Het Heerlijke kooktopic.
zaterdag 17 maart 2007 om 14:56
Tja wat eten we als we iets bijzonders willen maken? Lastiger is het als we een apart gerecht /diner moeten bedenken voor bijv. vegatariers, een koud of warm buffet, een kinderfeest, een paas-ontbijtje, high tea, een 3 gangen menu, iets in een thema van een land, tapas, borrelhapjes, grote gezelschappen, erotisch hapje voor ... , de barbeque voor van de zomer, ja kerst is nog ver weg. Of gewoon maar een idee voor een gerecht willen hebben? Mexicaans, Italiaans, Grieks, mmmm. Lekkere gerechten, makkelijk of met 1 specifiek ingredient. Maar waar moet je heen met al je keukenhulp vraagjes? Of originele ideeen voor als vrienden komen eten? Tips en vragen!?Uiteraard heb ik niet voor al deze, en nog 1000den vragen antwoord. Maar met alle tips van de rest van de forummers komen we er wel.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
zondag 8 april 2007 om 16:34
quote:
Cannelloni
Ingrediënten:500 gr gemengd gehakt
400 gr tomaten in stukjes
70 gr tomatenpuree
16-tal rolletjes cannelloni
1 wortel
1 rode paprika
250 gr champignons
1 teentje knoflook
1 gesnipperde ui
50 gr (vers) geraspte parmezaanse kaas
olijfolie
tabasco
1 mespunt cayennepeper
1 el oregano
1 el marjolein
peper, zout en nootmuskaat
150 gr geraspte mozarella
Bereidingswijze:Ui en look stoven in de olijfolie. Gehakt bijvoegen en laten bakken; met een vork fijn prakken tot het helemaal los en korrelig gebakken is.
Tomatenpuree en het blik tomaten toevoegen en roeren. Cayennepeper, tabasco, marjolein, oregano, peper, zout en nootmuskaat eveneens toevoegen en goed onderroeren. Op een zacht vuur de bereiding 15 min laten pruttelen.
De saus aanlengen met +/- 3 dl water (de saus moet de consistentie hebben van een dikke soep; de niet-voorgekookte rolletjes cannelloni zullen nog vocht opnemen tijdens het bakken)
De wortel, champignons en paprika klein snijden en +/- 10 min stoven in een weinig olijfolie; kruiden met peper en zout.
Neem een ovenschotel en verdeel een 4-tal el gehaktsaus over de bodem. Vul de cannelloni met de gehaktsaus en leg de rolletjes naast elkaar in de schotel.
Let erop dat er nog ¼ van de saus overblijft.
Meng de gestoofde groenten onder de overgebleven saus en roer er ook de mozarella onder. Bedek de cannelloni met deze groenten-kaas mengeling en strijk glad. Verdeel de parmezaanse kaas over de schotel.
Laat de schotel 40 min bakken in de voorverwarmde oven op 200°.Je canneloni was helemaal top Citroen! Die gaat is de map. Had alleen wat toegevoegd aan kazen, naast mozarella had ik er ook nog wat andere kaas doorgeroerd. Maar das een kwestie van smaak, ben nu eenmaal gek op kaas.....
Cannelloni
Ingrediënten:500 gr gemengd gehakt
400 gr tomaten in stukjes
70 gr tomatenpuree
16-tal rolletjes cannelloni
1 wortel
1 rode paprika
250 gr champignons
1 teentje knoflook
1 gesnipperde ui
50 gr (vers) geraspte parmezaanse kaas
olijfolie
tabasco
1 mespunt cayennepeper
1 el oregano
1 el marjolein
peper, zout en nootmuskaat
150 gr geraspte mozarella
Bereidingswijze:Ui en look stoven in de olijfolie. Gehakt bijvoegen en laten bakken; met een vork fijn prakken tot het helemaal los en korrelig gebakken is.
Tomatenpuree en het blik tomaten toevoegen en roeren. Cayennepeper, tabasco, marjolein, oregano, peper, zout en nootmuskaat eveneens toevoegen en goed onderroeren. Op een zacht vuur de bereiding 15 min laten pruttelen.
De saus aanlengen met +/- 3 dl water (de saus moet de consistentie hebben van een dikke soep; de niet-voorgekookte rolletjes cannelloni zullen nog vocht opnemen tijdens het bakken)
De wortel, champignons en paprika klein snijden en +/- 10 min stoven in een weinig olijfolie; kruiden met peper en zout.
Neem een ovenschotel en verdeel een 4-tal el gehaktsaus over de bodem. Vul de cannelloni met de gehaktsaus en leg de rolletjes naast elkaar in de schotel.
Let erop dat er nog ¼ van de saus overblijft.
Meng de gestoofde groenten onder de overgebleven saus en roer er ook de mozarella onder. Bedek de cannelloni met deze groenten-kaas mengeling en strijk glad. Verdeel de parmezaanse kaas over de schotel.
Laat de schotel 40 min bakken in de voorverwarmde oven op 200°.Je canneloni was helemaal top Citroen! Die gaat is de map. Had alleen wat toegevoegd aan kazen, naast mozarella had ik er ook nog wat andere kaas doorgeroerd. Maar das een kwestie van smaak, ben nu eenmaal gek op kaas.....
oh that purrrrrrrrrfect feeling
zondag 8 april 2007 om 23:00
EN heeft iemand van jullie al mijn heerlijke hapje gemaakt????
IK ga het morgen weer eten... jammie jammie!
en die fajita's met varkensvlees en zelfgemaakte guacemole en tomatensalsa klinkt heeeerlijk.... die ga ik zeker binnenkort maken...
als anderen hem al hebben gemaakt hoor ik graag wat jullie er van vonden...
en die fajita's met varkensvlees en zelfgemaakte guacemole en tomatensalsa klinkt heeeerlijk.... die ga ik zeker binnenkort maken...
zondag 8 april 2007 om 23:17
quote:en moeten die papayas er echt in???
nog nooit gegeten... kun je die gewoon bij de appie halen???
Nee die zijn moeilijk te krijgen. Of weglaten of een vrucht nemen die je zelf lekker vind. Dit was het originele recept.
Nee die zijn moeilijk te krijgen. Of weglaten of een vrucht nemen die je zelf lekker vind. Dit was het originele recept.
zondag 8 april 2007 om 23:20
maandag 9 april 2007 om 10:24
quote:en moeten die papayas er echt in???
Mocht je het er wel in willen doen, ja bij AH zijn ze hier wel te krijgen.
Zo zien ze eruit;
Let wel goed op dat je niet een avocado pakt.
Mocht je het er wel in willen doen, ja bij AH zijn ze hier wel te krijgen.
Zo zien ze eruit;
Let wel goed op dat je niet een avocado pakt.
maandag 9 april 2007 om 11:05
Omelettoast
Brood/sandwiches, Hollands, Lunch, 2 personen,
Ingrediënten
4 plakken brood
1 el boter
4 eieren
1 el kleingesneden peterselie
Bereiden
Snijd 4 dikke plakken van een ongesneden brood (bijv. pain de campagne) en besmeer beide kanten met boter. Snijd uit het midden van elke snee brood een rondje of steek het er met een glas uit (dit wordt verder niet gebruikt). Verhit een koekenpan met antiaanbaklaag, bak het brood aan de onderzijde bruin en draai de sneetjes om. Breek een klein ei boven elk gat en laat het op matig vuur zachtjes stollen, met een deksel op de pan. Schep de toast met een spatel voorzichtig uit de pan. Strooi eventueel nog wat peterselie over de toast. Zelf doe ik nog wat zout en peper erop en wat italiaanse kruiden of oregano.
Brood/sandwiches, Hollands, Lunch, 2 personen,
Ingrediënten
4 plakken brood
1 el boter
4 eieren
1 el kleingesneden peterselie
Bereiden
Snijd 4 dikke plakken van een ongesneden brood (bijv. pain de campagne) en besmeer beide kanten met boter. Snijd uit het midden van elke snee brood een rondje of steek het er met een glas uit (dit wordt verder niet gebruikt). Verhit een koekenpan met antiaanbaklaag, bak het brood aan de onderzijde bruin en draai de sneetjes om. Breek een klein ei boven elk gat en laat het op matig vuur zachtjes stollen, met een deksel op de pan. Schep de toast met een spatel voorzichtig uit de pan. Strooi eventueel nog wat peterselie over de toast. Zelf doe ik nog wat zout en peper erop en wat italiaanse kruiden of oregano.
maandag 9 april 2007 om 22:16
mylenevalarie, jij hebt vast het recept dat ik wil hebben
. Ik kon hem zelf nl niet vinden. Hij is uit de allerhande, welke weet ik niet.
Het is een recept met artisjokken, knoflook en tomaat, geen gedroogde tomaten. (zal ongetwijfeld nog meer in zitten)
In een ovenschaal gemaakt, soort van tapa. Je eet het warm.
Weet je wat ik bedoel?

Het is een recept met artisjokken, knoflook en tomaat, geen gedroogde tomaten. (zal ongetwijfeld nog meer in zitten)
In een ovenschaal gemaakt, soort van tapa. Je eet het warm.
Weet je wat ik bedoel?

maandag 9 april 2007 om 22:50
''k was weer eens te ongeduldig. Heb het recept. Komt tie voor wie er wil.... en hij is leeeeeeeeeeeeeeeekker!!
Ingredienten:
1 blikje artisjokharten
3 romatomaten
1 dl balsamicoazijn
0,5 dl olijfolie
handje basilicumblaadjes
teentje knoflook
Bereiding:
Laat de artisjokharten uitlekken en snijd ze doormidden.
Snijd elke tomaat in 8 parten en doe ze samen met de artisjokharten in een
kom.
Kook de azijn met het teentje knoflook even in tot ongeveer de helft. Roer
er de olijfolie door en giet dit nog heet over de groenten.
Laat het afkoelen op kamertemperatuur en schep er dan de basilicumblaadjes
door.
Je eet dit als tapas, met een cocktailprikker
Ingredienten:
1 blikje artisjokharten
3 romatomaten
1 dl balsamicoazijn
0,5 dl olijfolie
handje basilicumblaadjes
teentje knoflook
Bereiding:
Laat de artisjokharten uitlekken en snijd ze doormidden.
Snijd elke tomaat in 8 parten en doe ze samen met de artisjokharten in een
kom.
Kook de azijn met het teentje knoflook even in tot ongeveer de helft. Roer
er de olijfolie door en giet dit nog heet over de groenten.
Laat het afkoelen op kamertemperatuur en schep er dan de basilicumblaadjes
door.
Je eet dit als tapas, met een cocktailprikker
maandag 9 april 2007 om 23:11
quote:Ik had vandaag nog van dat mengsel over van het gerecht canneloni van Citroentaart. Vandaag bleven die canneloni's niet heel bij het vullen. Ik had ze wel even eerst 3 min gekookt. Of had ik ze rauw moeten vullen?Rauw vullen, als ze nog hard zijn dus. Geen idee hoe je ze anders vol moet scheppen.
De rauwe cannelloni rechtop zetten en volscheppen met een theelepel ging bij mij prima.
De rauwe cannelloni rechtop zetten en volscheppen met een theelepel ging bij mij prima.
maandag 9 april 2007 om 23:13
quote:
Keuteltje, als je jou pasta met ansjovis en veel tomaten bedoeld; ik heb hem nog niet geprobeerd, maar wel gekopieerd en geprint. Ga hem op korte termijn uitproberen want het lijkt me erg lekker! Ben gek op ansjovis....
Keuteltje, als je jou pasta met ansjovis en veel tomaten bedoeld; ik heb hem nog niet geprobeerd, maar wel gekopieerd en geprint. Ga hem op korte termijn uitproberen want het lijkt me erg lekker! Ben gek op ansjovis....
dinsdag 10 april 2007 om 09:07
quote:
quote: mylenevalerie reageerde
Ik had vandaag nog van dat mengsel over van het gerecht canneloni van Citroentaart. Vandaag bleven die canneloni's niet heel bij het vullen. Ik had ze wel even eerst 3 min gekookt. Of had ik ze rauw moeten vullen?
Rauw vullen, als ze nog hard zijn dus. Geen idee hoe je ze anders vol moet scheppen.
Ik vul ze ook als ze ongekookt zijn. Als je ze van te voren kookt dan worden ze slap en gaan ze idd stuk.
quote: mylenevalerie reageerde
Ik had vandaag nog van dat mengsel over van het gerecht canneloni van Citroentaart. Vandaag bleven die canneloni's niet heel bij het vullen. Ik had ze wel even eerst 3 min gekookt. Of had ik ze rauw moeten vullen?
Rauw vullen, als ze nog hard zijn dus. Geen idee hoe je ze anders vol moet scheppen.
Ik vul ze ook als ze ongekookt zijn. Als je ze van te voren kookt dan worden ze slap en gaan ze idd stuk.
dinsdag 10 april 2007 om 17:27
Hallo iedereen!
Ik wilde julli nogmaas bedanken voor alle vegetarische en glutenvrije gourmettips! Uiteindelijk ben ik naar de ekoplaza gegaan en heb daar glutenvrije deeglapjes gehaald, daarin mozzarella en spinazie gerolt, en ik had gemarineerde italiaanse tofu om te bakken en glutenvrije pannekoekenmix met appel en kaneelstukjes, ook nog ei die ze zelf kon versieren met gesneden groente, geraspte kaas en tofublokjes. Ze vond het zalig!
Nogmaals bedankt!
Ik wilde julli nogmaas bedanken voor alle vegetarische en glutenvrije gourmettips! Uiteindelijk ben ik naar de ekoplaza gegaan en heb daar glutenvrije deeglapjes gehaald, daarin mozzarella en spinazie gerolt, en ik had gemarineerde italiaanse tofu om te bakken en glutenvrije pannekoekenmix met appel en kaneelstukjes, ook nog ei die ze zelf kon versieren met gesneden groente, geraspte kaas en tofublokjes. Ze vond het zalig!

Nogmaals bedankt!
dinsdag 10 april 2007 om 19:13
Micksel, het hapje van paprika met geitenkaas is ook glutenvrij, maar ik denk er vaak niet aan om het erbij te zetten. Als je hier gerechten ziet, kan je dan wel zelf zien wat wel en niet glutenvrij is? Maak anders een lijst zodat je het makkelijk kan zien. Ik zet hier namelijk wel vaker gerechten die mensen mogen eten met een glutenallergie. Leuk dat je een gezellige gourmet had.
dinsdag 10 april 2007 om 22:28
quote:
quote: keuteltje reageerde
Keuteltje, als je jou pasta met ansjovis en veel tomaten bedoeld; ik heb hem nog niet geprobeerd, maar wel gekopieerd en geprint. Ga hem op korte termijn uitproberen want het lijkt me erg lekker! Ben gek op ansjovis....Heb hem dus vanavond gemaakt en hij is inderdaad erg lekker. Wel zal ik er volgende keer een salade bij maken, of wat groenten want zonder iets fris erbij wordt het snel wat eentonig omdat het best een zout hapje is.
Maar zeker voor herhaling vatbaar, hij gaat in de map.
quote: keuteltje reageerde
Keuteltje, als je jou pasta met ansjovis en veel tomaten bedoeld; ik heb hem nog niet geprobeerd, maar wel gekopieerd en geprint. Ga hem op korte termijn uitproberen want het lijkt me erg lekker! Ben gek op ansjovis....Heb hem dus vanavond gemaakt en hij is inderdaad erg lekker. Wel zal ik er volgende keer een salade bij maken, of wat groenten want zonder iets fris erbij wordt het snel wat eentonig omdat het best een zout hapje is.
Maar zeker voor herhaling vatbaar, hij gaat in de map.
woensdag 11 april 2007 om 12:21
quote:in combinatie met de frisse tomaten (die je dus niet mee moet bakken maar op het laatst door het geheel schept!) vind ik het juist erg lekker.... maar fijn dat jij het ook een succes vond!sorry, ik heb het niet geprobeert, ik lust geen ansjovis. Ben sowieso niet een hele grote visliefhebber, op sushi na, zonder garnalen iig.
woensdag 11 april 2007 om 20:51
Ik wil een stuk of acht kinderen aan het werk zetten op een kinderfeestje: ze mogen zelf hun hapjes maken. Ik heb al: banaan in rookvlees, kipknakworst in kipfilet, ananas op kaas, augurk in kaas, toastje ei met een puntje ketchup/mayo, toastje tonijn en sinaasappelsterren. Wie weet er nog een paar van dit soort geintjes? Zonder varkensvlees a.u.b.
woensdag 11 april 2007 om 21:09
Kinderkookboek_Uitdelers
Visstokkies
Wereldkeuken, hapje, 12 personen, kinder uitdeler
Ingrediënten
3 dipsausjes
3 schaaltjes gebakken visfiguurtjes (à 250 g koelvitrine)
3 worteltjes
Materialen
satéstokjes, bakpapier, hoge glazen, paktouw, kleine kommetjes
Bereiden
1. Haal de bakplaat uit de oven en bekleed deze met bakpapier. Verwarm de oven voor op 180 ºC of gasovenstand 3. Knip van het touw 36 stukjes van ongeveer 20 cm. Doe de sausjes in 3 schaaltjes en zet ze op tafel. 2. Prik met een satéprikker een gat in elk visje en wiebel de prikker even heen en weer om het gat wat groter te maken. Haal het touw door het gat, sla het terug en maak een knoopje. 3. Leg de visfiguurtjes op de bakplaat. Schuif de bakplaat in het midden van de oven en laat de visfiguurtjes in ongeveer 6 minuten warm en knapperig worden. 4. Was de worteltjes en snij er minstens 36 stukjes van. Doe ovenwanten aan en haal de bakplaat uit de oven. Haal de visfiguurtjes van de bakplaat. Knoop het uiteinde van de touwtjes om de scherpe kant van de satéprikker en prik er een wortelplakje op. Zet voor iedereen 3 vishengels in een hoog glas. Gooi de hengel uit boven de dipsausjes.
Visstokkies
Wereldkeuken, hapje, 12 personen, kinder uitdeler
Ingrediënten
3 dipsausjes
3 schaaltjes gebakken visfiguurtjes (à 250 g koelvitrine)
3 worteltjes
Materialen
satéstokjes, bakpapier, hoge glazen, paktouw, kleine kommetjes
Bereiden
1. Haal de bakplaat uit de oven en bekleed deze met bakpapier. Verwarm de oven voor op 180 ºC of gasovenstand 3. Knip van het touw 36 stukjes van ongeveer 20 cm. Doe de sausjes in 3 schaaltjes en zet ze op tafel. 2. Prik met een satéprikker een gat in elk visje en wiebel de prikker even heen en weer om het gat wat groter te maken. Haal het touw door het gat, sla het terug en maak een knoopje. 3. Leg de visfiguurtjes op de bakplaat. Schuif de bakplaat in het midden van de oven en laat de visfiguurtjes in ongeveer 6 minuten warm en knapperig worden. 4. Was de worteltjes en snij er minstens 36 stukjes van. Doe ovenwanten aan en haal de bakplaat uit de oven. Haal de visfiguurtjes van de bakplaat. Knoop het uiteinde van de touwtjes om de scherpe kant van de satéprikker en prik er een wortelplakje op. Zet voor iedereen 3 vishengels in een hoog glas. Gooi de hengel uit boven de dipsausjes.
woensdag 11 april 2007 om 23:14
quote:in combinatie met de frisse tomaten (die je dus niet mee moet bakken maar op het laatst door het geheel schept!) vind ik het juist erg lekker.... maar fijn dat jij het ook een succes vond!Mmmm, misschien heb ik de tomaten te lang mee laten bakken. Zal er op letten volgende keer. Maar als je de tomaten er op het laatst doorheen schept, worden ze toch maar amper warm? Dat is het bijna een maaltijdsalade.
donderdag 12 april 2007 om 09:06
Mamzie, ik heb nog een paar suggesties. Ik heb hier geen plaatje van maar misschien andere forumsters wel, is echt een hapje uit de oude doos.
Paddenstoel rood met witte stippen.
Nodig;
gekookte eieren (groot)
tomaat, niet te groot, halveren en uithollen, zie plaatje
tube mayonaise
Bereiden;
Je laat die kinderen de eieren pellen. Zorgen dat het ei op het brede onderste kontje kan blijven staan. Zet er een halve tomaat op (vandaar niet te grote tomaten, moet wel goed op een ei passen. Laat de kinderen met de tube mayo witte stippen zetten op de tomaat. Klaar is de paddenstoel.
Paddenstoel rood met witte stippen.
Nodig;
gekookte eieren (groot)
tomaat, niet te groot, halveren en uithollen, zie plaatje
tube mayonaise
Bereiden;
Je laat die kinderen de eieren pellen. Zorgen dat het ei op het brede onderste kontje kan blijven staan. Zet er een halve tomaat op (vandaar niet te grote tomaten, moet wel goed op een ei passen. Laat de kinderen met de tube mayo witte stippen zetten op de tomaat. Klaar is de paddenstoel.