Eten van tevoren koken.

24-08-2008 13:44 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het handig om op dagen dat ik werk het eten alvast zover voor te bereiden dat ik als ik thuiskom alleen nog maar een oven aan hoef te zetten of iets hoef op te warmen. Als ik thuiskom wil ik lekker met mijn kinderen spelen en een beetje bijkomen en niet allerlei ingewikkelde dingen in de keuken gaan doen. En het scheelt in de afwas als ik alleen nog maar 1 pan of schaal hoef af te wassen en niet 3 verschillende pannen en allerlei kommetjes.



En ik eet graag gezond, dus niet uit pakjes. Nu ben ik net een beetje aan het leren hoe dat moet, dus nog niet zo heel creatief. En als ik eten van tevoren klaarmaak kom ik toch al gauw weer uit op de lasagne, pastasaus of nasi ofzo.



Heeft er iemand tips voor maaltijden die je van tevoren kunt bereiden en waar je dan uiteindelijk niet zoveel werk van hebt?

Lekkere ovenschotels of dingen die je makkelijk en smakelijk in kunt vriezen?
Alle reacties Link kopieren
Een-pans- gerecht:



Vlees/ kip/ gehakt in blokjes snijden en aanbraden (ik gebruik vaak biefstukje of zo'n "a la minute" van de ah

krieltjes erbij en gaar bakken

groentepakket erbij

bekertjes (halfvolle) creme fraiche erbij



njammie en binnen een kwartier klaar!
Ja, dat vind ik echt.
Alle reacties Link kopieren
weinig tips, omdat ik ook niet verder kom dan lasagne of pasta. Ik lees dus graag mee.



Offtopic, wat fijn dat je weer een baan hebt Eowynn! Ik meende dat je nog thuis zat.
Alle reacties Link kopieren
oh sorry, dit kun je niet echt van te voren klaarmaken.



Wel ideaal als het snel moet!
anoniem_59197 wijzigde dit bericht op 24-08-2008 13:53
Reden: tikfout
% gewijzigd
Ja, dat vind ik echt.
Alle reacties Link kopieren
Is wel een handig gerecht Mamasaar, en is volgens mij ook goed te doen als je weinig tijd hebt. Dus ik ga hem onthouden!



Krokusjes, ik ben vorige week begonnen, dus nog maar kort.
Alle reacties Link kopieren
Kipkerrie



Kipfilet

Kerriepoeder van de toko (madras)

Blikje tomatenpurree

Kilo tomaten

Uien

Knoflook

Bouillonblokje

Aardappelen

Gekookte eieren



Snij de kipfilet in kleine stukjes. Fruit de ui met de knoflook aan in wat olie, roerbak de kipfilet erbij. Als die aan alle kanten gekleurd is, kunnen de tomaten erbij. Die moet je eerst in stukjes snijden. Als de tomaten wat zijn geslonken, doe je de tomatenpurree, een dikke eetlepel kerriepoeder en het bouillonblokje erbij. Giet er water bij tot alles onderstaat. Het moet pruttelen.

Schil de aardappelen en snij ze in kleine blokjes. Doe ze erbij. Laat een half uur pruttelen tot de aardappelen gaar zijn. Als het nodig is, giet je er af en toe nog een scheut water bij. Door de aardappelen wordt de saus dik.

Breng op smaak met peper en zout en eventueel een schepje sambal. Leg de gekookte eieren in de saus.



In porties in de vriezer en als je trek hebt, in de magnetron. Met gekookte rijst of met een stuk turks brood opeten.



Je kunt het trouwens ook erg goed zonder vlees maken, neem dan stukken courgette of aubergine in plaats van de kipfilet.
Alle reacties Link kopieren
gefeliciteerd.



Wat trouwens wel een snelle maaltijd is die niet heel doorsnee is:





Aardappelpartjes nog even een paar minuutjes voorgaren in de magnetron. (beetje water in bakje en daar aardappeltjes bij)



kipreepjes marineren met zakje shoarmakruiden, gaar bakken, aardappeltjes erbij, even bakken, beetje kookroom erover. Daarna nog een paprika in stukjes erover



Gesneden andijvie. Daar geraspte kaas door doen, en een beetje gembersaus erdoor.



Andijvie op een bord. Daaroverheen de aardappeltjes met kip.



Al met al zo'n 15 minuutjes werk, en smaakt heerlijk
Alle reacties Link kopieren
Eowynn, ik keek al voor je in de index want er was een topic met welke gerechten je wel/niet goed kunt invriezen. Kan het topic zo snel niet vinden. MV misschien.

Sowieso kun je bijna alle stamppotten goed invriezen en dingen met aardappelpuree maar gewoon gekookte aardappels weer niet.

Bij puree maak ik 'm altijd wat 'natter' met melk en/of bouillon, omdat er nog wat vocht onttrekt bij het warm maken in oven of magnetron.

Gerechten als chili con carne vries ik ook in, maak voor mezelf meestal 8 tot 12 porties. Altijd handig. Nasi compleet invriezen gaat ook prima.

Verder 'gaar' vlees zoals draadjesvlees, gehaktballen en dergelijke of gehaktballetjes in een of ander sausje (bijv. met rijst of puree) te combineren.
Alle reacties Link kopieren
Courgettesoep



3 courgettes

uien

bouillonblokje

koksroom

zout en peper



Fruit de kleingesneden uien in wat olie. Doe de stukken courgette erbij. Drie bouillonblokjes erbij en anderhalve liter kokend water (uit de waterkoker is handig) en laat een half uur koken tot de courgette zacht is. Dan de staafmixer erdoor halen en alles pureren. Dikke scheut koksroom erdoor en op smaak brengen met zout en peper. Af laten koelen en pan in de koelkast zetten. Lekker de volgende dag grote kom opwarmen en opeten met grof bruin brood.
Alle reacties Link kopieren
soepballetjes / soepvlees in kookvocht invriezen ; zak soepgroenten kun je ook invriezen .





gebraden gehaktballetjes



halve kilo gehakt braden , blik bruine bonen , blik mais , blik kidneybonen , champignons ( evt ook uit pot of blik )

Eén dag eet je hier taco's van ( met sla , tomaten , geraspte kaas en creme fraiche ) . Die taco-pakken koop je kant en klaar met 12 taco's en kruiden en saus

Andere dag maak je van wat er over is ( veel , want voedt enorm al die bonen ) wraps ; overgebeleven zooi opwarmen , wraps vullen , kaas erover ( die strooikaas die ook over is ) en even in de oven .

Weinig werk en 2 keer lol van . Kost ook geen drol .



Maar 's morgens aardappelen schillen , even de kook erover ( zo lang als het ontbijt duurt ) , gas uitzetten.......zijn ze gaar als je thuis bent . diepvriesboontjes en een tartaartje ; ook zo klaar toch ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
http://www.jannekes.nl/index.htm?url=/invriezen.htm
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe vaak als het gehakt in de aanbieding is ( ons bin zuunig ) meteen groot inslaan ; een gedeelte gebruik ik om soepballen te maken , kleine balletjes gehakt te braden ( door spaghetti , of als borrelhapje of met stokbrood en pindasaus ) , een gedeelte braad ik met veel sambal ( lekker als vlamtosti-vulling met een plakje kaas ) , ik braad gelijk een pan grote gehaktballen en ik maak vast pastasaus .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik doe is de avond van te voren de aardappels schillen en in een pan met water zetten, net zoals bijv, de sperciebonen, schoonmaken en in het water.

Stukje vlees ontdooien en de volgende dag als je thuiskomt alles aanzetten en in principe ben je met een half uur klaar.



Voorbereiden is het halve werk.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
zelf koken : Kip Cacciatora ©SC

Dit kiprecept smaakt heerlijk, is gemakkelijk en van tevoren klaar te maken.

Benodigheden voor 6 à 8 personen



ingrediënten:



6 à 8 kip filet of kip karbonaden

8 eetlepels bloem

zout en peper naar smaak

1 groene paprika

2 uien

3 teentjes knoflook (kan minder maar minimaal 1)

± 3 eetl (olijf)olie

1 blik uitgelekte tomaten

1 laurierblad

1/8 liter witte wijn

1 eetlepel (ruim) gehakte peterselie

eventueel 12 olijven

Doe de bloem, peper en zout in een plastic zak, doe er een paar stukken kip bij : goed schudden zodat alle kipdelen bedekt zijn met een laagje bloem. Ga zo door tot de gehele benodigde kip bedekt is (eventueel extra bloem en peper en zout in de zak doen.

Verwijder het zaad en de zaadlijst uit de paprika en snij het vruchtvlees in kleine stukjes.

Hak de uien en de knoflook fijn.

Laat de olie heet worden en bak de kip ,in portie, op niet te hoog vuur bruin, voeg indien het nodig is wat olie toe.

Bak in de overgebleven olie de ui en knoflook licht bruin, voeg de stukjes paprika en de tomaten toe, laurierblad en nog wat extra peper en zout.

Breng het geheel aan de kook, warm ondertussen de wijn in een ander pannetje op, leg de kip terug in de pan en voeg de warme witte wijn toe. Laat het geheel op een zacht vuurtje gaar smoren.

Proef vóór het opdienen de saus even of er nog extra peper en zout bij moet, haal het laurierblad eruit en garneer het met de peterselie en de olijven.



Dit gerecht kan je met stokbrood, rijst of patat eten met een groene of tomaten salade.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Maak aardappelpuree, leg de gare broccoli daarbovenop, bedek de schotel met een laagje geraspte kaas en wat uitgebakken spekjes, blokjes ham, salami of chorizo en gratineer het geheel even onder de gril, of zet de schotel 20 tot 30 minuten in een hete oven.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik besluit een ovenschotel met pasta en gegratineerde kaas te maken. De venkel wordt van te voren gebakken, zodat hij gaar in de ovenschotel gaat, bovenop de gekookte pasta. Hier overheen komt een laagje geraspte kaas. Ideaal voor de herberg, waarin de koelkast altijd nog overgebleven stukken kaas van de dessertplankjes liggen. Probeer eens chaumes, blauwe kaas, brie, cheddar, gruyère, waarschijnlijk maakt de venkel met alle kaassoorten vriendjes.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
http://www.marktplaats.nl...-te-koken.html%3Fxref%3D1
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
http://www.babybrabbel.ne...357&th=20290&t=1178441271
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef op 24 augustus 2008 @ 15:06:

zelf koken : Kip Cacciatora ©SC

Dit kiprecept smaakt heerlijk, is gemakkelijk en van tevoren klaar te maken.

Benodigheden voor 6 à 8 personen



ingrediënten:



6 à 8 kip filet of kip karbonaden

8 eetlepels bloem

zout en peper naar smaak

1 groene paprika

2 uien

3 teentjes knoflook (kan minder maar minimaal 1)

± 3 eetl (olijf)olie

1 blik uitgelekte tomaten

1 laurierblad

1/8 liter witte wijn

1 eetlepel (ruim) gehakte peterselie

eventueel 12 olijven

Doe de bloem, peper en zout in een plastic zak, doe er een paar stukken kip bij : goed schudden zodat alle kipdelen bedekt zijn met een laagje bloem. Ga zo door tot de gehele benodigde kip bedekt is (eventueel extra bloem en peper en zout in de zak doen.

Verwijder het zaad en de zaadlijst uit de paprika en snij het vruchtvlees in kleine stukjes.

Hak de uien en de knoflook fijn.

Laat de olie heet worden en bak de kip ,in portie, op niet te hoog vuur bruin, voeg indien het nodig is wat olie toe.

Bak in de overgebleven olie de ui en knoflook licht bruin, voeg de stukjes paprika en de tomaten toe, laurierblad en nog wat extra peper en zout.

Breng het geheel aan de kook, warm ondertussen de wijn in een ander pannetje op, leg de kip terug in de pan en voeg de warme witte wijn toe. Laat het geheel op een zacht vuurtje gaar smoren.

Proef vóór het opdienen de saus even of er nog extra peper en zout bij moet, haal het laurierblad eruit en garneer het met de peterselie en de olijven.



Dit gerecht kan je met stokbrood, rijst of patat eten met een groene of tomaten salade.
Deze lijkt mij erg lekker, ga ik proberen.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
Eenpansgerecht met rijst

Ingrediënten

Bieflap in stukjes gemarineerd in een pittige marinade

Wat spekjes

Courgette in blokjes

Champignons in plakjes

Paprika in stukjes

Ui in ringen

Knoflook fijngesneden

trassi

gembersiroop

sambal

oestersaus

gekookte rijst

olijfolie om te bakken

Ik werk onregelmatig en ik mis vaak het warme eten. Soms maak ik dan 's morgens iets klaar wat in de magnetron opgewarmd kan worden. Het liefst een eenpansgerecht. Gisteren heb ik dit gerecht verzonnen. Het was erg smakelijk en makkelijk te maken. Als je dit van tevoren klaarmaakt smaakt het nog beter.

De stukjes vlees bakken en uit de pan nemen.

Ui,knoflook, spekjes en wat trassi een paar minuten bakken. Champignong toevoegen en meebakken. Courgette en paprika toevoegen en ook even meebakken. Dan het vlees erbij.

Een beetje sambal, scheutje gembersiroop en een scheutje oestersaus erbij. Als laatste gekookte rijst erbij.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef op 24 augustus 2008 @ 14:15:

Ik doe vaak als het gehakt in de aanbieding is ( ons bin zuunig ) meteen groot inslaan ; een gedeelte gebruik ik om soepballen te maken , kleine balletjes gehakt te braden ( door spaghetti , of als borrelhapje of met stokbrood en pindasaus ) , een gedeelte braad ik met veel sambal ( lekker als vlamtosti-vulling met een plakje kaas ) , ik braad gelijk een pan grote gehaktballen en ik maak vast pastasaus .


Same here, zelfs als single!
Alle reacties Link kopieren
eenpansgerecht



Gehakt rul bakken, 2 pakken pangroenten (diepvries, huismerk supermarkt, zijn verschillende smaken van) er door bakken. Schep sambal, flinke scheut ketjap erdoor.

Gekookte rijst erdoor.

In tien minuten aan tafel, lekker en gezond.
Alle reacties Link kopieren
Ovengerecht met bloemkool



ingrendiënten:

- 1 grote bloemkool

- gehakt (300 gr ongeveer)

- aardappelpurree (uit zakje of zelf aardappelen koken, wat melk of room erbij en prakken)

- kaas

- ui

- wat knoflook

- gehakt kruiden

- nootmuskaat



* Snij de bloemkool en maak hem schoon, gooi het in een pan en laten koken

* rul het gehad met de gehaktkruiden, uitje en wat knoflook

* maak de aardappel purree klaar met wat nootmuskaat

* giet de bloemkool af en doe het in een ovenschotel, dan het gehakt erover en vervolgens de purree.

* strooi de kaas erover en hup in de oven zn 25-30 min op een graadje of 200!



Heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Ook omhoog voor Tweeg
Alle reacties Link kopieren
thnx ik heb n paar recepten gekopieerd!!



Ik heb ook nog wel een recept.



nodig.



+/- 400 gram gehakt

sperciebonen (hoeveel je er in wil doen)

2 blikjes tomaten puree

tadik (soort wrap idee te koop bij turkse supermarkt)

rijst

knoflook

kaneelpoeder

peper



rijst koken 7 minuten!

Als de rijst klaar is. Doe je de tadik in een koekenpan waar n deksel op kan. btje olie in de pan tadik erop, rijst erop.. en dan de deksel.. laat het 15 minuten staan.. en je hebt perfecte rijst!



bonen koken (even maar)

tomaten puree even aanbakken/braden om de zurigheid eruit te krijgen.

knoflook en uit ook..

gehakt rullen

btje water erbij

kaneel/peper en zout erbij.



proeven of het goed op smaak is.



alles bij elkaar doen.

laten pruttelen.



het mengsel bij de rijst serveren en een stuk tadik erbij.



Goed in te vriezen ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven