Het koelkastrestjes-topic

09-03-2009 12:30 171 berichten
Jaja, de recessie is ook op de kookpijler toegeslagen.

Het motto van dit topic is, gooi geen restjes weg, maar maak er een creatieve maaltijd van.

Maar ja, moet je wel een creatieve geest hebben natuurlijk.

Schrijf hier wat in je koelkast zit en wellicht kunnen forummers je helpen om er een lekker maaltje van te maken.
Alle reacties Link kopieren
Haha, nu kan ik morgen ook nog wel eten denk ik.. Het worden: pompoenblokjes uit de oven, ingesmeerd met olie, pepertje, knof, viskruiden en een vleugje kaneel. En: salade van tomaat, feta en een verdwaalt stukje komkommer. Gebakken kipfiletje.
Ik zou graag een lekker receptje willen voor soja-room. Dat is dus kookroom op basis van soja.

Nu snap ik natuurlijk dat ik het door de soep kan mikken, maar weten jullie iets anders?
Pastaroomsaus? Dus room met bijvoorbeeld gerookte kip en geroerbakte groenten?
Peas on earth!
Ik heb na een zeer geslaagd bakexperiment deze week, nog witte chocolade over (ong 45 gram gok ik). Nu vind ik witte chocolade op zichzelf helemaal niet zo lekker, niet om een stukje bij een kopje thee te eten zegmaar. Wie weet er iets lekkers mee te maken?
Wittechocolademouse?
ja of je smelt het, je doopt er fruit in en laat het weer hard worden...hmmmm
de kookroom kan je ook gebruiken voor een hartige taart
Witte chocolade cheesecake met frambozen of een andere topping? Of was dat je geslaagde bakexperiment ;)
quote:borrie2 schreef op 23 april 2010 @ 18:28:

Witte chocolade cheesecake met frambozen of een andere topping? Of was dat je geslaagde bakexperiment ;)Heb je hier een recept van ? Ik moet dit een dezer dagen gaan eten nu (zwanger)
Haha ja ik zoek em ff

Heeft volgens mij ooit met kerst in de allerhande gestaan maar ik maak em inmiddels ietsjes anders...
Dit is het originele recept;

Ingrediënten

200 g countrykoekjes, in stukken

50 g roomboter, zacht

600 g roomkaas naturel

50 ml sinaasappelsap

150 g suiker

100 g witte chocolade, in stukjes

3 eieren, losgeklopt

1 zak cranberry's (340 g)

100 ml rode port

Materialen

springvorm (doorsnede ca. 24 cm)

bakpapier

staafmixer of keukenmachine

Voorbereiden

Verwarm de oven voor op 175 °C. Verkruimel de koekjes met de boter in de keukenmachine of met de staafmixer en doe dit over in de met bakpapier beklede springvorm, druk goed aan. Mix de roomkaas met het sinaasappelsap, suiker, chocolade en eieren in de keukenmachine of met de staafmixer. Verdeel het daarna over het koekjesmengsel in de springvorm. Bak de cheesecake in het midden van de oven in 50 minuten gaar. Neem de cheesecake uit de oven, laat iets afkoelen.

Bereiden

Kook de cranberry's in de port, laat het zolang doorkoken tot de port stroperig is geworden en de cranberry's zijn opengebarsten. Verdeel de cranberry's over de cheesecake.
Wat een leuk topic!

Ik gooi hier ook even m'n mogelijke ingrediënten neer, hoor...

Ik heb nog een klein kipfiletje, een bakje spekreepjes, tomaat, komkommer, ui, knoflook, spinazie (vriezer), bloemkool (vriezer).

Eigenlijk als basis alleen pasta in voorraad momenteel

Iemand iets origineels misschien?
In plaats van de countrycookies gebruik ik gewoon digestivebiscuitjes die ik fijn maak met een beetje gesmolten boter erdoor.

Die countrycookies zijn heerlijk, maar de vlokken in die koekjes nemen vocht op waardoor de bodem naar mijn smaak veel te dik word.

Roomkaas naturel neem ik de allergoedkoopste. Bij de Appie is dat "frischkaze" in een plat vierkant doosje.

De chocolade rasp ik fijn, dan verdeelt het zich beter door je roomkaasmengsel.

Zelf maak ik em meestal zonder cranberries, doe je dat nou wel, volgens dit recept kook je de cranberries alleen in de port maar hoewel ik niet echt een zoetekauw ben was dit me toch echt te zuur hoor, dus ik zou er nog suiker bij mikken

Zelf kook ik frambozen, bosbessen, aardbeien wat je maar lekker vind voor bovenop je taart, zoet het een beetje aan met een scheutje siroop of vanillesuiker als ik dat nodig vind (de taart is vrij zoet van zichzelf) en haal het door een zeef of gewoon zo, de vruchtenmousse gaat zo de taart op. Als ik echt gelei wil roer ik er gelatineblaadjes doorheen

Dat waren mijn aanpassingen
quote:BrightEyes80 schreef op 23 april 2010 @ 19:03:

Wat een leuk topic!

Ik gooi hier ook even m'n mogelijke ingrediënten neer, hoor...

Ik heb nog een klein kipfiletje, een bakje spekreepjes, tomaat, komkommer, ui, knoflook, spinazie (vriezer), bloemkool (vriezer).

Eigenlijk als basis alleen pasta in voorraad momenteel

Iemand iets origineels misschien?

Niet origineel hoor; spekjes uitbakken, kipfilet in stukjes ook bakken, uitje in reepjes erbij, knoflook, zout en peper... Daarna spinazie erbij tot het geslonken is en een scheutje room, ongeklopte slagroom/cremefraiche/ boursin of iets in die richting erbij. Eten met gekookte pasta. Ernaast salade van tomaat, komkommer en een gesnipperd uitje en/of tomaat in stukjes door je pastasaus.

Ennuuh de bloemkool dan maar als toetje x-D
Dank je, Borrie2! Dit gaat 'm worden hoor!

Bloemkool blijft dan maar even zielig liggen in het vriesvakje, ik geef de voorkeur aan een ander toetje (in de vorm van chocolademousse en slagroom, slecht!)...
Ik heb deze week een bakje cottage cheese gekocht voor een recept. Nu heb ik nog wat over maar ik ben helemaal niet bekend met cottage cheese. Wat kan ik hier zoal mee maken?
quote:Teigera schreef op 12 juni 2010 @ 16:35:

Ik heb deze week een bakje cottage cheese gekocht voor een recept. Nu heb ik nog wat over maar ik ben helemaal niet bekend met cottage cheese. Wat kan ik hier zoal mee maken?

Da's toch hetzelfde als Hüttenkäse? Zo ja:

Fruitsalade maken, flinke dot cottage cheese / Hüttenkäse erop, bestrooien met kaneel. Heerlijk toetje of tussendoortje.
Ja, dat is inderdaad hetzelfde als Huttenkase. Ik wist niet dat je dat ook "rauw" kunt eten. Je tip klinkt heel simpel en ook heel lekker! Dankjewel
Sorry voor het uppen maar ik wil even wat advies:

Heb van zaterdag (bbq) nog aardig wat gaar vlees over.

Met name stukken rundvlees, ze zijn niet super mals maar opzich wel lekker (gekruid vlees).

Vanavond eten we rijst, ik mag hopen dat van de pan die ik heb staan nog aardig wat overblijft.

Nu was ik van plan om de stukken vlees in kleine reepjes te snijden en die te mengen met de rijst, voor morgen.

Wie heeft nog tips voor wat ik er nog meer voor lekkers doorheen kan doen?

Omdat het vlees al gekruid is en de rijst op smaak is gemaakt met zout en boter zijn veel verdere kruiden misschien een beetje too much..
Kuzu, stoofschotel van maken met zachtjes gegaarde uien, evt. gepelde tomaten erbij? Wat knoflook evt. in combinatie met wat bruine basterdsuiker.
Dankjewel thee.

De stoofschotel staat inmiddels op!
heb: augurken, turkse dikke yoghurt, komkommer, tomaten, knoflook, hete pepers, paprika.. o ja en gehakt, tomatenpurree, champignons..
Couscoussalade? paprika evt. roosteren. en dan een lekkere klodder turkse yoghurt met knoflook erbij?
En dan zelf ook even:

ongeveer 150 gr ricotta en 150 gr mascarpone. Verder haast niets in huis...dus tiramisu wordt al lastig.
@twijfelmeid: heb je advocaat? Beetje advocaat door de mascarpone roeren, serveren met verschillende soorten (tropisch) fruit en je hebt een verrassend dessert.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven