Kerst-lunchbuffet

06-12-2019 19:22 145 berichten
Zo, de Sint is naar huis dus het mag he.....

Wij gaan dit jaar een kerst-lunchbuffet doen bij ons thuis voor een man of 8.
Ik zoek nog wat inspiratie.

Zelf had ik al gedacht aan, 2 soorten warme soepjes, een kaasplankje met verschillende Franse kaasjes, zachte- en harde broodjes, vleeswaren, tonijnsalade (zelfgemaakt), plakjes gerookte zalm.
een zelfgemaakte preiquiche in stukjes, eventueel ovenbitterballen (misschien niet zo kerstig, maar met een kerstprikkertje erin gaan ze toch wel naar binnen denk ik).
Plakjes tomaat/komkommer.
Kerststol in plakjes, zelfgebakken appelcake.
En ik wil een ouderwetse bowl maken met vers fruit (zonder alcohol wegens nog moeten rijden van een paar mensen)

Wie heeft er nog meer goede ideetjes voor me?
Alle reacties Link kopieren
Ow ik vind granaatappelpitjes trouwens heerlijk! Lekker bij skyr, kwark of (soja)yoghurt als een soort dressing bv.
Vind ik ook over de meeste pitten.

Zoveel mensen, zoveel wensen. Ik ben in ieder geval blij dat er tegenwoordig meer te kiezen valt.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
06-12-2019 19:34
Komen er ook mannen? Want eerlijk gezegd, jouw menu lijkt me nogal vrouwelijk georiënteerd: soepjes, stokbrood, kaasjes, smeerseltjes, enz.

Gewoon een lekkere rosbief en rollade braden en die in forse plakken snijden en met rettich-saus ofzo serveren. Gooi wat kippendijen in een pan met roomboter en braadt de gaar. Bak wat omeletten met spek en prei.

En voor die soepen: goede stevige bouillon van vlees, mergpijpen, kruiden. Heb ooit ergens een soep gekregen die bestond uit gepureerde opgewarmde groente... Nou ja, dan is het precies dát: gepureerde opgewarmde groente, maar géén soep.
Pssstt: niet verder vertellen maar het is bijna 2020. De jaren 50 zijn 60 jaar geleden als afgelopen.
Alle reacties Link kopieren
Odense2 schreef:
07-12-2019 19:43
Wat is er nieuwerwets?

Granaatappelpitjes.
Serieus, is er iemand die van granaatappelpitjes houdt?
Granaatappelpitjes moeten dood.

En quinoa. Gewoon niet lekker.

Dan liever poffert, zoals mijn voorouders honderd jaar geleden al maakten. Ach, zo zoet, toen mijn ouders op familiebezoek in Groningen gingen, kregen ze poffert mee.
Of een goede hutspot, uit Leiden.

“Granaatappelpitjes moeten dood” 😂😂

Verder vind ik het eerlijk gezegd een beetje suf om pejeka zijn gerechten neer te zetten als ouderwets.
Hij heeft gewoon gelijk, de meeste recepten zijn 100derden jaren oud.
Dat wij in het westen ineens nieuwe ontdekkingen doen met wat er komt overwaaien, maar niemand is toch in de veronderstelling dat humus, Naan of al dat hippe voedsel uit slowcookers van deze tijd is.
Soep word ook niet ineens vernieuwend omdat we het in een borrelglaasjes gaan doen , en tapas is ook al eeuwen oud wat we nu hip op een plankje serveren.
Persoonlijk zou ik maar al te graag willen dat ik zo goed kon koken dat ik traditionele recepten op tafel kan toveren.
Maar ik moet mijn eten helaas op plankjes en in borrelglaasje doen , wil iemand er nog iets positiefs in zien.
Zo van, niet echt te eten maar wel leuk gepresenteerd :D
Alle reacties Link kopieren
Odense2 schreef:
07-12-2019 19:43
Wat is er nieuwerwets?

Granaatappelpitjes.
Serieus, is er iemand die van granaatappelpitjes houdt?
Granaatappelpitjes moeten dood.

En quinoa. Gewoon niet lekker.
Ik snap het niet. Granaatpitjes zijn hard. Het vlees is lekker maar de pitjes... En idd quinoa, niet te hachelen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
07-12-2019 19:45
Dat heb ik niet gezegd. Nieuwe ideeën zijn altijd welkom. Ik snap alleen niet waarom je recepten of manieren van presenteren die door de jaren heen hun verdienste hebben bewezen, opeens belachelijk zou moeten maken en afdoen als ouderwets en niet meer van deze tijd.
Omdat recepten van honderden jaren oud gewoon niet meer werken. Jaja ook de keuken is aan vernieuwende en verbeterde inzichten onderhevig.
We schieten ook niet meer ons eigen wild als everzwijn of wolf toch?
Als ik uitga van jouw posts heb jij geen koelkast nodig omdat je, net als zo lang geleden, alles inmaakt, pekelt of droogt.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
07-12-2019 19:54
Met je eens. Zie soms tijdens de lunch collega's een salade klaarmaken, en daar gaat dan een hele zak pitten en zaden in, in mijn ogen ziet het eruit als papegaaienvoer, maar blijkbaar is dat lekker. Begrijp me goed, als je dat helemaal heerlijk vindt, vooral doen, maar geef mij de salade van oma maar, fijn gesnipperde kropsla met een fijn gesneden tomaat, een fijn gesnipperd uitje, mayonaisedressing en een eitje erop. Ik hoef daar geen papegaaienvoer in.
Als je bv pijnboompitjes papagaaivoer noemt heb je dat nog nooit door de salade gedaan cq geproefd.
Een relikwie noemen we dat. Stuck in time.
Doe eens gek en neem ijsbergsla, gebakken spekjes, geitenkaas met honing en pijnboompitjes.
Ik heb hier wel lekkere dingen gelezen en zeker door Pejeka. Ik heb het dan niet over kerst maar met bv een EK of WK doen wij met de vriendenkring altijd samen kijken en waar het is die moet voor eten zorgen.
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
07-12-2019 23:53
Omdat recepten van honderden jaren oud gewoon niet meer werken. Jaja ook de keuken is aan vernieuwende en verbeterde inzichten onderhevig.
We schieten ook niet meer ons eigen wild als everzwijn of wolf toch?
Als ik uitga van jouw posts heb jij geen koelkast nodig omdat je, net als zo lang geleden, alles inmaakt, pekelt of droogt.

Niet perse om de HRS van pejeka uit te hangen, maar ik verbaas mij gewoon enorm over de uitspraak dat oude recepten niet meer werken.
Je denkt toch niet dat veel wat wij in de keuken maken, of wat we ineens als hip bestempelen, dit allemaal nieuwe gerechten zijn.?

Uit nieuwsgierigheid googlde ik even op oude recepten, en daar kwam het recept van de oudste taart ter wereld voorbij.
Een Linzertorte met noten , aalbessenjam, kaneel,etc.,.Klinkt als iets wat ik in een vegetarisch hipster tentje kan bestellen, zittend op de kringloop stoel aan een hip vintage tafeltje tussen de hippe sanseveria’s ergens in Utrecht aan de gracht, waar iedereen zo hip zit te zijn.
Als ik dat met kerst zou serveren zou ik vast bejubeld worden met mijn verassend hippe “ nieuwe” recept wat ineens helemaal weer van deze tijd is 😄
Terwijl ik dan net zo goed een eeuwen oud recept op tafel gooi.
Zou prima werken 😉
consuelabananahammok wijzigde dit bericht op 08-12-2019 00:40
1.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
08-12-2019 00:09
Als je bv pijnboompitjes papagaaivoer noemt heb je dat nog nooit door de salade gedaan cq geproefd.
Een relikwie noemen we dat. Stuck in time.
Doe eens gek en neem ijsbergsla, gebakken spekjes, geitenkaas met honing en pijnboompitjes.
Ja, want dat is een heel nieuw recept?
Echt niet hoor 😊
Alle reacties Link kopieren
consuelabananahammok schreef:
07-12-2019 23:38
“Granaatappelpitjes moeten dood” 😂😂

Verder vind ik het eerlijk gezegd een beetje suf om pejeka zijn gerechten neer te zetten als ouderwets.
Hij heeft gewoon gelijk, de meeste recepten zijn 100derden jaren oud.
Dat wij in het westen ineens nieuwe ontdekkingen doen met wat er komt overwaaien, maar niemand is toch in de veronderstelling dat humus, Naan of al dat hippe voedsel uit slowcookers van deze tijd is.
Soep word ook niet ineens vernieuwend omdat we het in een borrelglaasjes gaan doen , en tapas is ook al eeuwen oud wat we nu hip op een plankje serveren.
Persoonlijk zou ik maar al te graag willen dat ik zo goed kon koken dat ik traditionele recepten op tafel kan toveren.
Maar ik moet mijn eten helaas op plankjes en in borrelglaasje doen , wil iemand er nog iets positiefs in zien.
Zo van, niet echt te eten maar wel leuk gepresenteerd :D
Men neme een kop van ene varken en laat den oren staan met wortel... Eh, nee. Ik zie ons dat niet meer koken hoor. Of reuzel gebruiken... ganzenvet.. Ook koken is onderhevig aan voortschrijdend inzicht gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
consuelabananahammok schreef:
08-12-2019 00:28
Ja, want dat is een heel nieuw recept?
Echt niet hoor 😊
Voor Pejeka wel hoor :rofl:
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
08-12-2019 00:46
Men neme een kop van ene varken en laat den oren staan met wortel... Eh, nee. Ik zie ons dat niet meer koken hoor. Of reuzel gebruiken... ganzenvet.. Ook koken is onderhevig aan voortschrijdend inzicht gelukkig.

Eehm, dat schrijft Pejeka helemaal niet als diner.
En daar hadden we het volgens mij over toch?
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
08-12-2019 00:47
Voor Pejeka wel hoor :rofl:
En voor jou zijn er vast ook tig recepten heel nieuw, maar die niet nieuw zijn :)

Mijn punt is gewoon dat het wat vreemd is om recepten als ouderwets te bestempelen terwijl we allemaal waarschijnlijk wekelijks hele oude recepten op het fornuis hebben staan, die kennelijk gewoon prima werken.

Een recept werkt alleen maar niet als het niet te eten is.
consuelabananahammok schreef:
08-12-2019 00:26
Niet perse om de HRS van pejeka uit te hangen, maar ik verbaas mij gewoon enorm over de uitspraak dat oude recepten niet meer werken.
Je denkt toch niet dat veel wat wij in de keuken maken, of wat we ineens als hip bestempelen, dit allemaal nieuwe gerechten zijn.?

Uit nieuwsgierigheid googlde ik even op oude recepten, en daar kwam het recept van de oudste taart ter wereld voorbij.
Een Linzertorte met noten , aalbessenjam, kaneel,etc.,.Klinkt als iets wat ik in een vegetarisch hipster tentje kan bestellen, zittend op de kringloop stoel aan een hip vintage tafeltje tussen de hippe sanseveria’s ergens in Utrecht aan de gracht, waar iedereen zo hip zit te zijn.
Als ik dat met kerst zou serveren zou ik vast bejubeld worden met mijn verassend hippe “ nieuwe” recept wat ineens helemaal weer van deze tijd is 😄
Terwijl ik dan net zo goed een eeuwen oud recept op tafel gooi.
Zou prima werken 😉

Ik ben het hier mee eens. Ik vind ook dat Pejeka hele lekkere recepten neerzet. Ouderwets kan heul goed van kwaliteit zijn. Als ik zijn beschrijving lees van soep maken moet ik zeggen dat ikzelf de moeite nooit doe om bouillon te trekken van een mergpijp enz. Mijn moeder deed dat wel en het was altijd heerlijk.
En sanseveria's... :-D ....daar stond het in de jaren zeventig vol mee in de Vlaamse vensterbanken.
Ik hou ook van modernere salades met geitenkaas walnoten pijnboompitten honing, maar de salade die Pejeka beschrijft is ook heerlijk.
Quinoa en chiazaad heb ik dan weer aan me voorbij laten gaan.
Ik doe mijn best maar ik denk oprecht dat Pejeka beter kan koken dan ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik houd ook van ‘ouderwetse’ traditionele gerechten.

Aardappeltjes uit de oven gebakken in ganzenvet zijn trouwens echt het allerlekkerst 🤗.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk idd, aardappeltjes gebakken in ganzenvet! Dat at ik graag toen ik nog geen vega was.
TO, er worden heel veel suggesties gedaan in dit topic, en er dit vast vanalles voor je bij. Ik zou wel bedenken wat jij en je gasten lekker vinden en wat bij jullie past. Daarbij aansluiten is goed gastvrouwschap.
Lorelai schreef:
08-12-2019 15:27
Heerlijk idd, aardappeltjes gebakken in ganzenvet! Dat at ik graag toen ik nog geen vega was.
TO, er worden heel veel suggesties gedaan in dit topic, en er dit vast vanalles voor je bij. Ik zou wel bedenken wat jij en je gasten lekker vinden en wat bij jullie past. Daarbij aansluiten is goed gastvrouwschap.

Komt helemaal goed :)
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic!
Nog niets gelezen, dus misschien is deze link al voorbij gekomen....
Ik zag deze eetbare krans van de week langskomen op een fb pagina:
https://www.libelle-lekker.be/bekijk-re ... erokrans-1
Die ga ik proberen te maken
Het is beter een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken ~ In loving memory of AnnA.
Alle reacties Link kopieren
Trifle :yum:
Zo.
Hazepeper is ook lekker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven