Kerstdiner voor 1 persoon

17-11-2019 17:54 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een post op fb over kersttradities, bedacht ik dat ik dit jaar met kerst wel iets bijzonderders wil eten dan pizza.

Hebben jullie leuke ideeën voor een kerstdiner voor 1 persoon? Het mag van mij best luxe/veel werk/uitgebreid zijn, als ik maar geen halve kalkoenen overhou zeg maar. Ik ben benieuwd!
Vanwege werkende partner ben ik ook grotendeels alleen op 1 dag, in ieder geval met het eten. Ik heb me voorgenomen om eenvoudig te eten, iets uit de wok of zo, maar een heel fout en calorierijk toetje voor na te kopen, helemaal voor mezelf om op te eten. Daar kan ik me dan echt op verheugen.
pejeka schreef:
17-11-2019 18:08
Ik heb jarenlang alleen kerst gevierd omdat mijn man beide kerstdagen moest werken in de zorg. Vaak maakte ik gewoon een pan verse soep en nam daarbij lekkere hapjes: stokbrood met diverse lekkere kaasjes en/of salades, gevulde tomaatjes, paar gevulde eieren, olijven, enz. en dan stalde ik alles op de salontafel uit, nam er mijn kop verse soep bij en terwijl ik van de soep en de hapjes genoot, keek ik een fijne film. Kerstboom, brandende kaarsjes en zo had ik een heerlijke avond. Als mijn man dan rond 23.30 uur thuis kwam, was er meestal nog wel wat stokbrood over en wat stukjes kaas en hapjes, en dan dronken we samen nog een glaasje wijn erbij.
dat klinkt best gezellig!
Alle reacties Link kopieren
Ik doe vaak 1 kerstdag familie en 1 kerstdag alleen. Meestal koop ik op het laatste moment dingen bij de AH en/of Lidl veelal ovenschotels zoals kalkoenmedaillons, aardappels met rozemarijn etc, meestal is er ook wel een groente schotel. Lidl kan ook en die hebben meestal ook soepen en kleine ijsje. Ik doe het vaak simpel, oven aan en gaan met die banaan. Ik houd van wild.

Ik heb ook weleens een stukje ganzenborst gekocht bij de keuken van het ongewenste dier, saus bij een no-waste organisatie...quilt-free kerstdiner gemaakt voor 1p.

Eendenborst is ook erg lekker.

Soms koop ik pas na kerst de luxe producten met korting en speel ik 2 weken lang kerstdiner in mijn eentje.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak ieder jaar een van de kerstdagen een diner voor mezelf. Een paar van mijn succesnummers:
Tapas
Tomaten-roomsoep, waaier-aardappelen, varkenshaas en haricot verts met spek en amandelen.
Champignons op toast, aardappelpuree, stoofvlees, rode kool.
Spruitjes met noten en kaas uit de oven, gebakken aardappels en varkenslapje met gebakken appel.

Ik ben niet zo goed in toetjes maken, dus vaak zoek ik iets lekkers uit bij de supermarkt, of ik koop wat extra kerstchocolade.

Verder kijk ik ieder jaar voor inspiratie voor het menu bij de supermarkt. Ik maak hun kant-en-klaar-opties vaak zelf goedkoper en lekkerder.
Alle reacties Link kopieren
Kaasfondue is ook erg lekker en niet zo moeilijk om te maken. Favo brood erbij en wat groenten, lekkere wijn in huis. Vacherin mont d'or is een klein kaasje wat je direct in de oven kunt zetten, soms te koop bij de Jumbo. Ideaal voor 1 p.
anoniem_378550 wijzigde dit bericht op 17-11-2019 18:25
34.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
raccoon schreef:
17-11-2019 18:07
Als ik alleen zou eten met kerst dan zou ik mijzelf trakteren op allerlei lekkere tapas, kant en klaar gekocht bij special zaak.
Ik ook. Hoop kleine hapjes zou ik fijner vinden dan in mijn eentje te zitten gourmetten of kaasfondue.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
17-11-2019 18:14
Vanwege werkende partner ben ik ook grotendeels alleen op 1 dag, in ieder geval met het eten. Ik heb me voorgenomen om eenvoudig te eten, iets uit de wok of zo, maar een heel fout en calorierijk toetje voor na te kopen, helemaal voor mezelf om op te eten. Daar kan ik me dan echt op verheugen.
Klinkt als verwennerij en ik wens je een lekkere smikkelpartij. Helaas zijn toetjes niet aan mij besteed (ik ben niet zo'n zoetekauw), maar ik hoop dat je het allerlekkerste toetje van Nederland weet te vinden! :)
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
17-11-2019 18:23
Klinkt als verwennerij en ik wens je een lekkere smikkelpartij. Helaas zijn toetjes niet aan mij besteed (ik ben niet zo'n zoetekauw), maar ik hoop dat je het allerlekkerste toetje van Nederland weet te vinden! :)
vast wel, als er maar chocolade in zit!
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
17-11-2019 18:22
Ik ook. Hoop kleine hapjes zou ik fijner vinden dan in mijn eentje te zitten gourmetten of kaasfondue.
Gourmet of fondue zou ik ook niet doen als ik alleen was. Dat vind ik typisch dingen om met meerderen te doen. Heb wel regelmatig gekookt voor mezelf (want behalve met Kerst, had mijn man ook door het jaar heen natuurlijk zijn onregelmatige diensten). Vaak maakte ik dan iets wat ik zelf graag at, maar wat mijn man niet echt lekker vond.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
17-11-2019 18:27
Gourmet of fondue zou ik ook niet doen als ik alleen was. Dat vind ik typisch dingen om met meerderen te doen. Heb wel regelmatig gekookt voor mezelf (want behalve met Kerst, had mijn man ook door het jaar heen natuurlijk zijn onregelmatige diensten). Vaak maakte ik dan iets wat ik zelf graag at, maar wat mijn man niet echt lekker vond.
Dat doe ik ook inderdaad. Makkelijk en toch gezond, maar wel altijd netjes koken en aan tafel eten.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
17-11-2019 18:26
vast wel, als er maar chocolade in zit!
Ga naar een goede banketbakker. Bij mijn banketbakker hebben ze heerlijke eenpersoons (nou ja, groot formaat) bombes: bodem van koekdeeg met een laagje spijs, daarop riant verse chocolademousse met een beetje advocaat, en de halfronde vorm strak omsloten door een laag 1e klasse pure chocolade, gedecoreerd met chocolade koffieboontjes :)
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op t moment een beetje verslaafd aan shaksuka, dat zou ik denk ik maken, een kleine, en dan een lekkere sliptong erbij, of twee het is tenslotte kerst! Met een botervette chardonnay en en lekker kaasplankje toe, die dan fijn op de bank, bij een haardvuur.
Jemig, ik krijg trek van dit topic!

Een lekkere kerst gewenst!
Alle reacties Link kopieren
Airecolette1 schreef:
17-11-2019 18:05
Dit is wel een beetje de kant die ik op wil, maar dan zelf bv dimsum maken... thanks voor het idee!
Dat is ook mijn favoriet! Steeds kleine hapjes die snel gestoomd zijn en even dippen in een mix van sojasaus en sambal. Heerlijk!

En voor mij 'hoort' er dan een uitgebreid dessert bij. Stoofpeertjes in de port (de rest kan je wecken of invriezen) met een plak cake, een bolletje kaneelijs en schilfers pure chocola erover. En daar een grote kop hete, sterke koffie bij. Njam! Dit wordt mijn 'diner' op oudejaarsavond.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
pejeka schreef:
17-11-2019 18:31
Ga naar een goede banketbakker. Bij mijn banketbakker hebben ze heerlijke eenpersoons (nou ja, groot formaat) bombes: bodem van koekdeeg met een laagje spijs, daarop riant verse chocolademousse met een beetje advocaat, en de halfronde vorm strak omsloten door een laag 1e klasse pure chocolade, gedecoreerd met chocolade koffieboontjes :)
Hebben we geen water-uit-de-mond-loop smiley?? Dit klinkt zo lekker!
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
17-11-2019 18:36
Hebben we geen water-uit-de-mond-loop smiley?? Dit klinkt zo lekker!
:kwijl: :kwijl: :kwijl: :kwijl:
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
17-11-2019 18:28
Dat doe ik ook inderdaad. Makkelijk en toch gezond, maar wel altijd netjes koken en aan tafel eten.
Klopt. Bordje leuk opmaken en lekker eten. Is ook iets wat ik van mijn oma heb overgehouden. Die is 25 jaar weduwe geweest, maar elke avond maakte ze het voor zichzelf gezellig: tafel dekken, tafellaken erop, keurig gepoetst bestek, servet, mooi servies, en zo ging ze eten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
17-11-2019 18:39
Klopt. Bordje leuk opmaken en lekker eten. Is ook iets wat ik van mijn oma heb overgehouden. Die is 25 jaar weduwe geweest, maar elke avond maakte ze het voor zichzelf gezellig: tafel dekken, tafellaken erop, keurig gepoetst bestek, servet, mooi servies, en zo ging ze eten.
Ik heb vandaag 'gekookt' uit het handgeschreven receptenboekje van mijn moeder. En ik heb aan jou gedacht: 'Pejeka zou dit een heel mooi boekje vinden'. :)
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Kip, poten of drumsticks aanbranden in de koekenpan.
Ondertussen in een pan roerbakgroente of gemengde groente aan de kook brengen, daarna in een vergiet uit laten lekken.
Kip uit de pan halen en in een ovenschaal.
Ui snipperen en teentje knoflook klein maken.
Dit in het overgebleven vet aanbakken.
De groenten erbij en een pakje gezeefde tomaten, beetje tijm, wat zout en peper en aan de kook brengen.
Even laten pruttelen op zacht vuur en dan over de kip
Schaal in de oven, half uur op 180 graden.
Heerlijk met wedges (Lidl in de diepvries naast de friet) of gebakken aardappels of friet of rijst.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
17-11-2019 18:42
Ik heb vandaag 'gekookt' uit het handgeschreven receptenboekje van mijn moeder. En ik heb aan jou gedacht: 'Pejeka zou dit een heel mooi boekje vinden'. :)
Wat grappig dat je je herinnerde dat ik die handgeschreven receptenboeken van mijn voorouders nog heb :) Ik gebruik ze ook regelmatig. Maar nou ben ik nieuwsgierig: wat heb je gemaakt?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
17-11-2019 18:45
Wat grappig dat je je herinnerde dat ik die handgeschreven receptenboeken van mijn voorouders nog heb :) Ik gebruik ze ook regelmatig. Maar nou ben ik nieuwsgierig: wat heb je gemaakt?
Door het 'stoofvleestopic' ben ik Maman's originele recept weer eens gaan opzoeken. Heerlijk! En nu staat er rode kool met zure appeltjes te pruttelen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Airecolette1 schreef:
17-11-2019 18:05
Dit is wel een beetje de kant die ik op wil, maar dan zelf bv dimsum maken... thanks voor het idee!
Grappig, ik heb net vandaag voor het eerst jiaozi gemaakt. Best veel werk, maar niet moeilijk en was erg lekker geworden.
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
17-11-2019 18:47
Door het 'stoofvleestopic' ben ik Maman's originele recept weer eens gaan opzoeken. Heerlijk! En nu staat er rode kool met zure appeltjes te pruttelen.
Oh, dat klinkt heerlijk! Het recept van mijn overgrootmoeder voor rode kool is: er moeten 10 dingen in (mijn oma telde die ook altijd af op haar vingers als ze het recept vertelde :) ):

1. Rode kool (fijngeschaafd)
2. Water
3. Scheutje azijn
4. In stukjes gesneden moesappel
5. Zout
6. Peper
7. Laurier
8. Kruidnagel
9. Gesnipperd uitje
10. Beetje maizena om te binden
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Een éénpersoons beef Wellington maken met een paar pommes duchaises en haritcot verts of salade erbij? 😍
Alle reacties Link kopieren
mama-inge schreef:
17-11-2019 18:43
Kip, poten of drumsticks aanbranden in de koekenpan.
Ondertussen in een pan roerbakgroente of gemengde groente aan de kook brengen, daarna in een vergiet uit laten lekken.
Kip uit de pan halen en in een ovenschaal.
Ui snipperen en teentje knoflook klein maken.
Dit in het overgebleven vet aanbakken.
De groenten erbij en een pakje gezeefde tomaten, beetje tijm, wat zout en peper en aan de kook brengen.
Even laten pruttelen op zacht vuur en dan over de kip
Schaal in de oven, half uur op 180 graden.
Heerlijk met wedges (Lidl in de diepvries naast de friet) of gebakken aardappels of friet of rijst.
Ik vind dit zó niet kerstig. Niet dat dat per se hoeft, maar toch.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
@PJK: Exact het recept van Maman! Al vind ik die hele zure appels die zij uit onze boomgaard had (groengrijze groffe schil) niet in de winkel.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven