juice juice juice

18-04-2015 21:03 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Ik zag laatst op Netflix de documentaire Fat sick and nearly dead, waarin een man flink wat kilo's afviel door alleen maar op sapjes te leven. Het lijkt mij een makkelijke manier om wat extra groente binnen te krijgen (en dat er dan wat kilo's afgaan zou ook niet erg zijn ) Ik heb twee vragen aan jullie: Kan zo'n sapcentrifuge nu zoveel meer dan een blender? Want die heb ik al en die kan fruit prima aan. En verder: wat vinden jullie ervan om een tijdje (bijvoorbeeld een week) op van die sapjes leven?
sapvasten? doe dat onder begeleiding van een arts. het is niet zonder risico's en je valt er niet van af. na een week afzien kom je lekker snel weer aan want je lichaam is zich een hoedje geschrokken van zo weinig voeding
Ik heb de documentaire ook gezien. Wat ik er verbazend uit vond was dat hij sapjes maakte "omdat hij anders niet zoveel groenten naar binnen kon proppen". Daarbij vroeg ik me af: waarom eet je ze niet gewoon de groenten? Dan krijg je alle stoffen die niet oplossen in water er ook bij (vezels bijvoorbeeld) en je eet een iets realistischer hoeveelheid. Je maag zit ook vol, dus dan heb je niet alsnog honger.

Ik vond het een bagger-docu, maar goed. Het zal ongetwijfeld beter zijn dat het dieet van fastfood waar hij beweerde voorheen opgeleefd te hebben.

Wat betreft je eerste vraag: volgens mij scheidt een sapcentrifuge het sap van de droge delen. Wat betreft je tweede vraag: ik zou het bij een uitgebalanceerd dieet houden, bestaande uit voornamelijk groenten, maar ook andere voedselgroepen en zeker niet alleen vloeibaar. Ik zou er niet vrolijker van worden.

Waarom denk je dit nodig te hebben om extra groenten binnen te krijgen?
Een week op alleen sapjes lijst me niets.

Van sommige dingen geniet ik gewoon omdat ze een bepaalde structuur hebben, die structuur valt dan helemaal weg.
Er zijn maar een paar groente die ik tussendoor en/of onderweg eet (komkommer en tomaatjes alleen, eigenlijk), en daar raak je op een gegeven moment ook wel op uitgekeken. Met zo'n sapje meng je toch sneller smaken door elkaar, en kun je er ook fruit aan toevoegen om het wat zoeter te maken. Bovendien giet je ook sneller een glas drinken naar binnen, en als je daarmee gelijk wat vitaminen binnen krijgt lijkt me dat wel wat.

Andere tussendoor-groentetips zijn ook welkom hoor, maar veel moet je toch eerst weer bereiden en daar heb ik meestal geen tijd of puf voor.
Ik zou gewoon lekker groente en fruit eten. Een sapje is voor zieke mensen of mensen die hun tanden net hebben laten trekken.
quote:mona393 schreef op 18 april 2015 @ 21:17:

Er zijn maar een paar groente die ik tussendoor en/of onderweg eet (komkommer en tomaatjes alleen, eigenlijk), en daar raak je op een gegeven moment ook wel op uitgekeken. Met zo'n sapje meng je toch sneller smaken door elkaar, en kun je er ook fruit aan toevoegen om het wat zoeter te maken. Bovendien giet je ook sneller een glas drinken naar binnen, en als je daarmee gelijk wat vitaminen binnen krijgt lijkt me dat wel wat.

Andere tussendoor-groentetips zijn ook welkom hoor, maar veel moet je toch eerst weer bereiden en daar heb ik meestal geen tijd of puf voor.En als je de keuze uitbreidt met die snackgroentes die ze tegenwoordig verkopen? Snackpaprikaatjes, worteltjes en radijsjes. En fruit is altijd lekker om zo te eten. Als je bij een Turkse winkel binnenloopt heb je heel veel keus in lekker zoet fruit dat je zo kunt eten.
Dat je sneller een glas drinken naar binnen giet is precies wat er geen goed idee aan is. Je giet - hup - een lading calorieën naar binnen die je anders niet had gehad. Je maag vult er ook niet echt van. Je kan beter een sinaasappel eten dan een glas sap drinken. Maar: ben je bang dat je te weinig groenten binnenkrijgt?
TO wil toch afvallen?
Ze schrijft dat afvallen niet erg zou zijn, maar dat ze voornamelijk meer groenten wil binnenkrijgen. Da's iig wat ik er in lees.
Ik heb hem ook gezien. Vond ook wat overdreven. Maar eet graag. Dus kan ook aan liggen. Maar al paar jaar maak ik dagelijk sap (bij niet ipv ontbijt meestal) spinazie, gember, bleekselderij, verse jus en paar frambozen en een banaan bv. Ik heb een tijdje een sapcentrifuge gehad maar toen die stuk ging gooide ik het in de blender. Voordeel van centrifuge is wel dat je bv wortel of bietensap kan maken. Vind ik lekker. In bleder krijg je dat niet glad. Als je er 50 gram havermout bij doet in de blender heb je trouwens een prima omtbijt. Doe ik ook wel eens. Maar hoe het uitkomt. Want wat te knagen blijft het lekkerst. Bij je lunch rauwkost maken en je avondeten flink wat groente eten en je komt heel ver qua groente en fruit!
Allebei eigenlijk, ik probeer elke paar weken een nieuwe gezonde gewoonte toe te voegen, en nu vroeg ik me dus af hoe ik wat meer groente kan eten, want 2 ons broccoli bij het avondeten word ik ook een beetje zat

En wat betreft die extra calorieën, voorlopig zijn die groente ter vervanging van een (te groot) stuk chocola, dus ik vind het meer een besparing aan calorieën, haha! En zoveel calorieën zitten er toch ook niet in groente
Misschien heb je meer aan een goed kookboek? Wat je gaat ook geen sapje drinken bij het avondeten, neem ik aan.
quote:mona393 schreef op 18 april 2015 @ 21:29:

Allebei eigenlijk, ik probeer elke paar weken een nieuwe gezonde gewoonte toe te voegen, en nu vroeg ik me dus af hoe ik wat meer groente kan eten, want 2 ons broccoli bij het avondeten word ik ook een beetje zat

En wat betreft die extra calorieën, voorlopig zijn die groente ter vervanging van een (te groot) stuk chocola, dus ik vind het meer een besparing aan calorieën, haha! En zoveel calorieën zitten er toch ook niet in groente

daar vergis je je in. Je wilt ook fruit toevoegen toch? een sapje met spinazie/ appel en komkommer levert net zoveel calorieën als een boterham. Van de eerste krijg je zo weer honger.

Als je wilt afvallen eet dan minder en beweeg meer

wil je meer groente eten leer dan koken
Misschien kunnen we wat ideeën geven welke groentes lekker zijn en gemakkelijk klaar te maken? Broccoli is prima, maar er zijn heel veel meer groentes mogelijk.
Ipv sapjes, kun je prima groentensoep (tomatensoe) eten. Magere bouillon met veel groentes, weinig calorien, gemakkelijk extra groentes
Misschien kwam dat verkeerd over, ik bedoelde niet dat ik elke dag broccoli eet hoor! Alleen dat twee ons groente bij het avondeten zoveel lijkt, als ik daarnaast ook nog aardappels en vlees (oid) wil eten. Bij pasta of rijst gaat het wat makkelijker om er verschillende groentes doorheen te mixen, maar als je 2 ons pp rekent dan kan ik de rest nauwelijks meer op en dat vind ik ook niet zo leuk. En iets als Ottolenghi klinkt dan wel weer leuk, maar mijn portemonnee is niet bodemloos. Lekkere recepten met nieuwe manieren om groente te bereiden, of met een ingredient die het allemaal net even anders maakt zijn dus ook welkom! Laatst had ik bijvoorbeeld sperziebonen met zongedroogde tomaatjes en wat honing gewokt en dat was erg lekker (En zeg alsjeblieft maar niks over de calorieën die daar in zitten
quote:lilalinda schreef op 18 april 2015 @ 21:51:

Ipv sapjes, kun je prima groentensoep (tomatensoe) eten. Magere bouillon met veel groentes, weinig calorien, gemakkelijk extra groentesOe, soep vind ik ook een goed idee! Toch een soort sap, haha!
quote:mona393 schreef op 18 april 2015 @ 21:56:

Misschien kwam dat verkeerd over, ik bedoelde niet dat ik elke dag broccoli eet hoor! Alleen dat twee ons groente bij het avondeten zoveel lijkt, als ik daarnaast ook nog aardappels en vlees (oid) wil eten. Bij pasta of rijst gaat het wat makkelijker om er verschillende groentes doorheen te mixen, maar als je 2 ons pp rekent dan kan ik de rest nauwelijks meer op en dat vind ik ook niet zo leuk. En iets als Ottolenghi klinkt dan wel weer leuk, maar mijn portemonnee is niet bodemloos. Lekkere recepten met nieuwe manieren om groente te bereiden, of met een ingredient die het allemaal net even anders maakt zijn dus ook welkom! Laatst had ik bijvoorbeeld sperziebonen met zongedroogde tomaatjes en wat honing gewokt en dat was erg lekker (En zeg alsjeblieft maar niks over de calorieën die daar in zitten sperziebonen, zongedroogde tomaten en wat honing? niks mis mee, hoezo zitten er veel calorieen in, heb je ze gefrituurd?
ik vind twee ons groente niet veel, eerder te weinig.
Verse groenten kunnen ook prima door de smoothies (bijv spinazie, boerenkool, courgette, avocado, gekookte bietjes). Als je goed doseert, proef je er niet eens wat van.

Daarnaast kun je groenten toevoegen bij brood. Een broodje gezond is afgezaagd misschien, maar wat dacht je bijv van vers gegrilde groenten op een broodje met een spread, wat extra rucola op je broodje kaas, enz.

Het is overige wel belangrijk dat je groenten goed afwisselt, omdat ze allemaal verschillende voedingsstoffen bevatten.

En zoals al gezegd: kijk eens naar een goed (groenten)kookboek. Vaak smaken groenten op de ene manier bereid echt heel anders dan op een andere manier. Experimenteer en je zult zien dat je steeds meer lekker gaat vinden en daardoor ook steeds meer af kunt wisselen.
quote:mona393 schreef op 18 april 2015 @ 21:29:

En wat betreft die extra calorieën, voorlopig zijn die groente ter vervanging van een (te groot) stuk chocola, dus ik vind het meer een besparing aan calorieën, haha! En zoveel calorieën zitten er toch ook niet in groenteJe hoeft die broccoli toch niet steeds te koken? Roosteren is ook lekker!
Dat is eenzijdige voeding (ondervoeding); je lichaam heeft elke dag behoefte aan meerdere voedingsstoffen o.a. eiwit.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
En je kunt van bijna alle groentes soep maken. Veel groentes kun je grillen. Ik zou dan gewoon wat minder vlees en aardappelen maken als je te vol zit van groentes. Van vlees heb je echt weinig nodig.

Vind je stamppot lekker? Dat kun je met heel veel groentes klaarmaken.
Groenten zijn niet zaligmakend, je kan een volledige gezond bestaan leiden zonder groenten.

Ikzelf ben met de groentenverering grootgebracht. Toen ik groot was skipte ik ze onmiddellijk en verving ze toen door preparaten waar ik ook volledig gezond op leefde.

Maar goed; ik zou niet zo moeilijk doen en lekker tomaten gaat eten, of komkommer. Je bent toch geen tandenloos wezen?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven