Moeilijke eters

14-12-2018 16:52 344 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een ander topic.
Wie is er een moeilijke eter in de zin dat hij of zij veel dingen niet lust of om andere redenen (geloof, principe, lijn) veel dingen niet eet?

TO trapt af: Ik eet alles, alleen havermoutpap staat me sterk tegen, al vanaf mijn babytijd. Verder had ik een veganistische vriendin. Lastig, maar ik leerde wel creatief in de keuken te zijn. Daarna een lange relatie gehad met een vegetarische vriendin, minder lastig, behalve bij uit eten gaan in notoire vleeslanden.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Oester geprobeerd, niet lekker. Tomaten lust ik jammer genoeg niet, mijn moeder heeft het heus geprobeerd, met suiker of peper en zout, niet gelukt er blijft een bepaald smaakje aan hangen dat ik echt niet lekker vind. Geen ketchupfan, mits door de mayonaise. En de laatste jaren kan ik van b.v. macaroni of spaghetti na een paar happen knap misselijk worden. Haring ook geprobeerd...jak. kruidenboter lust ik tegenwoordig wel, knoflookboter weer niet. En heb ooit schimmelkaas geprobeerd dat vind ik met recht vies, alhoewel je dat van eten niet hoort te zeggen.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
14-12-2018 17:42
Interessant stukje over het proeven van bitter:
http://www.levedna.nl/dna/mijn%20dna/12 ... oeven.html

Ik vind heel veel dingen te bitter, waarvan anderen zeggen dat ze het totaal niet bitter vinden.
Ik gok dat ik genetisch bij de bitterproevers hoor.
Dat heeft niks met slappe ouders te maken, gewoon aanleg.
Interessant.
Ik ben opgegroeid in Amsterdam Zuid. Veel verwende kinderen, ik ben dus bevooroordeeld.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
14-12-2018 17:42
Interessant stukje over het proeven van bitter:
http://www.levedna.nl/dna/mijn%20dna/12 ... oeven.html

Ik vind heel veel dingen te bitter, waarvan anderen zeggen dat ze het totaal niet bitter vinden.
Ik gok dat ik genetisch bij de bitterproevers hoor.
Dat heeft niks met slappe ouders te maken, gewoon aanleg.
Ik heb dat als ik ongesteld moet worden/ ben.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
IBIopviva schreef:
14-12-2018 18:32
Tja ik val denk ik wel onder de noemer moeilijke eter.
Ik eet vega en lust een aantal dingen echt niet. Paddestoelen, olijven, tuinbonen en spruiten krijg ik gewoon echt oprecht niet weg.

Zijn ook een aantal dingen die ik liever vermijd maar indien nodig/wel zo beleefd wel eet.
Maar sinds ik een maagverkleining heb gehad eet ik uiteraard minder maar van sommige voedingsmiddelen wordt ik vaak ziek. Dus aardappelen/rijst/pasta en brood eet ik eigenlijk niet als ik elders ben.
Tegenwoordig neem ik meestal mijn eigen eten mee of althans ik bied het aan zeker als het een informeel etentje is bv bij een verjaardag waar meerdere mensen mee eten. Veel mensen vragen toch door wat ze wel voor mij kunnen maken. Heel lief maar soms wel lastig om dat te accepteren.

Overigens drink ik ook geen prik en alcohol meer, thee valt vaak niet goed en kan ik niet meer tegen kraanwater. Daarom neem ik ook vaak wat te drinken mee of drink gewoon de hele tijd door koffie.
Ik vind zo'n maagverkleining echt je kwaliteit van leven verminderen. Ik zie dat om mij heen. Eten is niet leuk meer voor mensen en ze worden er letterlijk ziek van. Ze zijn wel hun overgewicht kwijt, maar er is een enorme beperking voor in de plaats gekomen. Ik zie de groep met een maagverkleining bijna als gehandicapten. Velen hebben er dan ook spijt van en dat kan ik mij goed voorstellen.
Zoals jij vertelt over hoe je nu moet leven, vind ik dat echt heel heftig en een enorme beperking. De lol is wat eten en drinken betreft er toch compleet vanaf?
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
14-12-2018 18:25
Geen gluten mogen eten ( coeliakie) is toch echt een serieuze en erkende ziekte....
Ik heb het niet of coeliakie, dat is een medische reden. Lees mijn bericht nog maar eens goed. Het gaat om die mensen die elk jaar een andere mode-ziekte hebben. Die zichzelf gediagnosticeerd hebben met een of andere gevoeligheid.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Tja ik val ook wel onder de moeilijke eters. Wel geprobeerd dingen te eten, zalm bijvoorbeeld, is mij op een gegeven moment toch weer tegen gaan staan. Ook combinaties kunnen helemaal fout gaan.

Mijn ontbijt bv. Tarwe brood met kaas, tarwe brood kwinkslag van Venco en doe ik gek ook nog 1 mef pindakaas. Ook in die volgorde, erg belangrijk de volgorde. Neem ik oeps een hap van de pindakaas, dan zijn die eerste 2 niet lekker meer.

Nog 1, een hard gekookt ei, beetje mayo lekker, neem daarna absoluut geen bier want gadver wat is dat dan smerig terwijl ik bier euh pils echt lekker vindt.

Oh nog 1 ook bier. Je drinkt Grolsch, Heineken smaakt prima prima, moet je storen op Tenerife hebben ze dat niet dus Polar of Royal Dutch gadver maar je drinkt door komt vanzelf goed. Dan eindelijk weer in NL terug aan de Grolsch gadver gadver wat smerig.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-12-2018 18:09
Als iemand komt eten vraag ik gewoon wat ie lust. Ik doe alleen niet aan vegan.
Vegan vind ik zo’n modieus hipster jeukwoord. Noem het gewoon veganistisch zoals het hoort.

Verder heb ik het idee dat ook meer dan de helft van alle allegieën modieus gedoe is, net als de helft van ADHD, hoogbegaafdheid, dyslexie en autisme.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Ik vraag mij af waarom moeilijke eters altijd verwachten dat er rekening met ze wordt gehouden, maar andersom nooit moeite willen doen voor de niet- moeilijke eters. Waarom moeten vleeseters vegetarisch koken voor vegetariërs en bakken vegetariërs voor hun wel vleesetende omgeving nooit vlees als ze komen eten?
Alle reacties Link kopieren
lolly-pop schreef:
14-12-2018 17:00
Blijf dan lekker thuis, en eet niet buiten de deur.
Dit vind ik nu weer een veel te makkelijke opmerking. Je beseft denk ik niet, hoezeer ook in Nederland eten een sociaal karakter heeft. Bruiloften, diploma-uitreiking, begrafenis, iets te vieren, congres of studiedag van je werk (of erger nog, meerdere dagen achter elkaar) alles is met eten verbonden. Ik zou met alle liefde thuis eten, maar al dit soort dingen skippen maakt je behalve een moeilijke eter ook nog eens een sociale weirdo... Niet echt een optie dus, maar ik eet niet voor mn lol buiten de deur.

En ja, ik zie mezelf wel als een moeilijke eten (voor anderen toch) zelfgekozen vegetariër. Onvrijwillig coeliakie, lactosevrij en nog een aantal allergieën. Gelukkig reageren directe vrienden altijd heel ongecompliceerd. Als ik zeg dat ik alle groenten, rijst, aardappels, etc eet, wordt nog best vaak opgemerkt, dat ik dan toch bijna alles eigenlijk gewoon mag :-)
Alle reacties Link kopieren
Monchu69 schreef:
14-12-2018 18:47
Ik vind zo'n maagverkleining echt je kwaliteit van leven verminderen. Ik zie dat om mij heen. Eten is niet leuk meer voor mensen en ze worden er letterlijk ziek van. Ze zijn wel hun overgewicht kwijt, maar er is een enorme beperking voor in de plaats gekomen. Ik zie de groep met een maagverkleining bijna als gehandicapten. Velen hebben er dan ook spijt van en dat kan ik mij goed voorstellen.
Zoals jij vertelt over hoe je nu moet leven, vind ik dat echt heel heftig en een enorme beperking. De lol is wat eten en drinken betreft er toch compleet vanaf?
heb je daar cijfers van of is dat jouw eigen invulling?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Monchu69 schreef:
14-12-2018 18:51
Ik vraag mij af waarom moeilijke eters altijd verwachten dat er rekening met ze wordt gehouden, maar andersom nooit moeite willen doen voor de niet- moeilijke eters. Waarom moeten vleeseters vegetarisch koken voor vegetariërs en bakken vegetariërs voor hun wel vleesetende omgeving nooit vlees als ze komen eten?
Als ik met een groep ben en er wordt ook een vleesgerecht gemaakt, dan vind ik het prima om dat klaar te maken. Heb alleen wel een beetje instructie nodig ; -) Kip en gehakt krijg ik nog wel gebakken, dat was ongeveer het enige vlees wat er bij ons vroeger thuis op tafel kwam, mijn ouders hadden het niet breed. Hoe je andere soorten vlees bereidt weet ik simpelweg niet, dus ik zet mijn bezoek liever iets voor waarvan ik zeker weet dat het ook gaat lukken.
Andersom verwacht ik ook geen glutenvrije vega hoogstandjes van mensen die dat nooit maken hoor. Ik snap dat dat lastig is. En als het echt niet gaat, neem ik ook nog gewoon mijn eigen eten mee, vaak genoeg gebeurd.
marie123 wijzigde dit bericht op 14-12-2018 19:00
0.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Monchu69 schreef:
14-12-2018 18:47
Ik vind zo'n maagverkleining echt je kwaliteit van leven verminderen. Ik zie dat om mij heen. Eten is niet leuk meer voor mensen en ze worden er letterlijk ziek van. Ze zijn wel hun overgewicht kwijt, maar er is een enorme beperking voor in de plaats gekomen. Ik zie de groep met een maagverkleining bijna als gehandicapten. Velen hebben er dan ook spijt van en dat kan ik mij goed voorstellen.
Zoals jij vertelt over hoe je nu moet leven, vind ik dat echt heel heftig en een enorme beperking. De lol is wat eten en drinken betreft er toch compleet vanaf?
Het is een aanpassing dat zeker. Zijn ook veel mensen die er geen last van hebben en gewoon kunnen eten en drinken als voorheen maar dan alleen minder. Eigenlijk heb ik nog niet gehoord van mensen die er om deze reden spijt van hebben.
Voor mij persoonlijk is de lol van vooral eten er idd af. Soms jammer maar meestal ben ik er erg tevreden over. Eten speelt nu ook geen grote rol meer in mijn leven en ik vind dat wel prettig.
Alleen ben ik nu idd wel een beetje moeilijke eter maar daar ben ik mij van bewust.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Monchu69 schreef:
14-12-2018 18:51
Ik vraag mij af waarom moeilijke eters altijd verwachten dat er rekening met ze wordt gehouden, maar andersom nooit moeite willen doen voor de niet- moeilijke eters. Waarom moeten vleeseters vegetarisch koken voor vegetariërs en bakken vegetariërs voor hun wel vleesetende omgeving nooit vlees als ze komen eten?
Ik bak wel vlees voor mijn man en eventuele vleeseters als dat zo uit komt.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
marie123 schreef:
14-12-2018 18:52
Dit vind ik nu weer een veel te makkelijke opmerking. Je beseft denk ik niet, hoezeer ook in Nederland eten een sociaal karakter heeft. Bruiloften, diploma-uitreiking, begrafenis, iets te vieren, congres of studiedag van je werk (of erger nog, meerdere dagen achter elkaar) alles is met eten verbonden. Ik zou met alle liefde thuis eten, maar al dit soort dingen skippen maakt je behalve een moeilijke eter ook nog eens een sociale weirdo... Niet echt een optie dus, maar ik eet niet voor mn lol buiten de deur.
Hmmm dit opent mijn ogen wel. Goed punt!
"Gek" genoeg vraag ik als mensen komen eten ALTIJD of er allergieën zijn of specifieke dingen niet gelust worden. En ik hou daar dan ook ALTIJD rekening mee, zonder moeite.
Maar als iemand bij mijn moeder komt, die uren heeft staan zweten in de keuken, en dan de inimini stukjes wortel uit de saus vist met een vies gezicht.... dan word ik woest.

Het is vooral het vieze gezicht wat mensen dan kunnen trekken en gaan beschrijven hoe goor het wel niet is waar ik woest van word denk ik.
Daarmee verpesten ze mijn eetlust en beledigen ze de kok.

Ik merk dat dit topic me wel echt aan het denken zet.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Ik eet geen dieren, weinig dierlijke producten maar wel écht alles wat plantaardig is.

Als ik een stuk dier of bepaalde dierlijke producten in mijn mond krijg is de kans groot dat ik ga kokhalzen. Niet alleen vanwege het idee, maar ook de smaak. Dus als ik aangeef wat ik niet eet en het zit toch in mijn eten dan ben ik niet moeilijk, maar dat is om te voorkomen dat ik heel oncharmant word aan tafel.
wiezel schreef:
14-12-2018 17:04
Ik vind het juist onsympathiek om te zeuren over eten wat je van iemand krijgt.
Dan heb ik het uiteraard over bij iemand anders eten.
Als iemand thuis alleen maar rookworst en chocoladevla eet heb ik daar inderdaad geen last van!

Helemaal mee eens. Wat iemand thuis doet moet ie zelf weten maar in gezelschap moeilijk doen met eten als je te gast bent is gewoon onfatsoenlijk.
En ja, daar heb ik last van. Het bederft de eetlust van anderen en is beledigend voor de kok.
Alle reacties Link kopieren
Ik houd niet van de smaak van schapenvlees.

Vroeger spon ik wel wol als hobby en dat rook hetzelfde als het vlees smaakt.

Ik weet niet of ik het echt zou weigeren op te eten. Maar kopen doe ik het niet.
retrostar wijzigde dit bericht op 14-12-2018 20:31
5.31% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
14-12-2018 18:23
Ik vind niks lusters stom vervelend.
Wat een beperkte visie zeg.
Ik ben hartstikke leuk en aardig en lief en intelligent.
En ik lust veel niet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik lust vrijwel alles (alleen geen koffie) en was laatst uiteten met een groepje waarvan er 2 bijna niks lustten. Volwassen mensen met kinderen, ze zaten te zeuren als kleine kinderen. "Wat zit er dan precies op het broodplankje?" "Ik lust geen enkel hoofdgerecht" (het was een heel normale Hollandse kaart met de standaard gerechten) "iehhh het verrassingsmenu dan weet je toch niet wat je krijgt :-o " "Dit ziet er anders uit dan ik gewend ben"

Bleeeeeeegh wat een gezeur tijdens een gezellig etentje!
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop1 schreef:
14-12-2018 19:09
Helemaal mee eens. Wat iemand thuis doet moet ie zelf weten maar in gezelschap moeilijk doen met eten als je te gast bent is gewoon onfatsoenlijk.
En ja, daar heb ik last van. Het bederft de eetlust van anderen en is beledigend voor de kok.

Eens. Zoon lust geen champignons dus hij legt ze aan de kant op zijn bord (wanneer in restaurant bijv). of schuift ze door naar mij. Maar echt niet dat hij hardop hoeft (doet hij ook niet) te roepen hoe vies champignons wel niet zijn.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
14-12-2018 18:25
Geen gluten mogen eten ( coeliakie) is toch echt een serieuze en erkende ziekte....
De meeste mensen die tegenwoordig geen gluten eten hebben geen coeliakie, volgens mij was die post daarvoor bedoeld.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
marie123 schreef:
14-12-2018 18:52
Dit vind ik nu weer een veel te makkelijke opmerking. Je beseft denk ik niet, hoezeer ook in Nederland eten een sociaal karakter heeft. Bruiloften, diploma-uitreiking, begrafenis, iets te vieren, congres of studiedag van je werk (of erger nog, meerdere dagen achter elkaar) alles is met eten verbonden. Ik zou met alle liefde thuis eten, maar al dit soort dingen skippen maakt je behalve een moeilijke eter ook nog eens een sociale weirdo... Niet echt een optie dus, maar ik eet niet voor mn lol buiten de deur.

En ja, ik zie mezelf wel als een moeilijke eten (voor anderen toch) zelfgekozen vegetariër. Onvrijwillig coeliakie, lactosevrij en nog een aantal allergieën. Gelukkig reageren directe vrienden altijd heel ongecompliceerd. Als ik zeg dat ik alle groenten, rijst, aardappels, etc eet, wordt nog best vaak opgemerkt, dat ik dan toch bijna alles eigenlijk gewoon mag :-)
Dat is een belangrijk ding. Eten heeft een sociale functie, en ook het wederzijds uitnodigen voor eten is belangrijk. Religieuze voedselvoorschriften, zoals koosjer of halal, hebben mede de functie om de eigen groep te behouden en integratie of assimilatie met andersgelovigen tegen te gaan. Mensen met “afwijkende” eetgewoontes zullen er om die reden vaak nooit helemaal bijhoren omdat ze een esentieel deel van de sociale interactie niet meebeleven.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Monchu69 schreef:
14-12-2018 18:47
Ik vind zo'n maagverkleining echt je kwaliteit van leven verminderen. Ik zie dat om mij heen. Eten is niet leuk meer voor mensen en ze worden er letterlijk ziek van. Ze zijn wel hun overgewicht kwijt, maar er is een enorme beperking voor in de plaats gekomen. Ik zie de groep met een maagverkleining bijna als gehandicapten. Velen hebben er dan ook spijt van en dat kan ik mij goed voorstellen.
Zoals jij vertelt over hoe je nu moet leven, vind ik dat echt heel heftig en een enorme beperking. De lol is wat eten en drinken betreft er toch compleet vanaf?
Hahaha, serieus?
Mijn kwaliteit van leven is enorm toegenomen sinds mijn maagverkleining.
En ik ken niemand die er spijt van heeft.
En ik kan nog steeds eten wat ik lekker vind, alleen niet meer zo veel. Wat ook precies de bedoeling was.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
14-12-2018 18:50
Vegan vind ik zo’n modieus hipster jeukwoord. Noem het gewoon veganistisch zoals het hoort.

Verder heb ik het idee dat ook meer dan de helft van alle allegieën modieus gedoe is, net als de helft van ADHD, hoogbegaafdheid, dyslexie en autisme.
Anekdote van toen ik nog in de horeca werkte :proud:
Mevrouw mocht absoluut geen gluten. Geen kruisbesmetting want ze kon er absoluut niet tegen. De hele avond dus enorm ons best gedaan, keuken in de gaten gehouden, alle vragen van mevrouw beantwoord. Veel tijd en moeite aan kwijt geweest dus. Geen probleem, dat hoort erbij.
Totdat mevrouw na het diner een drankje bestelde: bier :facepalm:
Voorzichtig gevraagd of ze het wel zeker wist, want er zitten natuurlijk gluten in.... Ja hoor, geen probleem. Ze dronk elke dag bier dus dat wou ze nu ook :cheers:
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
14-12-2018 18:50
Vegan vind ik zo’n modieus hipster jeukwoord. Noem het gewoon veganistisch zoals het hoort.

Verder heb ik het idee dat ook meer dan de helft van alle allegieën modieus gedoe is, net als de helft van ADHD, hoogbegaafdheid, dyslexie en autisme.
Lekker ongenuanceerd wel.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven