Kerst-lunchbuffet

06-12-2019 19:22 145 berichten
Zo, de Sint is naar huis dus het mag he.....

Wij gaan dit jaar een kerst-lunchbuffet doen bij ons thuis voor een man of 8.
Ik zoek nog wat inspiratie.

Zelf had ik al gedacht aan, 2 soorten warme soepjes, een kaasplankje met verschillende Franse kaasjes, zachte- en harde broodjes, vleeswaren, tonijnsalade (zelfgemaakt), plakjes gerookte zalm.
een zelfgemaakte preiquiche in stukjes, eventueel ovenbitterballen (misschien niet zo kerstig, maar met een kerstprikkertje erin gaan ze toch wel naar binnen denk ik).
Plakjes tomaat/komkommer.
Kerststol in plakjes, zelfgebakken appelcake.
En ik wil een ouderwetse bowl maken met vers fruit (zonder alcohol wegens nog moeten rijden van een paar mensen)

Wie heeft er nog meer goede ideetjes voor me?
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
07-12-2019 18:32
:'( :'( :'( Waarom is mijn menu nu weer niet op kerst gericht?
Ragout in pasteitjes, aardappelgratin, beenhammetje, stoofpeertjes......Ik vind het toch best kerstig hoor.
Klopt, dat zijn leuke dingen, maar laat de broodjes gewoon weg, zou ik zeggen, en doe er wat meer warme gerechten bij. Gooi een mooie grote rosbief in de pan en zet die op tafel, een paar vers gebraden kippen (die kunnen ook koud), mooi op een vleesschotel met toefjes aardappelpuree rond de rand, wat peterselie als decoratie, rozetjes van tomaat, enz. Koop eventueel bij de bloemenman wat hulst met bessen om de schotels te decoreren. Maak spiezen van wild (hertenvlees bijvoorbeeld) en steek daar rode en groene (kerstkleuren!) stukjes paprika tussen. Bak roomsoezen en stapel die op in de vorm van een mooie kerstklok (een croquembouche), met een mooi kerstlint er omheen. Maak het kerstmis!

(En nee, niet om je af te kammen, want je doet reuze je best en dat is gaaf, gewoon om ideeën te geven :) )
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
07-12-2019 18:45
Klopt, dat zijn leuke dingen, maar laat de broodjes gewoon weg, zou ik zeggen, en doe er wat meer warme gerechten bij. Gooi een mooie grote rosbief in de pan en zet die op tafel, een paar vers gebraden kippen (die kunnen ook koud), mooi op een vleesschotel met toefjes aardappelpuree rond de rand, wat peterselie als decoratie, rozetjes van tomaat, enz. Koop eventueel bij de bloemenman wat hulst met bessen om de schotels te decoreren. Maak spiezen van wild (hertenvlees bijvoorbeeld) en steek daar rode en groene (kerstkleuren!) stukjes paprika tussen. Bak roomsoezen en stapel die op in de vorm van een mooie kerstklok (een croquembouche), met een mooi kerstlint er omheen. Maak het kerstmis!

(En nee, niet om je af te kammen, want je doet reuze je best en dat is gaaf, gewoon om ideeën te geven :) )
1980 wil zijn kerstdiner terug.

en het is voor 8 personen he, en jij hebt het al over meer dan 4 verschillende soorten vlees.
Alle reacties Link kopieren
friezinnetje2014 schreef:
07-12-2019 18:47
1980 wil zijn kerstdiner terug.

en het is voor 8 personen he, en jij hebt het al over meer dan 4 verschillende soorten vlees.
Het zijn ideeën. Ik wist niet hoe groot het gezelschap was, maar je kunt ook een keuze maken uit de ideeën. Niet dat je álles persé moet maken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
07-12-2019 18:45
Klopt, dat zijn leuke dingen, maar laat de broodjes gewoon weg, zou ik zeggen, en doe er wat meer warme gerechten bij. Gooi een mooie grote rosbief in de pan en zet die op tafel, een paar vers gebraden kippen (die kunnen ook koud), mooi op een vleesschotel met toefjes aardappelpuree rond de rand, wat peterselie als decoratie, rozetjes van tomaat, enz. Koop eventueel bij de bloemenman wat hulst met bessen om de schotels te decoreren. Maak spiezen van wild (hertenvlees bijvoorbeeld) en steek daar rode en groene (kerstkleuren!) stukjes paprika tussen. Bak roomsoezen en stapel die op in de vorm van een mooie kerstklok (een croquembouche), met een mooi kerstlint er omheen. Maak het kerstmis!

(En nee, niet om je af te kammen, want je doet reuze je best en dat is gaaf, gewoon om ideeën te geven :) )


Hahahaha leuke suggesties hoor maar voor een man of twintig, we zijn met z'n achten :biggrin:


De kerstversieringen komen wel goed.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
07-12-2019 18:32
:'( :'( :'( Waarom is mijn menu nu weer niet op kerst gericht?
Ragout in pasteitjes, aardappelgratin, beenhammetje, stoofpeertjes......Ik vind het toch best kerstig hoor.
Ah joh, een gezellig samenzijn is toch het belangrijkste. Leuke verlichting, kerstmuziekje aan. Als er maar genoeg te eten is, is iedereen blij volgens mij, ongeacht wat het is. Als je zelf in de stress zit door het eten wat je ‘moet’ koken is er ook niks aan.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
-Bladora- schreef:
07-12-2019 18:54
Ah joh, een gezellig samenzijn is toch het belangrijkste. Leuke verlichting, kerstmuziekje aan. Als er maar genoeg te eten is, is iedereen blij volgens mij, ongeacht wat het is. Als je zelf in de stress zit door het eten wat je ‘moet’ koken is er ook niks aan.

Precies en ik ben tenslotte maar een huis-tuin-en-keuken-kok he. Geen beroeps. Voor echt hoge kwaliteit moeten ze in een restaurant zijn (of bij jou en Pejeka natuurlijk ;) )
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
07-12-2019 18:45
Klopt, dat zijn leuke dingen, maar laat de broodjes gewoon weg, zou ik zeggen, en doe er wat meer warme gerechten bij. Gooi een mooie grote rosbief in de pan en zet die op tafel, een paar vers gebraden kippen (die kunnen ook koud), mooi op een vleesschotel met toefjes aardappelpuree rond de rand, wat peterselie als decoratie, rozetjes van tomaat, enz. Koop eventueel bij de bloemenman wat hulst met bessen om de schotels te decoreren. Maak spiezen van wild (hertenvlees bijvoorbeeld) en steek daar rode en groene (kerstkleuren!) stukjes paprika tussen. Bak roomsoezen en stapel die op in de vorm van een mooie kerstklok (een croquembouche), met een mooi kerstlint er omheen. Maak het kerstmis!

(En nee, niet om je af te kammen, want je doet reuze je best en dat is gaaf, gewoon om ideeën te geven :) )
:rofl: Dat was 30 jaar geleden al op het randje ouderwets :rofl:
Alle reacties Link kopieren
friezinnetje2014 schreef:
07-12-2019 18:47
1980 wil zijn kerstdiner terug.
Toen kon dat al niet meer :D
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
07-12-2019 18:52
Hahahaha leuke suggesties hoor maar voor een man of twintig, we zijn met z'n achten :biggrin:


De kerstversieringen komen wel goed.
Voor 8 man zou ik dan geen buffet doen. Serveer gewoon een geweldige kop soep en zet gesneden stokbrood en kruidenboter op tafel.

Daarna een bladerdeegpasteitje met warme ragout.

Maak daarna een leuk bord voor iedereen op, stukje warme beenham, salade, gevuld eitje, gevuld tomaatje, wat aardappelgratin, enz.

Dan het dessert, en afsluiten met goede koffie en bonbons van een goede banketbakker.

Scheeltje je de toestand van een heel buffet inrichten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ben ik de enige die niet happy zou worden van Pejeka's rosbief?
En van hertenwild of zowat eender welk wild?


Ik hoop dat als ik uitgenodigd wordt bij Pejeka er genoeg groenten en aardappelen zijn.
Marnamai schreef:
07-12-2019 19:03
Ben ik de enige die niet happy zou worden van Pejeka's rosbief?
En van hertenwild of zowat eender welk wild?


Ik hoop dat als ik uitgenodigd wordt bij Pejeka er genoeg groenten en aardappelen zijn.

Ik hoef ook geen wild of rosbief maar dat is persoonlijk natuurlijk. En bij mijn gasten zit ook een vegetarier. Dus die wordt hoop ik blij van de gratin en de veg. ragout.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
07-12-2019 19:03
Ben ik de enige die niet happy zou worden van Pejeka's rosbief?
En van hertenwild of zowat eender welk wild?


Ik hoop dat als ik uitgenodigd wordt bij Pejeka er genoeg groenten en aardappelen zijn.
Ja hoor, die zijn er altijd. En als er mensen langskomen die geen vlees blieven, dan is er ook nog wat meer in de aanbieding waar geen vlees in zit.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
07-12-2019 19:03
Ben ik de enige die niet happy zou worden van Pejeka's rosbief?
En van hertenwild of zowat eender welk wild?


Ik hoop dat als ik uitgenodigd wordt bij Pejeka er genoeg groenten en aardappelen zijn.
Ik houd van rood/wild vlees. Maar ik begrijp ook dat niet iedereen daarvan houdt. Met 4 vegetariërs in de familie zorg ik gewoon dat er voor iedereen wat lekkers is.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Jeetje herfstappel,
Vergeet je niet dat je maar voor 8 personen voor lunch hoeft te zorgen.
Wat je allemaal nog wil toevoegen krijg ik in een week nog niet gegeten 😅

Maak het jezelf niet te moeilijk.
Focus je op 2/3 mooie gerechten en de rest als lichte aanvulling.
Ik zie namelijk veel zware gerechten voorbij komen, zelfs met kleine porties is dat al heel vullend.
Zonde als je zoveel werk op je hals haalt en zoveel neer zet wat niemand op krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Pejeka’s menu trouwens heel leuk oldskool!
consuelabananahammok schreef:
07-12-2019 19:28
Jeetje herfstappel,
Vergeet je niet dat je maar voor 8 personen voor lunch hoeft te zorgen.
Wat je allemaal nog wil toevoegen krijg ik in een week nog niet gegeten 😅

Maak het jezelf niet te moeilijk.
Focus je op 2/3 mooie gerechten en de rest als lichte aanvulling.
Ik zie namelijk veel zware gerechten voorbij komen, zelfs met kleine porties is dat al heel vullend.
Zonde als je zoveel werk op je hals haalt en zoveel neer zet wat niemand op krijgt.

Doe ik hoor :) . Ik ga op mijn gemak een keuze maken en maak het niet te bont. Maar ik ben wel blij met alle tips en suggesties, daar kan ik wel wat mee.
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
07-12-2019 19:00
:rofl: Dat was 30 jaar geleden al op het randje ouderwets :rofl:
Die recepten bestaan vaak al 300 jaar. Ouderwets bestaat in mijn opinie dus niet als het om lekker eten gaat. Het gaat uiteindelijk om goede bereiding, smakelijke presentatie en gastvrijheid. Dus of een recept of een wijze van presenteren nou modieus is of niet, zal me jeuken. Liever een ouderwetse schotel die goed smaakt en goed oogt dan een nieuwerwets iets dat weliswaar helemaal in is, maar noch lekker is, noch leuk eruit ziet.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
07-12-2019 19:00
:rofl: Dat was 30 jaar geleden al op het randje ouderwets :rofl:
Die recepten bestaan vaak al 300 jaar. Ouderwets bestaat in mijn opinie dus niet als het om lekker eten gaat. Het gaat uiteindelijk om goede bereiding, smakelijke presentatie en gastvrijheid. Dus of een recept of een wijze van presenteren nou modieus is of niet, zal me jeuken. Liever een ouderwetse schotel die goed smaakt en goed oogt dan een nieuwerwets iets dat weliswaar helemaal in is, maar noch lekker is, noch leuk eruit ziet.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
07-12-2019 19:34
Die recepten bestaan vaak al 300 jaar. Ouderwets bestaat in mijn opinie dus niet als het om lekker eten gaat. Het gaat uiteindelijk om goede bereiding, smakelijke presentatie en gastvrijheid. Dus of een recept of een wijze van presenteren nou modieus is of niet, zal me jeuken. Liever een ouderwetse schotel die goed smaakt en goed oogt dan een nieuwerwets iets dat weliswaar helemaal in is, maar noch lekker is, noch leuk eruit ziet.
En alleen ouderwets kan lekker zijn en er goed uitzien?
Iets nieuwerwets is standaard in jouw ogen niet lekker en ziet er niet uit?
aloha66 schreef:
07-12-2019 19:00
:rofl: Dat was 30 jaar geleden al op het randje ouderwets :rofl:
Wat is er nieuwerwets?

Granaatappelpitjes.
Serieus, is er iemand die van granaatappelpitjes houdt?
Granaatappelpitjes moeten dood.

En quinoa. Gewoon niet lekker.

Dan liever poffert, zoals mijn voorouders honderd jaar geleden al maakten. Ach, zo zoet, toen mijn ouders op familiebezoek in Groningen gingen, kregen ze poffert mee.
Of een goede hutspot, uit Leiden.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
07-12-2019 19:36
En alleen ouderwets kan lekker zijn en er goed uitzien?
Iets nieuwerwets is standaard in jouw ogen niet lekker en ziet er niet uit?

Dat heb ik niet gezegd. Nieuwe ideeën zijn altijd welkom. Ik snap alleen niet waarom je recepten of manieren van presenteren die door de jaren heen hun verdienste hebben bewezen, opeens belachelijk zou moeten maken en afdoen als ouderwets en niet meer van deze tijd.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
[quote=Odense2 post_id=30709228 time=1575744196 user_id=391135]
Wat is er nieuwerwets?

Granaatappelpitjes.
Serieus, is er iemand die van granaatappelpitjes houdt?
Granaatappelpitjes moeten dood.

En quinoa. Gewoon niet lekker.

Dan liever poffert, zoals mijn voorouders honderd jaar geleden al maakten. Ach, zo zoet, toen mijn ouders op familiebezoek in Groningen gingen, kregen ze poffert mee.
Of een goede hutspot, uit Leiden.

{/quote]


Ik zag laatst bij Dille&kamille een vorm staan om poffert te maken. Zo'n soort tulband met een deksel. Ik heb hem niet gekocht maar de verleiding was er.....
Alle reacties Link kopieren
Ik zou juist wel broodjes willen. Tijdens lunchtijd heb ik vaak nog helemaal geen zin in warm eten. Dan wil ik lekkere broodjes met luxe beleg en eventueel een (fruit)salade en/of heldere soep.

Wij zijn uitgenodigd voor en kerstbrunch dit jaar, ik hoop toch dat daar ook gewoon brood bij is.
Alle reacties Link kopieren
Odense2 schreef:
07-12-2019 19:43
Wat is er nieuwerwets?

Granaatappelpitjes.
Serieus, is er iemand die van granaatappelpitjes houdt?
Granaatappelpitjes moeten dood.

En quinoa. Gewoon niet lekker.

Dan liever poffert, zoals mijn voorouders honderd jaar geleden al maakten. Ach, zo zoet, toen mijn ouders op familiebezoek in Groningen gingen, kregen ze poffert mee.
Of een goede hutspot, uit Leiden.
Met je eens. Zie soms tijdens de lunch collega's een salade klaarmaken, en daar gaat dan een hele zak pitten en zaden in, in mijn ogen ziet het eruit als papegaaienvoer, maar blijkbaar is dat lekker. Begrijp me goed, als je dat helemaal heerlijk vindt, vooral doen, maar geef mij de salade van oma maar, fijn gesnipperde kropsla met een fijn gesneden tomaat, een fijn gesnipperd uitje, mayonaisedressing en een eitje erop. Ik hoef daar geen papegaaienvoer in.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
abc schreef:
07-12-2019 19:50
Ik zou juist wel broodjes willen. Tijdens lunchtijd heb ik vaak nog helemaal geen zin in warm eten. Dan wil ik lekkere broodjes met luxe beleg en eventueel een (fruit)salade en/of heldere soep.

Wij zijn uitgenodigd voor en kerstbrunch dit jaar, ik hoop toch dat daar ook gewoon brood bij is.
Ja nou zoiets wilde ik dus typen, lekker juist diverse broodjes!
Ik vind het ook echt opvallend hoeveel vlees/vis/schelpdieren hier genoemd worden. Tja ik vind dat gewoon echt niet meer van deze tijd.

Lekker (afgebakken) broodjes met wat luxe beleg, een kerststol, wat fruit en groenten, eventueel een soepje maar geen must.

TO, ik vond je buffet in je OP overwegend veel lekkerder klinken dan hetgeen wat je met al die aanpassingen wil neerzetten. Blijf goed in voor ogen houden wie er daadwerkelijk bij jou kerst komen vieren, wat zouden hun lekker vinden/willen hebben? Meer traditioneel aangelegd of staan wel open voor wat nieuwere visies en smaken wat eten betreft?

Ik lees nu net dat er een vegetariër komt dus kies ook ruim voor gerechten zonder vlees/vis. Ook een vega wil graag wat te kiezen hebben en niet alleen eiersalade op het brood, waar dan uiteraard niet de eerdere voorgestelde garnalen in gedaan zijn.
Verschillende goede kazen bijvoorbeeld, tuinkers, pijnboompitjes, gekookt eitje daar zou ik blij van worden. (pikante)hummus ook lekker met komkommer.

TO,
wat heb je er te drinken bij? Lekkere verse jus zou ik blij van worden eventueel met yoghurt erbij voor wie wil, koffie, verschillende smaken (losse) thee en wellicht bubbels?

Ik ben plotseling erg blij dat de visies en smaken van onze familie vrij overeen komen, wat een gedoe om anders iets te vinden wat voor iedereen fijn is.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven