Kerstdiner hoofdgerecht vegetarisch

10-11-2018 14:28 280 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben er vroeg bij, I know, maar dat is omdat we een vroeg "kerstdiner" hebben gepland met vrienden. 1 december komen hier vijf mensen eten waarvan er twee vegetarisch eten. Aangezien ik een random maaltijd als een van hen doordeweeks mee-eet al lastig genoeg vind, kom ik hier even advies vragen. Tevens zijn de andere gasten daarentegen weer echte vleeseters, dus ik heb ook al overwogen twee verschillende gerechten te maken...

Hebben jullie aanraders of tips? Ik kook graag en veel, dus ik kan met redelijk veel uit de voeten, maar ik kook zelden vegetarisch (en als ik dat doe dan is het vaak een kwestie van vlees weglaten in een regulier gerecht ;-D ).

Ik wil graag drie of vier gangen maken, maar ik zit vooral met het hoofdgerecht. De rest moet best lukken, maar qua kerstige hoofdgerechten ga ik eigenlijk altijd voor een mooi stuk vlees (uit de oven). Uiteraard staat het internet vol met recepten, maar aanraders zijn altijd welkom.

Tips?

Thanks! :)
Alle reacties Link kopieren
Nou als het een kerstmaaltijd is en er wordt gekookt voor een man of 6 waarvan 1 vegetariër, dan zou ik ook teleurgesteld zijn als er geen vleesgerecht zou zijn. Bij een normaal etentje maakt het mij niks uit maar met kerst pak je juist uit met het vleesgerecht.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Maar goed, 1 december een kerstmaaltijd slaat nergens op natuurlijk.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nehemah schreef:
10-11-2018 19:17
:rofl:

Schitterend.
Ik ben geen vegetariër maar het valt me wel op (ook op dit topic weer) is dat je met vele recepten veelal veroordeeld bent tot champignons, paddenstoelen en geitenkaas.
Als ik ergens van over mijn nek ga... dan zijn dat die drie dingen dus.

Ik zal echt wel netjes en braaf mijn bek houden dan zoals het hoort en beleefd blijven voor de lieve vrede, maar dat wordt daarna dus friettent.
Of kikkererwten, linzen en rijst; dat viert volgens mij ook hoogtij bij vega's. En daar hoef je bij mij niet mee aan te komen. Ik zou geen eetafspraak maken met iemand die vega wil koken of het moet 'n echte kaaseter zijn, maar daar zijn sommige vega's ook heel zuinigjes mee vanwege hun overtuiging.
Nehemah schreef:
10-11-2018 19:19
Ik sta best open voor gerechten zonder vlees, geen probleem maar als ik de recepten op dit topic lees zou ik diep van binnen ook lichtelijk teleurgesteld zijn ja. Dan nog liever die kaas-schnitzel denk ik.
Dit ja. Zolang kaas dan maar de held van het gerecht is, dan kan ik er prima mee leven.
Bij een hoofdgerecht hoort bij mij echt wel vlees.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje kreetje, is het nou nodig om bij een topic waar iemand om advies vraagt te komen vertellen wat je allemaal kut vind aan vegetarisch eten? Ga dan lekker daar een topic over openen. Of is dan de lol er af of zo?
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
boebezoebe schreef:
10-11-2018 20:04
Jeetje kreetje, is het nou nodig om bij een topic waar iemand om advies vraagt te komen vertellen wat je allemaal kut vind aan vegetarisch eten? Ga dan lekker daar een topic over openen. Of is dan de lol er af of zo?
Je maakt er wel mee duidelijk dat je maar beter 2 gerechten voorziet.
1 voor de vegi's en 1 voor de omnivoren.


En niet omdat 2 van de 5 vegetariër zijn iedereen maar vegi moeten eten.
Alle reacties Link kopieren
De discussie over vegetariërs had ik natuurlijk aan kunnen zien komen. Excuus. :')

Verder heb ik nog geen concrete plannen voor de andere gangen. Die pas ik over het algemeen aan op mijn hoofdgerecht.

Ik heb een aantal hele leuke gerechten voorbij zien komen. Bedankt voor jullie tips! Meer ideeën zijn natuurlijk altijd welkom. Ik probeer graag nieuwe dingen uit.
redbulletje schreef:
10-11-2018 19:53
Of kikkererwten, linzen en rijst; dat viert volgens mij ook hoogtij bij vega's. En daar hoef je bij mij niet mee aan te komen.
Ik zou nog liever de brokken van mijn kat naar binnen werken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kerst menu afgelopen jaar, met twee vegetariërs present:

Voor:
- vitello tonato voor de vleeseters
- gemarineerde rode en gele biet carpaccio met Pistachios en geitenkaas voor de vegetariërs

Tussen:
Zelfgetrokken heldere tomatenbouillon, met tomaten concasse en ‘kerststerren’ van bladerdeeg.

Hoofd:
- een grote glazed beenham voor de vleeseters
- gevulde en geroosterde pompoen voor de vegetariërs.
Bijgerechten: aardappeltjes in de schil uit de oven, spruitjes met cranberries, kastanjes en pecan noten, appel compote, geglaceerde bospeen en een groene salade.

Na:
Stoofpeertjes gestoofd in gluhwein met vanille ijs.

Heerlijk en iedereen heeft lekker gegeten.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Als het dan toch voor kerst moet zijn dan kun je het zo goed gaan kaasfonduen of gourmetten. :-D
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
10-11-2018 20:15
Als het dan toch voor kerst moet zijn dan kun je het zo goed gaan kaasfonduen of gourmetten. :-D
Dat gaan wij hier dus ook doen. Ik ben er niet echt een fan van en zou een echt diner leuker vinden, maar met 20 mensen waaronder 2 vegetariërs, iemand die geen gluten eet, 3 mensen die geen suiker eten, een paar kinderen die niet alles lusten, iemand die geen paddenstoelen eet, iemand die geen vis / schaaldieren mag en iemand met een grafhekel aan uien wordt het wel heel ingewikkeld om iets te maken naar ieders zin. Gaat me niet lukken met een bescheiden fornuis en een klein oventje. In het kader van vrede op aarde is gourmet niet altijd een slechte oplossing ;-D
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
10-11-2018 17:46
Ik vind dat dan weer behoorlijk bekrompen. JOUW overtuiging is die van een ander niet, en waarom JOUW overtuiging aan een ander opleggen? Als je jouw gasten een plezier doet met een biefstukje, so what? Je hoeft het zelf niet te eten, maar je kunt in elk geval openstaan voor de gasten.
Hahaha. Dus jij verwacht van een moslim ook dat hij varkensvlees voor je gaat klaarmaken bijvoorbeeld? Of een Hindoe een biefstuk?

Sorry, maar het gaat tegen al mijn principes in om mee te doen aan zulke praktijken en zal dat dus ook nooit doen. Het is voor velen gewoon te moeilijk voor te stellen, het valt ook verder niet uit te leggen als mensen daar gewoon te bekrompen voor zijn. Denk aan meedoen aan kindermishandeling en kindermoord bijvoorbeeld, dat zou je toch ook niet doen? Ook al vinden andere mensen dat wel normaal? Dat is voor veel mensen dan weer wel makkelijk voor te stellen. Nou, ik doe dus niet mee aan dierenmishandeling, en al helemaal niet aan moord. Ook niet omdat iemand anders dat wél normaal vindt.

Het gaat er niet om dat ik het zelf niet opeet, ik heb het dan wel zelf moeten kopen en ondersteun daarmee dus wat eraan voorafgegaan is. Ik zou niet met mezelf kunnen leven als ik zoiets zou doen.

Daarnaast merken veel mensen het niet eens op als je ze een vegetarische maaltijd voor zet haha.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
10-11-2018 20:15
Als het dan toch voor kerst moet zijn dan kun je het zo goed gaan kaasfonduen of gourmetten. :-D
Helemaal eens!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt het ook volledig in een land doen. Bij een Indiaas menu krijg je dan bijvoorbeeld

Eerste gang: daag paneer en samosa’s

Tweede gang: curry (1 vlees, 1 vega) met rijst, naanbrood, chutney en raita (evt 2 varianten).

Derde gang: zoet Indiaas toetje, een van deze bijvoorbeeld: https://www.culy.nl/inspiratie/8-x-de-l ... e-toetjes/

Tot slot: chai tea
CleopatraVII schreef:
10-11-2018 20:24
Daarnaast merken veel mensen het niet eens op als je ze een vegetarische maaltijd voor zet haha.
Wellicht zijn ze te beleefd om daar wat over te zeggen en rijden ze na afloop nog even langs de Mac.
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
10-11-2018 20:26
Je kunt het ook volledig in een land doen. Bij een Indiaas menu krijg je dan bijvoorbeeld

Eerste gang: daag paneer en samosa’s

Tweede gang: curry (1 vlees, 1 vega) met rijst, naanbrood, chutney en raita (evt 2 varianten).

Derde gang: zoet Indiaas toetje, een van deze bijvoorbeeld: https://www.culy.nl/inspiratie/8-x-de-l ... e-toetjes/

Tot slot: chai tea
Ik zou hier echt heul blij van worden
Tjezus, wat vals
lisa_ schreef:
10-11-2018 20:15
Als het dan toch voor kerst moet zijn dan kun je het zo goed gaan kaasfonduen of gourmetten. :-D
Dat is zeker de beste oplossing om iedereen tevreden te kunnen stellen.
Alle reacties Link kopieren
Voor dit jaar staat het volgende op de planning:

Voor:
- salade met peer, avocado, rucola en een balsamico dressing
- wildpate met peer compote

Tussen:
Paddenstoelen bouillon

Hoofd:
- vegetarische ‘meat loaf’
- roast beef met sjalotten-rodewijn saus.

Bijgerechten min of meer als hierboven maar dan met cranberry compote en Pommes almande ipv appel compote ovenaardappeltjes.

Ik houd zelf enorm van vlees, maar vind het echt geen moeite iets vegetarisch te bereiden. Gisteren nog bij een vegetarische vriendin moussaka gemaakt met rode linzen ipv gehakt. Smaakte bijna hetzelfde en was heerlijk.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
10-11-2018 20:07
Je maakt er wel mee duidelijk dat je maar beter 2 gerechten voorziet.
1 voor de vegi's en 1 voor de omnivoren.


En niet omdat 2 van de 5 vegetariër zijn iedereen maar vegi moeten eten.
Na 1 keer is het toch wel duideljk? Iemand die 5 keer typt dat ze linzen kut met peren vindt......ik snap dat evangelische anti-vega posten niet zo. Wat doe je dan op zo'n topic als je niet een goede tip hebt voor 40% van de gasten van TO?

Topics over vegetarisch eten werken op sommigen als een rode lap op een (rode) stier
boebezoebe wijzigde dit bericht op 10-11-2018 20:36
8.02% gewijzigd
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
De menu's van Bladora klinken heerlijk trouwens
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Ik heb onlangs een vegetarisch saucijzenbroodje van de Ah geprobeerd maar vond het helemaal niets. De smaak en structuur van de vulling leken nergens naar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar bij iemand de vega beef Wellington van Bosh gegeten, die was erg lekker: https://www.bosh.tv/recipes/portobello- ... wellington
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Uien tarte tartin (ik zou individuele taartjes doen)
Afbeelding

Zelfgemaakte ravioli (met venkel gevuld bijvoorbeeld) in een botersaus met citroen en kappertjes

Bhaji's (pittige gefrituurde uien)
Komen weliswaar uit de Indische keuken, maar smaken ook weer niet zo exotisch dat ze niet zouden passen in een menu met aardappel-knolselderij puree, spruitjes en en salade.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
jammer dat ik al voor dit topic opende wist wat de boventoon zou zijn
snap serieus niet waarom je er blijkbaar zoveel lol uithaalt in elk topic hierover te komen zeiken RB, je plaat blijft weer lekker hangen
dat je zelf zo culinair armoeiig bent dat je nog liever bij de mac zit dan een gerecht zonder vlees eet, weten we nou wel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven