Kerst-lunchbuffet

06-12-2019 19:22 145 berichten
Zo, de Sint is naar huis dus het mag he.....

Wij gaan dit jaar een kerst-lunchbuffet doen bij ons thuis voor een man of 8.
Ik zoek nog wat inspiratie.

Zelf had ik al gedacht aan, 2 soorten warme soepjes, een kaasplankje met verschillende Franse kaasjes, zachte- en harde broodjes, vleeswaren, tonijnsalade (zelfgemaakt), plakjes gerookte zalm.
een zelfgemaakte preiquiche in stukjes, eventueel ovenbitterballen (misschien niet zo kerstig, maar met een kerstprikkertje erin gaan ze toch wel naar binnen denk ik).
Plakjes tomaat/komkommer.
Kerststol in plakjes, zelfgebakken appelcake.
En ik wil een ouderwetse bowl maken met vers fruit (zonder alcohol wegens nog moeten rijden van een paar mensen)

Wie heeft er nog meer goede ideetjes voor me?
Ik ben het een klein beetje met Pejeka eens ( :O ).
Als het ter vervanging van het kerstdiner is zou ik ook graag genoeg warme gerechten hebben en dus niet alleen een (koud) broodje met een stukje warme beenham. En gewone broodjes met beleg is voor mij meer passend bij het ontbijt.
Maar dat komt waarschijnlijk ook omdat ik niet in Nederland woon en niet meer gewend ben aan broodmaaltijden.
Aardappelgratin vind ik een goed idee!
Misschien ga ik wel voor stoofpeertjes met kaneelijs als toet. Warme peertjes, koud ijs.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
07-12-2019 15:56
Misschien ga ik wel voor stoofpeertjes met kaneelijs als toet. Warme peertjes, koud ijs.
Goed idee, dat pas echt bij het seizoen. Je zou er ook nog custard bij kunnen maken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Rosalind schreef:
07-12-2019 15:54
Ik ben het een klein beetje met Pejeka eens ( :O ).
Als het ter vervanging van het kerstdiner is zou ik ook graag genoeg warme gerechten hebben en dus niet alleen een (koud) broodje met een stukje warme beenham. En gewone broodjes met beleg is voor mij meer passend bij het ontbijt.
Maar dat komt waarschijnlijk ook omdat ik niet in Nederland woon en niet meer gewend ben aan broodmaaltijden.
Aardappelgratin vind ik een goed idee!

Er staat nog meer bij dan een koud broodje hoor. Die zijn eigenlijk bijzaak. Warme soep, ragout, beenham, aardappelgratin
En het blijft natuurlijk wel gewoon een lunchbuffet.
Wat zou je er zelf nog bij serveren?
pejeka schreef:
07-12-2019 15:57
Goed idee, dat pas echt bij het seizoen. Je zou er ook nog custard bij kunnen maken.

Ja! Lekker.
herfstappeltaart schreef:
07-12-2019 15:58
Er staat nog meer bij dan een koud broodje hoor. Die zijn eigenlijk bijzaak. Warme soep, ragout, beenham, aardappelgratin
En het blijft natuurlijk wel gewoon een lunchbuffet.
Wat zou je er zelf nog bij serveren?
Ik had even gemist dat de aardappelgratin al op je lijst stond.
Aardappelkroketjes en iets van warme groenten misschien? Geroosterd uit de oven bv. Dat zou ik liever eten dan salade. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Verder heb je veel lekkere dingen hoor!
herfstappeltaart schreef:
07-12-2019 15:56
Misschien ga ik wel voor stoofpeertjes met kaneelijs als toet. Warme peertjes, koud ijs.
Oeh, ja heel lekker!
Rosalind schreef:
07-12-2019 16:32
Ik had even gemist dat de aardappelgratin al op je lijst stond.
Aardappelkroketjes en iets van warme groenten misschien? Geroosterd uit de oven bv. Dat zou ik liever eten dan salade. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Verder heb je veel lekkere dingen hoor!

Misschien nog cherrytomaatjes uit de oven. Ik weet alleen niet of ik alles op de goede tijd uit de oven krijg.......
Alle reacties Link kopieren
Gooi wat garnalen met knoflook, prei, een rood pepertje, sjalotten, taugé enz. in de wok, kook er een pan witte rijst bij, in een wip gebeurd en je hebt een heerlijk warm gerecht.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart moet gewoon wat meer mensen uitnodigen, eten genoeg
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
En ik zou me minder focussen op broodjes. De meeste mensen die komen, zullen waarschijnlijk thuis al iets van brood hebben gegeten op kerstochtend. Als je dan op een late lunch komt die tevens als diner moet dienen, dan zou ik niet direct gaan voor wéér broodjes.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
07-12-2019 18:04
Gooi wat garnalen met knoflook, prei, een rood pepertje, sjalotten, taugé enz. in de wok, kook er een pan witte rijst bij, in een wip gebeurd en je hebt een heerlijk warm gerecht.

Ik word nieuwsgierig naar jouw eigen kerstmaaltijd.....
Alle reacties Link kopieren
Bij beenham en gratin vind ik spruitjes ook wel een lekker warm groentegerecht! En dat hoeft niet uit de oven, geblancheerde spruitjes gewoon roerbakken met appelblokjes en eventueel spekreepjes, heerlijk! Doordat je de spruitjes blancheert en dan koud afspoelt blijven ze mooi groen. In combinatie met de rode schil van de appel ziet het er feestelijk uit. Hier een favoriet!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Kippepootjes, gehaktballetjes, sateetjes, stokbrood kruidenboter, rollade (vind ik zo kersterig :D ) wat salade (je noemde al tonijn) met groente of een aardappelsalade, gevuld ei, ei salade (hier onontbeerlijk) en iets van een ijstaartje of new york cheese cake.
Iets zoets is altijd wel lekker. Ik zet ook altijd wat vers fruit neer voor de liefhebber en ondanks dat het carnivoren gehalte hoog is vliegen de druiven bananen en mandarijnen van de schaal af :)
-Bladora- schreef:
07-12-2019 18:08
Bij beenham en gratin vind ik spruitjes ook wel een lekker warm groentegerecht! En dat hoeft niet uit de oven, geblancheerde spruitjes gewoon roerbakken met appelblokjes en eventueel spekreepjes, heerlijk! Doordat je de spruitjes blancheert en dan koud afspoelt blijven ze mooi groen. In combinatie met de rode schil van de appel ziet het er feestelijk uit. Hier een favoriet!

Ja ook lekker! (en het wordt meer, en meer, en meer......... :biggrin: )
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
07-12-2019 18:07
Ik word nieuwsgierig naar jouw eigen kerstmaaltijd.....
Mijn man heeft bereikbaarheidsdienst tijdens de kerst, dus het kan zomaar zijn dat hij opeens weggeroepen wordt. Dingen klaarmaken die niet warm gehouden kunnen worden, is dan niet praktisch. Ik maak in elk geval een verse groentesoep, en waarschijnlijk een ovenschotel qua aardappelen/groente, en qua vlees moet ik nog even kijken, ik zit te denken aan eendenborst, die kan ik redelijk snel klaarmaken. Dessert: uitgeholde sinaasappels (grote sinaasappel doormidden snijden, en het vruchtvlees eruit scheppen). Het vruchtvlees van de velletjes ontdoen, scheutje advocaat erbij, wat gelatine, en dat mengsel in de halve lege sinaasappelschillen terugdoen en laten opstijven in de koeling. Chocoladeschaafsel er overheen en wat slagroom.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
07-12-2019 18:19
Mijn man heeft bereikbaarheidsdienst tijdens de kerst, dus het kan zomaar zijn dat hij opeens weggeroepen wordt. Dingen klaarmaken die niet warm gehouden kunnen worden, is dan niet praktisch. Ik maak in elk geval een verse groentesoep, en waarschijnlijk een ovenschotel qua aardappelen/groente, en qua vlees moet ik nog even kijken, ik zit te denken aan eendenborst, die kan ik redelijk snel klaarmaken. Dessert: uitgeholde sinaasappels (grote sinaasappel doormidden snijden, en het vruchtvlees eruit scheppen). Het vruchtvlees van de velletjes ontdoen, scheutje advocaat erbij, wat gelatine, en dat mengsel in de halve lege sinaasappelschillen terugdoen en laten opstijven in de koeling. Chocoladeschaafsel er overheen en wat slagroom.

Heerlijk :)
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
07-12-2019 18:04
Gooi wat garnalen met knoflook, prei, een rood pepertje, sjalotten, taugé enz. in de wok, kook er een pan witte rijst bij, in een wip gebeurd en je hebt een heerlijk warm gerecht.
Lekker, maar dit vind ik totaal niet kersterig.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
07-12-2019 18:14
Ja ook lekker! (en het wordt meer, en meer, en meer......... :biggrin: )
Gewoon het idee van een aangeklede broodjeslunch vergeten, en een heerlijk kerstbuffet als lunch serveren! Helemaal omdat er ‘s avonds niet meer uitgebreid gegeten wordt 🤗
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
07-12-2019 18:23
Lekker, maar dit vind ik totaal niet kersterig.
Het hele menu van TO is niet op kerst gericht, vandaar mijn suggestie. Ik zou voor een late kerstlunch die ook nog het diner zou moeten vervangen, sowieso al geen broodjes serveren, maar een keur aan warme gerechten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
07-12-2019 18:29
Het hele menu van TO is niet op kerst gericht, vandaar mijn suggestie. Ik zou voor een late kerstlunch die ook nog het diner zou moeten vervangen, sowieso al geen broodjes serveren, maar een keur aan warme gerechten.

:'( :'( :'( Waarom is mijn menu nu weer niet op kerst gericht?
Ragout in pasteitjes, aardappelgratin, beenhammetje, stoofpeertjes......Ik vind het toch best kerstig hoor.
herfstappeltaart schreef:
07-12-2019 18:32
:'( :'( :'( Waarom is mijn menu nu weer niet op kerst gericht?
Ragout in pasteitjes, aardappelgratin, beenhammetje, stoofpeertjes......Ik vind het toch best kerstig hoor.
Je vergeet volgens Pejeka gewoon de eetbare kerst-versiering :-).

En je serveert geen gevulde kalkoen met kroketten.


Ik hoop voor hem dat je wel een kerstboom hebt staan :-D ?
Marnamai schreef:
07-12-2019 18:33
Je vergeet volgens Pejeka gewoon de eetbare kerst-versiering :-).

En je serveert geen gevulde kalkoen met kroketten.


Ik hoop voor hem dat je wel een kerstboom hebt staan :-D ?


Hahaha ja hoor die heb ik! :yes:
herfstappeltaart schreef:
07-12-2019 18:32
:'( :'( :'( Waarom is mijn menu nu weer niet op kerst gericht?
Ragout in pasteitjes, aardappelgratin, beenhammetje, stoofpeertjes......Ik vind het toch best kerstig hoor.
Pcies, niks mis mee.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
07-12-2019 18:32
:'( :'( :'( Waarom is mijn menu nu weer niet op kerst gericht?
Ragout in pasteitjes, aardappelgratin, beenhammetje, stoofpeertjes......Ik vind het toch best kerstig hoor.
Klopt, dat zijn leuke dingen, maar laat de broodjes gewoon weg, zou ik zeggen, en doe er wat meer warme gerechten bij. Gooi een mooie grote rosbief in de pan en zet die op tafel, een paar vers gebraden kippen (die kunnen ook koud), mooi op een vleesschotel met toefjes aardappelpuree rond de rand, wat peterselie als decoratie, rozetjes van tomaat, enz. Koop eventueel bij de bloemenman wat hulst met bessen om de schotels te decoreren. Maak spiezen van wild (hertenvlees bijvoorbeeld) en steek daar rode en groene (kerstkleuren!) stukjes paprika tussen. Bak roomsoezen en stapel die op in de vorm van een mooie kerstklok (een croquembouche), met een mooi kerstlint er omheen. Maak het kerstmis!

(En nee, niet om je af te kammen, want je doet reuze je best en dat is gaaf, gewoon om ideeën te geven :) )
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven