Kerstdiner hoofdgerecht vegetarisch

10-11-2018 14:28 280 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben er vroeg bij, I know, maar dat is omdat we een vroeg "kerstdiner" hebben gepland met vrienden. 1 december komen hier vijf mensen eten waarvan er twee vegetarisch eten. Aangezien ik een random maaltijd als een van hen doordeweeks mee-eet al lastig genoeg vind, kom ik hier even advies vragen. Tevens zijn de andere gasten daarentegen weer echte vleeseters, dus ik heb ook al overwogen twee verschillende gerechten te maken...

Hebben jullie aanraders of tips? Ik kook graag en veel, dus ik kan met redelijk veel uit de voeten, maar ik kook zelden vegetarisch (en als ik dat doe dan is het vaak een kwestie van vlees weglaten in een regulier gerecht ;-D ).

Ik wil graag drie of vier gangen maken, maar ik zit vooral met het hoofdgerecht. De rest moet best lukken, maar qua kerstige hoofdgerechten ga ik eigenlijk altijd voor een mooi stuk vlees (uit de oven). Uiteraard staat het internet vol met recepten, maar aanraders zijn altijd welkom.

Tips?

Thanks! :)
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam deze ook nog tegen: https://www.smulweb.nl/recepten/1060508 ... venschotel
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
10-11-2018 18:03
Bel jij de Vegetarische Slager - pardon, hij die zichzelf volkomen ten onrechte de Vegetarische Slager noemt - even? Zal hij vast enorm verhelderend vinden.
Zou niet weten waarom dat nodig zou moeten zijn. Ieder mens met wat gezond verstand snapt dat een winkelier die geen vlees verkoopt, geen slager is.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
CleopatraVII schreef:
10-11-2018 17:11
En ik als vegetariër zou dat dus nooit doen, ik eet geen vlees en vis uit principe, omdat ik niet meedoe aan marteling en moord. Dus ook niet omdat anderen dat per se wel willen.

Je bent geen slechte gastheer/vrouw als je een super lekker gerecht klaarmaakt en daar niemand voor heeft hoeven lijden hoor, wat een gekke gedachtegang.

Paddenstoelenragout schrijf je trouwens met tussen -n.
En dit is dus precies de reden waarom ik vegetariërs over het algemeen hele vervelende mensen vind.
Als ze nou normaal zouden doen over hun eetgedrag en andermans eetgedrag zou er geen probleem zijn, maar die irritante houding en dat dramatische gezeur over moord en marteling, maakt dat ik blij ben dat ik weinig vegetariërs in mijn omgeving heb.
Eet gewoon wat je wilt eten en zeur er niet zo over.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
10-11-2018 18:01
Een slager handelt in vlees. Dierenvlees. Dus een vegetarische slager bestaat niet.

Vegetarisch spek of vegetarische kip (in die zin dat er geen spek of kip in zit) bestaat ook niet.

Prima hoor, als mensen geen vlees willen eten. Maar gebruik dan geen termen als slager of kip of spek, dat slaat nergens op.

Boehoehoehoe
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
10-11-2018 18:13
Zou niet weten waarom dat nodig zou moeten zijn. Ieder mens met wat gezond verstand snapt dat een winkelier die geen vlees verkoopt, geen slager is.
Ik zie het meer als een merk, iedereen weet wat je bedoelt. Verder ben ik het met je eens hoor, dat het geen slager is en de naam misleidend.

(Excuses voor off topic btw)
luckyducky_001 wijzigde dit bericht op 10-11-2018 18:17
3.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Monchu69 schreef:
10-11-2018 18:15
En dit is dus precies de reden waarom ik vegetariërs over het algemeen hele vervelende mensen vind.
Als ze nou normaal zouden doen over hun eetgedrag en andermans eetgedrag zou er geen probleem zijn, maar die irritante houding en dat dramatische gezeur over moord en marteling, maakt dat ik blij ben dat ik weinig vegetariërs in mijn omgeving heb.
Eet gewoon wat je wilt eten en zeur er niet zo over.

Grappig dat. Ik begin er eigenlijk nooit over. Anderen beginnen me er altijd naar te vragen en over uit te horen. Bijzonder vermoeiend.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Monchu69 schreef:
10-11-2018 18:15
En dit is dus precies de reden waarom ik vegetariërs over het algemeen hele vervelende mensen vind.
Als ze nou normaal zouden doen over hun eetgedrag en andermans eetgedrag zou er geen probleem zijn, maar die irritante houding en dat dramatische gezeur over moord en marteling, maakt dat ik blij ben dat ik weinig vegetariërs in mijn omgeving heb.
Eet gewoon wat je wilt eten en zeur er niet zo over.
Dit dus. Als ik iemand te gast heb die vegetariër is, zal ik hem of haar geen vleesgerecht voorschotelen, ik houd dan als gastheer uiteraard rekening daarmee. Tegelijkertijd vind ik dat een vegetariër er ook rekening mee kan houden als er iemand komt eten die wel vlees of vis eet en daar wat moeite voor kan doen, in plaats van een bak met linzen-couscous op tafel te zetten. Rekening houden met komt van twee kanten, lijkt mij.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Sorry, ik ben onverwachts de deur uit geweest en nu net thuis. Ik ga even op mijn gemak alle reacties lezen en dan horen jullie van me.

Super bedankt in ieder geval! Ik ben benieuwd. :)
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
10-11-2018 18:37
Dit dus. Als ik iemand te gast heb die vegetariër is, zal ik hem of haar geen vleesgerecht voorschotelen, ik houd dan als gastheer uiteraard rekening daarmee. Tegelijkertijd vind ik dat een vegetariër er ook rekening mee kan houden als er iemand komt eten die wel vlees of vis eet en daar wat moeite voor kan doen, in plaats van een bak met linzen-couscous op tafel te zetten. Rekening houden met komt van twee kanten, lijkt mij.
Tuurlijk houd ik rekening met gasten, maar mi hoeft dat niet altijd door voor een vleeseter vlees te maken. Hoewel nog nooit iemand bij mij heeft gevraagd om vlees te eten terwijl hij/zij weet dat ik het niet eet. Als iemand bij mij komt eten die dit niet van mij weet, bespreek ik dat gewoon en haal ik bijv het favoriete dessert van die persoon, of iets waarvan ik weet dat hij/zij het heel lekker vindt voor bij de koffie. Dat is mi ook een manier van rekening houden met elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Het menu van regretterien klinkt heerlijk! Het hoofdgerecht schrijf ik zeker even op.

Ben zelf geen vegetariër maar eet regelmatig bij vegetarische vrienden. Ik verwacht van hun echt niet dat ze vlees voor mij klaarmaken, dat vind ik zo raar.
Ik eet er altijd heerlijk.

Zelf kook ik ook regelmatig zonder vlees of vis. Gewoon omdat er heel lekkere vegetarische gerechten zijn, en omdat elke dag vlees geen noodzaak is.

Een favoriet van mij blijft de gevulde potobello. Die vul ik met lekkere groenten ( paprika, broccoli courgette en asperges zijn favoriet), rijst met zwarte bonen en groene kruiden, scheut rode wijn erin en een beetje roomboter, gewone kaas of parmezaanse kaas erover en in de oven. Serveren met puree van zoete aardappel of pompoen of tuinerwten, of met twee verschillende purees.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
10-11-2018 18:47
Een favoriet van mij blijft de gevulde potobello. Die vul ik met lekkere groenten ( paprika, broccoli courgette en asperges zijn favoriet), rijst met zwarte bonen en groene kruiden, scheut rode wijn erin en een beetje roomboter, gewone kaas of parmezaanse kaas erover en in de oven. Serveren met puree van zoete aardappel of pompoen of tuinerwten, of met twee verschillende purees.
Dat is inderdaad ook erg lekker! Ik ken/maak iets vergelijkbaars vaak als voorgerecht, maar rijk gevuld kan het natuurlijk ook goed als hoofdgerecht.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
10-11-2018 18:13
Zou niet weten waarom dat nodig zou moeten zijn. Ieder mens met wat gezond verstand snapt dat een winkelier die geen vlees verkoopt, geen slager is.
Nou dan hopen we maar dat de arme man vanzelf zijn verstand terugvindt binnenkort.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
LuckyDucky_001 schreef:
10-11-2018 18:45
Tuurlijk houd ik rekening met gasten, maar mi hoeft dat niet altijd door voor een vleeseter vlees te maken. Hoewel nog nooit iemand bij mij heeft gevraagd om vlees te eten terwijl hij/zij weet dat ik het niet eet. Als iemand bij mij komt eten die dit niet van mij weet, bespreek ik dat gewoon en haal ik bijv het favoriete dessert van die persoon, of iets waarvan ik weet dat hij/zij het heel lekker vindt voor bij de koffie. Dat is mi ook een manier van rekening houden met elkaar.
Dus kan ik jou gewoon een vleesgerecht voorschotelen en dan haal ik jouw favoriete dessert of iets lekkers bij de koffie en dan is dat ook rekening houden met jou?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
10-11-2018 18:53
Nou dan hopen we maar dat de arme man vanzelf zijn verstand terugvindt binnenkort.
:HA:

