Kerstdiner voor 1 persoon

17-11-2019 17:54 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een post op fb over kersttradities, bedacht ik dat ik dit jaar met kerst wel iets bijzonderders wil eten dan pizza.

Hebben jullie leuke ideeën voor een kerstdiner voor 1 persoon? Het mag van mij best luxe/veel werk/uitgebreid zijn, als ik maar geen halve kalkoenen overhou zeg maar. Ik ben benieuwd!
pejeka schreef:
17-11-2019 18:54
Oh, dat klinkt heerlijk! Het recept van mijn overgrootmoeder voor rode kool is: er moeten 10 dingen in (mijn oma telde die ook altijd af op haar vingers als ze het recept vertelde :) ):

1. Rode kool (fijngeschaafd)
2. Water
3. Scheutje azijn
4. In stukjes gesneden moesappel
5. Zout
6. Peper
7. Laurier
8. Kruidnagel
9. Gesnipperd uitje
10. Beetje maizena om te binden

Volgens mij "hoort" het inderdaad ook zo ja. Mijn oma maakt het ook zo. Heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
17-11-2019 18:22
Ik ook. Hoop kleine hapjes zou ik fijner vinden dan in mijn eentje te zitten gourmetten of kaasfondue.
Vriendin van me doet dat, in haar eentje aan de gourmet. wat mij betreft gooi ik dan alles in een grote pan en eet ik ook lekker. dat gedoe met die kleine pannetjes..
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Oh leuk, ik lees mee. Ik ben ook 1 dag alleen.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
17-11-2019 19:00
@PJK: Exact het recept van Maman! Al vind ik die hele zure appels die zij uit onze boomgaard had (groengrijze groffe schil) niet in de winkel.
Veel oude appelsoorten zijn niet meer te verkrijgen. Sterappels bijvoorbeeld. Of Cox d'Orange (wordt ook al zeldzamer). Ik denk dat ik de appels die jij bedoelt, wel ken: vrij langwerpige vorm (dus niet helemaal rond) en met koperkleurige vlekjes op de schil. Inderdaad vrijwel niet meer verkrijgbaar. Probeer eens Goudreinet, dat is een prima appel voor rode kool.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
17-11-2019 18:39
Klopt. Bordje leuk opmaken en lekker eten. Is ook iets wat ik van mijn oma heb overgehouden. Die is 25 jaar weduwe geweest, maar elke avond maakte ze het voor zichzelf gezellig: tafel dekken, tafellaken erop, keurig gepoetst bestek, servet, mooi servies, en zo ging ze eten.
Jaaaa! Dat deed ik ook graag als ik alleen at. En dan het goede servies aanspreken. Wel elke keer een ander bord + glas, dan werden ze allemaal regelmatig schoongemaakt.
Het staat dan gewoon extra feestelijk als las ik meestal wel een boek erbij. :-)
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
pejeka schreef:
17-11-2019 19:08
Veel oude appelsoorten zijn niet meer te verkrijgen. Sterappels bijvoorbeeld. Of Cox d'Orange (wordt ook al zeldzamer). Ik denk dat ik de appels die jij bedoelt, wel ken: vrij langwerpige vorm (dus niet helemaal rond) en met koperkleurige vlekjes op de schil. Inderdaad vrijwel niet meer verkrijgbaar. Probeer eens Goudreinet, dat is een prima appel voor rode kool.
Hier nog wel, particuliere verkoop in kraampjes langs de weg :) Ook nog oude perenrassen. Nostalgie ;)
Ik ben ook alleen en maak lekker stoofvlees, salade en aardappeltjes uit de oven. En wat ik over heb aan vlees vries ik in, en geniet ik later nog een keer van :proud:
pejeka schreef:
17-11-2019 19:08
Veel oude appelsoorten zijn niet meer te verkrijgen. Sterappels bijvoorbeeld. Of Cox d'Orange (wordt ook al zeldzamer). Ik denk dat ik de appels die jij bedoelt, wel ken: vrij langwerpige vorm (dus niet helemaal rond) en met koperkleurige vlekjes op de schil. Inderdaad vrijwel niet meer verkrijgbaar. Probeer eens Goudreinet, dat is een prima appel voor rode kool.
Vorige week bij de AH eindelijk weer even cox te koop, , blij een kilo meegenomen, maar zo vies! Melig en week. Zo jammer, vind het altijd de lekkerste appel.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
17-11-2019 19:20
Vorige week bij de AH eindelijk weer even cox te koop, , blij een kilo meegenomen, maar zo vies! Melig en week. Zo jammer, vind het altijd de lekkerste appel.
Een echte goede Cox is een heerlijke appel, maar nogmaals, je ziet ze bijna niet meer. Soms nog bij een ouderwetse groente- en fruithandel, maar in de supermarkt vrijwel niet meer.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
17-11-2019 19:20
Vorige week bij de AH eindelijk weer even cox te koop, , blij een kilo meegenomen, maar zo vies! Melig en week. Zo jammer, vind het altijd de lekkerste appel.
Een echte goede Cox is een heerlijke appel, maar nogmaals, je ziet ze bijna niet meer. Soms nog bij een ouderwetse groente- en fruithandel, maar in de supermarkt vrijwel niet meer.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
PhiIae schreef:
17-11-2019 17:57
Ik haal met kerst vaak een rijsttafel voor 1-2 personen. Mijn vriend moet vaak werken met kerst, dus eet dan alleen. Wat overblijft eten we de volgende ochtend als ontbijt.
Hier in de stad ooit eens willen doen met kerst. Geen enkele Chinees open, geen enkele friettent open. Uiteindelijk is mijn man bij de Mac in een stad verderop uitgekomen :facepalm: was geen succes dus. Mocht iemand het overwegen, check even of ze wel open zijn dan :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
17-11-2019 18:54
Oh, dat klinkt heerlijk! Het recept van mijn overgrootmoeder voor rode kool is: er moeten 10 dingen in (mijn oma telde die ook altijd af op haar vingers als ze het recept vertelde :) ):

1. Rode kool (fijngeschaafd)
2. Water
3. Scheutje azijn
4. In stukjes gesneden moesappel
5. Zout
6. Peper
7. Laurier
8. Kruidnagel
9. Gesnipperd uitje
10. Beetje maizena om te binden
Grappig. Ik tel ook altijd de ingrediënten voor gestoofde rode kool.
(Bij mij zijn dat; beetje water, kruidnagel, laurierblad, peper en zout.
En tweede helft; appel, azijn, boter, suiker en kaneel).
Whomi schreef:
17-11-2019 19:27
Hier in de stad ooit eens willen doen met kerst. Geen enkele Chinees open, geen enkele friettent open. Uiteindelijk is mijn man bij de Mac in een stad verderop uitgekomen :facepalm: was geen succes dus. Mocht iemand het overwegen, check even of ze wel open zijn dan :mrgreen:
Hoelang geleden is ooit?

Hier is alles open inclusief supers.
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
17-11-2019 19:27
Hier in de stad ooit eens willen doen met kerst. Geen enkele Chinees open, geen enkele friettent open. Uiteindelijk is mijn man bij de Mac in een stad verderop uitgekomen :facepalm: was geen succes dus. Mocht iemand het overwegen, check even of ze wel open zijn dan :mrgreen:
Wat een armoe hè? Ik zorg dat ik alles in huis heb haha!
Alle reacties Link kopieren
Vaak alleen geweest met kerst. Niks niet zielig, gewoon lekker bijkomen van de (voor mij ivm werk) drukke dagen. Alle kerst én oud en nieuw werken werd bij ons niet gedaan dus verplicht één van de dagen vrij.
Gourmetten, bij de tv natuurlijk. Kaasfondue kan ook echt heel goed alleen.
Gewoon allemaal kleine lekkere hapjes met een fles bubbles er bij.
Lekkere paté, stokbrood, kaasjes etc. Heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Piepkleine ovenschoteltjes, met een stokbroodje met kruidenboter, heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
17-11-2019 19:27
Hier in de stad ooit eens willen doen met kerst. Geen enkele Chinees open, geen enkele friettent open. Uiteindelijk is mijn man bij de Mac in een stad verderop uitgekomen :facepalm: was geen succes dus. Mocht iemand het overwegen, check even of ze wel open zijn dan :mrgreen:
Hier eens in de stad op Nieuwjaarsdag bij een vriendin. We halen Chinees, eet je mee? Prima dus gebeld ja hoor over een half uur kunt u het ophalen. Dus wij er naar toe tegen die tijd. Tegen de halve stad was gezegd dat ze het op die tijd op konden halen. Niet door te komen, parkeerplaatsen vol, oprit naar restaurant vol, dus als je je eten had, na minimaal een uur, kon je alleen met veel geluk en doorduwen van het terrein af komen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Stoofvlees is ook lekker idd. In de morgen al opzetten. Hele dag pruttelen...weinig werk en erg lekker. je kan ook een wildstoof maken.
EmmadePemma schreef:
17-11-2019 19:50
Stoofvlees is ook lekker idd. In de morgen al opzetten. Hele dag pruttelen...weinig werk en erg lekker. je kan ook een wildstoof maken.
En de geur ook :proud: , daar alleen wordt je al vrolijk van!
Alle reacties Link kopieren
Oh ik zou echt van alles willen!

Ontbijten met een pompoencakeje met mascarpone+honing en een chai thee met geschuimde melk.

*Pompoencake: 50 gram pompoen (diepvriesblokjes), 50 gram pecannoot, 50 gram suiker(vervanger), 1 ei, theelepel koekkruiden. Alles met de staafmixer pureren tot een gladde massa en een 20 à 30 minuten in de oven op 170 graden.

In ieder geval rond de middag een consommé (getrokken van rund) met alleen bieslook erin als garnering. Dan een gevuld ei, dat vind ik zó lekker en verder niemand in mijn familie. En fuet met walnoten en donkere sable druiven en ah merlot druivensap.

Daarna geen idee, een lange pauze om trek te krijgen en ik neig naar stoofvlees.

Rendang met zoetzure mango-komkommersalade, hangop en zelfgebakken witbrood. Met verse muntthee.

Brood is best bewerkelijk en ik moet glutenvrij eten, dus écht lekker vers brood is een traktatie voor mij.

Toe zelfgemaakte truffels* (echt zoooo lekker) met Mi Xian honey black thee.

*50 gram harde(!) roomboter met 50 gram poedersuiker mixen, daarna met merg van 1/2 vanillestokje en 50 ml slagroom mixen tot het emulgeert (niet wanhopen, in het stadium daarvoor ziet het er raar uit, doormixe ). Beetje in vorm kneden in je hand en dan met coctailprikkers 24 u invriezen op een bord.
Pure chocolade smelten, bevroren bolletjes aan de sateprikker pakken en dippen in chocola en dan door de cacao rollen. Je kunt ze weer invriezen daarna. Of in je koelkast leggen, dan verdwijnen ze vanzelf! Hier wel. Muizen, denk ik.

Tweede dessert: kaasblokjes (kampioen kaas van de plaatselijke zuivelboerderij) met Yunnan gold thee.

Zo ik ben even lekker weggedroomd in mijn kerstdiner voor één. Ik krijg bezoek, helaas zou ik bijna zeggen :-D.
Alle reacties Link kopieren
Someonenew schreef:
17-11-2019 20:02
En de geur ook :proud: , daar alleen wordt je al vrolijk van!
Heerlijk inderdaad!
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Mermedina schreef:
17-11-2019 20:28
Oh ik zou echt van alles willen!

Ontbijten met een pompoencakeje met mascarpone+honing en een chai thee met geschuimde melk.

*Pompoencake: 50 gram pompoen (diepvriesblokjes), 50 gram pecannoot, 50 gram suiker(vervanger), 1 ei, theelepel koekkruiden. Alles met de staafmixer pureren tot een gladde massa en een 20 à 30 minuten in de oven op 170 graden.

In ieder geval rond de middag een consommé (getrokken van rund) met alleen bieslook erin als garnering. Dan een gevuld ei, dat vind ik zó lekker en verder niemand in mijn familie. En fuet met walnoten en donkere sable druiven en ah merlot druivensap.

Daarna geen idee, een lange pauze om trek te krijgen en ik neig naar stoofvlees.

Rendang met zoetzure mango-komkommersalade, hangop en zelfgebakken witbrood. Met verse muntthee.

Brood is best bewerkelijk en ik moet glutenvrij eten, dus écht lekker vers brood is een traktatie voor mij.

Toe zelfgemaakte truffels* (echt zoooo lekker) met Mi Xian honey black thee.

*50 gram harde(!) roomboter met 50 gram poedersuiker mixen, daarna met merg van 1/2 vanillestokje en 50 ml slagroom mixen tot het emulgeert (niet wanhopen, in het stadium daarvoor ziet het er raar uit, doormixe ). Beetje in vorm kneden in je hand en dan met coctailprikkers 24 u invriezen op een bord.
Pure chocolade smelten, bevroren bolletjes aan de sateprikker pakken en dippen in chocola en dan door de cacao rollen. Je kunt ze weer invriezen daarna. Of in je koelkast leggen, dan verdwijnen ze vanzelf! Hier wel. Muizen, denk ik.

Tweede dessert: kaasblokjes (kampioen kaas van de plaatselijke zuivelboerderij) met Yunnan gold thee.

Zo ik ben even lekker weggedroomd in mijn kerstdiner voor één. Ik krijg bezoek, helaas zou ik bijna zeggen :-D.
Verwennerij!
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
17-11-2019 20:28
Oh ik zou echt van alles willen!

Ontbijten met een pompoencakeje met mascarpone+honing en een chai thee met geschuimde melk.

*Pompoencake: 50 gram pompoen (diepvriesblokjes), 50 gram pecannoot, 50 gram suiker(vervanger), 1 ei, theelepel koekkruiden. Alles met de staafmixer pureren tot een gladde massa en een 20 à 30 minuten in de oven op 170 graden.

In ieder geval rond de middag een consommé (getrokken van rund) met alleen bieslook erin als garnering. Dan een gevuld ei, dat vind ik zó lekker en verder niemand in mijn familie. En fuet met walnoten en donkere sable druiven en ah merlot druivensap.

Daarna geen idee, een lange pauze om trek te krijgen en ik neig naar stoofvlees.

Rendang met zoetzure mango-komkommersalade, hangop en zelfgebakken witbrood. Met verse muntthee.

Brood is best bewerkelijk en ik moet glutenvrij eten, dus écht lekker vers brood is een traktatie voor mij.

Toe zelfgemaakte truffels* (echt zoooo lekker) met Mi Xian honey black thee.

*50 gram harde(!) roomboter met 50 gram poedersuiker mixen, daarna met merg van 1/2 vanillestokje en 50 ml slagroom mixen tot het emulgeert (niet wanhopen, in het stadium daarvoor ziet het er raar uit, doormixe ). Beetje in vorm kneden in je hand en dan met coctailprikkers 24 u invriezen op een bord.
Pure chocolade smelten, bevroren bolletjes aan de sateprikker pakken en dippen in chocola en dan door de cacao rollen. Je kunt ze weer invriezen daarna. Of in je koelkast leggen, dan verdwijnen ze vanzelf! Hier wel. Muizen, denk ik.

Tweede dessert: kaasblokjes (kampioen kaas van de plaatselijke zuivelboerderij) met Yunnan gold thee.

Zo ik ben even lekker weggedroomd in mijn kerstdiner voor één. Ik krijg bezoek, helaas zou ik bijna zeggen :-D.
Oehhh I like!!!
Ik ben zelf gek op het vlees dat rond de feestdagen wordt verkocht bij ah. Je kunt een rollade voor 1 persoon krijgen. Haricot verts erbij en aardappel kroketjes. En dan als toetje een stuk chocolade karameltaart....
Alle reacties Link kopieren
pascha11 schreef:
20-11-2019 23:50
Ik ben zelf gek op het vlees dat rond de feestdagen wordt verkocht bij ah. Je kunt een rollade voor 1 persoon krijgen. Haricot verts erbij en aardappel kroketjes. En dan als toetje een stuk chocolade karameltaart....
Als je een grotere rollade neemt, kun je het overgebleven stuk heerlijk in plakken snijden voor op een vers hard broodje, likje mosterd erop, smullen!
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven