Koolhydraat arme recepten

15-06-2010 19:37 156 berichten
Alle reacties Link kopieren
In een ander topic heb ik het gehad over mijn nieuwe afval poging. Hier kun je het wel en wee ervan lezen.

Cora de Fluiter dieet



Maar...

Sinds vandaag zit ik op een dieet zonder snelle koolhydraten en suikers. Ook geen fruit. Zijn er doorgewinterde lowcarb dieters die een paar lekkere recepten of ideetjes voor me hebben?

De discussie over of het wel of niet goed is en wel of niet helpt mag wat mij betreft worden overgeslagen.



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
mag een beetje bloem of paneermeel? dan kun je kaas/brie 'schnitsel' maken, geen idee of je kaas ook zonder laagje/beslagje kunt bakken

(sorry, misschien denk ik verkeerd, ik weet niet wat er allemaal wel of niet mag).
Alle reacties Link kopieren
quote:hompeltjepompeltje schreef op 15 juni 2010 @ 20:21:

Bengal: falafel wat is dat ook alweer? Duikt google op.

De kikkererwten enz. staan hier ruimschoots in de kast. Toevallig net een portie aan het wellen. Thanks voor je tips!



Queeny1: maak je die knolselderijpuree net zo als de bloemkoolpuree? Koken en dan pureren? Ik mag geen koolraap maar dat is een heel ander soort knol toch?



Eleonora: heb dus de standaard schildklier test gehad van de huisarts. Die was 'normaal' volgens de medische normen. Lijkt me dus niet dat hij me dan wil doorsturen naar een internist. Ik heb een goed gevoel hierbij. Uitgebreide tests en een persoonlijk advies. Niet dieet nr. zoveel op een rij.

Je zegt net dat je een schildklierprobleem hebt...of bedoel je dat de medische normen niet kloppen en dat je toch een probleem met je schildklier hebt? Waar baseer je dat dan op?



Ik wil je niet aanvallen, maar in een ander topic hier was er ook een forumster die bij dr. * haar bloed liet testen in Bunnik en zij kreeg o.a. cortisol voorgeschreven...wat echt heel raar is (zeker gezien de meetmethoden van dit lab). Ik begrijp dat je het beste voor jezelf bent, ik kan je alleen maar zeggen, for what it's worth, dat dit niet de weg is.
Alle reacties Link kopieren
ja knolraap is wat anders dan koolraap.
quote:hompeltjepompeltje schreef op 15 juni 2010 @ 20:21:



Eleonora: heb dus de standaard schildklier test gehad van de huisarts. Die was 'normaal' volgens de medische normen. Lijkt me dus niet dat hij me dan wil doorsturen naar een internist. Ik heb een goed gevoel hierbij. Uitgebreide tests en een persoonlijk advies. Niet dieet nr. zoveel op een rij.



Ok meid, het is jouw geld, jouw lijf en dus jouw zaak.

Ik hoop oprecht dat het gaat werken voor je.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lizzielientje schreef op 15 juni 2010 @ 20:21:

Bijna alle salades bij de groentenboer kunnen ook (of je maakt het zelf met een azijn of yoghurtdressing). Als er maar niet veel fruit in zit met hoger fruitsuikers (banaan, druiven)

als je veel groenten eet krijg je veel goede voedingsstoffen binnen en het vult goed. (vezels)Fruitsuikers en fruit zijn uit den boze. Bovendien hier ook geen groenteboer. Maar niks mis met zelf salades maken. Dus thanks!
Alle reacties Link kopieren
quote:thee schreef op 15 juni 2010 @ 20:24:

mag een beetje bloem of paneermeel? dan kun je kaas/brie 'schnitsel' maken, geen idee of je kaas ook zonder laagje/beslagje kunt bakken

(sorry, misschien denk ik verkeerd, ik weet niet wat er allemaal wel of niet mag).Klinkt erg lekker. Alleen gewoon meel en paneermeel mogen niet. Wel kikkererwten- Amandel- of linzenmeel.
Alle reacties Link kopieren
quote:hompeltjepompeltje schreef op 15 juni 2010 @ 19:59:

[...]





Daar is helemaal niets mis mee. Het hele dieet gebeuren had ik eerlijk gezegd ook niet zo extreem verwacht toen ik me meldde bij een door Cora de Fluiter aanbevolen orthomoluculair therapeute. Maar omdat gedane voedingsveranderingen en de metingen wijzen op waarschijnlijk een schildklier en bijnier probleem is er dus wel een dieet ingezet. Er worden onderzoeken gedaan (bloed en volgens mij ook urine straks) om e.e.a. uit te zoeken. Ik vind dit juist niet een zoveelste dieet. Het word heel erg nauwkeurig doorgemeten, nagekeken en afgestemd op jouw problemen en zwakke plekken. Ook het feit dat er onderzoeken worden gedaan enz., ik vind het niet zomaar een dieet. Al lijkt het nu wel even verrekt veel op south beach of atkins. Dat is overigens ook tijdelijk. max. 2 weken. Als test voor een koolhydraatverslaving.O. Tja. Dat soort onzin dieet kan natuurlijk ook.
MILF in the making ;-)
Alle reacties Link kopieren
quote:thee schreef op 15 juni 2010 @ 20:25:

ja knolraap is wat anders dan koolraap.Oke. Dan mag dat dus wel.
Alle reacties Link kopieren
Dank je Leo, ik hoop het ook. Eerlijk gezegd weet ik het anders ook niet meer. Maagbandje mag nog net niet (te licht) En het is een feit, ik zit in de risico groep. Best wel obees ben ik.

Wat betreft het geld, ik betaal flink voor mijn verzekering, maar dan heb je ook wat. Kortom ik kan dit tot nu toe nog allemaal declareren. Is er dan eens iets dat niet gedeclareerd kan worden, maakt het ook niet uit. Ik moet gewoon afvallen en heb er wel wat voor over om dat te berijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lizzielientje schreef op 15 juni 2010 @ 20:23:

De meeste schildklierproblemen worden niet gediagnosticeerd door de huisarts vaak binnen de norm of net er buiten, terwijl je wel klachten kan hebben (de alternatieve hoek weet dit ook, pas alleen wel op dat je niet alles voor zoete koek gaat slikken , mijn advies: altijd zelf nadenken en uitzoeken wat je wil en of het goed is)Dan nog lijkt me een orthomocudinges niet de aangewezen persoon om een en ander te gaan vaststellen. Gewoon naast de TSH ook de T3 en T4 laten prikken. En dan met die waardes kijken of er toch een schildklierprobleem is.
MILF in the making ;-)
Alle reacties Link kopieren
hüttenkase lust je dat met peper, zout, bieslook en citroen

of met zoetstof

verzadigd (eiwitten)
Alle reacties Link kopieren
quote:hompeltjepompeltje schreef op 15 juni 2010 @ 20:31:

Is er dan eens iets dat niet gedeclareerd kan worden, maakt het ook niet uit. Ik moet gewoon afvallen en heb er wel wat voor over om dat te berijken.Ja dat worden de hocuspocus doktoren er wel van. Ik neem aan dat je bereiken bedoelde?
MILF in the making ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ja maar als je TSH goed is word je vaak niet eens doorgestuurd, doet het reguliere circuit niet. Das soms het probleem.

En dan nog... hoeft t3 en t4 niet afwijkend te zijn.

Zelf heb ik een wisselende TSH schoot met aantal punten verschil in verschillende metingen, net buiten de grenswaarden dus wordt niet behandeld. Maar heb daar wel veel klachten van...!





enne augurkjes, zilveruitjes e.d.



sport je ook?
Alle reacties Link kopieren
Het Southbeach forum is een geweldige site, met goede recepten. Zowel zonder koolhydraten (voor de eerste fase) als met (maar dan wel de goede) koolhydraten.



Je kunt er veel tips opdoen, en krijgt als je wilt prima ondersteuning.



Sukses!
Alle reacties Link kopieren
Dank je Lizzelientje. Je bevestigd het verhaal van mijn therapeut.



En DarkRose... dat gaan we dus ook doen. En ja dat moet bij het ELN omdat de dokter de T3 en T4 niet wilde prikken. Maar het hele prikverhaal staat in het andere topic. Zie mijn OP voor de link.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lizzielientje schreef op 15 juni 2010 @ 20:33:

Ja maar als je TSH goed is word je vaak niet eens doorgestuurd, doet het reguliere circuit niet. Das soms het probleem.





enne augurkjes, zilveruitjes e.d.



sport je ook?augurkjes en zilveruitjes mogen ook niet. Zit in de azijn vaak ook suiker enzo. Behalve die van kesbeke maar die zijn echt TE zuur. hihi.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij is de TSH altijd normaal geweest maar de T4 veel te laag. Ik slik wel degelijk schildklierhormonen.

Dus eis van je huisarts dat hij je T4 en T3 bepaald en als hij dan toch bezig is ( ) je B12.
Alle reacties Link kopieren
Gkaatje: oke nog een die het forum aanraad. Ga ik echt doen morgen. Ben zeer benieuwd!



En Lizzelientje vergeet te antwoorden op je sport vraag. Nee ik sport niet wegens een enorm gebrek aan energie. Ben mijn keuken aan het oppimpen. 1,5 week gedaan over het deurkozijn en de deur. Nu nog de toog (reken ik ook 2 weken voor) en de muren. Kortom... geeft aan hoe belabberd ik in mijn energie zit. Dat is ook een van de redenen waarom ik zoveel hoop heb bij deze aanpak. Wellicht raak ik ook af van al die verschrikkelijke vermoeidheids en psychische klachten. (al is het maar een beetje, dan ben ik blij)
Alle reacties Link kopieren
Maar mag je helemaal geen koolhydraten of wel een kleine hoeveelheid? (koolhydraten totaal 0 is ook niet echt aan te raden, koolhydraatarm dieet wel , waarom? risico op artrose op lange duur en de hersenen zijn glucose afhankelijk)



Dit soort dieten zijn gebaseerd op lage koolhydratenhoeveelheid, --> lagere insulinespiegels. Zodoende dat de vetverbranding wordt aangesproken.



Vaak is er sprake van te hoge insulinespiegels (steeds meer afgifte insuline van de alvleesklier die de suikers + zetmeel (wordt suiker) (koolhydraten) in de lichaamscellen stopt.





Vaak is er bij obesitas ook sprake van insulineongevoeligheid:(voorstadium van diabetes) de cellen worden ongevoelig voor de insuline. En dus gaat de alvleesklier steeds meer insuline aanmaken.



Het is ook handig om de achtergrond te weten waarom je een dieet doet en hoe het werkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:bosaapje schreef op 15 juni 2010 @ 20:37:

Bij mij is de TSH altijd normaal geweest maar de T4 veel te laag. Ik slik wel degelijk schildklierhormonen.

Dus eis van je huisarts dat hij je T4 en T3 bepaald en als hij dan toch bezig is ( ) je B12.Thanks. Fijn om naast de OMG en NIET DOEN's ook nog reacties te krijgen die wel aangeven dat het wat kan opleveren. De huisarts sla ik over. Geen zin om daar met hangende pootjes aan te komen. Op mijn knieen te moeten enz. Ik ga gewoon naar het ELN. Geen idee of het vergoed word of niet. Maakt me ook niet uit. Wil dit gewoon onderzocht hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil geen ban, dus weg ermee. Liet me even meeslepen en heb namen genoemd. Excuus!
quote:hompeltjepompeltje schreef op 15 juni 2010 @ 20:27:

[...]





Klinkt erg lekker. Alleen gewoon meel en paneermeel mogen niet. Wel kikkererwten- Amandel- of linzenmeel.



Amandelbrood en lijnzaambrood en volgends mij ook maizbrood.



Ik heb hier een recept,misschien is dit lowcarb,heb ik een tijdje

geleden gekregen van een forummer:



Hier maak je broodjes of muffin van.



Zelf gebruik ik regelmatig kokosrasp

2 eetlepels kokosrasp

1 ei

zoetstof



Je maakt hier hoopjes van en zet dit op 180 graden 20 minuten in de oven. Het smaakt als een soort kokoskoek



Ook een lekker ontbijt is voor 3 a 4 ontbijtjes of als toetje te gebruiken.



50 a 75 gram eiwitpoeder zonder smaakje

1 eetlepel kokosrasp

1 theelepel kaneel

1 theelepel kardemompoeder

zoetstof canderel of stevia

1 eetlepel kokosolie of roomboter om het hard te krijgen.

2 eetlepels maanzaad. met sesamzaad moet het ook kunnen.



Meng dit door elkaar en zet het in de koelkast



Je hebt een heerlijk toetje of ontbijt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lizzielientje schreef op 15 juni 2010 @ 20:41:

Maar mag je helemaal geen koolhydraten of wel een kleine hoeveelheid? (koolhydraten totaal 0 is ook niet echt aan te raden, koolhydraatarm dieet wel , waarom? risico op artrose op lange duur en de hersenen zijn glucose afhankelijk)



Dit soort dieten zijn gebasseerd op lage koolhydratenhoeveelheid, lage insulinespiegels.

Vaak is er sprake van te hoge insulinespiegels (steeds meer afgifte insuline van de alvleesklier die de suikers + zetmeel (wordt suiker) (koolhydraten) in de lichaamscellen stopt.



Zodoende dat de vetverbranding wordt aangesproken.

Vaak is er bij obesitas ook sprake van insulineongevoeligheid:(voorstadium van diabetes) de cellen worden ongevoelig voor de insuline. En dus gaat de alvleesklier steeds meer insuline aanmaken.



Vaak is het ook handig om de achtergrond te weten waarom je een dieet doet en hoe het werkt.



Dit is max. 2 weken of tot ik het niet meer trek.

Om te kijken of ik een koolhydraat verslaving heb. Ik weet hoe het werkt. Heb atkins gedaan met succes een aantal jaar terug. Maar goed, uiteindelijk gewoon weer net zo dik (lees dikker) dan voorheen. Helemaal geen koolhydraten is het volgens mij niet. In groente zit nl ook koolhydraten en volgens mij ook in peulvruchten enz. Het gaat om de snelle koolhydraten.
Alle reacties Link kopieren
quote:bosaapje schreef op 15 juni 2010 @ 20:37:

Bij mij is de TSH altijd normaal geweest maar de T4 veel te laag. Ik slik wel degelijk schildklierhormonen.

Dus eis van je huisarts dat hij je T4 en T3 bepaald en als hij dan toch bezig is ( ) je B12.Tuurlijk kan je dat eisen en elk geval is weer anders, dus dat kan best. Maar uit ervaring weet ik dat huisartsen soms moeilijk doen en bij een "redelijke" TSH niet standaard willen doorverwijzen.
quote:bosaapje schreef op 15 juni 2010 @ 20:37:

Bij mij is de TSH altijd normaal geweest maar de T4 veel te laag. Ik slik wel degelijk schildklierhormonen.

Dus eis van je huisarts dat hij je T4 en T3 bepaald en als hij dan toch bezig is ( ) je B12.



bosaapje,hoe gaat het met je?Ik heb je gemist.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven