Het koelkastrestjes-topic

09-03-2009 12:30 171 berichten
Jaja, de recessie is ook op de kookpijler toegeslagen.



Het motto van dit topic is, gooi geen restjes weg, maar maak er een creatieve maaltijd van.



Maar ja, moet je wel een creatieve geest hebben natuurlijk.



Schrijf hier wat in je koelkast zit en wellicht kunnen forummers je helpen om er een lekker maaltje van te maken.
Alle reacties Link kopieren
leuk idee .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik zal zelf beginnen:

Ik heb een pond rundergehakt dat op moet en vier mini-courgettes.



Zat eraan te denken om de courgette in plakjes met een uitje en wat knoflook te bakken en dan de gehakt erbij.

Dat pleuren we dan over wat rijst. Maar is dat niet een beetje een droge hap? Iemand betere ideeën?
Alle reacties Link kopieren
doe er dan wat kookroom doorheen, wat spekjes, en wat pesto en dan over pasta heen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
misschien een kerry sausje erbij maken?
Alle reacties Link kopieren
Rul het gehakt, kruid het, gooi hier wat gesneden tomatenblokjes bij en maak er een prutje van. Hol de courgettes uit en vul ze met het prutje. En dan even in de oven. Zoiets?
Alle reacties Link kopieren
Heb je nog een blikje tomaten ( blokjes of hele tomaten) in de kast staan? Als je dat erdoordoet is het geen droge hap. Of je doet wat ketjap door je courgette/ui mengsel.
snowy2 wijzigde dit bericht op 09-03-2009 12:34
Reden: typefoutje
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Ainne schreef op 09 maart 2009 @ 12:31:

Ik zal zelf beginnen:

Ik heb een pond rundergehakt dat op moet en vier mini-courgettes.









Ingrediënten

600 gr. vastkokende aardappelen (of 1 1/2 zakje kant en klare aardappelgolfjes), 2 courgettes, 1 ui, 2 teentjes knoflook, 500 gr. halfom gehakt, 3 vleestomaten, tijm, rozemarijn, oregano (of evt. gedroogde Provencaalse of Italiaanse kruiden), zout, peper, klontje margarine, 100 gr. geraspte belegen kaas



Voorbereiding

Schil de aardappelen, snijd ze in plakken en kook ze 8-10 minuten tot ze net gaar zijn.

Snipper de ui en snijd de tomaten in plakken en snij boven- en onderkant van de tomaten in blokjes. Snijd ook de courgette in blokjes. Vet de ovenschaal in. Verwarm de oven voor op 175 C.





Bereidingswijze

Verhit een klontje margarine in een braadpan en fruit de ui 2 minuten, voeg het gehakt toe en pers er de teentjes knoflook bij.

Voeg ook de afgeriste tijmblaadjes en klein gemaakte rozemarijnnaaldjes en oreganoblaadjes toe (of de Provencaalse of Italiaanse kruiden). Bak rul, voeg dan de courgetteblokjes en tomaatstukjes toe en kook dit zachtjes, met het deksel op de pan, ca. 5 minuten tot de courgette beetgaar is. Breng op smaak met peper en zout.

Bedek de bodem van de ingevette ovenschotel met de helft van de aardappelplakjes. Schep hier het courgette/gehaktmengsel op. Leg hier de andere helft van de aardappelplakjes op. Bedek vervolgens met de tomaatplakken. Bestrooi licht met wat peper en zout en strooi er tot slot de geraspte kaas over.

Zet de schaal ca. 20 minuten in de oven tot de kaas lichtbruin begint te kleuren en alles een beetje bubbelt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Zeker een heel leuk idee. Ik heb toevallig gister ook een halve avond lopen googelen wat ik met mijn overschot paprika kon doen. En wat andere dingen. Leuk dit topic.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Leuk topic!



Courgettes uithollen, kort koken (echt maar paar minuten).

Vullen met een mengsel van gehakt, knoflook, paar champignons, uitje en op het laat bij het bakken wat kaas erdoor roeren. Dat in courgettes mikken, beetje paneermeel erover, in de oven korstje laten worden en dan smullen. Kan ook met rijst erbij.
Yay, klinkt goed allemaal.

Mmmm ik denk dat ik er een soort van alternatieve cottage pie van ga maken. Gehakt/courgette/tomaatprut in een ovenschaal met puree erbovenop. Denk dat de babies dat ook lekker vinden.

Gevulde courgettes klinkt ook goed, maar ik denk dat Vent dat niet eet in die vorm (bij hem moeten de groenten een beetje verborgen zijn zeg maar).

Thanks ladies!



Next!
Alle reacties Link kopieren
quote:mylenevalerie schreef op 09 maart 2009 @ 12:38:

Zeker een heel leuk idee. Ik heb toevallig gister ook een halve avond lopen googelen wat ik met mijn overschot paprika kon doen. En wat andere dingen. Leuk dit topic.Paprika's grillen in de oven totdat ze gaar zijn, en er dan soep van maken met een beetje tomaat, bouillon en kookroom. Heerlijk!
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Ainne, ik heb het bestaande/vergelijkbare topic (geef kliekjes een tweede leven) even voor je ge-upt. Misschien vind je daar ook nog tips.
quote:Ainne schreef op 09 maart 2009 @ 12:31:

Ik zal zelf beginnen:

Ik heb een pond rundergehakt dat op moet en vier mini-courgettes.



Zat eraan te denken om de courgette in plakjes met een uitje en wat knoflook te bakken en dan de gehakt erbij.

Dat pleuren we dan over wat rijst. Maar is dat niet een beetje een droge hap? Iemand betere ideeën?Veel kaas er over heen of 'n sausje. En gebakken aardappeltjes ipv rijst.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb van het weekend een lekker recept gemaakt, van zo'n receptenkaart:

4 Courgettes in de lengte doormidden snijden en uithollen met een theelepeltje. 20 minuten op 200C in de oven doen.

Uitje fruiten, (veg.) gehakt erbij, 5 dl witte wijn en 20 min. laten inkoken met uiteraard alle andere ingredienten die je lekker vindt erbij.

Na 20 min. courgettes vullen met prutje, 1 el creme fraiche per courgettehelft er over heen en bestrooien met strooikaas.

Tres delicieux



Oke, wie helpt mij:

Moet op:

Gekookte macaroni (elleboogjes)

Creme fraiche

Octopus uit blik (griekse weken van de Lidl, jaja)

Bananen

Cherrytomaatjes

zongedroogde tomaatjes



In voorraadkast:

diepvriesspinazie

mozzarellabolletjes

rode pesto

roerbakgroenten

bevroren ananas
Alle reacties Link kopieren
zomaar een simpel ideetje:

ovenschotel maken in laagjes van de octopus-tomaatjes,pesto,macaroni,spinazie,creme fraiche,.als laatste laag mozzarella.zelfs zonder dat beest kan ut lekker worden (bbrr eng beest)

als toetje bananen-ananaspudding

(deel creme-fraiche en gelantine)
Alle reacties Link kopieren
In koelkast: entrecotes, tomaten, courgettes en rode paprika.

Feta, verse munt en koriander, bospeen en olijven.

Verder heb ik natuurlijk aardappelen, rijst, uien, knoflook en kruiden, eieren, melk etc.

Wat zouden jullie maken?
Alle reacties Link kopieren
hartige taart(tjes) maken van geraspte aardappel,feta,courgette,s,paprika,eieren,en wat zelfrijzendbakmeel ( voor de stevigheid)

entrecotes grillen en tomaten-olijf salade erbij?

de verse kruiden en worteltjes,die je niet gebruikt,

kan je invriezen.
Alle reacties Link kopieren
Vraag: ik heb nog zalm liggen en zure room en wil dit combineren tot een pastagerecht. Wat kan ik er nog meer bijgooien? Kijken of dat er ook nog ligt
Alle reacties Link kopieren
Champignons, cherrytomaatjes, (diepvries)spinazie, zwarte olijven, rode paprika.

Zalm in stukjes (ik neem aan dat je mootjes hebt en geen gerookte filet?), even wokken, groentes erbij, zure room toevoegen en intussen tagliatelle oid koken.



Wat ik zelf vaak doe is de ingrediënten die op moeten invullen op webchef.nl en dan rollen er vanzelf recepten uit!
Alle reacties Link kopieren
Courgette ui en knof, beetje citroenrasp als je dat in huis hebt. Broccoli of asperges zou ook lekker zijn.
Alle reacties Link kopieren
Oeh dat klinkt (beide) goed! Ik weet al wat er morgen op het menu staat
quote:Ainne schreef op 09 maart 2009 @ 12:51:

ik denk dat ik er een soort van alternatieve cottage pie van ga maken. Gehakt/courgette/tomaatprut in een ovenschaal met puree erbovenop.



Was onwijs lekker, ik ga hier zeker weten meerdere varianten van maken. Nogmaals dank voor de suggesties, echt handig!
Hier liggen in de koelkast zwikken paprika's, rood, geel en groen, een berg aardappelen, uien, citroenen en knoflook. Ook een aantal avocado's (lust man niet). Voor de goede orde: die heb ik niet zelf in het groot ingeslagen, maar gekregen. Vanwege de vastentijd eten we voorlopig veganistisch, we hebben al ns patat gegeten, en gevulde paprika's.

Iemand andere ideeen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb: een blik tomaten, rijst/pasta/couscous/lasagnebladen/mie ,ui, oud brood, pesto, kruiden, bloem enz, diepgevroren aardappelschijfjes, tuinerwten en sperziebonen.

ik eet eigenlijk altijd vegetarisch.



Iemand een goed idee? Vooral gezien de winkels dicht zijn op 1e paasdag (oepsie)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven