Heel Viva Bakt

23-04-2020 16:46 208 berichten
Alle bakkers verzamelen!!

Deel in dit topic je laatste of toekomstige bakavonturen, je favoriete recepten, leuke baksites en handigste tips&tricks. Ook vragen over technieken, materialen en ingrediënten kunnen gesteld worden.

Ben je semiprofessioneel thuisbakker of enthousiaste amateur, hou je van zoet of hartig, maak je de meest ingewikkelde creaties from scratch of gebruik je liever een makkelijke k&k mix, iedereen is welkom om mee te kletsen :biggrin:
Mijn oven is stuk :cry:

Van het weekend wel brownies gemaakt toen vriend de BBQ aan had.
Alle reacties Link kopieren
Dreamchild schreef:
23-04-2020 18:09
Ik heb mijn favoriete topic gevonden :cheer:
Hier bakken we af en toe in het weekend scones. Verder nog niets maar dat gaat zeker komen met al die lekkere recepten hier!
Ik ben ook van de partij :cheer2: . Ik hou van bakken, heel mijn leven al. Vooral zoete dingen zijn favoriet :biggrin:
Voor iedereen een groene tuin
Lampreitje schreef:
23-04-2020 18:26
Mijn oven is stuk :cry:

Van het weekend wel brownies gemaakt toen vriend de BBQ aan had.
Geen probleem joh, de no-bake mogelijkheden zijn ook eindeloos 😉
Alle reacties Link kopieren
Lampreitje schreef:
23-04-2020 18:26
Mijn oven is stuk :cry:

Van het weekend wel brownies gemaakt toen vriend de BBQ aan had.
Dat had ik pas ook. Heb me gestort op allerlei kwarktaarten. In een 12 cm springvorm zodat we kleine stukjes hadden en het dus vaker kon.
"Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien” – Reinhold Niebuhr
Astoria schreef:
23-04-2020 18:28
Geen probleem joh, de no-bake mogelijkheden zijn ook eindeloos 😉
Gelukkig houd ik ook van kwarktaart. En anders geduld hebben tot de BBQ weer aan gaat.

En ik heb nog genoeg chocola over van Pasen wat ik kan verorberen
Alle reacties Link kopieren
https://marielleindekeuken.nl/2019/01/1 ... more-10670
Erg lekker, ook zonder rozijnen. Een dag eerder maken, de volgende dag is het nog lekkerder.
"Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien” – Reinhold Niebuhr
marin125 schreef:
23-04-2020 18:36
https://marielleindekeuken.nl/2019/01/1 ... more-10670
Erg lekker, ook zonder rozijnen. Een dag eerder maken, de volgende dag is het nog lekkerder.
Ik vraag mij bij zulke recepten af waarom je specifiek biologische rozijnen nodig heb.

Maar dat vraag ik mij ook af als je biologische appels nodig hebt
marin125 schreef:
23-04-2020 18:36
https://marielleindekeuken.nl/2019/01/1 ... more-10670
Erg lekker, ook zonder rozijnen. Een dag eerder maken, de volgende dag is het nog lekkerder.
Fijn, ik heb echt een aversie tegen rozijnen namelijk 😬 De enige dingen die bak met rozijnen/krenten zijn voor mn moeder, zij is er gek op (zeker in combinatie met rum)
marin125 schreef:
23-04-2020 18:36
https://marielleindekeuken.nl/2019/01/1 ... more-10670
Erg lekker, ook zonder rozijnen. Een dag eerder maken, de volgende dag is het nog lekkerder.
Ik vraag mij bij zulke recepten af waarom je specifiek biologische rozijnen nodig heb.

Maar dat vraag ik mij ook af als je biologische appels nodig hebt
Alle reacties Link kopieren
Moest ineens aan Mylene Valerie denken, wat had zij dit een geweldig topic gevonden denk ik :heart:
Alle reacties Link kopieren
Astoria schreef:
23-04-2020 16:58
Ik was al te laat om af te trappen 😁

Er is trouwens een nieuw seizoen Nailed It!, heerlijk programma, krijg er altijd zin van om te bakken (maar dan wel zonder de tijdsdruk)
Ja leuk! Hoewel sommige taarten mee de eetlust benemen :-D
Sugarrush vind ik nog leuker, daar zie je vaak ook leuke smaakcombinaties terugkomen.
Alle reacties Link kopieren
Astoria schreef:
23-04-2020 18:41
Fijn, ik heb echt een aversie tegen rozijnen namelijk 😬 De enige dingen die bak met rozijnen/krenten zijn voor mn moeder, zij is er gek op (zeker in combinatie met rum)
:rofl: ik vind ze ook niet lekker in baksels, alleen in oliebollen en in een stol wel.
Voor iedereen een groene tuin
Aija schreef:
23-04-2020 19:05
Ja leuk! Hoewel sommige taarten mee de eetlust benemen :-D
Sugarrush vind ik nog leuker, daar zie je vaak ook leuke smaakcombinaties terugkomen.
Het verschil is dat ik me bij sugarrush echt een Noob voel, en bij Nailed It! niet 😂 Toegegeven, die opdrachten zijn ook echt niet te doen in de tijd die ze er voor krijgen.

Tuintje, zelfs in oliebollen vind ik ze niet lekker. Het is vooral dat gevoel dat ze uit elkaar knappen als je er op bijt, waarvan de rillingen me over mn rug lopen
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat viva een boekje voor vrouwen was, maar het is een kookboek met recepten van de redactieleden? Wat leuk.
HennieHen schreef:
23-04-2020 18:07
Ja!!!
:proud:



Het recept van de FCCB is als volgt:


Ingredienten:
200gr pure chocolade in kleine stukjes
200gr boter kamertemp
400gr kristalsuiker (2 porties, 150 en 250gr)
5 eieren
110 gram bloem, gezeefd(!)
400gr verse roomkaas (goedkope is prima)
1tl vanille aroma of vanille merg, optioneel
120gr frambozen (vers of diepvries)
Bakvorm of ovenschaal bekleed met bakpapier (of invetten)

Bereiding
Verwarm oven voor (boven-onderwarmte) op 170gr. Doe de chocolade in een kom en verwarm au bain marie tot het gesmolten is. Zet het vuur dan direct uit, laat chocolade boven het warme water staan. Het water mag de kom niet raken.

Klop de boter met 250gr suiker tot luchtig geheel en voeg 1 voor 1 3 eieren toe. Roer op lage stand de chocolade er doorheen. Spatel(!) vervolgens de bloem erdoor totdat het net is opgenomen. Schep dit mengsel in de bakvorm en houd evt. 1-2 grote lepels achter in een ander kommetje voor de bovenkant.

Spoel de kom of pak een andere. Klop de roomkaas met de rest van de suiker en 2 eieren tot een glad geheel. Voegt evt. vanille toe en klop totdat het goed gemengd is. Spreid uit op de bovenkant van het chocolademengsel. Als je wat beslag hebt achtergehouden, doe dat dan nu in kleine schepjes op de bovenkant en strijk heen en weer voor een marmerpatroon. Verdeel de frambozen over het oppervlak en druk ze een stukje de roomkaas in zodat de bovenkant er nog bovenuit piept.

Bak in het midden van de oven. Het recept zegt 45 min, maar bij mij moet het echt bijna 1.5u. Leg eventueel een stukje alufolie over de bovenkant heen als hij te bruin wordt. Laat, als het lukt ;-D , een uurtje afkoelen.
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
23-04-2020 19:06
:rofl: ik vind ze ook niet lekker in baksels, alleen in oliebollen en in een stol wel.
Mijn keus is het ook niet in gebak.
"Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien” – Reinhold Niebuhr
Cookielover schreef:
23-04-2020 18:52
Moest ineens aan Mylene Valerie denken, wat had zij dit een geweldig topic gevonden denk ik :heart:
Ja, dat had ze zeker :) .
Alle reacties Link kopieren
Cookielover schreef:
23-04-2020 18:52
Moest ineens aan Mylene Valerie denken, wat had zij dit een geweldig topic gevonden denk ik :heart:
Ze had waarschijnlijk als 1e gereageerd denk ik. Mis haar wel vaker. Zeker rond de feestdagen.
"Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien” – Reinhold Niebuhr
Ik bak zeer regelmatig en deel het veel uit. De favoriet is hier https://www.donnahay.com.au/recipes/s/c ... an-brownie.
Spekkoek vind ik ook erg leuk om te maken en voor het weekend staat een drip cake op de planning.
Alle reacties Link kopieren
Lampreitje schreef:
23-04-2020 18:40
Ik vraag mij bij zulke recepten af waarom je specifiek biologische rozijnen nodig heb.

Maar dat vraag ik mij ook af als je biologische appels nodig hebt
Daar lees ik gewoon over heen.
"Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien” – Reinhold Niebuhr
Alle reacties Link kopieren
marin125 schreef:
23-04-2020 20:04
Mijn keus is het ook niet in gebak.
Nee brrr, vooral in cake :| is het een teleurstelling. Denk je eerst dat het lekker stukjes chocolade zijn oid. Blijken het krenten/rozijnen te zijn @(
groentuintje wijzigde dit bericht op 23-04-2020 20:09
0.76% gewijzigd
Voor iedereen een groene tuin
Tvp
Alle reacties Link kopieren
marin125 schreef:
23-04-2020 20:07
Ze had waarschijnlijk als 1e gereageerd denk ik. Mis haar wel vaker. Zeker rond de feestdagen.
Of ze had zelf zo'n topic geopend, hihi. Ik mis haar ook en de heerlijke recepten.
Alle reacties Link kopieren
Ook lekker:
https://rutgerbakt.nl/brood-recepten/re ... rbroodjes/
Ipv melk water gebruikt ivm lactose intolerantie bij het testpanel. Maar ook met water een dikke voldoende gekregen.
"Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien” – Reinhold Niebuhr
Alle reacties Link kopieren
HennieHen schreef:
23-04-2020 17:21

Ik hou ook van bakken maar ik ben aan de lijn en heb te weinig mensen om de baksels mee te delen momenteel. Misschien moet ik op zoek naar baksels die goed ingevroren kunnen worden.
Ik vries vrijwel alles wat ik bak ook wel eens in en dat gaat eigenlijk altijd goed. Alleen met marsepein/fondanttaarten zou ik het niet doen (maar die maak ik ook niet). Gewoon in plakjes/punten snijden en dan de vriezer in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven