Kerstdiner hoofdgerecht vegetarisch

10-11-2018 14:28 280 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben er vroeg bij, I know, maar dat is omdat we een vroeg "kerstdiner" hebben gepland met vrienden. 1 december komen hier vijf mensen eten waarvan er twee vegetarisch eten. Aangezien ik een random maaltijd als een van hen doordeweeks mee-eet al lastig genoeg vind, kom ik hier even advies vragen. Tevens zijn de andere gasten daarentegen weer echte vleeseters, dus ik heb ook al overwogen twee verschillende gerechten te maken...

Hebben jullie aanraders of tips? Ik kook graag en veel, dus ik kan met redelijk veel uit de voeten, maar ik kook zelden vegetarisch (en als ik dat doe dan is het vaak een kwestie van vlees weglaten in een regulier gerecht ;-D ).

Ik wil graag drie of vier gangen maken, maar ik zit vooral met het hoofdgerecht. De rest moet best lukken, maar qua kerstige hoofdgerechten ga ik eigenlijk altijd voor een mooi stuk vlees (uit de oven). Uiteraard staat het internet vol met recepten, maar aanraders zijn altijd welkom.

Tips?

Thanks! :)
Ik zou er vanuit gaan dat je als goed gastheer/ gastvrouw rekening houdt met de smaak (voorkeur en afkeer) van de gasten, dat is wat mij betreft iets anders dan dat je a la carte kookt.

Als je het niet voor elkaar krijgt om een maaltijd zonder vlees te koken die je niet-vegetarische gasten tevreden stemt moet je of je kookkunsten onder de loep nemen of je gasten.
RegretteRien schreef:
10-11-2018 17:08
Ik zou er vanuit gaan dat je als goed gastheer/ gastvrouw rekening houdt met de smaak (voorkeur en afkeer) van de gasten, dat is wat mij betreft iets anders dan dat je a la carte kookt.

Als je het niet voor elkaar krijgt om een maaltijd zonder vlees te koken die je niet-vegetarische gasten tevreden stemt moet je of je kookkunsten onder de loep nemen of je gasten.
Rekening met de voorkeur van je gasten houden betekent dus gewoon vlees of vis, dat is nog steeds mainstream. De vega is de kieskeurige eter in dit geval.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
10-11-2018 16:53
Ik zou als vegetariër in elk geval mijn gasten een behoorlijk vleesgerecht voorzetten, net zo goed als dat jouw vrienden moeite doen voor jou om een lekker vegetarisch gerecht te koken. Dat je het zelf niet eet of wilt eten, wil niet zeggen dat je een slechte gastvrouw of gastheer moet zijn.
En ik als vegetariër zou dat dus nooit doen, ik eet geen vlees en vis uit principe, omdat ik niet meedoe aan marteling en moord. Dus ook niet omdat anderen dat per se wel willen.

Je bent geen slechte gastheer/vrouw als je een super lekker gerecht klaarmaakt en daar niemand voor heeft hoeven lijden hoor, wat een gekke gedachtegang.

Paddenstoelenragout schrijf je trouwens met tussen -n.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Jus is toch altijd vega tenzij je de rundvlees-variant neemt? Ik heb die van maggi uit een glazen potje. Heerlijk. En gewoon vegetarisch.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een keer een heerlijke vegetarische risotto gemaakt met Kerst. Voor de vleeseters deed ik er kipfilet uit de oven met parmaham er omheen bij. Niet super chique maar wel heel lekker en makkelijk “om te bouwen” voor beide groepen eters.
Alle reacties Link kopieren
Maar ik zou voor een nut loaf gaan, mits ze geen bezwaar hebben tegen kaas. Die is echt heerlijk :)
redbulletje schreef:
10-11-2018 17:10
Rekening met de voorkeur van je gasten houden betekent dus gewoon vlees of vis, dat is nog steeds mainstream. De vega is de kieskeurige eter in dit geval.
Zoals ik al zei.. soms zijn de gasten het probleem.
Serieus, ik ben geen vegetariër, maar geen maaltijd zonder vlees kunnen is gewoon culinaire armoede.
Alle reacties Link kopieren
Zou zoiets wat zijn?
Vegetarische curry in bladerdeeg. Je zou er dan een aantal kunnen maken met verschillende vullingen.
Afbeelding
http://theanswerisfood.com/vegetarisch-kerstmenu-2014/
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
RegretteRien schreef:
10-11-2018 17:12
Zoals ik al zei.. soms zijn de gasten het probleem.
Serieus, ik ben geen vegetariër, maar geen maaltijd zonder vlees kunnen is gewoon culinaire armoede.
Ik kan prima een quiche maken met kaas, eieren, noten e.d. maar dat is geen volledig menu.
En als je dan ook een kaaskroket als voorgerecht moet doen wordt het wel erg eenzijdig.
Alle reacties Link kopieren
Wat een lekkere dingen komen er voorbij. Ik ben als vegetariër blij met alles wat speciaal voor mij gekookt/gehaald is, overigens zou ik het ook geen bezwaar vinden om zelf iets mee te nemen.
De meeste supermarkten hebben rond de feestdagen ook kant-en-klare schotels, ook lekkere vegetarische (zoiets krijg ik regelmatig bij familie), ik weet alleen niet of die er begin december al zijn.
AH had vorig jaar iets lekkers met bieten/geitenkaas/noten voor in de oven.
Alle reacties Link kopieren
Het vega-menu van Pejeka klinkt ook prima trouwens.
Alle reacties Link kopieren
RegretteRien schreef:
10-11-2018 16:37
Redbulletje krijgt bij een uitgebreid vegetarisch diner uiteraard alleen lauwe ovenfrikandellen. Had ze maar geen proleet vleeseter moeten worden. :P

Vindt ze hartstikke lekker hoor. Onze fijnproever van het forum.
Such fun!1
Bladerdeeg gevuld met kaas en spinazie vind ik ook lekker. Maar het menu wordt dan dus extreem kazig als er niets met vlees of vis mag. Ik doe niet aan kikkererwten en groenteprutjes.
Ik zou 1 van de 2 vegi's van harte uitnodigen om mee te komen koken.
Mag ze zelf bedenken wat ze graag eet.

En met 2 in de keuken is des te leuker.

Straks bedenk je bovendien iets met noten of kaas, blijkt één van de 2 allergisch te zijn voor noten of lactose-intolerant te zijn.
https://www.deliciousmagazine.co.uk/rec ... 0dRbz92gBs

Deze kwam ik laatst tegen en heb ik even opgeslagen. Nog niet zelf gegeten dus. Mooie Kerstkleuren ook!
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
10-11-2018 17:11
En ik als vegetariër zou dat dus nooit doen, ik eet geen vlees en vis uit principe, omdat ik niet meedoe aan marteling en moord. Dus ook niet omdat anderen dat per se wel willen.

Je bent geen slechte gastheer/vrouw als je een super lekker gerecht klaarmaakt en daar niemand voor heeft hoeven lijden hoor, wat een gekke gedachtegang.

Paddenstoelenragout schrijf je trouwens met tussen -n.
Ik vind dat dan weer behoorlijk bekrompen. JOUW overtuiging is die van een ander niet, en waarom JOUW overtuiging aan een ander opleggen? Als je jouw gasten een plezier doet met een biefstukje, so what? Je hoeft het zelf niet te eten, maar je kunt in elk geval openstaan voor de gasten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
10-11-2018 17:46
Ik vind dat dan weer behoorlijk bekrompen. JOUW overtuiging is die van een ander niet, en waarom JOUW overtuiging aan een ander opleggen? Als je jouw gasten een plezier doet met een biefstukje, so what? Je hoeft het zelf niet te eten, maar je kunt in elk geval openstaan voor de gasten.

Wil je dat niet en vind je dat de gasten zich bij jou thuis moeten schikken naar JOUW eetgewoontes, dan heb jij als wederpartij je ook te schikken naar de eetgewoontes van je gastheren als jij bij hen te gast bent, en dus zonder morren de eendenborst te verorberen die geserveerd wordt bijvoorbeeld.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Joh, over 100 jaar snapt niemand meer hoe we ooit met deze bio-industrie konden leven en hoe we in hemelsnaam die gore bewerkte troep naar binnen kregen.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
10-11-2018 17:20
Zou zoiets wat zijn?
Vegetarische curry in bladerdeeg. Je zou er dan een aantal kunnen maken met verschillende vullingen.
Oe dat ziet er lekker uit! Wel bijzonder dat er ansjovis in zit. Vast plantaardige ansjovis ;-D
Tjezus, wat vals
Aargh.
In elk topic over vegetarisch eten komen dezelfde twee vleesetende forummers commentaar leveren op vegetariërs.
Vaste prik.

RB en Pj krijgen van mij haggis en gefriteerde koeienneus.
Hadden ze maar geen vleeseter moeten zijn.
anoniem_376516 wijzigde dit bericht op 10-11-2018 17:58
28.22% gewijzigd
Is er een gerecht dat je graag maakt met kipfilet?
Kip in roomsaus. Kip met paddenstoelen. Kipfilet a la Jamie Olivier. Kip met brie.
Dan datzelfde gerecht, maar dan met kipstuckjes van de Vegetarische slager.
https://www.ah.nl/producten/product/wi2 ... ipstuckjes

Hetzelfde verhaal voor spekjes.
De Vegetarische slager heeft ook vega-spekjes.
Witlof met appel en spek.

Te koop bij de supermarkt.
Alle reacties Link kopieren
Of een vegetarische lasagne met paddenstoelen en spinazie, kun je eventueel twee aparte schalen maken
Tjezus, wat vals
Caitriona* schreef:
10-11-2018 17:55
Aargh.
In elk topic over vegetarisch eten komen dezelfde twee vleesetende forummers commentaar leveren op vegetariërs.
Vaste prik.

RB en Pj krijgen van mij haggis en gefriteerde koeienneus.
Hadden ze maar geen vleeseter moeten zijn.
en bij mij al lauwe frikandellen. Wat een afwisseling. :heart:
Alle reacties Link kopieren
Caitriona* schreef:
10-11-2018 17:55
Is er een gerecht dat je graag maakt met kipfilet?
Kip in roomsaus. Kip met paddenstoelen. Kipfilet a la Jamie Olivier. Kip met brie.
Dan datzelfde gerecht, maar dan met kipstuckjes van de Vegetarische slager.
https://www.ah.nl/producten/product/wi2 ... ipstuckjes

Hetzelfde verhaal voor spekjes.
De Vegetarische slager heeft ook vega-spekjes.
Witlof met appel en spek.

Te koop bij de supermarkt.
Een slager handelt in vlees. Dierenvlees. Dus een vegetarische slager bestaat niet.

Vegetarisch spek of vegetarische kip (in die zin dat er geen spek of kip in zit) bestaat ook niet.

Prima hoor, als mensen geen vlees willen eten. Maar gebruik dan geen termen als slager of kip of spek, dat slaat nergens op.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
10-11-2018 18:01
Een slager handelt in vlees. Dierenvlees. Dus een vegetarische slager bestaat niet.

Vegetarisch spek of vegetarische kip (in die zin dat er geen spek of kip in zit) bestaat ook niet.

Prima hoor, als mensen geen vlees willen eten. Maar gebruik dan geen termen als slager of kip of spek, dat slaat nergens op.
Bel jij de Vegetarische Slager - pardon, hij die zichzelf volkomen ten onrechte de Vegetarische Slager noemt - even? Zal hij vast enorm verhelderend vinden.
Tjezus, wat vals

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven