Het koelkastrestjes-topic

09-03-2009 12:30 171 berichten
Jaja, de recessie is ook op de kookpijler toegeslagen.

Het motto van dit topic is, gooi geen restjes weg, maar maak er een creatieve maaltijd van.

Maar ja, moet je wel een creatieve geest hebben natuurlijk.

Schrijf hier wat in je koelkast zit en wellicht kunnen forummers je helpen om er een lekker maaltje van te maken.
Alle reacties Link kopieren
paprikasoep voor speculaasje? (gele en rode paprika aanfruiten met knoflook, stukjes uit, kerrie, peper zout. Bouillon erbij, koken, blenderen. (lekker met creme fraiche en garnalen, maar volgens mij zonder ook heel goed te eten! bijv. met ipv creme een aardappel meegekookt en - geblenderd)

Avocado;s als ontbijtje morgenvroeg? geroosterd (wit-)brood, veel boter, avocado, citroensap, peper en beetje zout erover. Heerlijk (je mag ze ook wel bij mij langbrengen, was vergeten dat de winkels dichtzijn )
Dat zeg ik....
Elisabeth, heb je nog andere kruiden of creme/yoghurt? Zou couscous salade maken met kruidn, erwten, sperciebonen (en wat je verder nog uit de krochten van je keukenkastjes kunt vissen qua noten of zo?) sausje van room/munt/knoflook erbij?

Als ik echt niets in huis heb, maak ik nog wel eens opgebakken couscous met een uitje en een kruidenmengsel van kummel,kaneel,paprikapoeder en gewelde rozijntjes of noten erdoor. Ach, goed te eten en het vult. Voor noodgevallen zeg maar
Dat zeg ik....
of erwten door de pasta met een pesto-sausje erbij en kaas erover (wel in huis hoop ik?)evt. een eitje erdoor roeren voor het ultieme carbonara-effect? ( geen idee, zoals je ziet)
Dat zeg ik....
Ah, bij speurtocht nummer twee inderdaad nog wat creme fraiche, yoghurt en curry-prut gevonden, misschien dat ik rijst kook, groentes, rijst, creme fraiche en curry door elkaar, moet ergens op lijken..

al vind ik cous cous ook erg lekker...

helaas geen kaas....
Ik heb asperges gekookt en had het vocht niet nodig. Ook niet weggegooid. Gebruik het meestal als risottobouillon, maar eet voorlopig geen risotto. Weet iemand anders wat ik met dit restje aspergevocht kan doen? Ik heb verder niet heel veel in huis overigens.
quote:pomodori schreef op 09 maart 2009 @ 18:14:

In koelkast: entrecotes, tomaten, courgettes en rode paprika.

Feta, verse munt en koriander, bospeen en olijven.

Verder heb ik natuurlijk aardappelen, rijst, uien, knoflook en kruiden, eieren, melk etc.

Wat zouden jullie maken?

Wat dacht je van rösti?

http://nl.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6sti
Hi, geen goed idee voor je, behalve dat de winkels wel open zijn hoor.. Gewoon even googlen, ah is hier vanmiddag gewoon open.. Succes
quote:Golfmeisje schreef op 13 april 2009 @ 07:59:

Hi, geen goed idee voor je, behalve dat de winkels wel open zijn hoor.. Gewoon even googlen, ah is hier vanmiddag gewoon open.. Succes Kan niet echt weg gister en vandaag. Bij mij - in Amsterdam - is inderdaad ook veel open.
quote:Christiane04 schreef op 12 april 2009 @ 20:24:

Ik heb asperges gekookt en had het vocht niet nodig. Ook niet weggegooid. Gebruik het meestal als risottobouillon, maar eet voorlopig geen risotto. Weet iemand anders wat ik met dit restje aspergevocht kan doen? Ik heb verder niet heel veel in huis overigens.Invriezen!
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Hee wat een leuk topic!

Ik heb in huis:

halve krop sla, drie tomaten, aangebroken zakje italiaanse roerbakgroenten, gember, limoen. Dan nog ongeveer een halve kip uit de oven, is al gaar, moet eerdaags op.

Dan heb ik eigenlijk altijd wel rijst, pasta en aardappels in huis.

Ideeën? Iemand?

Dan ga ik nu even lezen, kijken of ik nog briljante ingevingen heb voor de restjes van andere forummers hier!
quote:mylenevalerie schreef op 13 april 2009 @ 13:14:

[...]

Invriezen!Houdt het dan nog die lekkere aspergesmaak? Ik heb het een keer eerder ingevroren en toen leek het eruit te komen als water met een plasgeurtje (sorry voor het onsmakelijke detail).
quote:Christiane04 schreef op 13 april 2009 @ 15:23:

[...]

Houdt het dan nog die lekkere aspergesmaak? Ik heb het een keer eerder ingevroren en toen leek het eruit te komen als water met een plasgeurtje (sorry voor het onsmakelijke detail).Heb geen recept voor je, maar ik weet dat je er lekkere aspergesoep van kunt maken.

Ik heb asperges gekookt en had het vocht niet nodig. Ook niet weggegooid. Gebruik het meestal als risottobouillon, maar eet voorlopig geen risotto. Weet iemand anders wat ik met dit restje aspergevocht kan doen? Ik heb verder niet heel veel in huis overigens.Gebruik het als bouillion voor een groentesoep!
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
quote:AliceInWonderland schreef op 13 april 2009 @ 13:22:

Hee wat een leuk topic!

Ik heb in huis:

halve krop sla, drie tomaten, aangebroken zakje italiaanse roerbakgroenten, gember, limoen. Dan nog ongeveer een halve kip uit de oven, is al gaar, moet eerdaags op.

Dan heb ik eigenlijk altijd wel rijst, pasta en aardappels in huis.

Ideeën? Iemand?

Dan ga ik nu even lezen, kijken of ik nog briljante ingevingen heb voor de restjes van andere forummers hier!

Wat ik ervan zou maken, heel simpel, maar o zo doeltreffend om restjes op te maken: Maaltijdsalade. Daar kan je ook mooi je kip in doen, wat gekookte pasta (en die laten afkoelen) toevoegen, tomaatjes erbij. De roerbakgroente kan je (bijna) altijd ook wel rauw gebruiken, dus die mik je er ook bij.

Nog een lekkere balsamico-dressing toevoegen en klaar is Kees eeeh AliceinWonderland

Succes en smakelijk eten!
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Iemand ideetjes om mijn koelkast wat op te ruimen? Ik heb wortelen, courgette, broccoli, paksoi, tuinkers, radijs, beetje kookroom, allerlei kruiden en pasta / aardappeltjes / rijst / couscous.

Edit: wat belachelijk veel groente eigenlijk voor 1 persoon... restjes van de Paasdagen en de nieuwe groentetas vandaag opgehaald bij de natuurwinkel (I blame the natuurwinkel)!

Ik heb asperges gekookt en had het vocht niet nodig. Ook niet weggegooid. Gebruik het meestal als risottobouillon, maar eet voorlopig geen risotto. Weet iemand anders wat ik met dit restje aspergevocht kan doen? Ik heb verder niet heel veel in huis overigens.Ik zou er inderdaad aspergesoep mee maken, zoals al geopperd wordt. Maar een iets aparter idee (geen idee of het lekker is hoor) is er je couscous in te wellen? Ik maak mijn couscous altijd graag in bouillon namelijk, voor wat extra smaak, maar ik weet niet of de combinatie couscous / asperge lekker is!
Help!

Ik zou vanavond varkenshaas uit de oven doen met een creme fraiche sausje, maar dat laatste vergeten te kopen!

Iemand een idee? Gewoon maar bakken dan?

Ik heb ook nog wel uien, knoflook, kruiden, ketchap en dat soort dingen.
Medaillionnetjes bakken en serveren met gebakken uitjes en zelfgemaakte kruidenboter?
ketjabsaus , bijv.

Ingredienten:

ketjap manis

ui

rode peper

knoflook

citroensap

suiker

Bereidingswijze:

Meng zoete ketjap met fijngesneden ui, fijngesneden rode peper, fijngehakte knoflook, een scheutje citroensap en een snufje suiker.

(bruine suiker is er ook lekker in en sjalotjes ipv uien.)

Je kan ook een knoflooksaus vers maken.

Of mayo/mierikswortel saus.

Tomatensaus, heb ik ook veel recepten van maar alleen handig als je wel tomaten of tomatenpuree in huis hebt.

Pepersaus of champignonnensaus, ja snap dat het laatste alleen kan als je het in huis hebt.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Nou ja, ben toch maar op een holletje naar de cornershop geweest voor room, jullie waren te laat, haha.

Die sauzen klinken lekker in ieder geval, die onthou ik voor de volgende keer.
Ik heb andijvie en blauwe kaas en de trefwoorden zijn 'snel' en 'vegetarisch'. Iemand een idee?
Stappot rauwe andijvie met blauwe kaas. Extra's: geroosterde pb-pitten of walnoten, stukjes zongedroogde tomaat, gesnipperd rauw rood uitje of een champion-uien sjuutje.
Dat klinkt echt lekker Mevrouwdekees!

Die andijvie gooi je dus rauw in stukjes of sliertjes door de gekookte aardappelen en dan stampen?
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
quote:Mevrouwdekees schreef op 08 oktober 2009 @ 16:59:

Stappot rauwe andijvie met blauwe kaas. Extra's: geroosterde pb-pitten of walnoten, stukjes zongedroogde tomaat, gesnipperd rauw rood uitje of een champion-uien sjuutje.

Dat lijkt op wat het uiteindelijk geworden is! Ik heb gemaakt: Stamppot rauwe andijvie met blauwe kaas en een uit-knoflook-peer-mengsel (even gefruit). Flinke lepel kruidenkaas en voila.

De zongedroogde tomaat had ik zelf niet bedacht bij blauwe kaas, maar dat klinkt als een erg goed plan voor de volgende keer!
Ik weet niet of zongedroogde tomaatjes niet doodslaan op blauwe kaas trouwens, ik heb wel eens stamppot rauwe andijvie met feta en zongedroogde tomaatjes gemaakt. Dat was erg lekker, blauwe kaas is nog een graadje heftiger misschien.

@La Vie; ja, meestal met iets om de puree lekker smeuig te krijgen zoals kruidenkaas, creme fraish, melk en een klontje boter of jus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven