bijgedrukt omdat zoveel mensen het boek hebben gekocht!
Alle reacties Link kopieren
1,50 p/p is voor een standaard gezin toch 6euro.daar kan je idd wel een gezonde maaltijd voor op tafel toveren.

bv koolvisfilet met kerriesaus,rijst en doperwtjes of komkommer met ijsbergsalade erbij.
Alle reacties Link kopieren
Alles te koop bij aldi en lidl. je komt omgerekend op zo;m 2-3 euro per persoon:



- gekookte pasta (pick one you like b.v. farfalle of macaroni)

-zo'n klein rond blikje met tomatenpure (heb je al voor 9 cent)

-2 verse tomaten

-een potje kappertjes

-een blikje tonijn

-een zakje geraspte kaas



.....dan volgt een heel hoogstaande en gecompliceerde kooktechniek namelijk: * roffel * je stopt alles op een bord, je roert en voila! Dinner is served. het is nog enorm vullend ook.
Ik denk ook of het er aan ligt of je koken een 'moetje' vind of niet.



Tegenwoordig vind ik het een van de fijnste momenten uit de dag. Ik kom thuis, en ga meteen aan de slag. Vind het wel ontspannend, lekker een beetje snijden en prutten in de keuken. In plaats van te denken "Blergh ik moet weer koken" vind ik het nu erg leuk. Maar dat is wel iets van het laatste jaar, daarvoor vond ik er nooit zoveel aan. Ik sta liever een beetje te koken met een lekker muziekje erbij dan de zoveelste herhaling van Friends te kijken



Ik probeer tegenwoordig ook minder geld uit te geven en dat doe ik vooral door dingen gewoon op te maken in plaats van ze te laten bederven. Sommige dingen heb ik gewoon altijd in huis, uien, knoflook, blikken tomaten blokjes, linzen, bloem, melk, bouilonblokjes, lekkere olijfolie, kaas en een hele la met kruiden.



Als ik dan echt niks weet, of het is het einde van de maand, kan ik altijd nog een maaltijdsoepje in elkaar draaien, of een pasta goedje, hoewel ik niet snel zal bezuinigen op de kwaliteit van de dingen die ik koop (zo zal ik nooit houdbare melk o.i.d. kopen, jakkiebakkie).



Het is meer dat, wanneer ik wil bezuingen, duurde dingen niet koop, zoals zongedroogde tomaatjes, dure sla soorten, walnotenolie of pijnboompitjes en dergelijke.



Ook jezelf basis dingen leren, zoals een lekker rood sausje of een wit sausje maken helpt. Veel leuker en lekkerder om zelf te maken dan uit een potje.
En trouwens, je zegt dat de keuken netjes moet blijven. Mijn keuken is altijd netjes omdat ik tijdens het koken en meteen erna al aan het opruimen ben. Helemaal niet moeilijk hoor. Meteen spetters afnemen, een apnnetje dat gebruikt is afspoelen, dingen niet laten aankoeken, dan is het later alleen maar moeilijker om schoon te amken, meteen ingredienten terug in de kastjes.



En ja, ik werk ook 5 dagen per week, soms meer dan 40 uur.
Ik heb 2 favoriete recepten die ik vaak maak als ik snel klaar moet zijn.

Rijst met groente en gehakt.

- rijst koken, gehakt rul bakken, roerbakgroente (paparika, uien, doperwtjes, boontjes enz.) er bij roerbakken, kruiden met maggi, kerrie, knoflook, peper en zout. De rijst er door roeren.



of



kipfilet met ijsbergsla en creme fraiche.

- ijsbergsla in groffe stukken snijden, kipfilet in stukjes (kruiden met paprikapoeder, peper en zout), 1 rode paprika in stukjes, 1 grote ui in stukjes. Kipfilet even roerbakken, paprika en ui mee bakken, knoflook erbij. Dan de ijsbergsla er door roeren en een klein beetje meewarmen. Creme fraiche erdoor roeren. Eten met stokbrood.



Deze recepten zijn echt zo klaar, niet duur en gezond.
Ik vermoed ondertussen dat je eerder 'snel klaar' wilt dan 'budget'.

Geen idee of deze tip al geweest is:

Kijk eens op albertheijn.nl (dus niet op AH.nl) bij recepten

Zoek op snel en budget. Kijk welk recept je lekker lijkt. En ga eerst bij een goedkope zaak (een deel van) deze boodschappen doen.



Mijn favo momenteel is:

Gewokte kip ketjap-sesam, kool en miehoen - 4 pers



Ingrediënten

1 pak mihoen (250 g) ¤1

1 grote Chinese kool ¤1,50

2 eetlepels olie (voorraad)

1 bakje kipfilet (ca. 300 g) ¤2,50

1 potje sesamzaad (45 g) ¤1,40 (maar daar doe je wel een keer of 3 mee, dus ¤0.45)

1 flesje wok essentials ketjap-sesam (240 ml) ¤1.70 (doe ik 2x keer mee, beetje eigen kruiden/goedkope ketjap, dus ¤0.85)



Totaal +/- ¤ 1,55 pp



Materialen

wok (of braadpan)



Bereiding (15 min)

Miehoen volgens gebruiksaanwijzing wellen. Afgieten en laten afkoelen. Chinese kool schoonmaken en in smalle repen snijden. Kipfilet in reepjes snijden. In wok olie verhitten, kipreepjes toevoegen 4 min. roerbakken. Kool en sesam toevoegen 4 min. meebakken. Miehoen en saus toevoegen en goed doorwarmen. Opscheppen.

Eet smakelijk.
Alle reacties Link kopieren
Voor als de kip in de aanbieding is:



rijst met kipfilet en dan diepvriesboontjes met een boemboe van Conimex erdoor. Lekker met een zakje sla naturel. Heel simpel, en iedereen smult.



De kosten zullen zo zijn; 9 euro, mmm niet echt heel goedkoop, maar je kunt er met 4 mensen van eten.
Met dit weer lekker en goedkoop:

Kapucijners met spek:

Pot kapucijners van de Aldi: 0,79

250gr spekjes van de Aldi: 0,79

4 uien: 0,10

1 rode paprika Aldi: 0,20

Kerrie en teen knoflook.



Spekjes uitbakken en de spekjes uit de pan halen.

Uien en paprika bakken in het spekvet.

Kerrie en knoflook erbij en even bakken.

Kapucijners en spek in de pan.

Deksel erop en even doorwarmen.



0,94 per persoon.



Als je er nog een pot capucijners bijgooit is het genoeg voor vier personen. Dan kost het 0,67 per persoon.
Gehakt-prei ovenschotel (4 personen):



pond prei 0,50

350 gr gehakt 2,-

700 gr aardappelen 0,42

400 ml melk 0,20

1 ei 0,10

1 zakje mix voor gehakt-preischotel van de Aldi 0,50



Doe wat er op het zakje mix staat.



per persoon 0,93

Ik vond het erg lekker.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar heeft iemand al een recept met rode bieten genoemd? Die zijn op dit moment echt gruwelijk goedkoop (een euro voor een kilo ofzo). Vers gekookt met gekookte/gebakken aardappels, stukje vlees naar keuze of een gekookt ei, maar veel lekkerder: bietensalade (evt lauw-warm, voor een koude dag).



Bieten koken (duurt lang), aardappels koken. Appeltje erdoor, groene paprika in kleine stukjes en je bent al een heel eind, qua budget. Lekkerder wordt het nog met een hardgekookt ei en/of een stukje rookworst, stukjes augurk etc.



En natuurlijk een lekkere dressing van mayo, yoghurt en mosterd. Eventueel wat verse kruiden, in ieder geval peterselie, ik vind dit altijd heerlijK!
Alle reacties Link kopieren
BRRR bietjes heb ik een jeugdtraume van,die komen hier niet op tafel!
Alle reacties Link kopieren
Tuinbonen (60 cent) met rundvlees (3 euro?) in een tomatensaus (20 cent) + rijst



Uitje fruiten, riblapje in blokjes, twee kleine blikjes tomatenpuree erbij, 400 ml water, vleessie even laten sudderen op laag vuur. Grote pot tuinbonen erbij en nog tien minuten laten sudderen. Rijst erbij en tadaaaaaaaaaaaa



Ook lekker met kip.
Alle reacties Link kopieren
Voor 1,79 euro Vis Bordelaise bij Aldi (zelfde als Iglo Viscuisine), met rijst erbij en bv. stoomgroente (ook van de Aldi, 1,29 euro). Als je een scheut witte wijn bij de vis doet, bij het in de oven doen, dan heb je wat meer saus. Lekker, gezond en goedkoop toch?
Alle reacties Link kopieren
Kennen jullie de website www.budgetkoken.be ? Daar vind je enkel recepten vanaf 1¤ tot max 10¤ en dat voor 4 goede eters :-)

Groetjes en veel budgetvriendelijk kookplezier.
Alle reacties Link kopieren
venkel-pastaschotel met camenbert



venkel (nu goedkoop) in stukjes en roerbakken in olie

pasta koken

venkel + pasta mengen, zout en peper toevoegen

in ovenschotel kieperen

plakjes camembert erover

15 minuten in de oven (200 graden, tot de kaas zacht wordt)



Ik vind dit recept echt een ontdekking !
Alle reacties Link kopieren
oeh, klinkt heel lekker, Anna! Ga ik eens maken binnenkort! Ik denk dat het ook lekker is om er nog champignons door te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook 1.

Voor 4 personen:



Pasta naar eigen keuze,

300 gram Gehakt ( ik heb half om half genomen)

2 blikjes Tomatenpuree

2 Tomaten

Vooraadgroente, in mijn geval een blikje Mais.

Knoflook poeder, paprika poeder, peper, gehaktkruiden.

(maar dit is naar eigen inzicht)



Tomaten alvast in stukjes snijden.

Gehakt kruiden met de gehakt kruiden.

Pasta maken op de normale manier.

Gehakt Rullen, dan tomatenpuree erbij.

Tomaten en mais, kruiden toevoegen, goed doorroeren en even op een laag vuurtje laten staan.

Als de pasta klaar is de paste en saus verdelen op de borden.



Of het echt gezond is weet ik niet, maar in elk geval vult het goed en is erg goedkoop.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven