Eten weg gooien.

04-03-2019 11:41 199 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het nieuws lees ik dat veel mensen voedsel verspillen
Ben benieuwd wat jullie mening hierover is en hoe doen jullie het?

Ik pas mijn hoeveelheden die ik kook aan op wat wij eten met ons gezin.
Brood heb ik in de vriezer en haal er per dag een x aantal plakjes uit want ik weet hoe veel iedereen eet.
Blijft er toch wat over, dan word het de volgende dag op gegeten
Eten we pasta of rijst en ik hou over, dan gaat dat de diepvries in voor als ik een keer geen tijd (of zin) heb om uitgebreid te koken.

Ik vind het zonde om eten weg te gooien en vind bepaalde boodschappen (vlees en fruit onder andere) best duur.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
04-03-2019 12:48
Ik vind vers brood toch echt veel lekkerder dan als het ingevroren is geweest hoor. Vers brood is veel krokanter.
Dan staat jouw diepvries waarschijnlijk niet goed.
Als ik nu lekker krokant brood bij de warme bakker haal en ik doe het in de diepvries en haal het er over 2 of 6 dagen uit, dan is mijn brood nog knapperig
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag minder willen weggooien. Brood gooien we nooit weg, dat vriezen we direct na kopen in. En ik probeer zoveel mogelijk slim te koken en restjes groenten e.d. te gebruiken. Maar alsnog kook ik vaak te veel, dan maak ik bijvoorbeeld hartige taart en dan is er nog een punt over, of een curry waar nog een portie van over is. Ik bewaar dat altijd wel en soms eet ik het ook op, maar vaak vergeet ik het en dan gooi ik het alsnog weg. We willen een grotere vriezer kopen zodat we dat soort eten in kunnen vriezen, maar momenteel hebben we daar nog geen plek voor.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
poeziewoezie schreef:
04-03-2019 12:40
Wat hier nog wel eens weggegooid wordt zijn door een hongerige puber slordig opengescheurde zakken chip/koek/nootjes e.d. Meestal worden de zakken niet keurig dicht opgeborgen en dan wordt de inhoud taai of slap.
ik begrijp dat ook niet aan mijn partner,
ten eerste altijd dat scheuren dat altijd misgaat terwijl de schaar zoveel makkelijker is en binnen handbereik
en dan het niet dichtdoen...

als mijn vriend in de keuken is geweest ga ik routinematig zakjes (en bakjes) dichtdoen zodat het nog eetbaar blijft
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Ik gooi geen eten weg. Brood in de vriezer, eten wat over is maak ik in bakjes en gaat de vriezer in
mama-inge schreef:
04-03-2019 12:52
Dan staat jouw diepvries waarschijnlijk niet goed.
Als ik nu lekker krokant brood bij de warme bakker haal en ik doe het in de diepvries en haal het er over 2 of 6 dagen uit, dan is mijn brood nog knapperig
Nou zit mijn vriezer ook altijd vrij vol dus heb ook niet zo veel plaats voor brood en ik vind het niet erg om weg te gooien.
Ik gooi ook nauwelijks wat weg. Als ik avonddienst heb, kan ik op mijn werk warm mee-eten. Brood uit de vriezer smaakt ook prima hoor.
Alle reacties Link kopieren
stippensokken schreef:
04-03-2019 12:24
Ik drink ook geen melk, maar heb af en toe mensen over de vloer die graag een beker melk drinken, voor hen heb ik dan van die kleine pakjes houdbare melk op voorraad, 200ml per stuk ofzo. Is vast niet zo lekker als houdbare melk, maar voor een keer heb ik er nog nooit iemand over horen klagen. En zeker voor milkshakes is dat misschien ook wel een optie?
Neu
Alle reacties Link kopieren
brood gaat hier altijd op (en ik vind kapjes lekker) overig eten kook ik gewoon mee, ook als het dan te veel wordt (dan maar een extra paprika ergens doorheen). alles wat niet opgegeten wordt gaat de vriezer in. Dat wil dus zeggen dat ik nooit losse ingredienten in de vriezer heb, maar kleine porties van klaargemaakte gerechtjes.
Als de vriezer vol is dan doen we een paar dagen 'buffetje' van alle kleine bakjes. Best leuk eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
04-03-2019 12:48
Ik vind vers brood toch echt veel lekkerder dan als het ingevroren is geweest hoor. Vers brood is lekkerder
Ik ook hoor. Brood invriezen, doe ik als we op vakantie gaan en ik bij thuiskomst iets te eten in huis wil.
Ik vind eten niet alleen maagvullen. Maar ook kies ik graag wat ik lekker vind. Iets als croutons maken van brood en dan met olie opeten. Is misschien niet zonde van het brood. Maar wel van de calorieën
Alle reacties Link kopieren
Zenzeo schreef:
04-03-2019 12:25
Garnalen en vis eet ik op dag van aankoop. Nooit later.
Dat kan prima 2 dagen later, ik ga naar een goede visboer. Meestal eet ik het dezelfde dag, soms loopt het gewoon anders.
Ik gooi nu ook makkelijker eten weg omdat ik niet kan ruiken. Ik ben sinds 2013 mijn reukvermogen kwijt.
Ik gooi best veel weg, ik zou dat graag anders doen. Al heb ik de hele ‘eten mág je niet weggooien’ gedachte nooit zo gesnapt als ik heel eerlijk ben.

Ik kan slecht plannen en als ik iets over heb stop ik het enthousiast in een bakje en kieper ik het een week later weg, want vergeten.

Ook vleeswaren, dan liggen er 2 verpakkingen van hetzelfde, mensen letten niet goed op en trekken ze alletwee open en 1 kan weggegooid worden wegens niet meer goed na een week.
Of ik heb voor 4 personen iets gehaald, er eten er maar 2 thuis en de rest is dus te weinig voor 4 personen de volgende dag. Deze week was dat zalm. De hele week gedacht ‘moet ik even klaarmaken’ maar dat komt er niet van wegens buiten de deur eten, weekend, andere maaltijden die al gepland stonden en dan beland het uiteindelijk in de vuilnisbak. Zonde, want duur. Ik gooi het ook weleens in de vriezer, maar wederom blijft het dan liggen want voor 2 personen en ik vergeet het domweg dus na een half jaar of een jaar gooi ik het dan alsnog weg.

Ik heb de logistiek van boodschappen doen, bedenken wat je gaat eten, ingrediënten in huis hebben, kliekjes opmaken en restjes verwerken nooit heel goed onder de knie gekregen.
Waarschijnlijk omdat het ook niet héél hoog op de prioriteitenlijst staat.
Thordis* schreef:
04-03-2019 13:10
Ik gooi best veel weg, ik zou dat graag anders doen. Al heb ik de hele ‘eten mág je niet weggooien’ gedachte nooit zo gesnapt als ik heel eerlijk ben.

Ik kan slecht plannen en als ik iets over heb stop ik het enthousiast in een bakje en kieper ik het een week later weg, want vergeten.

Ook vleeswaren, dan liggen er 2 verpakkingen van hetzelfde, mensen letten niet goed op en trekken ze alletwee open en 1 kan weggegooid worden wegens niet meer goed na een week.
Of ik heb voor 4 personen iets gehaald, er eten er maar 2 thuis en de rest is dus te weinig voor 4 personen de volgende dag. Deze week was dat zalm. De hele week gedacht ‘moet ik even klaarmaken’ maar dat komt er niet van wegens buiten de deur eten, weekend, andere maaltijden die al gepland stonden en dan beland het uiteindelijk in de vuilnisbak. Zonde, want duur. Ik gooi het ook weleens in de vriezer, maar wederom blijft het dan liggen want voor 2 personen en ik vergeet het domweg dus na een half jaar of een jaar gooi ik het dan alsnog weg.

Ik heb de logistiek van boodschappen doen, bedenken wat je gaat eten, ingrediënten in huis hebben, kliekjes opmaken en restjes verwerken nooit heel goed onder de knie gekregen.
Waarschijnlijk omdat het ook niet héél hoog op de prioriteitenlijst staat.
Herkenbaar. Ondanks dat ik alleen maar met mezelf rekening moet houden ;-D
Alle reacties Link kopieren
Thordis* schreef:
04-03-2019 13:10


Ik heb de logistiek van boodschappen doen, bedenken wat je gaat eten, ingrediënten in huis hebben, kliekjes opmaken en restjes verwerken nooit heel goed onder de knie gekregen.
Waarschijnlijk omdat het ook niet héél hoog op de prioriteitenlijst staat.
denk dat het ook te maken heeft met hoe je leeft, als jij, zoals je zegt, eigenlijk van te voren niet weet wie er mee eet en wie niet dan kun je ook onmogelijk plannen. Als je een leven hebt met veel regelmaat (zoals ik) weet je dus precies wie er mee eet en wie niet en kun je van te voren gewoon een planning maken en die uitvoeren. Dan koop je ook veel minder dingen die later overbodig blijken.
florence13 schreef:
04-03-2019 13:12
denk dat het ook te maken heeft met hoe je leeft, als jij, zoals je zegt, eigenlijk van te voren niet weet wie er mee eet en wie niet dan kun je ook onmogelijk plannen. Als je een leven hebt met veel regelmaat (zoals ik) weet je dus precies wie er mee eet en wie niet en kun je van te voren gewoon een planning maken en die uitvoeren. Dan koop je ook veel minder dingen die later overbodig blijken.
Dat lukt mij dus niet altijd, want ik kan opeens trek krijgen in wat anders, of geen zin hebben om te koken.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
04-03-2019 11:49
Ik denk dat er weinig zijn die je bak hondenvoer willen delen als die er net zo uit ziet als je nick :proud:
Ik heb ook gevoel he.
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
04-03-2019 13:15
Dat lukt mij dus niet altijd, want ik kan opeens trek krijgen in wat anders, of geen zin hebben om te koken.
ik leef in de 'dit is het plan dus dat doen we' wereld. Niks spontaans of avontuurlijks aan, wel heel efficient en betrouwbaar. Is ook maar net wat je prettig vindt denk ik .
Alle reacties Link kopieren
poeziewoezie schreef:
04-03-2019 12:40
Hier hebben we een kat in huis en eenden in de buurt. Dus overgebleven vlees en brood wordt goed besteed.
Brood is helemaal niet goed voor eenden. Bij de vijver in onze wijk staat zelfs een “verboden de eenden te voeren” bordje.

On topic: ik koop/kook meestal vrij afgepast eten en er gaat hier vrij weinig de prullenbak in. Een keer een restje crème fraice, of een overgebleven gekookte aardappel. Fruit/groente wat bijna vergaat gooien we in een smoothie of in de vriezer. Kapjes brood is het enige dat wat regelmatiger in de prullenbak verdwijnt, ik vind dat niet lekker. Alleen bij een kop soep eten we ze op.
florence13 schreef:
04-03-2019 13:18
ik leef in de 'dit is het plan dus dat doen we' wereld. Niks spontaans of avontuurlijks aan, wel heel efficient en betrouwbaar. Is ook maar net wat je prettig vindt denk ik .
Dat heb ik heus ook wel 'ns gedaan, maar dan krijg ik er geen enkele voldoening van en gaat 't mij tegenstaan.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
04-03-2019 13:21
Dat heb ik heus ook wel 'ns gedaan, maar dan krijg ik er geen enkele voldoening van en gaat 't mij tegenstaan.
dan zou ik het zeker laten!
florence13 schreef:
04-03-2019 13:12
denk dat het ook te maken heeft met hoe je leeft, als jij, zoals je zegt, eigenlijk van te voren niet weet wie er mee eet en wie niet dan kun je ook onmogelijk plannen. Als je een leven hebt met veel regelmaat (zoals ik) weet je dus precies wie er mee eet en wie niet en kun je van te voren gewoon een planning maken en die uitvoeren. Dan koop je ook veel minder dingen die later overbodig blijken.
Ik weet het ook vaak wel. Maar dan weet ik dat de koters op woensdag weg zijn, alleen als ik op zaterdag boodschappen doe schiet die wetenschap er weleens bij in. Het is hier 3 avonden sport in de week, sommigen eten vooraf, anderen achteraf, ik krijg de planning daar omheen maar niet rond omdat ik zelf op die dagen ook gewoon werk.
Of kind belt vanaf een vriendinnetje dat ze blijft eten daar. Of we blijven onverwacht bij vrienden eten.
Dat soort dingen.

Ik ben bén al slecht in plannen en overzicht houden
vivachantal schreef:
04-03-2019 13:20
Brood is helemaal niet goed voor eenden. Bij de vijver in onze wijk staat zelfs een “verboden de eenden te voeren” bordje.
Ik kreeg net 'n brief van de waterschapsbelasting met daarop: geef eenden geen brood, dat voorkomt blauwalg in het water
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
04-03-2019 13:18
ik leef in de 'dit is het plan dus dat doen we' wereld. Niks spontaans of avontuurlijks aan, wel heel efficient en betrouwbaar. Is ook maar net wat je prettig vindt denk ik .
Ik doe in principe maar 1x per week boodschappen, dus ik ben ook van ' dit is het plan dus dat doen we'. Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat ik geen zin heb in de maaltijd die op de planning stond, maar dan verzin ik gewoon iets anders. Zo had ik bijvoorbeeld pas geleden zin in pannenkoeken, maar had ik roerbakgroentes op het menu staan. Toen deed ik de groentes in de pannenkoeken, werkte prima.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
turquasi schreef:
04-03-2019 12:14
garnalen die tot zaterdag houdbaar waren... zouden jullie dat nog durven?
Ja ik zou die nog wel eten maar wel even aan ruiken.

Ik kook altijd porties voor 1 maaltijd, meestal voor mezelf en soms voor mijn vriend ook dus dan gaat alles op. Ik heb geen diepvriezer dus kan ook moeilijk dingen bewaren. Brood bewaar ik in de koelkast als ik het al haal. Dingetjes die ik weg moet gooien zijn bijvoorbeeld sla, en dan koop ik al de kleinste verpakking.
Alle reacties Link kopieren
Thordis* schreef:
04-03-2019 13:22
Ik weet het ook vaak wel. Maar dan weet ik dat de koters op woensdag weg zijn, alleen als ik op zaterdag boodschappen doe schiet die wetenschap er weleens bij in. Het is hier 3 avonden sport in de week, sommigen eten vooraf, anderen achteraf, ik krijg de planning daar omheen maar niet rond omdat ik zelf op die dagen ook gewoon werk.
Of kind belt vanaf een vriendinnetje dat ze blijft eten daar. Of we blijven onverwacht bij vrienden eten.
Dat soort dingen.

Ik ben bén al slecht in plannen en overzicht houden
er even van uitgaande dat je kinderen niet verhongeren (en dat is niet zo want dan zou je immers niets weg te gooien) werkt het toch voor je. Ik denk dat de een zich gewoon prettiger voelt bij een strakke planning en de ander niet. Heel goed plannen is geen levensdeugd zeg maar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven