Eten weg gooien.

04-03-2019 11:41 199 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het nieuws lees ik dat veel mensen voedsel verspillen
Ben benieuwd wat jullie mening hierover is en hoe doen jullie het?

Ik pas mijn hoeveelheden die ik kook aan op wat wij eten met ons gezin.
Brood heb ik in de vriezer en haal er per dag een x aantal plakjes uit want ik weet hoe veel iedereen eet.
Blijft er toch wat over, dan word het de volgende dag op gegeten
Eten we pasta of rijst en ik hou over, dan gaat dat de diepvries in voor als ik een keer geen tijd (of zin) heb om uitgebreid te koken.

Ik vind het zonde om eten weg te gooien en vind bepaalde boodschappen (vlees en fruit onder andere) best duur.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Ja, puntpaprika's vind ik ook het lekkerste.
Ik vind dan weer weinig bijzonders aan puntpaprika's.

Doe mij maar gewone rode en gele.
Of een enkele keer een groene, zolang ie geen 3 vriendjes heeft.

(In pasta-saus gooi ik gerust 1 rode en 1 groene paprika, maar dus geen 2 of 3 groene paprika's.)
Blondie456 schreef:
04-03-2019 17:05
Ik neem aan dat de eieren uit de winkel ook vers zijn. De eieren van mijn schoonzus smaken heel anders dan die uit de winkel. Ligt misschien aan het voer dat ze krijgen.
Ehm, eieren uit de winkel zijn nooit vers.
Alle reacties Link kopieren
Hier gooien we ook best wat weg.

Restant risotto wat over is, dat is echt alleen lekker op de dag zelf.

Filet americian die gebruikt is op zaterdag op toastjes, waar een deel van over is en doordeweeks niet wordt gegeten.

Roomkaas waar 3 broodjes mee zijn gemaakt en waar een week later schimmel op staat.

Restjes creme fraiche en slagroom.
Selisela schreef:
04-03-2019 19:03
Ehm, eieren uit de winkel zijn nooit vers.
Klopt, maar de voeding die kippen krijgen heeft een grotere invloed op de smaak van de eieren dan de versheid.
De eieren van de kippen uit de tuin van mijn ouders smaken na een paar weken nog steeds anders dan eieren uit de winkel.
En als mijn vader van voer veranderd, proef je het ook, of het verschil tussen zomer en winter (want in de winter minder groen, dus de laatste en eerste eitjes van het seizoen zijn altijd iets anders)
Alle reacties Link kopieren
DingesEnzo schreef:
04-03-2019 19:22
Klopt, maar de voeding die kippen krijgen heeft een grotere invloed op de smaak van de eieren dan de versheid.
De eieren van de kippen uit de tuin van mijn ouders smaken na een paar weken nog steeds anders dan eieren uit de winkel.
En als mijn vader van voer veranderd, proef je het ook, of het verschil tussen zomer en winter (want in de winter minder groen, dus de laatste en eerste eitjes van het seizoen zijn altijd iets anders)
heb ik ook, dat je echt het verschil proeft, maar ik vind de eieren van de kippen van schoonvader lekkerder dan die uit de winkel (ook de groente van schoonvader trouwens, en ook de kip zelf van schoonvader)
Ik probeer altijd zo weinig mogelijk weg te gooien, maar soms schiet er wel eens iets bij in als ik het druk heb, of ineens trek in iets anders.
Moet er wel bijzeggen dat ik alleen woon, en dan is het sowieso wel eens lastig om alles in afgepaste porties te kopen.

Brood gooi ik gewoon in de vriezer, ik vind brood dat bevroren is geweest niet lekker om zo te eten, maar ik maak er dan iets anders mee, tosti's bijvoorbeeld, of wentelteeftjes, of ik gebruik broodkruimels als binding voor zelfgemaakte vega-burgers.
En ik koop ook wel eens afbakbroodjes, of verse broodjes, maar dan precies zoveel als ik opkan.

Ik eet ook niet dagelijks brood, dus op deze manier gaat het prima.

Groentes gooi ik als het even kan door door de soep/saus als ik zie dat ze liggen te verleppen, maar af en toe gaat er iets minder lang mee dan ik dacht, en dan smijt ik het weg.
Zodra het gaat rotten of schimmelen gaat het weg, ik ga dan niet de slechte plekken er afsnijden ofzo.
florence13 schreef:
04-03-2019 19:27
heb ik ook, dat je echt het verschil proeft, maar ik vind de eieren van de kippen van schoonvader lekkerder dan die uit de winkel (ook de groente van schoonvader trouwens, en ook de kip zelf van schoonvader)
Ja, vind ik ook hoor, ik had er eigenlijk nog nooit eerder van gehoord dat iemand die uit de winkel lekkerder vind.
Maar goed, als er een verschil is is er ook de mogelijkheid van een voorkeur, en die kan natuurlijk twee kanten op (er zijn ook mensen die saus uit een potje lekkerder vinden, snap ik ook niet, maar ieder zijn meug)
Alle reacties Link kopieren
DingesEnzo schreef:
04-03-2019 19:36
Ja, vind ik ook hoor, ik had er eigenlijk nog nooit eerder van gehoord dat iemand die uit de winkel lekkerder vind.
Maar goed, als er een verschil is is er ook de mogelijkheid van een voorkeur, en die kan natuurlijk twee kanten op (er zijn ook mensen die saus uit een potje lekkerder vinden, snap ik ook niet, maar ieder zijn meug)
Denk dat veel mensen voorkeur hebben bij bepaalde producten
Ik haal bv altijd melk bij de Aldi, vroeger thuis dronken we dat ook.
Melk van een andere supermarkt vind ik niet lekker.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Poof schreef:
04-03-2019 19:16
Hier gooien we ook best wat weg.

Restant risotto wat over is, dat is echt alleen lekker op de dag zelf.

Filet americian die gebruikt is op zaterdag op toastjes, waar een deel van over is en doordeweeks niet wordt gegeten.

Roomkaas waar 3 broodjes mee zijn gemaakt en waar een week later schimmel op staat.

Restjes creme fraiche en slagroom.
Overgebleven risotto kun je arancini mee maken (soort rijstkroketjes)
Vind ik stiekem lekkerder dan risotto zelf, dus ik maak expres teveel, of ik eet het niet eens gewoon maar laat het afkoelen om arancini te maken.
Met groente gaat het weleens mis. Bijvoorbeeld een hele bloemkeel, dat is echt te veel. Of komkommers twee voor de prijs van een ... De laatste tijd laat ik de gratis komkommer maar voor wat ie iswant thuis verpietert ie. En ik ga steeds vaker naar de groenteboer waar je afgepast kunt kopen.
Alle reacties Link kopieren
DingesEnzo schreef:
04-03-2019 20:07
Overgebleven risotto kun je arancini mee maken (soort rijstkroketjes)
Vind ik stiekem lekkerder dan risotto zelf, dus ik maak expres teveel, of ik eet het niet eens gewoon maar laat het afkoelen om arancini te maken.
https://www.kokenmetkennis.nl/recepten/ ... kroketjes/

Enorme aanrader!
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Tamago schreef:
04-03-2019 20:27
Met groente gaat het weleens mis. Bijvoorbeeld een hele bloemkeel, dat is echt te veel. Of komkommers twee voor de prijs van een ... De laatste tijd laat ik de gratis komkommer maar voor wat ie iswant thuis verpietert ie. En ik ga steeds vaker naar de groenteboer waar je afgepast kunt kopen.
Geblancheerde bloemkool is prima in te vriezen, of je maakt er soep van en vriest die in.

In de komkommertijd koop ik vaak de lelijke kromme komkommer (kromkommers) op en die maak ik dan zoetzuur in voor de wintermaanden.
(Goede komkommers blijven in de koelkast ook best langer dan een week mooi, dus twee komkommers zou ik dan ook nog wel op krijgen denk ik.)
Alle reacties Link kopieren
Selisela schreef:
04-03-2019 17:03
Koop dan een komkommer zonder plastic.
Pakken drinken ipv plastic flesjes
Je kunt echt wel zelf iets doen
Ze hadden alleen komkommers in plastic verpakt.
Wegwerpflesjes koop ik nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ik gooi zeer weinig weg, ik krijg het gewoon niet over mijn hart.

Als ik eraan denk hoeveel energie en grondstoffen in dat voedsel gestopt is...

Dat is gezaaid, bemest, besproeid, geoogst, vervoerd, gewassen, verpakt, gekoeld, vervoerd, in de rekken gelegd
, gekocht, vervoerd, gekoeld... Om dan weg te smijten :|
Dat is toch te erg voor woorden. En als er dan nog een dier voor gestorven is...

Dus ik pas mijn eetplannen aan aan wat ik nog heb liggen.
Restjes eet ik de volgende dag op, soms neem ik het mee als lunch.
Groenten met een rot plekje worden gewoon nog gebruikt, dat snij ik weg.
Overrijp fruit gaat in een smoothie.
Ik Vries veel in wat zou dreigen verloren te gaan, soms verrassende dingen: beleg, kaas, rauwe look, kokosmelk, gember, Curry pasta, half pakje kantenkkaar saus..


Behalve voor vlees of vis hou ik ook niet al te strikt aan de houdbaarheidsdatum.

Alleen sauzen in pot of fles zijn een probleem. Die blijven wel eens een jaar of twee in mijn koelkast staan om dan toch weggegooid te worden. Die koop ik dus niet zo vaak meer.
Gooi nauwelijks eten weg, zeker niet als het nog gewoon goed is of ik er teveel van gekocht heb.
Eet gerust de volgende dag restjes of iets wat ik minder lekker vind.
Gelukkig aardig creatief met koken dus meestal flans ik wel wat in elkaar van een overgebleven stuk broccoli of eet het als bijgerechten ofzo.
Zou t treurig vinden om goed eten weg te kieperen.

Grootouders hadden altijd kliekjes waar weer wat van werd gemaakt, overgebleven rijst werd nasi goreng, aardappelen werden weer gebakken etc.
De oorlog meegemaakt en dat is op eoa manier door gegeven
Hier gaat vrijwel nooit iets weg. We koken redelijk afgepast en plannen goed met boodschappen doen. Dus als we eten moeten weggooien komt dat door omstandigheden; laatst bijvoorbeeld hele gezin buikgriep terwijl de koelkast vol lag, ja dan gaat het eenmalig even mis. Maar normaal gaat vrijwel alles op.

Als we teveel bloemkool, bonen, broccoli, paprika etc hebben dan vries ik dat in om later door de soep te doen.

Schillen gaan naar de kippen en konijnen. En als er onverhoopt toch avondeten overblijft eten en het is te weinig om zelf de volgende dag nog als kliekje te verwerken, dan eten de kippen dat de volgende ochtend voor ontbijt. Handig, van die volautomatische compostmachientjes in de tuin ;) .

Qua verpakkingsmateriaal probeer ik er bij aankoop zo veel mogelijk op te letten en kies een variant met zo min mogelijk plastic. Maar ik woon in een dorp, de mogelijkheden zijn beperkt, en ik ga geen 9 km enkele reis om fietsen voor een komkommer die niet in plastic verpakt is. Daar wint mijn luiheid het dan toch.

Ik schrik wel als je soms leest hoeveel voedsel er wordt verspild. Als je dat omrekent per huishouden sla je steil achterover. Maar de grootste boosdoeners blijken dan horeca en supermarkten te zijn, dus niet dat er zoveel kilo's per huishouden in de kliko worden gegooid. Maar ook in horeca en supermarkt hebben we er zelf invloed op, door ook een kromme komkommer te kopen, of bananen met wat bruine vlekjes.
Ik let er ook wel op dat ik de verste producten koop. Dus niet degene die vooraan in het schap staan.

Na een feest gaan alle salades en Franse kazen die over zijn weg want dan heeft het de hele avond in de rook gestaan.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
05-03-2019 08:09
Ik let er ook wel op dat ik de verste producten koop. Dus niet degene die vooraan in het schap staan.

Na een feest gaan alle salades en Franse kazen die over zijn weg want dan heeft het de hele avond in de rook gestaan.
Bij mij niet want ik wil niet dat er binnen gerookt wordt. Zo ontzettend smerig. En ja dat zeg ik als ex-roker.
Nu met carnaval stonk ik verdorie nog naar de rook en heb ik last van mijn longen omdat er binnen gewoon gerookt werd.
Hier wordt er ook gerookt in de cafe's ook als het geen Carnaval is. Nu met Carnaval wel in alle cafe's. Ik ben daar als roker zijnde wel blij om.
dolfje schreef:
05-03-2019 08:17
Bij mij niet want ik wil niet dat er binnen gerookt wordt. Zo ontzettend smerig. En ja dat zeg ik als ex-roker.
Nu met carnaval stonk ik verdorie nog naar de rook en heb ik last van mijn longen omdat er binnen gewoon gerookt werd.
:HA:
Alle reacties Link kopieren
appeltjesgroen schreef:
05-03-2019 07:20
[...]

Ik schrik wel als je soms leest hoeveel voedsel er wordt verspild. Als je dat omrekent per huishouden sla je steil achterover. Maar de grootste boosdoeners blijken dan horeca en supermarkten te zijn, dus niet dat er zoveel kilo's per huishouden in de kliko worden gegooid. Maar ook in horeca en supermarkt hebben we er zelf invloed op, door ook een kromme komkommer te kopen, of bananen met wat bruine vlekjes.
Maar vaak vind je deze niet terug in de supermarkt. Alleen afgelopen jaar toen veel groenten misvormd waren door de hitte/droogte zag je ze vaker. Maar de supermarkten verzekerde ons dat ze snel weer perfecte groente zouden aanbieden. Tja, als consument heb je dan weinig keus.

Groente bij de Turkse supermarkt is minder perfect en niet ingepakt in plastic, én fors goedkoper! Maar in het dorp waar ik eerst woonde had je die keus niet.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Hier verkopen ze 'buitenbeentjes' bij de AH. Kromme puntpaprika's bijv. Voor mij hoeven die dingen niet recht te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik gooi nooit iets weg, tenzij ik het echt niet te eten vind, gelukkig komt dat zelden voor. Vaak durf ik dingen die over de datum zijn nog gerust te eten, als het er nog oké uit ziet waarom niet? Ik leef nog steeds

Ik las net toevallig een bericht van iemand hier die maar voor 1 persoon kookt, dat is toch niet praktisch en duurder?
Zelf ben ik ook alleen, maar als het recept voor 4 personen is hou ik dat gewoon aan. wat over is vries ik in of zet ik in de koelkast
redbulletje schreef:
05-03-2019 11:06
Hier verkopen ze 'buitenbeentjes' bij de AH. Kromme puntpaprika's bijv. Voor mij hoeven die dingen niet recht te zijn.
Ja goed initiatief die buitenbeentjes. Alleen zijn ze soms echt véél duurder dan de gewone rechte variant (vooral de komkommers en de winterpeen). Nou ben ik in het kader van duurzaamheid best bereid iets meer te betalen voor een duurzaam product maar als het de spuigaten uitloopt qua prijsverschil dan ga ik toch voor de rechte versie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven