Het Heerlijke kooktopic.
zaterdag 17 maart 2007 om 14:56
Tja wat eten we als we iets bijzonders willen maken? Lastiger is het als we een apart gerecht /diner moeten bedenken voor bijv. vegatariers, een koud of warm buffet, een kinderfeest, een paas-ontbijtje, high tea, een 3 gangen menu, iets in een thema van een land, tapas, borrelhapjes, grote gezelschappen, erotisch hapje voor ... , de barbeque voor van de zomer, ja kerst is nog ver weg. Of gewoon maar een idee voor een gerecht willen hebben? Mexicaans, Italiaans, Grieks, mmmm. Lekkere gerechten, makkelijk of met 1 specifiek ingredient. Maar waar moet je heen met al je keukenhulp vraagjes? Of originele ideeen voor als vrienden komen eten? Tips en vragen!?Uiteraard heb ik niet voor al deze, en nog 1000den vragen antwoord. Maar met alle tips van de rest van de forummers komen we er wel.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
donderdag 12 april 2007 om 09:14
Wat mij leuk lijkt voor kinderen dat ze hun eigen mini pizza kunnen maken.
Mini pizza's.
Nodig;
Kant en klare pizza deeg of al een mini kant en klare pizza-bodem. (Ik heb ze al wel eens gezien van 10 cm)
Vulling naar eigen keuze.
Je kan een grote schaal neerzetten met lekkere dingetjes waaruit ze kunnen kiezen wat ze op de pizza willen. Laat ze lekker hun eigen pizza in elkaar knutselen. Kant en klare bodem of deeg hoeft ook niet zo lang in de oven.
Een lekkere pizza variatie voor kinderen lijkt mij dit:
(dan alleen in een mini pizza he! maar dan heb je een beetje een idee)
Pizza met banaan, chocola en pinda's.
Ipv chocola kan je ook chocopasta nemen.
Het originele recept is dit:
Ingrediënten:
1 pak pizzadeeg
3 bananen
150 g pure chocolade (2 repen van 75 gram)
1 eetl. olijfolie
2 eetl. ongezouten, gepelde pinda's zonder vliezen Voorbereiding:
Bereid het pizzadeeg (zie recept op pagina 53) of maak het pizzadeeg klaar volgens de bereidingswijze die op het pak vermeld staat. Verwarm de oven voor. Verwijder de schil van de bananen en snijd ze in de lengte doormidden. Rasp de chocolade op een grove rasp. Bereiding:
Smeer het uitgerolde pizzadeeg dun in met olijfolie. Leg de bananen in een stervorm op de pizza. Strooi de pinda's en de geraspte chocola over de pizza. Bak de pizza in de oven gaar. Suggestie:
Een leuke verrassing voor de kids zijn kinderpizza's: maak minipizza's van gehalveerde pitabroodjes. Voorzie elk rondje van een vulling naar keuze. Laat de kinderen de broodjes versieren en bak ze in een voorverwarmde oven van ca. 180°C.
Mini pizza's.
Nodig;
Kant en klare pizza deeg of al een mini kant en klare pizza-bodem. (Ik heb ze al wel eens gezien van 10 cm)
Vulling naar eigen keuze.
Je kan een grote schaal neerzetten met lekkere dingetjes waaruit ze kunnen kiezen wat ze op de pizza willen. Laat ze lekker hun eigen pizza in elkaar knutselen. Kant en klare bodem of deeg hoeft ook niet zo lang in de oven.
Een lekkere pizza variatie voor kinderen lijkt mij dit:
(dan alleen in een mini pizza he! maar dan heb je een beetje een idee)
Pizza met banaan, chocola en pinda's.
Ipv chocola kan je ook chocopasta nemen.
Het originele recept is dit:
Ingrediënten:
1 pak pizzadeeg
3 bananen
150 g pure chocolade (2 repen van 75 gram)
1 eetl. olijfolie
2 eetl. ongezouten, gepelde pinda's zonder vliezen Voorbereiding:
Bereid het pizzadeeg (zie recept op pagina 53) of maak het pizzadeeg klaar volgens de bereidingswijze die op het pak vermeld staat. Verwarm de oven voor. Verwijder de schil van de bananen en snijd ze in de lengte doormidden. Rasp de chocolade op een grove rasp. Bereiding:
Smeer het uitgerolde pizzadeeg dun in met olijfolie. Leg de bananen in een stervorm op de pizza. Strooi de pinda's en de geraspte chocola over de pizza. Bak de pizza in de oven gaar. Suggestie:
Een leuke verrassing voor de kids zijn kinderpizza's: maak minipizza's van gehalveerde pitabroodjes. Voorzie elk rondje van een vulling naar keuze. Laat de kinderen de broodjes versieren en bak ze in een voorverwarmde oven van ca. 180°C.
donderdag 12 april 2007 om 09:19
Leuk spelletje, voor smiddags, eetbare mikado. Ben nog druk bezig een foto te vinden, lukt nog niet.
Je kent het spel mikado wel he?
Je hebt van die eetbare mikadostokjes die je vaak in ijs ziet.
Laat de kinderen het spel spelen en als ze een stokje hebben kunnen pakken mogen ze het opeten.
Oja toetje zou ik dat gerecht doen die ik hier een tijdje geleden heb neergezet, die negerzoenen met m&m's in een ijsbakje. Evt. kan je ook een bolletje ijs toevoegen. Kunnen ze hun eigen toetje maken.
Je kent het spel mikado wel he?
Je hebt van die eetbare mikadostokjes die je vaak in ijs ziet.
Laat de kinderen het spel spelen en als ze een stokje hebben kunnen pakken mogen ze het opeten.
Oja toetje zou ik dat gerecht doen die ik hier een tijdje geleden heb neergezet, die negerzoenen met m&m's in een ijsbakje. Evt. kan je ook een bolletje ijs toevoegen. Kunnen ze hun eigen toetje maken.
donderdag 12 april 2007 om 09:52
donderdag 12 april 2007 om 10:54
Mamzie, ik heb het gevonden het paddenstoelen gerecht. En nog veeeeeeeeeeel meer leuke gerechtjes die kinderen zelf kunnen maken. Helaas is hun site beschermt om te kopieren. Want ik heb nog een paar leuke en lekkere dingen daar gespot. Kijk er zelf even. Is de site, koken met kinderen; de speelzolder. Het gerecht van die paddenstoel kan je
hier vinden.
hier vinden.
donderdag 12 april 2007 om 11:02
Mamzie, ik moet nu weer iets anders verzinnen, dus ik haak af met kindergerechten. Volgende week komt mijn oma van 90 jaar voor het eerst en gezien haar gezondheid voor het laatst bij mij eten. Ik weet nog niet wat voor hapjes/tapas of gerecht ik moet maken. Ze wilt niet dat ik lang in de keuken sta, kan ik mij ook voorstellen, zit ze maar alleen. Ik vroeg wat ze wilde eten, maar een broodje was goed. Ja dat wil ik niet. Ze zegt dat ze alles kan eten maar doordat ze haar ondergebit niet meer in kan kan ze geen stokbrood, pizza of harde dingen eten. Ik zit te denken aan wat tapas gerechten en/of een quiche erbij. Ben er nog niet uit. Gelukkig lust ze wel alles. Maar ze durft niet te zeggen wat ze qua hardheid kan eten. Dus daar moet ik even rekening mee houden.
donderdag 12 april 2007 om 16:20
quote:
Ik had bij leuters wat kindergerechtjes gepost, ik heb zelf geen kinderen dus weet niet of het lekker is, maar voor alle moeders op het forum:
Kinderkookboek_Uitdelers
IJszoenen
Wereldkeuken, hapje, 24 personen, kinder uitdeler
Bereidingstijd in minuten
40 bereiden
Ingrediënten
24 ijsbekers van koek
2 zakken M&Ms minis
3 pakken negerzoenen (pak à 9 stuks)
1 pakje chocolade mikadostokjes (pakje à 33 stuks)
Materialen
gekleurd cadeaulint
Bereiden
1. Vul de ijsbakjes voor 1/3 met M&M's. Zet er een negerzoen bovenop. 2. Knip 24 stukken lint van 5 centimeter en knoop om elk mikadostokje een lintje. Laat het krullen door het lint voorzichtig langs de botte kant van een schaar te trekken. 3. Steek het mikadostokje in de negerzoen. 4. Vul met wat M&M's de gaatjes op, die nog open zijn tussen het bakje en de negerzoen.
Tip
Ook leuk: je kunt ook coco-cabana (mini)negerzoenen gebruiken. Die zijn wat kleiner en dus kun je er meer in een bakje doen. Mamzie, dit zijn van die mikadostokjes. Hopelijk had je er niet meer van verwacht. Is bij AH te koop.
Ik had bij leuters wat kindergerechtjes gepost, ik heb zelf geen kinderen dus weet niet of het lekker is, maar voor alle moeders op het forum:
Kinderkookboek_Uitdelers
IJszoenen
Wereldkeuken, hapje, 24 personen, kinder uitdeler
Bereidingstijd in minuten
40 bereiden
Ingrediënten
24 ijsbekers van koek
2 zakken M&Ms minis
3 pakken negerzoenen (pak à 9 stuks)
1 pakje chocolade mikadostokjes (pakje à 33 stuks)
Materialen
gekleurd cadeaulint
Bereiden
1. Vul de ijsbakjes voor 1/3 met M&M's. Zet er een negerzoen bovenop. 2. Knip 24 stukken lint van 5 centimeter en knoop om elk mikadostokje een lintje. Laat het krullen door het lint voorzichtig langs de botte kant van een schaar te trekken. 3. Steek het mikadostokje in de negerzoen. 4. Vul met wat M&M's de gaatjes op, die nog open zijn tussen het bakje en de negerzoen.
Tip
Ook leuk: je kunt ook coco-cabana (mini)negerzoenen gebruiken. Die zijn wat kleiner en dus kun je er meer in een bakje doen. Mamzie, dit zijn van die mikadostokjes. Hopelijk had je er niet meer van verwacht. Is bij AH te koop.
zondag 15 april 2007 om 22:09
Een marinade voor vlees is anders dan voor vis. Voor grillen is anders dan voor stoven. Dus wat wil je Ietje?
Voor grillen is dit een lekkere marinade voor vlees en kip:
Basis:
2 delen ketjap op 1 deel zonnebloemolie. Citroensap toevoegen en peper en zout. minimaal 12 uur laten inweken.
Naar smaak:
chilisaus (pittig-zoet)
Ketchup of honing (zoet)
Sambal (pittig)
Of combineren, sambal met honing is erg lekker.
Voor vis:
Zonnebloemolie met citroensap, peper en zout.
Naar smaak provencaalse kruiden, italiaanse kruiden of andere groene kruiden die je lekker vindt.
Voor grillen is dit een lekkere marinade voor vlees en kip:
Basis:
2 delen ketjap op 1 deel zonnebloemolie. Citroensap toevoegen en peper en zout. minimaal 12 uur laten inweken.
Naar smaak:
chilisaus (pittig-zoet)
Ketchup of honing (zoet)
Sambal (pittig)
Of combineren, sambal met honing is erg lekker.
Voor vis:
Zonnebloemolie met citroensap, peper en zout.
Naar smaak provencaalse kruiden, italiaanse kruiden of andere groene kruiden die je lekker vindt.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
maandag 16 april 2007 om 10:12
Met mijn overgebleven tortilla's laatst heerlijke, simpel tapas/borrel/ bijgerecht gemaakt:
Nodig: Tortilla's, gruyere kaas, verse basilicum koekepan met antiaanbaklaag
Twee tortilla;s met daartussen plakjes gruyere kaas en verse blaadjes basilicum bakken in een koekenpan met antiaanbaklaag totdat tortilla's beetje bruin en hard zijn en kaas gesmolten. Vervolgens in pizzapunten snijden en serveren.
Warm heel lekker, maar volgens mij koud ook lekker!
Twee tortilla;s met daartussen plakjes gruyere kaas en verse blaadjes basilicum bakken in een koekenpan met antiaanbaklaag totdat tortilla's beetje bruin en hard zijn en kaas gesmolten. Vervolgens in pizzapunten snijden en serveren.
Warm heel lekker, maar volgens mij koud ook lekker!
maandag 16 april 2007 om 10:15
quote:
Met mijn overgebleven tortilla's laatst heerlijke, simpel tapas/borrel/ bijgerecht gemaakt:
Warm heel lekker, maar volgens mij koud ook lekker! Ik maak het ook vaak. Ik serveer er alleen zelfgemaakte guacamole bij, dat is zo lekker.
Warm heel lekker, maar volgens mij koud ook lekker! Ik maak het ook vaak. Ik serveer er alleen zelfgemaakte guacamole bij, dat is zo lekker.
maandag 16 april 2007 om 10:18
quote:
Hallo,
Ik heb een vraagje, ik zoek een recept voor marinade die ik kan gebruiken voor vlees of vis.
Wie heeft een lekker recept?
ietje Ik heb geen vast recept voor marinade. De marinade pas ik qua smaak namelijk aan bij het gerecht.
Ik ben ook graag van de makkelijke:
Voor kipfilet en sate koop ik altijd een zakje marinade van Conimex.
Heet; Sate
Marinade
Je hoeft daar alleen een beetje water, ketjab en olijfolie bij toe te voegen. In 5 sec een heerlijke marinade.
Hallo,
Ik heb een vraagje, ik zoek een recept voor marinade die ik kan gebruiken voor vlees of vis.
Wie heeft een lekker recept?
ietje Ik heb geen vast recept voor marinade. De marinade pas ik qua smaak namelijk aan bij het gerecht.
Ik ben ook graag van de makkelijke:
Voor kipfilet en sate koop ik altijd een zakje marinade van Conimex.
Heet; Sate
Marinade
Je hoeft daar alleen een beetje water, ketjab en olijfolie bij toe te voegen. In 5 sec een heerlijke marinade.
maandag 16 april 2007 om 11:14
Gerecht voor Borodini, die pizzaquicksaus gaat proberen. Hier ook nog een gerecht ermee.
Kipfilet in pizzaiolasaus.
4 pers, hoofdgerecht, in 20 min klaar.
Verhit 5 eetlepels boter in een koekenpan. Bak hierin 4 halve kipfilets (a circa 100gr) aan beide kanten in ca 4 min. bruin. Voeg 1 fijngesnipperde ui toe en bak ca. 2 min. Voeg 150 gr champignons in plakjes toe en bak alles nog ca 3 min. Verwarm 1 pot pizzaquicksaus (remia) met 1 of 1,5 dl lauw water en voeg het aan het vlees toe. Laat de kipfilet in de saus op een matig vuur in ca. 5 min gaar worden.
Serveer bijv. met gele rijst en komkommersalade of aardappelkroketjes uit de oven van AH met sla.
Pizzaquick iig bij de Vomar en dekamarkt te koop.
Verhit 5 eetlepels boter in een koekenpan. Bak hierin 4 halve kipfilets (a circa 100gr) aan beide kanten in ca 4 min. bruin. Voeg 1 fijngesnipperde ui toe en bak ca. 2 min. Voeg 150 gr champignons in plakjes toe en bak alles nog ca 3 min. Verwarm 1 pot pizzaquicksaus (remia) met 1 of 1,5 dl lauw water en voeg het aan het vlees toe. Laat de kipfilet in de saus op een matig vuur in ca. 5 min gaar worden.
Serveer bijv. met gele rijst en komkommersalade of aardappelkroketjes uit de oven van AH met sla.
maandag 16 april 2007 om 11:16
quote:
Gerecht voor Borodini, die pizzaquicksaus gaat proberen. Hier ook nog een gerecht ermee.
Vergat een lijstje te maken wat je nodig hebt.
Vergat een lijstje te maken wat je nodig hebt.
maandag 16 april 2007 om 12:00
SUPERSNEL GERECHT
(2 pers.)
(lekker voor kinderen?)
Gepaneerde kabeljauw.
Verkruimel 100 gr. Crispy Bolgnese chips in een diep bord. Wentel 2 stukken diepvries kabeljauwfilet door de chips, vervolgens door 1 losgeklopt ei en hierna nog eens door de chips (evt. nog een keer herhalen). Verhit 3 eetlepels olijfolie in een koekenpan. Bak de kabeljauw in ca 12 min. aan beide kanten gaar.
Serveer er een beetje citroen bij. Groenten, aardappelen, rijst zelf verzinnen.
(2 pers.)
(lekker voor kinderen?)
Gepaneerde kabeljauw.
Verkruimel 100 gr. Crispy Bolgnese chips in een diep bord. Wentel 2 stukken diepvries kabeljauwfilet door de chips, vervolgens door 1 losgeklopt ei en hierna nog eens door de chips (evt. nog een keer herhalen). Verhit 3 eetlepels olijfolie in een koekenpan. Bak de kabeljauw in ca 12 min. aan beide kanten gaar.
Serveer er een beetje citroen bij. Groenten, aardappelen, rijst zelf verzinnen.
maandag 16 april 2007 om 18:50
Salade met:
Bleekselderij Zachtjes kort roerbakken in olijfolie
Avocado In kleine stukken op het laatst erdoor heen, met veel verse peper en wat grof zout
Gele Paprika Net als de bleekselderij kort roerbakken tot beetgaar en lauwwarm
Kastanjechampignons Mee roerbakken met de paprika en selderijstukjes
Griekse Feta Op het laatst erdoor heen.
En ciabatta
Mjammie!!!!!!!!!!!!!!!
Bleekselderij Zachtjes kort roerbakken in olijfolie
Avocado In kleine stukken op het laatst erdoor heen, met veel verse peper en wat grof zout
Gele Paprika Net als de bleekselderij kort roerbakken tot beetgaar en lauwwarm
Kastanjechampignons Mee roerbakken met de paprika en selderijstukjes
Griekse Feta Op het laatst erdoor heen.
En ciabatta
Mjammie!!!!!!!!!!!!!!!
dinsdag 17 april 2007 om 13:28
quote:
STOM VAN ME.....vergeet je te bedanken, dus bij deze :
Bedankt mylene !! Ik ga het vandaag of morgen proberen, wordt vervolgd dus !!
xborodini. Geeft niet meis. Kijk maar wanneer je een keer tijd hebt, het is gelukkig een snel gerecht. Het is echt lekker dus geniet ervan. xmv.
STOM VAN ME.....vergeet je te bedanken, dus bij deze :
Bedankt mylene !! Ik ga het vandaag of morgen proberen, wordt vervolgd dus !!
xborodini. Geeft niet meis. Kijk maar wanneer je een keer tijd hebt, het is gelukkig een snel gerecht. Het is echt lekker dus geniet ervan. xmv.
woensdag 18 april 2007 om 10:25
Ben je er met oma al uitgekomen, Mleen? Ik kwam niet verder dan gewoon een mooie soep maken, evt. met lichtgetoast brood erbij.
Ik zoek voor mijn feestje nog een lekkere, maar vooral kant en klaar vulling voor cherrytomaatjes -iets zoets?-, en gezelschap voor een zilveruitje op een cocktailprikkertje.
Ik zoek voor mijn feestje nog een lekkere, maar vooral kant en klaar vulling voor cherrytomaatjes -iets zoets?-, en gezelschap voor een zilveruitje op een cocktailprikkertje.
woensdag 18 april 2007 om 10:40
Ja weet wat ik zondag voor mijn oma ga maken.
Eerst een tomaten/basilicum soep
Dan een quiche, spinazie/zalm en een asperge salade (die ik wil gaan opsturen naar die kookwedstrijd, dus erna zal ik hem hier wel plaatsen). Misschien nog een bijgerecht erbij, dat weet ik nog niet.
Toe; flensjes met roomijs en kersencompote.
Oh Mamzie, hoe langer ik naar mijn salade kijk, hoe meer ik denk "oh ik stuur het niet in, het is denk ik niet origineel". Vanavond ga ik het gerecht in mijn pc zetten. Je moet het voor vrijdag insturen. Als mijn vriendin zondag kan komen heb ik dan pas een foto. Maar ja, je mag het ook zonder foto insturen. Anders stuur ik het wel na. Ben er niet zo tevreden over.
Eerst een tomaten/basilicum soep
Dan een quiche, spinazie/zalm en een asperge salade (die ik wil gaan opsturen naar die kookwedstrijd, dus erna zal ik hem hier wel plaatsen). Misschien nog een bijgerecht erbij, dat weet ik nog niet.
Toe; flensjes met roomijs en kersencompote.
Oh Mamzie, hoe langer ik naar mijn salade kijk, hoe meer ik denk "oh ik stuur het niet in, het is denk ik niet origineel". Vanavond ga ik het gerecht in mijn pc zetten. Je moet het voor vrijdag insturen. Als mijn vriendin zondag kan komen heb ik dan pas een foto. Maar ja, je mag het ook zonder foto insturen. Anders stuur ik het wel na. Ben er niet zo tevreden over.
woensdag 18 april 2007 om 10:44
Oja cherry tomaatjes. Ja ik heb hier wel eens mijn gerecht gezet, gevuld met roomkaas en peterselie erover. Maar dat is niet zoet.
Ik zou voor makkelijk gaan, koop een lekkere kant en klare salade. Krab of eiersalade. Die zijn lekker zoet.
Als je zelf een vulling wilt maken, lekker mayo erdoor doen, volgens mij lusten de meeste kinderen dat.
Ik zou voor makkelijk gaan, koop een lekkere kant en klare salade. Krab of eiersalade. Die zijn lekker zoet.
Als je zelf een vulling wilt maken, lekker mayo erdoor doen, volgens mij lusten de meeste kinderen dat.
woensdag 18 april 2007 om 10:58
woensdag 18 april 2007 om 12:05
donderdag 19 april 2007 om 20:05
Ik heb vandaag een lekkere pasta gemaakt!
Handje worteltjes, handje sugarsnaps, handje verse doperwtjes en wat kleine groene asperges beetgaar koken en afgieten
Pasta koken (er is eindelijk in het durrep waar ik woon een italiaans delicatessenwinkeltje gekomen dus voor mij geen honig of Gran'Italia meuk meer)
Beetje (light) kookroom verwaren, klein beetje gerapste kaas erdoor, wat kruiden en peper en zout (ik had gekruid zeezout van de appie, 2 in 1)
Pasta en groenten erbij, wat verse basilicum en klaar.
Lekker met een gebakken visje.
Handje worteltjes, handje sugarsnaps, handje verse doperwtjes en wat kleine groene asperges beetgaar koken en afgieten
Pasta koken (er is eindelijk in het durrep waar ik woon een italiaans delicatessenwinkeltje gekomen dus voor mij geen honig of Gran'Italia meuk meer)
Beetje (light) kookroom verwaren, klein beetje gerapste kaas erdoor, wat kruiden en peper en zout (ik had gekruid zeezout van de appie, 2 in 1)
Pasta en groenten erbij, wat verse basilicum en klaar.
Lekker met een gebakken visje.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!