Koken met klein budget
zaterdag 26 juli 2025 om 12:17
Hallo,
Ik ga binnenkort op mezelf wonen (heel spannend, want nooit gedaan), nu heb ik echter een beperkt budget qua boodschappen. Ongeveer 50 euro per week waar ik alles mee moet doen.
Hebben jullie budgetvriendelijke recepten om te koken die ook wel te doen zijn als slechtziende? Ik kan nog niet goed genoeg koken om het zonder recepten te doen. Ik heb een airfryer en een rijstkoker en een slowcooker tot mijn beschikking naast een inductiefornuis, dus in bulk koken en invriezen zou hopelijk moeten lukken.
Andere budget tips uiteraard ook welkom.
Ik ga binnenkort op mezelf wonen (heel spannend, want nooit gedaan), nu heb ik echter een beperkt budget qua boodschappen. Ongeveer 50 euro per week waar ik alles mee moet doen.
Hebben jullie budgetvriendelijke recepten om te koken die ook wel te doen zijn als slechtziende? Ik kan nog niet goed genoeg koken om het zonder recepten te doen. Ik heb een airfryer en een rijstkoker en een slowcooker tot mijn beschikking naast een inductiefornuis, dus in bulk koken en invriezen zou hopelijk moeten lukken.
Andere budget tips uiteraard ook welkom.
woensdag 30 juli 2025 om 11:31
Ik heb half mijn volwassen leven zilvervliesrijst gegeten.KamilleT schreef: ↑28-07-2025 13:22Toevallig had ik het van de week weer. Het moest 12 minuten koken, dus na die tijd proefde ik, waren het taaie droge korrels. Nog iets langer gekookt, nog steeds vezelige takjes. Je moet er wel heel drassige saus overheen gooien om dat lekker te maken. Het is vast heel gezond hoor, maar ik heb liever een beetje smeuïge rijst waar smaak aan zit van zichzelf.
Een tijdje geleden toch nog ns witte gekocht.
En daarna beslist: ik eet géén zilvervliesrijst meer
Volkoren brood, volkoren pasta, havermout... allemaal geen probleem mee.
Maar vanaf nu alleen nog witte rijst; het contrast was té groot en mijn leven te kort.
Ik zal wel een appeltje extra eten ofzo
woensdag 30 juli 2025 om 15:03
Simpeler, sneller en goedkoper kan niet en ik vind dit echt heel lekker:
Nodig:
-spaghetti
-blikje sardientjes in olie
-strooikaas (ik gebruik Parrano)
-verse peterselie
Kook de spaghetti gaar
Op je bord leg je de sardientjes erop, gebruik ook wat olie
Hussel het wat, voeg flink wat verse peterselie en wat strooikaas toe
Klaar.
Nodig:
-spaghetti
-verse peterselie
Kook de spaghetti gaar
Klaar.
woensdag 30 juli 2025 om 15:12
Dat stressen is echt niet nodig. De AH heeft echt heel veel basiszaken voor een lage prijs en daar ga je het met jouw budget prima van redden. Er worden hier veel goede tips gegeven, dus dat komt echt goed.Papiervampier schreef: ↑30-07-2025 10:13Hakmolen is inderdaad ook wel handig.
Zat even te kijken, hier zit wel een PLUS/AH in de buurt, maar bijvoorbeeld geen lidl of aldi. En ik mag helaas geen auto meer rijden en fietsen kan ik al helemaal niet (kokerzicht), dus afhankelijk van wmo vervoer. Dan is een ritje langs verschillende winkel a 5-6e per rit wel heel erg duur (en nog niet eens meegerekend in de vaste lasten kwam ik achter, dus nog minder weekbudget)
Dus ik stress hem wel even heel erg nu, nu overzie ik het even helemaal niet meer![]()
woensdag 30 juli 2025 om 15:26
Haal even diep adem.Papiervampier schreef: ↑30-07-2025 10:13Hakmolen is inderdaad ook wel handig.
Zat even te kijken, hier zit wel een PLUS/AH in de buurt, maar bijvoorbeeld geen lidl of aldi. En ik mag helaas geen auto meer rijden en fietsen kan ik al helemaal niet (kokerzicht), dus afhankelijk van wmo vervoer. Dan is een ritje langs verschillende winkel a 5-6e per rit wel heel erg duur (en nog niet eens meegerekend in de vaste lasten kwam ik achter, dus nog minder weekbudget)
Dus ik stress hem wel even heel erg nu, nu overzie ik het even helemaal niet meer![]()
Juist omdat je zo goed bezig bent met je financieen en alles overzichtelijk maakt weet je straks precies wat wel en niet kan.
Daar ga je gewoon naar leven.
AH eigen merk is betaalbaar en prima, dus je hoeft niet steeds alle winkels af.
Zorg wel voor een goede vriezer omdat in bulk koken en invriezen goedkoper is en uiteindelijk minder werk.
Vraag jezelf ook eens af wat jij belangrijk vind?
Ik doe het nl prima op een kom kwark in de ochtend (gewoon die literemmers) met wat muesli (goedkoopste AH), tussen de middag brood met pindakaas of smeerkaas met komkommer/tomaat, seizoensfruit, en in de avond een bord pasta met rode saus met veel groente/rijst met een groenteprutje/zelfgemaakte soep met tosti/stokbrood enzovoort.
Voor mij was de truc echt investeren in goede bakjes voor de diepvries en slim inkopen en koken. Dus een halve courgette voor de pasta en een halve voor iets anders, wortels voor in de soep en in de pasta, zelfde geldt voor prei, paprika en ui.
woensdag 30 juli 2025 om 15:26
Klopt. Sterker nog, ik doe regelmatig een prijsvergelijking en ik haal alles bij de AH omdat ik daar precies even duur uit ben als bij de Lidl. Dat ligt er natuurlijk wel aan wat je dan kiest, maar ik kies dus bijna altijd voor het huismerk.
woensdag 30 juli 2025 om 15:29
Deze klinkt heel lekker. Ik maak ook weleens een pasta die hierop lijkt, met passata en een blikje tonijn (en een beetje knoflook) ipv de sardientjes. Ook heel erg lekker en supersnel klaarLieneke schreef: ↑30-07-2025 15:03Simpeler, sneller en goedkoper kan niet en ik vind dit echt heel lekker:
Nodig:
-spaghetti
-verse peterselie
Kook de spaghetti gaar
Klaar.
woensdag 30 juli 2025 om 16:24
woensdag 30 juli 2025 om 19:19
woensdag 30 juli 2025 om 19:40
Neem het advies van Hymalaya, je komt volgens mij echt wel in aanmerking voor de
voedselbank. Je moet dan wel je bankafschriften van een paar maanden laten zien .
Bij ons wordt dat geregeld via de MBO en nog een andere stichting.
Veel mensen denken dat ze niet in aanmerking komen terwijl ze het wel kunnen krijgen, of willen hun bankafschriften niet laten zien.
voedselbank. Je moet dan wel je bankafschriften van een paar maanden laten zien .
Bij ons wordt dat geregeld via de MBO en nog een andere stichting.
Veel mensen denken dat ze niet in aanmerking komen terwijl ze het wel kunnen krijgen, of willen hun bankafschriften niet laten zien.
donderdag 31 juli 2025 om 16:06
Instant noodles met diepvries boontjes en een gekookt ei.
Neem een handje diepvriesboontjes in een kom. Doe er wat ketjap op. (Is niet verplicht, ik vind dat lekker)
Pak de instant noodles en plaats deze in de kom met het zakje kruiden.
Kook water.
Doe het kokend water in deze kom.
Dek het af voor een paar minuten.
Even roeren.
Voeg het gekookte eitje toe.
Eetsmakelijk.
Dit is mijn lazy noodle dish, ooit eens vanuit mijn studententijd zo bedacht en eet dit nog met regelmaat.
Neem een handje diepvriesboontjes in een kom. Doe er wat ketjap op. (Is niet verplicht, ik vind dat lekker)
Pak de instant noodles en plaats deze in de kom met het zakje kruiden.
Kook water.
Doe het kokend water in deze kom.
Dek het af voor een paar minuten.
Even roeren.
Voeg het gekookte eitje toe.
Eetsmakelijk.
Dit is mijn lazy noodle dish, ooit eens vanuit mijn studententijd zo bedacht en eet dit nog met regelmaat.
donderdag 31 juli 2025 om 16:11
Opgemaakte pizza mageritha.
Koop de 3 diepvries pizza’s in 1 doos voor 3,99 bij de Jumbo. Of een andere winkel.
Pak de pizza uit.
Voeg hier 5 blokjes diepvries spinazie op.
Voeg hier extra groentjes op die je toevallig nog hebt liggen.
Net als een broodbeleg zoals ham of salami.
Hak een eitje in het midden door.
In de oven tot alles gaar is. (Meestal 200 graden 15 min tot 20 min) tussendoor even de spinazie prakken.
Alles kan op pizza. Dus dat scheelt. En een vriezer met groentes is erg handig.
Koop de 3 diepvries pizza’s in 1 doos voor 3,99 bij de Jumbo. Of een andere winkel.
Pak de pizza uit.
Voeg hier 5 blokjes diepvries spinazie op.
Voeg hier extra groentjes op die je toevallig nog hebt liggen.
Net als een broodbeleg zoals ham of salami.
Hak een eitje in het midden door.
In de oven tot alles gaar is. (Meestal 200 graden 15 min tot 20 min) tussendoor even de spinazie prakken.
Alles kan op pizza. Dus dat scheelt. En een vriezer met groentes is erg handig.
donderdag 31 juli 2025 om 16:12
Wat doe je er voor groente bij?Lieneke schreef: ↑30-07-2025 15:03Simpeler, sneller en goedkoper kan niet en ik vind dit echt heel lekker:
Nodig:
-spaghetti
-verse peterselie
Kook de spaghetti gaar
Klaar.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
vrijdag 1 augustus 2025 om 18:45
Niet alles gelezen, maar ik ga vaak na 19:00 naar de AH en koop dan vlees met 70 procent korting. Daar ligt onze vriezer vol mee. Bijvoorbeeld hamburgers waar ik aardappeltjes bij bak en sperziebonen uit de vriezer bij maak. Of kipdijfilet met wat ketjapmanis, sperziebonen en rijst. Braadworsten met couscous, paprika, feta en ui. Etc. Na 19:00 uur zijn stoommaaltijden en sommige roerbakgroenten ook met 70 procent.
vrijdag 1 augustus 2025 om 18:49
Passata is gemaakt van tomaat dus wel wat groente. Je kunt er een groente naar keuze bij doen (bijv broccoliroosjes ofzo) of een vitaminepil. Ik zou dit ook niet elke dag eten maar af en toe heerlijk
vrijdag 1 augustus 2025 om 18:54
Volgens mij is stamppot hier nog niet genoemd maar die eet ik ook vaak als ik het goedkoop wil houden. Kan echt met allerlei groenten, ik vind met snijbonen (uit de diepvries) bijv erg lekker. Als je er niet teveel vlees in doet (en ipv rookworst een gebakken eitje) kun je dat goedkoop maken. En in najaar/winter bij de AH heel vaak 1+1 (ook op de voorgeschilde aardappelen), dan sla ik in en kook ik in bulk.
solsol wijzigde dit bericht op 01-08-2025 18:56
3.27% gewijzigd
vrijdag 1 augustus 2025 om 18:55
vrijdag 1 augustus 2025 om 19:47
Broodje (diepvries)hamburger met sla/komkommer/tomaatjes.
Hamburgers in de airfryer 2x 10 min (even omdraaien) op 190 graden.
Je kan er ook nog een frietje bij bakken in de airfryer als je toch al de hamburgers aan het bakken bent.
………
Gevulde tortilla’s.
Rul wat gehakt met een bakje/potje Mexicaanse groenten. (Bv van HAK)
Warm de tortilla’s op in de magnetron (per stuk 15 sec).
Vul ze met het gehakt prutje. Rol ze op. Beetje chilisaus erbij of anders sausje naar eigen smaak.
Je kan er ook nog een beetje geraspte kaas bij doen.
Hamburgers in de airfryer 2x 10 min (even omdraaien) op 190 graden.
Je kan er ook nog een frietje bij bakken in de airfryer als je toch al de hamburgers aan het bakken bent.
………
Gevulde tortilla’s.
Rul wat gehakt met een bakje/potje Mexicaanse groenten. (Bv van HAK)
Warm de tortilla’s op in de magnetron (per stuk 15 sec).
Vul ze met het gehakt prutje. Rol ze op. Beetje chilisaus erbij of anders sausje naar eigen smaak.
Je kan er ook nog een beetje geraspte kaas bij doen.
vrijdag 1 augustus 2025 om 19:56
vrijdag 1 augustus 2025 om 20:18
Veel praktischer dan een too good to go vind ik de Lidltas met groenten en fruit. Moet ik er wel bij zeggen dat ik vrijwel alles lust en geen allergieën heb. Maar in die tas van 3 euro zit voor een veelvoud aan groente en/of fruit. Ik haal er elke week een, gewoon als een verrassing voor mezelf.
Si abra la puerta hay lobos.

vrijdag 1 augustus 2025 om 20:27
Ik zie in de too good to go app al een hele tijd de lidl niet meer, verkopen ze de tassen nu zelf in de winkel?Rabarbara schreef: ↑01-08-2025 20:18Veel praktischer dan een too good to go vind ik de Lidltas met groenten en fruit. Moet ik er wel bij zeggen dat ik vrijwel alles lust en geen allergieën heb. Maar in die tas van 3 euro zit voor een veelvoud aan groente en/of fruit. Ik haal er elke week een, gewoon als een verrassing voor mezelf.

zaterdag 2 augustus 2025 om 07:29
Ik ga gelijk kijken volgende week! Ik had wel gezocht op de groente en fruit afdeling naar de "kwartjesbak" zoals dat in de koeling is, maar verder loop ik blijkbaar als een kip zonder kop rond, ik mis nog weleens wat als er geen grote knipperende pijl boven hangt.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in