pejeka schreef:
10-11-2018 18:53
Dus kan ik jou gewoon een vleesgerecht voorschotelen en dan haal ik jouw favoriete dessert of iets lekkers bij de koffie en dan is dat ook rekening houden met jou?
Nee, dát getuigd dan weer niet van gastvrijheid en is "tegen de etiquette" ;)
Heb er laatst een heel stuk over gelezen, maar kan dat nu zo snel niet vinden. Kon zo snel alleen dit vinden, komt in grote lijnen op hetzelfde neer:
https://www.beatrijs.com/apart-vegetari ... -vrienden/

Maar goed, dit is off topic.
luckyducky_001 wijzigde dit bericht op 10-11-2018 19:02
13.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eerste gang: toast met paté voor de vlees-eters, met paddestoelen voor de niet-vleeseters

Tweede gang: klein puntje hartige taart, bijvoorbeeld de bloemkool-broccoli-taart van AH (https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... ccolitaart)

Derde gang: geroosterde groenten uit de oven, gebakken/gepofte aardappels/hasselback patatoes (kies iets leuks), voor de vleeseters met een varkenshaasje of rosbief, voor de vega’s portobello gevuld met noten en kaas

Vierde gang/dessert: grand dessert met een luxe bonbon, een soesje, een klein bolletje ijs en wat vers fruit.
pejeka schreef:
10-11-2018 18:53
Dus kan ik jou gewoon een vleesgerecht voorschotelen en dan haal ik jouw favoriete dessert of iets lekkers bij de koffie en dan is dat ook rekening houden met jou?
Pe ik weet dat je ergens in de jaren '50 bent blijven steken, maar er is toch meer op de wereld dan vlees man? Meer dan een AGV zonder V?
Alsof je als niet-vegetariër ALTIJD en ALLEEN MAAR vlees eet. Gooi jij spekjes in je bakje yoghurt met muesli? Is een boterham met kaas geen lunch? Nooit een willekeurige maaltijd zonder vlees?

Wat mij betreft blijft staan: Als je geen vegetarische maaltijd kunt koken waar ook vleeseters van kunnen genieten dan ligt het of aan je kookkunsten of aan je gasten. En wie niet EEN maaltijd (hoe culinair divers en smaakvol ook gemaakt) kan waarderen omdat er geen vlees in zit... Tja, trek uw eigen conclusies.
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
10-11-2018 19:01
Eerste gang: toast met paté voor de vlees-eters, met paddestoelen voor de niet-vleeseters

Tweede gang: klein puntje hartige taart, bijvoorbeeld de bloemkool-broccoli-taart van AH (https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... ccolitaart)

Derde gang: geroosterde groenten uit de oven, gebakken/gepofte aardappels/hasselback patatoes (kies iets leuks), voor de vleeseters met een varkenshaasje of rosbief, voor de vega’s portobello gevuld met noten en kaas

Vierde gang/dessert: grand dessert met een luxe bonbon, een soesje, een klein bolletje ijs en wat vers fruit.

Sorry, beetje veel schimmels voor de vegetariër! :proud:
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Eerste gang: zelfgemaakt tomatensoepje op basis van groente/tuinkruidenboullion

Tweede gang: risotto (kleine portie uiteraard) met groene groenten naar keuze

Derde gang: pommes duchesse, gebakken geitenkaas voor de vega’s, biefstuk voor de vleeseters, met gemengde groenten.

Vierde gang/dessert: chocolademousse met kersen
Alle reacties Link kopieren
RegretteRien schreef:
10-11-2018 19:04
Pe ik weet dat je ergens in de jaren '50 bent blijven steken, maar er is toch meer op de wereld dan vlees man? Meer dan een AGV zonder V?
Alsof je als niet-vegetariër ALTIJD en ALLEEN MAAR vlees eet. Gooi jij spekjes in je bakje yoghurt met muesli? Is een boterham met kaas geen lunch? Nooit een willekeurige maaltijd zonder vlees?
Er zijn mensen die niks willen eten waar een dier voor is doodgegaan.
Er zijn blijkbaar ook mensen die alleen maar willen eten als er een dier voor is doodgegaan.

Leerzaam topic wel.
Tjezus, wat vals
redbulletje schreef:
10-11-2018 16:33
Dan had je maar geen vegetarier moeten worden.
:rofl:

Schitterend.
Ik ben geen vegetariër maar het valt me wel op (ook op dit topic weer) is dat je met vele recepten veelal veroordeeld bent tot champignons, paddenstoelen en geitenkaas.
Als ik ergens van over mijn nek ga... dan zijn dat die drie dingen dus.

Ik zal echt wel netjes en braaf mijn bek houden dan zoals het hoort en beleefd blijven voor de lieve vrede, maar dat wordt daarna dus friettent.
redbulletje schreef:
10-11-2018 16:18
Groenteburger dan. In elk geval géén vegagerecht voor de vlees/viseters, dan zou ik me echt bekocht voelen als ik voor 'n 'lekker etentje' word uitgenodigd.
Ik sta best open voor gerechten zonder vlees, geen probleem maar als ik de recepten op dit topic lees zou ik diep van binnen ook lichtelijk teleurgesteld zijn ja. Dan nog liever die kaas-schnitzel denk ik.
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
10-11-2018 19:05
Sorry, beetje veel schimmels voor de vegetariër! :proud:
Mogen die ook niet?
MevrouwJack schreef:
10-11-2018 19:14
Er zijn mensen die niks willen eten waar een dier voor is doodgegaan.
Er zijn blijkbaar ook mensen die alleen maar willen eten als er een dier voor is doodgegaan.

Leerzaam topic wel.
Bij een Kerst-menu hoort gewoon vlees of vis in 't hoofdgerecht.

Ik wil op andere dagen best aardappelen / rijst / pasta met groenten eten en de eiwitten skippen (of quorn eten).
Maar op een feest en zeker één van de belangrijkste feesten van 't jaar hoort vlees / vis voor omnivoren.


En dan wil ik best als ik zelf kook een quornburgertje in de pan gooien voor een vegetariër.
Of nodig ik ze van harte uit om zelf met iets te komen.
MevrouwJack schreef:
10-11-2018 19:14
Er zijn mensen die niks willen eten waar een dier voor is doodgegaan.
Er zijn blijkbaar ook mensen die alleen maar willen eten als er een dier voor is doodgegaan.

Leerzaam topic wel.
Nou, zeg dat. Vlees eten is blijkbaar een soort noodzaak. Hoor eens, ik sla ook zelden een frikandel af, maar er valt heel best heel lekker vegetarisch te eten.
Alle reacties Link kopieren
Ook een idee: tapas-menu

Ronde 1: brood met smeersels, olijven, wat nootjes.

Ronde twee: gegrilde aspergers, gevulde champignons (evt met vlees voor de vleeseters), crostini met paprika-tomaat-topping, dadels roomkaas en dadels spek, wat salade, evt wat groenten tempura gebakken en/of iberico-ham

Ronde drie: patatas bravas, kroketjes geitenkaas en kroketjes met vleesvulling, geroosterde kikkererwten, manchego kaas, geroosterde paprika met pijnboompitten, frittata zonder vlees, gehaktballetjes in paprika-amandelsaus.

Ronde vier: grand dessert met verschillende kleine dingetjes, of cheesecake/brownie met ijs.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven