Koken met klein budget
zaterdag 26 juli 2025 om 12:17
Hallo,
Ik ga binnenkort op mezelf wonen (heel spannend, want nooit gedaan), nu heb ik echter een beperkt budget qua boodschappen. Ongeveer 50 euro per week waar ik alles mee moet doen.
Hebben jullie budgetvriendelijke recepten om te koken die ook wel te doen zijn als slechtziende? Ik kan nog niet goed genoeg koken om het zonder recepten te doen. Ik heb een airfryer en een rijstkoker en een slowcooker tot mijn beschikking naast een inductiefornuis, dus in bulk koken en invriezen zou hopelijk moeten lukken.
Andere budget tips uiteraard ook welkom.
Ik ga binnenkort op mezelf wonen (heel spannend, want nooit gedaan), nu heb ik echter een beperkt budget qua boodschappen. Ongeveer 50 euro per week waar ik alles mee moet doen.
Hebben jullie budgetvriendelijke recepten om te koken die ook wel te doen zijn als slechtziende? Ik kan nog niet goed genoeg koken om het zonder recepten te doen. Ik heb een airfryer en een rijstkoker en een slowcooker tot mijn beschikking naast een inductiefornuis, dus in bulk koken en invriezen zou hopelijk moeten lukken.
Andere budget tips uiteraard ook welkom.
zondag 3 augustus 2025 om 14:25
1 grote zak soepgroente ( in 2 delen )
1 pakje gehakt : balletjes draaien. ( kruiden, beetje paneermeel )
1 dag groentesoep met balletjes ( bouillonblokje en/ of goedkoop zakje groentensoep )
1 dag de groente met nasikruiden en rijst / mie en balletjes gehakt .
Waarschijnlijk heb je dan nog balletjes over voor een volgende maaltijd. Of je prakt het vlees ( rauw ) op een wrap . Wrap met de vleeskant in een koekenpan bakken . Daarna vullen met wat je maar wil en oprollen/ dubbelvouwen.
1 pakje gehakt : balletjes draaien. ( kruiden, beetje paneermeel )
1 dag groentesoep met balletjes ( bouillonblokje en/ of goedkoop zakje groentensoep )
1 dag de groente met nasikruiden en rijst / mie en balletjes gehakt .
Waarschijnlijk heb je dan nog balletjes over voor een volgende maaltijd. Of je prakt het vlees ( rauw ) op een wrap . Wrap met de vleeskant in een koekenpan bakken . Daarna vullen met wat je maar wil en oprollen/ dubbelvouwen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 3 augustus 2025 om 17:53
Durf te praten en te vragen! Als jij mijn buuf was dan zou ik het geen probleem vinden als je meerijdt als ik ook naar de winkel moet. Kwestie van afstemmen wanneer we beide zouden kunnen.Papiervampier schreef: ↑30-07-2025 10:13Hakmolen is inderdaad ook wel handig.
Zat even te kijken, hier zit wel een PLUS/AH in de buurt, maar bijvoorbeeld geen lidl of aldi. En ik mag helaas geen auto meer rijden en fietsen kan ik al helemaal niet (kokerzicht), dus afhankelijk van wmo vervoer. Dan is een ritje langs verschillende winkel a 5-6e per rit wel heel erg duur (en nog niet eens meegerekend in de vaste lasten kwam ik achter, dus nog minder weekbudget)
Dus ik stress hem wel even heel erg nu, nu overzie ik het even helemaal niet meer![]()
zondag 3 augustus 2025 om 19:09
TO, je hoeft echt niet al die winkels af te reizen. Maak je niet druk.
Je kan ook goed en goedkoop bestellen via picnic. Brengen het zelfs voor je in de keuken. En als je wat te kort of wat extra’s nodig hebt dan kan je naar de eigen super gaan.
Je had toch ook ondersteuning/begeleiding?
Ik weet niet beter dat je ook hulp kan krijgen met boodschappen halen en budget technisch koken. (Ik en mijn collega’s doen dat met regelmaat)
Je kan ook goed en goedkoop bestellen via picnic. Brengen het zelfs voor je in de keuken. En als je wat te kort of wat extra’s nodig hebt dan kan je naar de eigen super gaan.
Je had toch ook ondersteuning/begeleiding?
Ik weet niet beter dat je ook hulp kan krijgen met boodschappen halen en budget technisch koken. (Ik en mijn collega’s doen dat met regelmaat)
zondag 3 augustus 2025 om 19:26
Stamppotten! Dat kan met allerlei groenten. Aardappelen kosten niet veel en je doet er lang mee. In de zomer: bonen (snij en sperzie), waterkers, tuinbonen, bloemkool spinazie ja, zelfs sla. In de winter: wortelen, pastinaak, zoete aardappelen, broccoli, prei, andijvie, boerenkool et cetera. Maak het lekkerder met een gebakken uitje of paddenstoelen. Vlees, ei, kaas of vegetarisch erbij. Het kan allemaal en zonder recept. Aardappelen en groenten gaar koken (behalve natuurlijk de rauwe stamppotten) en dan stampen met een flinke klont boter en een scheutje melk.
zondag 3 augustus 2025 om 19:55
Ze heeft al geschreven dat er alleen een AH en Plus is de buurt zit. Ze is slechtziend dus mag niet fietsen en auto rijden.
zondag 3 augustus 2025 om 21:10
dat ligt maar net aan welke markt.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
maandag 4 augustus 2025 om 07:42
Aardappelen zou ik wel altijd koken. Rauwe stamppotten kunnen zwaar zijn voor je maag.Bontebok schreef: ↑03-08-2025 19:26Stamppotten! Dat kan met allerlei groenten. Aardappelen kosten niet veel en je doet er lang mee. In de zomer: bonen (snij en sperzie), waterkers, tuinbonen, bloemkool spinazie ja, zelfs sla. In de winter: wortelen, pastinaak, zoete aardappelen, broccoli, prei, andijvie, boerenkool et cetera. Maak het lekkerder met een gebakken uitje of paddenstoelen. Vlees, ei, kaas of vegetarisch erbij. Het kan allemaal en zonder recept. Aardappelen en groenten gaar koken (behalve natuurlijk de rauwe stamppotten) en dan stampen met een flinke klont boter en een scheutje melk.
maandag 4 augustus 2025 om 12:02
Wat leuk dat je op jezelf gaat wonen en ook spannend.
Er zijn al veel goede tips gegeven en wil daar een paar aan toevoegen. Als je bij ons in de AH vroeg boodschappen doet (om 7.00 in de ochtend) dan kan je vaak heel goedkoop brood kopen, bijvoorbeeld een halfje volkoren voor 25ct.
En zijn ook veel andere versproducten afgeprijsd die op de datum van die dag tht zijn.
Ik koop bij de AH vaak een zakje stoomaardappeltjes deze zijn 1,59 euro en daar kan ik 3x van eten. Zo heb ik altijd verse aardappelen (eet ik niet zo vaak) en ik heb ze ook vaak in mijn bonusbox aanbiedingen.
Wassen kan eventueel ook met wasnoten; dit is zeep in de meest pure vorm zonder enkele toevoeging. Als je ze in grote hoeveelheden besteld dan zijn ze goedkoper dan wasmiddel. Meestal kan je ze twee of driemaal gebruiken.
Heb je leuke buren op de plek waar je gaat wonen? Zouden zij eventueel wat dingen voor je mee kunnen nemen als ze bijv bij Lidl of Aldi boodschappen doen? Ik zou het met liefde doen als je mijn buur was. Of nog beter, ik zou je meenemen om zelf boodschappen te kunnen doen.
Of kan je een lijstje maken van dingen die je graag bij andere supermarkten zou willen kopen en dan oppikken als je wel een keer met WMO vervoer onderweg bent?
Er zijn al veel goede tips gegeven en wil daar een paar aan toevoegen. Als je bij ons in de AH vroeg boodschappen doet (om 7.00 in de ochtend) dan kan je vaak heel goedkoop brood kopen, bijvoorbeeld een halfje volkoren voor 25ct.
En zijn ook veel andere versproducten afgeprijsd die op de datum van die dag tht zijn.
Ik koop bij de AH vaak een zakje stoomaardappeltjes deze zijn 1,59 euro en daar kan ik 3x van eten. Zo heb ik altijd verse aardappelen (eet ik niet zo vaak) en ik heb ze ook vaak in mijn bonusbox aanbiedingen.
Wassen kan eventueel ook met wasnoten; dit is zeep in de meest pure vorm zonder enkele toevoeging. Als je ze in grote hoeveelheden besteld dan zijn ze goedkoper dan wasmiddel. Meestal kan je ze twee of driemaal gebruiken.
Heb je leuke buren op de plek waar je gaat wonen? Zouden zij eventueel wat dingen voor je mee kunnen nemen als ze bijv bij Lidl of Aldi boodschappen doen? Ik zou het met liefde doen als je mijn buur was. Of nog beter, ik zou je meenemen om zelf boodschappen te kunnen doen.
Of kan je een lijstje maken van dingen die je graag bij andere supermarkten zou willen kopen en dan oppikken als je wel een keer met WMO vervoer onderweg bent?
maandag 4 augustus 2025 om 19:00
Goed idee! Dat ga ik eens proberen!Vivamensje schreef: ↑04-08-2025 07:42Aardappelen zou ik wel altijd koken. Rauwe stamppotten kunnen zwaar zijn voor je maag.
woensdag 6 augustus 2025 om 02:49
Leuk topic.
En met 50 euro per week (plm. 200 euro per maand) kan je prima boodschappen doen voor 1 persoon, zeker als je niet veel/duur vlees eet.
Couscous met noten, rozijnen en bijv. druiven is ook prima voor een keertje tussendoor (of als lunch).
Ik haal bijna alle boodschappen op de fiets; alleen zo af en toe voor grote of zware of 'groot volume zaken ga ik af en toe met de auto. Dus 2 x 9 liter bruis-bronwater, groot pak toiletpapier etc.
Dan neem ik dat soort zaken ook meteen voor mijn moeder mee.
En dat zou ik ook doen voor een buurvrouw als dat voor haar handiger is. Dus goede tip die ik hier las: gewoon eens vragen. Zoiets valt voor de meeste mensen onder 'kleine moeite, groot plezier'.
Of vragen of je bijv. één keer per X weken met hen mee kan rijden naar hun/een (andere) supermarkt.
En met 50 euro per week (plm. 200 euro per maand) kan je prima boodschappen doen voor 1 persoon, zeker als je niet veel/duur vlees eet.
Couscous met noten, rozijnen en bijv. druiven is ook prima voor een keertje tussendoor (of als lunch).
Ik haal bijna alle boodschappen op de fiets; alleen zo af en toe voor grote of zware of 'groot volume zaken ga ik af en toe met de auto. Dus 2 x 9 liter bruis-bronwater, groot pak toiletpapier etc.
Dan neem ik dat soort zaken ook meteen voor mijn moeder mee.
En dat zou ik ook doen voor een buurvrouw als dat voor haar handiger is. Dus goede tip die ik hier las: gewoon eens vragen. Zoiets valt voor de meeste mensen onder 'kleine moeite, groot plezier'.
Of vragen of je bijv. één keer per X weken met hen mee kan rijden naar hun/een (andere) supermarkt.
vrijdag 8 augustus 2025 om 20:59
Dank voor de tips! Misschien dat de buren dat wel zouden willen, ik moet dat nog vragen. Ik ben zelf niet zo gewend om om hulp te vragen (dat werd gezien als zwak/lastigvallen door mijn ouders dus dat zat er heel lang in...), dat is nog een leerpuntje. bij de plus zit trouwens ook een Turkse supermarkt kwam ik achter.
Voedselbank is een optie, ik moet toch al rekeningen overleggen ivm aanvragen nieuw witgoed.
Woon nu sinds een paar dagen op mezelf (moet nog wel veel gebeuren) echter staat een van mijn ouders steeds random in mijn huis, (heeft sleutel voor noodgevallen) ook als ik niet thuis ben (en zonder overleg) dus dat vind ik heel lastig. Hebben nu al dagen ruzie gehad omdat er geen rekening word gehouden met mijn grenzen/behoeftes en er dan een excuus komt en het vervolgens weer gebeurd.Ouder verwacht dat diegene hier dagelijks mee kan eten, of hier kan gaan hangen omdat het thuis niet fijn is, maar dat wil ik niet. Ouder vind zichzelf vervolgens het slachtoffer. Dat gaat even helemaal niet fijn
Voedselbank is een optie, ik moet toch al rekeningen overleggen ivm aanvragen nieuw witgoed.
Woon nu sinds een paar dagen op mezelf (moet nog wel veel gebeuren) echter staat een van mijn ouders steeds random in mijn huis, (heeft sleutel voor noodgevallen) ook als ik niet thuis ben (en zonder overleg) dus dat vind ik heel lastig. Hebben nu al dagen ruzie gehad omdat er geen rekening word gehouden met mijn grenzen/behoeftes en er dan een excuus komt en het vervolgens weer gebeurd.Ouder verwacht dat diegene hier dagelijks mee kan eten, of hier kan gaan hangen omdat het thuis niet fijn is, maar dat wil ik niet. Ouder vind zichzelf vervolgens het slachtoffer. Dat gaat even helemaal niet fijn

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in