Heel Viva Bakt

23-04-2020 16:46 208 berichten
Alle bakkers verzamelen!!

Deel in dit topic je laatste of toekomstige bakavonturen, je favoriete recepten, leuke baksites en handigste tips&tricks. Ook vragen over technieken, materialen en ingrediënten kunnen gesteld worden.

Ben je semiprofessioneel thuisbakker of enthousiaste amateur, hou je van zoet of hartig, maak je de meest ingewikkelde creaties from scratch of gebruik je liever een makkelijke k&k mix, iedereen is welkom om mee te kletsen :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Ik wou zeggen, wentel ze door de bloem.
Als het sowieso zakt: 3kwart van het beslag erin, 3kwart vulling erop leggen, rest van het beslag erover verspreiden en restje vulling daarop leggen?
Ik heb het nog maar een keer geprobeerd :). Flink door bloem gewenteld en het zit nu in de oven. Ben benieuwd. Heb het in een springvorm gedaan ipv cakevorm. Mocht het zakken, is het alsnog mooi verdeeld.

Heb het bovenop het beslag gestort en toen wat omgeschept en glad gestreken.

200gram witte chocolade en 175gram gezouten macadamia, vet veel :proud:!
Alle reacties Link kopieren
Lekker!!!

Ik ga dit weekend een taart maken met aardbeien. Wil dat combineren met anijs (het beschuitje met gestampte muisjes en aardbeien dat dochter wilde was erg lekker). Ben nog aan het broeden op hoe&wat verder.
Wauw, was dat haar eigen idee? Wat origineel :).


Hier helaas toch alles naar de bodem gezakt zodra het beslag echt heet werd. Erg jammer. Veel van de chocolade is compleet versmolten met de cake. Lekker, maar geen 500kcal/100gr waard. Al met al dus geen succes.

De vriezer in om uit te delen bij de koffie :hihi: .
Alle reacties Link kopieren
Jammer is dat!

Ja was haar eigen idee! Vooral door zo voor elkaar te krijgen dat ze 2 lekkere dingen op dr beschuit mocht haha. Ze kan evengoed ook met smerige combinaties komen waar ik een stokje voor steek.

Idee dat ik nu heb: sloffenbodem bakken in een springvorm met banketbakkersroom ipv spijs (niet iedereen hier lust dat), mascarponeroom maken met gestampte muisjes en dan veeeel aardbeien erop! Gaat mee naar de bb1 met mijn familie, we hebben de afgelopen maanden 5 verjaardagen niet kunnen vieren dus dat moet ingehaald worden. Ik ga ook nog bruschetta maken met tomaat/aardbei en cottage cheese.
Kokoro, dat je toevoegingen naar de bodem van je cake zakken, ook al heb je ze in bloem gewenteld, kan 2 redenen hebben:
1. Je toevoegingen zijn te zwaar; gebruik dan geen hele maar gehakte noten, en kleine stukjes chocolade.
2. Je cakebeslag is te 'licht'. Je beslag kan dan het gewicht van de toevoegingen niet dragen. Je zou dan een keer een ander recept kunnen proberen.

Ik ben je recept voor de macarons nog niet vergeten! Beetje druk gehad. Probeer het dit weekend te plaatsen 😊
Fijn weekend allemaal! Ik ga vandaag pannenkoeken bakken en muffins. Ik heb er nu al zin in
Alle reacties Link kopieren
Lekker hoor! Pannenkoeken staan komende week ook nog op het menu hier.
https://www.antilliaans-eten.nl/recepte ... nenkoeken/
Deze heb ik de laatste keer gemaakt en vonden ze de "lekkerste pannenkoeken ooit". En mooi ongezien ook nog een lading groente binnen gekregen :yes:
Alle reacties Link kopieren
https://www.mupload.nl/img/teeil7.jpg
Het eindresultaat!
Ziet er goed uit hoor! Geniet ervan
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf niks gebakken of gemaakt vandaag maar mijn dochter wel :-D

Gevulde eieren!

Afbeelding
Kokoro!
Heeft even geduurd, maar blijbaak zat het A4'tje met dit recept in 1 van mijn 207 kookboeken, en ik wist niet welke 🙄

Macarons

Voor de merengue
110 gram kristalsuiker
40 gram eiwit
35 gram water

Voor de amandelpasta
110 gram poedersuiker
110 gram amandelpoeder
40 gram eiwit

* maak eerst de broyage. Zeef hiervoor de poedersuiker boven een kom, zeef de amandelpoeder boven dezelfde kom en meng het geheel
* giet 40 gram eiwit, ongeklopt, bij de broyage en meng het geheel goed door elkaar tot een amandelpasta
* kook de suiker samen met het water tot op tot 118 graden celsius. Haal de pan van het vuur.
* klop ondertussen 40 gram eiwit op (niet te schuimig)
*giet de warme suikerstroop bij het opgeklopte eiwit en blijf kloppen tot het geheel eruit ziet als marshmallow. Laat terug koelen naar 40 graden celsius.
* meng de amandelpasta met 1/3e van de merengue, roer dit door elkaar tot een homogene massa. Voeg daarna de overige merengue toe en spatel dit weer voorzichtig door elkaar tot je een lopend beslag hebt.
* bedek een bakplaat met bakpapier en spuit met een spuitzak met glad mondje rondjes van 4 cm doorsnede.
* laat de rondjes 20 minuten drogen en verwarm ondertussen de oven voor op 165 graden celsius (hetelucht). Test of de macarons goed opgedroogd zijn: druk er voorzichtig met je vinger op; als de macaron niet meer plakt kun je ze bakken.
* bak de macarons gedurende 12 minuten op 165 graden.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Willen jullie eens meedenken? Dochter wordt 6 en heeft deze taart uitgekozen voor haar verjaardag:
https://www.make-fabulous-cakes.com/blu ... -cake.html

Maar, ze houdt niet van slagroom, mascarponeroom en botercreme. Op de taart zit dat wel. Wat zou stevig genoeg zijn om dat fortuin aan bessen op z'n plek te houden? Roomkaasglazuur lust ze wel, maar dat is denk ik niet stevig genoeg?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind bakken zo ontspannend, dus dit topic ga ik nog op mijn gemak doorlezen. Ik heb nog niet alles gelezen, maar ik wil mijn favoriete recept voor een chocolade cake/taart delen.

De taart is heerlijk, ik heb er zo veel complimenten over gehad.

https://addapinch.com/the-best-chocolat ... cipe-ever/

Ik heb het recept wel naar mijn smaak aangepast. Ik bedek zelf de taart niet met botercrème maar met chocolade ganache. De botercrème gebruik ik alleen tussen de 2 lagen. En ik gebruik geen espresso poeder ( geen zin om dat in huis te halen). w Ik vervang in plaats daarvan 1 cup water met 1 cup espresso ( of gewone koffie) . Werkt ook perfect.


Verder zag ik een recept voor een wortelcake op dit topic. Die ga ik denk ik van het weekend maken. De recepten die ik tot nu toe heb gebruikt zijn het elke keer net niet.
Aija schreef:
16-06-2020 10:33
Willen jullie eens meedenken? Dochter wordt 6 en heeft deze taart uitgekozen voor haar verjaardag:
https://www.make-fabulous-cakes.com/blu ... -cake.html

Maar, ze houdt niet van slagroom, mascarponeroom en botercreme. Op de taart zit dat wel. Wat zou stevig genoeg zijn om dat fortuin aan bessen op z'n plek te houden? Roomkaasglazuur lust ze wel, maar dat is denk ik niet stevig genoeg?
Prachtige taart, maar je dochter weet wel wat ze vraagt ;-D
Ik denk dat het met roomkaasglazuur wel moet lukken, maar dan wel 1 op basis van boter en niet slagroom. En de taart koel houden zodat het glazuur stevig blijft en de bessen niet gaan glijden. Ik heb goede ervaring met deze: https://www.baking-sense.com/2017/01/28 ... -frosting/

Blueroosje thanks voor de link! Ben nog steeds op zoek naar de perfecte chocoladetaart, ik ga deze zeker proberen!
Astoria schreef:
05-06-2020 23:01
Kokoro!
Heeft even geduurd, maar blijbaak zat het A4'tje met dit recept in 1 van mijn 207 kookboeken, en ik wist niet welke 🙄
Dankjewel!!!

Wanneer ik de tijd heb ga ik lekker aan de slag :D
Aija schreef:
16-06-2020 10:33
Willen jullie eens meedenken? Dochter wordt 6 en heeft deze taart uitgekozen voor haar verjaardag:
https://www.make-fabulous-cakes.com/blu ... -cake.html

Maar, ze houdt niet van slagroom, mascarponeroom en botercreme. Op de taart zit dat wel. Wat zou stevig genoeg zijn om dat fortuin aan bessen op z'n plek te houden? Roomkaasglazuur lust ze wel, maar dat is denk ik niet stevig genoeg?
Ik zou denk ik voor opgeklopte witte chocolade ganache gaan. Lijkt me ook erg lekker met fruit! Je moet dan wel echt heel veel maken om een hele taart te bekleden. Het overschot kun je gelukkig goed invriezen.
Alle reacties Link kopieren
Thx voor het meedenken! Ja ze weet wat ze kiest ja haha. Ik had het al verwacht, ze eet liever bessen (en ander rood fruit) dan snoep. Overigens zal het wel een "geïnspireerd door" versie worden waarschijnlijk, ook omdat ik meestal 2-3 verschillende kleine taarten maak.
Vorig jaar was makkelijker, toen hebben we een regenboog gemaakt (ronde cake doormidden en tegen elkaar aan met jam ertussen, afsmeren met citroenbotercréme en bekleden met smarties). Jongste wou een roze taart met snoepjes (frambozenkwarktaart met sprinkles).
Dit lijkt me trouwens een heel goed recept voor de witte chocoladeganache gezien er ook een beetje boter in gaat. Dat zal wat makkelijker afsmeren.
https://letthebakingbegin.com/white-chocolate-ganache/
Alle reacties Link kopieren
Aija, dit is misschien ook leuk als ze van rood fruit houdt:
Ik heb em ooit ook gemaakt met rood fruit bovenop:

Afbeelding


Je kunt het ook maken met witte sticks, is ook erg mooi.
Alle reacties Link kopieren
Ziet er ook heel gaaf uit ja!

Ik zat te denken aan een red velvet met rood fruit, zoiets als die van de Hema maar dan met rood fruit ipv blauwe bessen.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil trouwens ook nog een keer die koekjes van Máxima maken want :heart: alles met karamel.

Het feestje vieren we in 5x over 2 dagen, dan moet ik er natuurlijk wel rekening mee houden dat wij ook de meeste (alle) keren taart mee eten toch :A:
Alle reacties Link kopieren
Ouderwetse appeltaart. Recept van oma. De hele familie heeft een kopie. Vorig jaar overleed mijn moeder en nu heb ik het originele, beduimelde, gevlekte, handgeschreven briefje. Het is voor mij dus niet zomaar appeltaart bakken maar meteen een mooie herinnering.
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk freekenkaat, ik kan ook zo genieten van zelfgebakken appeltaart. ( het liefst een beetje warm met verse slagroom erop mmm).

Wat mooi en bijzonder dat je het originele recept hebt van je oma!
Aija schreef:
30-05-2020 10:44
Lekker hoor! Pannenkoeken staan komende week ook nog op het menu hier.
https://www.antilliaans-eten.nl/recepte ... nenkoeken/
Deze heb ik de laatste keer gemaakt en vonden ze de "lekkerste pannenkoeken ooit". En mooi ongezien ook nog een lading groente binnen gekregen :yes:
Goede tip. Ik heb deze pompoenpannenkoekjes al een paar keer gemaakt inmiddels en nu heb ik ook alweer een pompoen klaar liggen.

Van dezelfde site (leuke site!) kan ik deze cake met Amaretto ook aanraden. De cake is lekker, maar het beslag is nóg lekkerder:

https://www.antilliaans-eten.nl/recepte ... ke-recept/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven