Kerstdiner kleuters op school

15-12-2010 09:33 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor het "kerstdiner" vanavond op school ga ik nog hapjes maken. Verschillende ouders brengen wat, ik heb met de juf afgesproken nog een schaaltje tapasachtige hapjes te maken. Er worden al gevulde eitjes ,gehaktballetjes en prikkers met kaas en worst gemaakt. Ook fruit en turkse hapjes worden er gemaakt. Wie heeft er nog leuke ideetjes? Bladerdeeghapjes durf ik niet goed aan, dat ziet er altijd rommelig uit als ik dat klaar maak.
Dat is waar tilalia, denk dat ik het dan maar bij 100 poffertjes houd. dat moet genoeg zijn.

Met groente maakte je mij als kind echt niet zo blij, tenzij het rauwkost was. Tja en verder eet mijn kind vrijwel elke dag groente. Maar dit is voor een kerstfeest en dan mag ze wat mij betreft kiezen en dan kiest ze dus geen groente :-) deed ik ook niet op die leeftijd.

Ik weet niet meer wie een meloen moet hebben maar gister bij de lidl zag ik mooie grote meloenen liggen.
Erger u niet, verwonder u slechts!
..
quote:tilalia2 schreef op 15 december 2010 @ 10:35:

[...]

Was er een lijst? Wij mochten het gewoon zelf verzinnen. Wel met het verzoek rekening te houden met wat allergien in de klas, maar hee, dat vind ik geen probleem.Ja een lijst. Heb nog geprobeerd of ik iets anders mocht maar nee.
..
Ja zo'n lijst. Daar zal ik volgend jaar aan moeten geloven. Helaas staat zo'n lijst meestal vol met dingen die dochterlief niet hebben mag, dus zal dan toch echt zelf iets verzinnen het liefst iets met (verstopte) groente.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Hier worden kaartjes in de kerstboom gehangen, die de ouders er vervolgens uitplukken en wat er op het kaartje staat wordt gemaakt. Compleet fantasieloos zit er in de boom van de kleuters tot en met groep 8 precies hetzelfde, alsof een 12-jarige nog steeds dezelfde ideeën bij het kerstdiner heeft als een kleuter.

Groente is er hier ook nauwelijks bij, vooral omdat alles koud geserveerd wordt. Ik vind het sowieso ranzig eigenlijk, het idee van een diner vind ik toch dat je ergens iets warms krijgt, maar hier dus ook de eeuwige knakworstjes in bladerdeeg, gevulde eieren, gehaktballetjes enz. Ik maak voor dochter dit jaar gehaktbroodjes, vorig jaar het toetje gedaan (vlaflip).

Zoon heeft op de peuterspeelzaal een kerstlunch en daarvoor mocht iedereen wel zelf iets verzinnen, ik maak minisandwiches, met dingen die zoon lekker vind, en voor hem nog wat andere hapjes aangezien hij door allergieën ongeveer niets mag van wat de rest meeneemt.
quote:Belbe schreef op 15 december 2010 @ 10:40:

Ja zo'n lijst. Daar zal ik volgend jaar aan moeten geloven. Helaas staat zo'n lijst meestal vol met dingen die dochterlief niet hebben mag, dus zal dan toch echt zelf iets verzinnen het liefst iets met (verstopte) groente.Hier hetzelfde zoon mag niets van de dingen die hier op school op het kerstdiner verschijnen. Ik ben nu al gelukkig met het feit dat ik volgend jaar klasse-ouder van zijn klas wordt (direct als hij naar school gaat) en er in elk geval bij kan zijn en zelf een 'kerstdiner' voor hem mee kan nemen.
Wij mogen gelukkig wel warme dingen doen. Dat moet je dan om 1745 binnenbrengen, om 1800 begint het diner. Dus dat betekent dat je het om 1740 van het fornuis afrukt, in een warmhoud-dinges stopt en als de wiedeweerga naar school ermee.
quote:Anita1973 schreef op 15 december 2010 @ 09:41:

Poffertjes aan een spiesje.

En dan om en om met een druifje.

Hartige muffins bakken.Poffertjes met druiven?? Yek, das toch helemaal niet lekker? Poffertjes moet je lekker warm met een klontje roomboter en heel veel poedersuiker eten!
quote:Sunemom schreef op 15 december 2010 @ 10:44:

Hier worden kaartjes in de kerstboom gehangen, die de ouders er vervolgens uitplukken en wat er op het kaartje staat wordt gemaakt. Compleet fantasieloos zit er in de boom van de kleuters tot en met groep 8 precies hetzelfde, alsof een 12-jarige nog steeds dezelfde ideeën bij het kerstdiner heeft als een kleuter.

Mijn dochter zit in groep 8 en voor het eerst dit jaar hebben de kinderen samen met de juf hun 'menu'bedacht. Aangezien een ander kind zijn moeder al chocolade mousse laat maken, heeft mijn dochter beloofd dat ik een schaal gnocchi klaarmaak met tomaten/pesto saus. We wonen dicht bij school en goed ingepakt krijg ik dat wel warm op school hoop ik.

Voor mijn dochter is dit het hoogtepunt geloof ik van Kerst, het Kerstdiner. De jurk hangt klaar samen en de ketting en haar nieuwe schoenen en ze vroeg gisteren of ik 'smoky eyes'(=engelse spelling) bij haar wilde maken.

Sowieso denk ik dat je het met een diner voor kleuters simpel moet houden, wat moeten die kleintjes nou met tapas etc.

Doe gewoon lekker patatjes kleine pizzaatjes, knakworstjes appelmoes, pannekoeken etc.

En dan een leuk bolletje ijs met een parapluutje toe, dat is wat kinderen lekker vinden.
quote:dutchsuzanne schreef op 15 december 2010 @ 11:08:

[...]

Mijn dochter zit in groep 8 en voor het eerst dit jaar hebben de kinderen samen met de juf hun 'menu'bedacht. Aangezien een ander kind zijn moeder al chocolade mousse laat maken, heeft mijn dochter beloofd dat ik een schaal gnocchi klaarmaak met tomaten/pesto saus. We wonen dicht bij school en goed ingepakt krijg ik dat wel warm op school hoop ik.

Voor mijn dochter is dit het hoogtepunt geloof ik van Kerst, het Kerstdiner. De jurk hangt klaar samen en de ketting en haar nieuwe schoenen en ze vroeg gisteren of ik 'smoky eyes'(=engelse spelling) bij haar wilde maken.

Dat bedoel ik inderdaad, hoe ouder kinderen worden hoe meer ze er zelf ideeën bij krijgen/hebben en dat maakt het m.i. zo leuk juist. Dochter zit nu in groep 3 en is hevig teleurgesteld dat er weer dezelfde dingen gemaakt worden als vorig jaar, die houdt helemaal niet van kleffe koude hapjes, die wil lekker eten en voor haar is kerst het ultieme moment voor een heerlijk diner.
quote:Schimmelteentje schreef op 15 december 2010 @ 11:10:

Sowieso denk ik dat je het met een diner voor kleuters simpel moet houden, wat moeten die kleintjes nou met tapas etc.

Doe gewoon lekker patatjes kleine pizzaatjes, knakworstjes appelmoes, pannekoeken etc.

En dan een leuk bolletje ijs met een parapluutje toe, dat is wat kinderen lekker vinden.Dat hangt natuurlijk nogal van je kidneren af. Dochter lust werkelijk alles. Zoon is kieskeuriger, maar bovenaan zijn 'lussiknie'-lijstje staat alles met een p, pannenkoeken, pizza en patat. Patat eet ie nog wel, maar met lange tanden en de rest weigert ie echt. Bij het zien van een pak pannenkoekmix vraagt ie direct of hij brood mag eten. En ook zat vriendjes en vriendinnetjes van de kidneren eten liever echt eten dan de 3 p's.
quote:Schimmelteentje schreef op 15 december 2010 @ 11:10:

En dan een leuk bolletje ijs met een parapluutje toe, dat is wat kinderen lekker vinden.

Tja. Mijn dochter vroeg als eerste of ik asperges wilde maken voor het kerstdiner, want dat vindt zij het lekkerst.

Als je je kinderen leert dat je op feestjes alleen maar pannenkoeken of knakworst in bladerdeeg en danoontjes en andere derivaten eet, dan zullen ze tapas niet waarderen, nee.
quote:Suze02 schreef op 15 december 2010 @ 10:30:

[...]

Ik zou het gewoon op een prikker steken. De mijne lust geen sla/sprietjes/bieslook en daar ken ik er nog een heleboel van.Haha nee die spriet bieslook is alleen om het vast te binden, decoratie!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Schimmelteentje schreef op 15 december 2010 @ 11:07:

[...]

Poffertjes met druiven?? Yek, das toch helemaal niet lekker? Poffertjes moet je lekker warm met een klontje roomboter en heel veel poedersuiker eten!

Het zijn spiesje he.

Dus eerst een poffertje en dan een druifje.

Roep niet meteen yek, maar probeer het eens....zeggen we toch ook tegen onze kinderen.
Ik vind koude pofferTs ook yek hoor
(...) eeuwige knakworstjes in bladerdeeg, gevulde eieren, gehaktballetjes enz. (...)

Knakworstjes in bladerdeeg: lekker!!

Ik mag toch hopen dat het om de gezelligheid van het kerstfeest gaat en niet om welke moeder of incidentele vader het mooiste, hipste, origineelste, meest verantwoorde gerechtje maakt. Want dat gesodemieter zie ik nu al bij traktaties op het kinderdagverblijf...Hele kunstwerken krijgt Uk. Ze is 10 maanden!
nessemeisje wijzigde dit bericht op 15-12-2010 13:22
Reden: typo
% gewijzigd
Misschien ben ik erg mosterd maar ik heb geen zin/tijd om de hele topic door te lezen....

Een succesje bij mijn stages op de basisschool waren de cocktailworstjes in danarol (je weet wel, waar je zelf croissantjes van kan bakken). Kleine driehoekjes snijden van het deeg. Worstje er in rollen en even in de oven. Klaar! Misschien moet je even rekening houden met Islamitische kinderen uit de klas.
To school for cool
Zelfs met mosterd zijn die knakworstjes in deegjes niet te nakken
Koude flensjes? Eventueel chocoladeflensjes van maken, of appel/kaneel, banaan/kaneel etc. Jum! Wou dat ik nog kleuter was. * Gaat snel de keuken in *
quote:tilalia2 schreef op 15 december 2010 @ 13:49:

Zelfs met mosterd zijn die knakworstjes in deegjes niet te nakken Ech wel!
quote:nessemeisje schreef op 15 december 2010 @ 13:57:

[...]

Ech wel! Nietes!!!
Ja zo kunnen wel wel even door natuurlijk

Welles

niehiehietes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven