Het Heerlijke kooktopic.

17-03-2007 14:56 512 berichten
Alle reacties Link kopieren

Tja wat eten we als we iets bijzonders willen maken? Lastiger is het als we een apart gerecht /diner moeten bedenken voor bijv. vegatariers, een koud of warm buffet, een kinderfeest, een paas-ontbijtje, high tea, een 3 gangen menu, iets in een thema van een land, tapas, borrelhapjes, grote gezelschappen, erotisch hapje voor ... , de barbeque voor van de zomer, ja kerst is nog ver weg. Of gewoon maar een idee voor een gerecht willen hebben? Mexicaans, Italiaans, Grieks, mmmm. Lekkere gerechten, makkelijk of met 1 specifiek ingredient. Maar waar moet je heen met al je keukenhulp vraagjes? Of originele ideeen voor als vrienden komen eten? Tips en vragen!?Uiteraard heb ik niet voor al deze, en nog 1000den vragen antwoord. Maar met alle tips van de rest van de forummers komen we er wel.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:

Hoi mensen!

Sorry dat ik zomaar inbreek misschien hebben jullie nog tips voor mij :? 

1e paasdag organiseer ik bij ons thuis namelijk een gourmet. Hartstikke leuk met een vis en vleesschotel salades etc. Alleen mn moeder is vegetarisch (ook vis) en heeft een glutenallergie. Ik wil liever niet de hele dag in de keuken staan, daarom hadden we juist voor gourmetten gekozen ;P

Hebben jullie nog ideetjes wat ik voor haar kan maken? Heel erg bedankt alvast!!! Micksel, als ik jou was zou ik haar vragen wat ze wel en niet mag hebben en wil eten.

Het enige waar je heel goed om moet denken met een glutenallergie, is dat haar eten ook niet besmet mag zijn. Dus alles apart klaarmaken, goed gereinigde snijplanken en keukengerei en alles op aparte schaaltjes opdienen. Zelfs kruimels van het stokbrood mogen niet in aanraking komen

met wat zij eet.

Goed steriel klaar maken en opdienen, en zorgen dat ook tijdens de maaltijd haar eten niet met ander voedsel in aanraking komt.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Salade ChèvreDressing:1 deel azijn3 delen olie1 grote eetlepel mosterd2 eetlepels honing1 azijn , mosterd en honing mengen2 olie druppelsgewijs toevoegen3 wanneer olie goed gemengd raakt met de azijn mag de olie wat sneller toegevoegd worden totdat de dressing wat dikker wordt4 afmaken met zout en peper (staafmixer of keukenmachine)Salade:1 gemengde sla (incl. eikenbladsla)2 tomaat in stukjes, komkommer in stukjes en gedroogde tomaat in stukjes3 gebrande pijnboompitten, gebrande zonnebloempitten, gebrande pompoenpitten 4 eventueel noten naar keuze5 geitenkaas (Franse Geitenkaas 45 % Duchae Affinee) 6 eventueel afmaken met wat bieslook
Heeft iemand hier misschien een recept voor een lekkere linzenschotel? Dus eentje die je zelf al eens gemaakt + gegeten hebt...
quote:

Hoi mensen!

Sorry dat ik zomaar inbreek misschien hebben jullie nog tips voor mij :? 

1e paasdag organiseer ik bij ons thuis namelijk een gourmet. Hartstikke leuk met een vis en vleesschotel salades etc. Alleen mn moeder is vegetarisch (ook vis) en heeft een glutenallergie. Ik wil liever niet de hele dag in de keuken staan, daarom hadden we juist voor gourmetten gekozen ;P

Hebben jullie nog ideetjes wat ik voor haar kan maken? Heel erg bedankt alvast!!! Ik heb een topic over glutenvrij eten voor je geuped, misschien heb je er iets aan.
quote:

Bieten-maaltijdsalade(Sorry,heb geen plaatjes)

300 g gekookte bieten in blokjes

1 zakje minikrieltjes

150 g belegen kaas in blokjes

2 grote zoet zure augurken in blokjes

¼ komkommer in blokjes

zout en peper

Kook de bietenblokjes samen met de krieltjes in ongeveer 8 minuten beetgaar, afgieten en laten afkoelen. Als de bietjes en de krieltjes zijn afgekoeld, roer dan de kaas, augurk en de komkommerblokjes door het mengsel. Op smaak brengen met peper en zout. Serveren met knoflooksaus en stokbrood.

Tis deze geworden, bedankt GB. En ook alle anderen natuurlijk want ik heb nog zes zakjes in de diepvries. Tuulk heb ik de krieltjes wel gefrituurd en naast de salade geserveerd: ik ben nu eenmaal gek op gefrituurde krieltjes.
Hoi

Enorm bedankt voor de moeite. Ik heb ook even op dat andere topic gekeken en ik zal jullie na de pasen even laten weten wat ik uiteindelijk gecreeerd heb ;P

Misschien iemand nog ideetjes?
quote:

Hoi

Enorm bedankt voor de moeite. Ik heb ook even op dat andere topic gekeken en ik zal jullie na de pasen even laten weten wat ik uiteindelijk gecreeerd heb ;P

Misschien iemand nog ideetjes? Ik heb het boekje nog niet kunnen vinden. Ik heb wel het topic voor je geuped over glutenvrij eten. Artemis heeft ook het probleem en er staat een link bij haar stukje. Misschien heb je er iets aan of kan je haar op dat topic nog iets vragen.
DIT MAG NIET ONTBREKEN BIJ HAPJES, VERJAARDAGEN, ZATERDAG-AVOND-TOASTJES, VISITE-HAPJES EN UITERAARD OP PAASMIDDAG OF AVOND.

Ik heb een heerlijk hapje, lekker als je visite krijgt of op zaterdagavond. Omdat het met ei is leek het mij wel gepast nu voor pasen hier te plaatsen. Maar omdat ik het al jaren maak, weet ik niet meer waar ik het vandaan heb dus ik heb helaas geen foto.

Eierhapjes; toastjes met ei, seroendeng en dressing.

Nodig;

Haust snack cups ovaal (zie foto onder)

Eieren

Seroendeng, is bij elke supermarkt kant en klaar te koop, o.a. van Conimex of Go-Tan

Dressing; zoete chili saus of loempia saus of als u ook niet zo van heel heet houdt, mijn onderstaande eigen variatie.

Bereiding;

Kook de eieren goed hard, pel ze en snijd ze voorzichtig in vieren. Leg op elk toastje een partje met het witte gedeelte naar beneden. Doe een klein beetje dressing op de eierpartjes. Pas op met bovenstaande dressing, kan pittig zijn, met mijn onderstaande dressing kunt u iets meer erop doen.

Strooi er wat seroendeng overheen.

U kunt het lauw opdienen, of van te voren al maken en koud serveren. Het is zo gemaakt. Koud natuurlijk al makkelijk doordat je vooraf de eieren kan koken en pellen. Dressing kan er opzich ook al overheen. Op het laatste moment pas op het toastje leggen en de seroendeng er overheen strooien over de dressing, dat het er goed op blijft zitten. Zorg dat er op elk toastje wel een pinda'tje op zit ;).

Ik lust zelf geen kokos maar kwam er net bij het schrijven pas erachter dat er in de seroendeng geroosterde gekruide kokos met pinda's in zat. Wat ik ermee wil zeggen, je proeft de kokos niet. 

Eigen mildere variatie van de dressing;

Sla dressing, die doorzichtige met die kruidjes erin. Klein beetje in een bakje doen, En voeg naar smaak wat Zoetzuur Conimex Chinese (wok) Sweet & Sour erdoor.

Kan ook natuurlijk de sla dressing met naar smaak de zoete chili saus of de loempia saus, net hoe pittig je het wilt hebben.

Door roeren en Sweet & Sour (of een van de andere) toevoegen totdat je het pittig genoeg vindt.
Ik stond net te marineren, en besloot dat dit zo lekker is, dat ik t hier maar even neer moest zetten. De hete kip is wel calorierijk, maar zoooo lekker...

3 a 4 kipfilets

Marinade:

1 eetlepel olijfolie

2 eetlepels sesamolie

3 teentjes knoflook

2 eetlepels bruine suiker

1 eetlepel sambal

2 eetlepels sojasaus

1 eetlepel zoete chilisaus

Laat de kip minimaal vijf uur marineren, hoe langer hoe beter. Voor ik de kipfilets bak ik de koekepan, doe ik er nog een eetlepel bruine suiker bij. Ik maak meestal rijst met een groente erbij, maar op een vers stokbroodje is ie minstens zo lekker...
Mochten jullie het recept hiervoor (eierhapje met seroendeng) gaan maken, heb je nog bijna het hele potje seroendeng over.

Dus ik heb nog een lekker hapje met seroendeng.

*plaatje komt hopelijk nog*

SATE IN EEN KOKOSJASJE

(voor 8 stuks)

Nodig;

1 varkenshaasje (ca. 250 gr.)    * kan ook met kipfilet*

1 el ketjab manis

1 el olie

1 tl sambal

1 tl mosterd

1 kleine gele paprika              * kan ook met ananas*

4 el seroendeng

8 houten cocktailprikkers of sateprikkers

Bereiding;

Verwarm de grill voor op de hoogste stand. Leg de prikkers ca 10 min in koud water. Snijd de varkenshaas in de lengte doormidden en vervolgens in 8 gelijke blokjes. Roer de ketjap, olie, sambal en de mosterd door elkaar en wentel de blokjes vlees erdoor. Laat ca 10 min marineren. Was de paprika, maak hem schoon en snijd hem in 8 gelijke blokjes. Rijg aan elk stokje achtereenvolgens een stukje gemarineerd vlees, een stukje paprika en weer een stukje vlees. Leg de spiesjes op een bakblik en schuif het blik ca 10 cm onder de grill. Grill de spiesjes in ca 10 min rondom bruin en gaar.

Strooi de seroendeng in een  diep bord en wentel de spiesjes er een voor een doorheen. Serveer de spiesjes warm of koud.

Tip;

Warm is lekkerder. Serveer evt. met een bakje satesaus, die makkelijke van remia die je in de magnetron kan doen. Zit al in een bakje dus hoef je niet moeilijk te doen. Eventueel kan je de spiesjes dippen in de satesaus.

Een bakje kroepoek erbij om ook in de satesaus te dippen. Of een ovenstokbroodje.
Aardappelsalade

500 gram aardappels

1 bosje selderie

5 augurken

2 eetlepels kappertjes

1 (rode) ui

3 eieren

Kook de aardappels gaar in de schil en als ze klaar zijn de schil verwijderen.

Snijd intussen de helft van de selderie fijn, snijd de augurken en de eieren in kleine blokjes, snipper de ui en meng dit door de nog warmee aardappels.
andijvieschotel uit de oven

voor 4 personen:

500 gram gesneden andijvie

500 gram gehakt

500 gram kruimige aardappelen

300 milliliter warme melk

een flinke eetlepel boter

zout, peper nootmuskaat(naar smaak)

1 ui(fijngesneden)

1 teentje knoflook fijngesneden

1 eetlepel mexicaanse kruiden

1 bekertje creme fraiche

1 zakje geraspte (geiten)kaas

Aandijvie halfgaar koken. Als de andijvie is afgekoeld creme fraiche en zakje kaas erdoor roeren.

Aardappelen garen koken en pureren met de melk en de boter. Zout en nootmuskaat naar smaak toevoegen.

Fruit de ui glazig, als de ui halfgaar is gehakt erbij doen en even aanbakken, knoflook en mexicaanse erbij en alles gaar laten worden.

Gare gehakt onderin de ovenschotel scheppen, andijvie erboven op, daarop aardappelpuree.

In de oven in 20 minuten warm laten worden.
quote:Heeft iemand hier misschien een recept voor een lekkere linzenschotel? Dus eentje die je zelf al eens gemaakt + gegeten hebt...Cherry, ik heb nog nooit linzen gegeten, laat staan klaar gemaakt hebben. Hoop dat iemand anders iets voor je hebt. Wat is er lekker aan linzen, alleen het woord vind ik al zo vies klinken?
Cannelloni

Ingrediënten:500 gr gemengd gehakt

400 gr tomaten in stukjes

70 gr tomatenpuree

16-tal rolletjes cannelloni

1 wortel

1 rode paprika

250 gr champignons

1 teentje knoflook

1 gesnipperde ui

50 gr (vers) geraspte parmezaanse kaas

olijfolie

tabasco

1 mespunt cayennepeper

1 el oregano

1 el marjolein

peper, zout en nootmuskaat

150 gr geraspte mozarella

Bereidingswijze:Ui en look stoven in de olijfolie. Gehakt bijvoegen en laten bakken; met een vork fijn prakken tot het helemaal los en korrelig gebakken is.

Tomatenpuree en het blik tomaten toevoegen en roeren. Cayennepeper, tabasco, marjolein, oregano, peper, zout en nootmuskaat eveneens toevoegen en goed onderroeren. Op een zacht vuur de bereiding 15 min laten pruttelen.

De saus aanlengen met +/- 3 dl water (de saus moet de consistentie hebben van een dikke soep; de niet-voorgekookte rolletjes cannelloni zullen nog vocht opnemen tijdens het bakken)

De wortel, champignons en paprika klein snijden en +/- 10 min stoven in een weinig olijfolie; kruiden met peper en zout.

Neem een ovenschotel en verdeel een 4-tal el gehaktsaus over de bodem. Vul de cannelloni met de gehaktsaus en leg de rolletjes naast elkaar in de schotel.

Let erop dat er nog ¼ van de saus overblijft.

Meng de gestoofde groenten onder de overgebleven saus en roer er ook de mozarella onder. Bedek de cannelloni met deze groenten-kaas mengeling en strijk glad. Verdeel de parmezaanse kaas over de schotel.

Laat de schotel 40 min bakken in de voorverwarmde oven op 200°.
Vlinderpasta met groenten en gehakballetjes

Ingrediënten:500 gram farfalle (vlinderpasta)

400 gram gemengd gehakt

1 ei

1 theelepel gedroogde oregano

1 teentje uitgeperste knoflook

2 ontvelde en in blokjes gesneden tomaten

450 gram italiaanse groentenmix

2 eetlepels basilicum

2 dl room

3 eetlepels paneermeel

wat geraspte parmezaanse kaas

wat versgemalen peper en wat zout

Bereidingswijze:Bereiding: Kook de vlinderpasta beetgaar in ruim kokend water met daarin een scheutje olijfolie en wat zout. Giet de pasta af en spoel deze met koud water. Maak het gehakt aan met oregano, knoflook, ei en wat peper en zout. Rol er kleine balletjes van en bak deze in olijfolie tot ze goudbruin en gaar zijn. Meng nu de Italiaanse groentenmix met de room, tomaat en basilicum. Breng dit mengsel even aan de kook en voeg de gehaktballetjes en de pasta erbij. Schep het geheel in een beboterde vuurvaste ovenschaal en bestrooi het met paneermeel en geraspte Parmezaanse kaas. Zet de schotel in een op 200º C voorverwarmde oven en laat de inhoud in ongeveer 20 minuten goudbruin kleuren.
Recept voor vier tot zes personen van stifado met sjalotjes:

1 kilo kalfsvlees van de borst of - nog origineler – konijn (met witte wijn)

1 fijn gesneden ui

400 ml witte wijn

100 ml olijfolie

vier rijpe tomaten

1 blikje tomatenpuree

peper

zout

2 laurierblaadjes

3 tenen knoflook

6 sjalotten per persoon

Verwarm de oven op 160 graden en snijd het vlees in stukjes. Verwarm de olijfolie in een gietijzeren pan en bak het vlees bruin. Temper het vuur en voeg ui en knoflook toe en bak die goudbruin. Zet het vuur hoger, voeg de witte toe en zet het vuur lager. Dan bak de tomatenpuree even mee, voeg de fijn gesneden toematen, de laurier, zout en peper en 100 ml water toe. Dit geheel gaat in een kasserol afgedekt met aluminium in de oven.

Haal de bruine schil van de sjalotten. Snij met een scherp mes de harde onderkant eraf, zoals bij witlof. Snij er niet te veel af want anders valt het uitje tijdens het stoven uit elkaar.Voeg de uien na een half uur aan de toe en laat nog een uur stoven.
Ok, dan hierbij mijn favoriete receptje waar ik altijd alleen maar positieve reacties op krijg.

Benodigheden voor 2 a 3 personen:

1 blikje ansjovisfilets in olijfolie

2 uien

1 rode peper

4 teentjes knoflook

veel verse parmezaanse kaas

spaghetti

veel tomaten: 3 per persoon in stukjes gesneden (WEL VERS)

in stukjes gesneden ansjovis samen met rode peper knoflook en ui in wok doen met heel veel olijfolie. eerst hard en daarna op laag vuurtje laten sudderen ongeveer 7-10 minuten. blijven roeren.

onder tussen pasta koken

als pasta klaar is, afgieten en samen met tomaten in wok doen en voorzichtig omscheppen.

afmaken met verse parmezaan op de borden.

en ik garandeer jullie hoe simpel het ook klinkt. het is echt overheerlijk!!
quote:

Cannelloni

Ik ga deze morgen proberen. Op de cannoli en kaas na heb ik alles al in huis. Moet toch nog zo boodschappen doen.
quote:Heeft iemand hier misschien een recept voor een lekkere linzenschotel? Dus eentje die je zelf al eens gemaakt + gegeten hebt...Ik gebruik rauwe linzen, dus niet uit blik. Je hoeft ze niet voor te weken dus ze zijn zo klaar.

Bij gerechten waarbij je anders de neiging hebt veel te veel vlees te eten, zoals bijvoorbeeld wraps en taco's, vervang ik het gehakt vaak deels door linzen. Vind het zelf ook lekkerder zo.

Verder eten we hier regelmatig eenvoudige linzensoep, met als hoofdbestanddelen linzen, bouillon, ui en knoflook. Lekker en snel klaar.

Linzenschotels lenen zich bij uitstek voor experimenten, dus een recept heb ik niet. Over het algemeen doe ik er naast linzen (en soms lamsvlees) ratatouillepakket-achtige groenten en tomaten en/of uienpuree* in. Als smaakmaker gebruik ik meestal ras el hanout, een Marokkaans kruidenmengsel dat je kan kopen bij de mediterrane super of slager.

* in de keukenmachine geprutte ui die je daarna bakt.
Omdat het toch echt lente aan het worden is:

fantasie-salade met honing-thijmdressing

Veldsla (gewassen)

2 mooie tomaten, in partjes of stukjes gesneden

2 eieren, hardgekookt, in tweeën gedeeld

pijnboompitten (eventueel mix, mmm die van de aldi is best ok)

klein stukje (restantje) afgekoelde gebakken kipfilet in reepjes of stukjes gesneden

provencaalse kruiden of verse kruiden.

voor de dressing:

gelijke delen honing, balsamicoazijn en olijfolie

peper, zout

thijm

likje mosterd

Salade behoeft geen uitleg lijkt me. Mocht de honing 'hard' zijn, zet hem dan tien seconden in de magnetron, zonder eventuele deksel.

Hussel de frussel: klaar! :D
quote:

quote: Cherry80 reageerde

Heeft iemand hier misschien een recept voor een lekkere linzenschotel? Dus eentje die je zelf al eens gemaakt gegeten hebt... Cherry, ik heb nog nooit linzen gegeten, laat staan klaar gemaakt hebben. Hoop dat iemand anders iets voor je hebt. Wat is er lekker aan linzen, alleen het woord vind ik al zo vies klinken?

Mjammie, linzen... Zijn inderdaad een goede vleesvervanger zoals Yette al zegt.

Ik gebruik ze meestal in een soort curryschotel. Geen vast recept, experimenteer ook.

In ieder geval met bloemkool, aardappelen, ui, knoflook, kerrie, djinten (gemalen komijn), djahe (gemalen gemberwortel) en kurkuma.

Of in deze Indiase Aardappelschotel van Conimex vervang ik het vlees door een blik linzen en een blik kikkererwten.
quote:

DIT MAG NIET ONTBREKEN BIJ HAPJES, VERJAARDAGEN, ZATERDAG-AVOND-TOASTJES, VISITE-HAPJES EN UITERAARD OP PAASMIDDAG OF AVOND.

Ik heb een heerlijk hapje, lekker als je visite krijgt of op zaterdagavond. Omdat het met ei is leek het mij wel gepast nu voor pasen hier te plaatsen. Maar omdat ik het al jaren maak, weet ik niet meer waar ik het vandaan heb dus ik heb helaas geen foto.

Eierhapjes; toastjes met ei, seroendeng en dressing.

Nodig;

Haust snack cups ovaal (zie foto onder)

Eieren

Seroendeng, is bij elke supermarkt kant en klaar te koop, o.a. van Conimex of Go-Tan

Dressing; zoete chili saus of loempia saus of als u ook niet zo van heel heet houdt, mijn onderstaande eigen variatie.

Bereiding;

Kook de eieren goed hard, pel ze en snijd ze voorzichtig in vieren. Leg op elk toastje een partje met het witte gedeelte naar beneden. Doe een klein beetje dressing op de eierpartjes. Pas op met bovenstaande dressing, kan pittig zijn, met mijn onderstaande dressing kunt u iets meer erop doen.

Strooi er wat seroendeng overheen.

U kunt het lauw opdienen, of van te voren al maken en koud serveren. Het is zo gemaakt. Koud natuurlijk al makkelijk doordat je vooraf de eieren kan koken en pellen. Dressing kan er opzich ook al overheen. Op het laatste moment pas op het toastje leggen en de seroendeng er overheen strooien over de dressing, dat het er goed op blijft zitten. Zorg dat er op elk toastje wel een pinda'tje op zit ;).

Ik lust zelf geen kokos maar kwam er net bij het schrijven pas erachter dat er in de seroendeng geroosterde gekruide kokos met pinda's in zat. Wat ik ermee wil zeggen, je proeft de kokos niet. 

Eigen mildere variatie van de dressing;

Sla dressing, die doorzichtige met die kruidjes erin. Klein beetje in een bakje doen, En voeg naar smaak wat Zoetzuur Conimex Chinese (wok) Sweet & Sour erdoor.

Kan ook natuurlijk de sla dressing met naar smaak de zoete chili saus of de loempia saus, net hoe pittig je het wilt hebben.

Door roeren en Sweet & Sour (of een van de andere) toevoegen totdat je het pittig genoeg vindt.

Ik heb in een map het originele recept gevonden.

Het moet eigenlijk ragoutcups van Jos Poell zijn.

En ik was vergeten een bosuitje in hele fijne ringetjes.

In de ragoutcup een klein stukje ijsbergsla in leggen, daar de ei op, dressing, bosui en daarna de seroendeng.
Ik koop bij dit gerecht de geroosterde paprika al kant en klaar. Dat scheelt een hoop werk. Basilicum blaadjes doe ik er niet bij, te sterke smaak.

Paprikarolletjes met geitenkaas

Gebruik voor deze amuse niet te zoute, neutraal smakende zachte geitenkaas.

Ingrediënten

2 rode paprika's

100g. geitenkaas (zeer zacht en niet (te) zout)

1 el fijngehakte kappertjes

2 el fijngehakte verse peterselie

1 el fijgehakte verse bieslook

1 el balsamico azijn

1-2 tl honing

12 basilicumblaadjes

versgemalen peper

Voorbereiding

Verwarm de oven op 140 graden. Snij de paprika's in helften, verwijder de zaadlijsten. Leg met de schil naar boven in de oven tot ze zwart geblakerd zijn en zich blaasjes vormen. Doe de paprikahelften in een zak en sluit die af. Laat afkoelen.

Bereidingswijze

Meng de geitenkaas, honing, peterselie, bieslook, balsamico azijn en flink wat versgemalen peper door elkaar.

Ontvel de paprikahelften en snij ze (in de lengte) in drie gelijke repen. Leg op elke reep een basilicumblaadje en een beetje van het geitenkaasmengsel en rol op. Zet vast met een prikkertje en bewaar in de koelkast met wat olijfolie erop gesprenkeld tot gebruik.
Wentelteefjes van croissant met gebakken aardbeien

250 ml melk

2 eieren

geraspte nootmuskaat

2 eetl. poedersuiker

3 oude croissanten schuin in plakjes

1 bakje aardbeien, gehalveerd

1 eetl poedersuiker

1 klont boter

gemalen kaneel

citroensap

zwarte peper

Meng de melk, ei, nootmuskaat en 2 eetl poedersuiker.

Haal de croissant stukjes erdoor en bak in een hete pan met roomboter tot goud bruin aan beide kanten.

Verwarm een pan een voeg wat boter toe. Voeg de aardbeien toe een bak hard voor 1 minuut. Breng op smaak met een beetje citroensap en zwarte peper.

Bestrooi met kaneel en poedersuiker.
Biologische fajita's met varkensvlees (of ander vlees) en zelfgemaakte guacamole!

400 gram varkensvlees ongeveer 1 ½ uur marineren. Kan ook met kip of lamsvlees.

Marinade:

2 tl komijnpoeder

2 tl korianderpoeder

½ Klein flesje ketjap manis

Een handje gedroogde rode pepertjes

3 papaya’s

1 limoen

Meng komijnpoeder, korianderpoeder, ketjap manis, pepertjes en het sap van de limoen. Snijd de papaya’s door, haal het zaad eruit en gebruik alleen het vlees.

Voor 4 personen

Guacamole

4 rijpe avocado’s (vlees ervan, bewaar een pit)

1 rode ui gesnipperd

1 citroen (sap)

salsasaus, hoeveelheid naar smaak

creme fraiche (of wat lekker is maar minder gezond, mayo)

Handje fijngesneden koriander

Zout en peper

Meng alle ingredienten, dan stampen met een garde. Zo houd je nog lekker wat grove stukken in je guacamole. Doe tenslotte een pit van de avocado in je guacamole en dek het goed luchtdicht af met folie, dan blijft hij mooi groen.

Salsa

5 tomaten in blokjes, zaadlijsten apart houden

3 sjalotten fijngesnipperd

1 Spaans pepertje in reepjes (zaadlijsten verwijderd)

2 tenen knoflook grofgesneden

1 tl gedroogde komijn

½ citroen (sap)

5 bosuien in ringetjes

Handje gesneden verse koriander

½ rode ui (over van de guacamole)

Meng de blokjes tomaat met de sjalotten, de reepjes Spaanse peper en ¼ van het citroensap. Pureer dan de knoflook, de zaadlijsten van de tomaten, de komijn en ¼ van het citroensap. Meng dit met de het mengsel van de tomatenblokjes, de bosuitjes erbij en tenslotte de koriander.

Vlees en tortilla’s

Wok heet laten worden met wat olie. Vlees in delen erbij, tenslotte de helft van de rode ui erbij. Verwarm de tortilla’s in een koekenpan. Neem lekker van alles wat in je tortilla’s

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven