Moeilijke eters

14-12-2018 16:52 344 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een ander topic.
Wie is er een moeilijke eter in de zin dat hij of zij veel dingen niet lust of om andere redenen (geloof, principe, lijn) veel dingen niet eet?

TO trapt af: Ik eet alles, alleen havermoutpap staat me sterk tegen, al vanaf mijn babytijd. Verder had ik een veganistische vriendin. Lastig, maar ik leerde wel creatief in de keuken te zijn. Daarna een lange relatie gehad met een vegetarische vriendin, minder lastig, behalve bij uit eten gaan in notoire vleeslanden.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Ook wel interessant: wel of niet nieuwe dingen willen proeven is zelfs erfelijk bepaald: https://www.nu.nl/gezondheid/4336238/ki ... paald.html
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
redbulletje schreef:
14-12-2018 17:43
Je kunt ze ook gegratineerd eten. Dat vind ik persoonlijk 'n stuk smakelijker dan rauw.
Heb even wat plaatjes/recepten gezocht, het ziet er in ieder geval stukken beter uit dan die rauwe meuk op een schelpje, misschien dat ik daar nog eens voor te porren ben, maar rauwe oesters brrr.
Alle reacties Link kopieren
Ow, en ik eet nooit bij anderen.
Zo ongezellig als ik tegen heug en meug hun met zorg bereide maaltijd moet eten.
Iedereen blij dus.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik ben heel makkelijk, ik eet alleen wat ik lekker vind. :biggrin:
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik echt niet lust is haring en frikandel (ja hoge lat :proud: ), geprobeerd maar krijg het niet weg. Terwijl ik bijv. sushi ( de viskant daarvan) wel heel lekker vind. Bruine bonen en capucijners vind ik bwoah. Verder lust ik nagenoeg alles en probeer graag uit.

Bij vis: als ik ook maar 1 graat in mijn mond voel, pulk ik de vis tot ongeveer puree. Kost me moeite om gewoon weer een hap te namen. Ik heb ooit een graat in mijn keel gehad die er lastig uit wilde en dat speelt nog steeds mee, helaas.

Moeilijke eters heb ik geen moeite mee, dat vraag ik vantevoren en dan maak ik gewoon wat, wat diegene wel lust.
Hoewel ik er privé (tot nog toe) niet mee te maken heb (gehad), lijkt me koken voor een gezelschap waarbinnen verschillende soorten voedselintoleranties zijn, of dat zij dingen écht niet mogen, nog lastiger. Daar ben ik qua kookgerei etc. niet op ingesteld.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vega vriendin en een vriendin met problemen met gluten en lactose. Toen we met zijn 3-en wilde eten heb ik wel even gepuzzeld maar het is wel gelukt en was ook lekker. :proud:
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga even koken.
Geen groente vandaag, wat een feest.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Iemand die een fysiek probleem heeft (notenallergie, nierproblemen, diabetes bijvoorbeeld) of om religieuze / principiële redenen iets niet eten, daar heb ik geen moeite mee. Met liefde kook ik lactose vrij, veganistisch of geen varkensvlees

Ik heb meer moeite met die zelfgediagnostiseerde mode ziektes, van ik mag geen gluten, ik eet geen ............, product x is zo slecht voor je. Na een paar maanden is deze periode weer over. En mensen die bij voorbaat al van alles en nog wat niet lusten, en nooit proberen om hun eetgewoontes uit te proberen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Als iemand komt eten vraag ik gewoon wat ie lust. Ik doe alleen niet aan vegan.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
14-12-2018 17:19
Hou jij van mosterd?
ja, best lekker :proud:
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik was als kind een moeilijke eter, maar als ik dan nu naar mijn oudste kijk meer snel vol. En dan vond ik het zonde om dan iets te eten wat ik niet zo lekker vond.
Ik merk dat zij net als ik snel verveeld met eten. als je snel vol zit is het gewoon zonde om dingen als brood of pasta te eten.
Ik vind bijvoorbeeld bepaalde pastaschotels met rode saus echt stomvervelend om heel veel van te eten.
Nu heeft oudste wel zin om nieuwe dingen te proberen maar dat heeft dus als resultaat dat ze de ene week iets heel lekker vind en de week erop het niet 'lust' met in haar hoofd de nieuwe lievelingsgerechten.
Dat herken ik wel en is gewoon irritant voor anderen.
Mijn moeder grapte altijd dat ik in een ander armer land was doodgehongerd, ik at gewoon liever niet en alleen dingen die ik echt super lekker vond.
Mijn eigen kind eet echt maar een paar dagen in het jaar wat ze zou moeten eten, dus goed ontbijt en lunch en diner.
De rest is het een paar hapjes hier en daar, zelfs op vakantie met alleen maar lievelingshap.
Solomio schreef:
14-12-2018 17:42
Interessant stukje over het proeven van bitter:
http://www.levedna.nl/dna/mijn%20dna/12 ... oeven.html

Ik vind heel veel dingen te bitter, waarvan anderen zeggen dat ze het totaal niet bitter vinden.
Ik gok dat ik genetisch bij de bitterproevers hoor.
Dat heeft niks met slappe ouders te maken, gewoon aanleg.
Ik ben dol op bittere dingen! Ik houd weer niet zo van zoet.

Ik snap je wel; het is niet eerlijk veroordeeld te worden op iets waar je geen invloed op hebt. Maar ik oordeel toch, ook al is dat niet correct. Het drukt ook vaak (misschien niet met jou) een enorme stempel op een avond. Sommige mensen zitten zelfs te walgen van wat jij zelf met smaak zit te eten.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
14-12-2018 18:16
Ik ben dol op bittere dingen! Ik houd weer niet zo van zoet.

Ik snap je wel; het is niet eerlijk veroordeeld te worden op iets waar je geen invloed op hebt. Maar ik oordeel toch, ook al is dat niet correct. Het drukt ook vaak (misschien niet met jou) een enorme stempel op een avond. Sommige mensen zitten zelfs te walgen van wat jij zelf met smaak zit te eten.
Ik snap dan weer heel goed dat het voor anderen vervelend is, of kan zijn, vandaar dat ik nooit bij anderen eet.
Ik eet wel mét anderen, in een restaurant, dan zoek ik iets uit wat ik lekker vind.
Ik laat me dus nooit verrassen door de kok ofzo.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
14-12-2018 18:16
Ik ben dol op bittere dingen! Ik houd weer niet zo van zoet.
Dat is evolutionair gezien onlogisch. ;-)
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Nitflex schreef:
14-12-2018 18:16
Ik ben dol op bittere dingen! Ik houd weer niet zo van zoet.

Ik snap je wel; het is niet eerlijk veroordeeld te worden op iets waar je geen invloed op hebt. Maar ik oordeel toch, ook al is dat niet correct. Het drukt ook vaak (misschien niet met jou) een enorme stempel op een avond. Sommige mensen zitten zelfs te walgen van wat jij zelf met smaak zit te eten.
Dat heb ik met vegetariers/vegans. Dat vind ik gewoon niet gezellig eten.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
14-12-2018 18:20
Ik snap dan weer heel goed dat het voor anderen vervelend is, of kan zijn, vandaar dat ik nooit bij anderen eet.
Ik eet wel mét anderen, in een restaurant, dan zoek ik iets uit wat ik lekker vind.
Ik laat me dus nooit verrassen door de kok ofzo.
Brrr, verrassingen.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind niks lusters stom vervelend.
hamerhaai schreef:
14-12-2018 18:07
Iemand die een fysiek probleem heeft (notenallergie, nierproblemen, diabetes bijvoorbeeld) of om religieuze / principiële redenen iets niet eten, daar heb ik geen moeite mee. Met liefde kook ik lactose vrij, veganistisch of geen varkensvlees

Ik heb meer moeite met die zelfgediagnostiseerde mode ziektes, van ik mag geen gluten, ik eet geen ............, product x is zo slecht voor je. Na een paar maanden is deze periode weer over. En mensen die bij voorbaat al van alles en nog wat niet lusten, en nooit proberen om hun eetgewoontes uit te proberen.
Geen gluten mogen eten ( coeliakie) is toch echt een serieuze en erkende ziekte....
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
14-12-2018 18:16
Het drukt ook vaak (misschien niet met jou) een enorme stempel op een avond. Sommige mensen zitten zelfs te walgen van wat jij zelf met smaak zit te eten.
Dat zegt natuurlijk niets over iemands eetvoorkeuren maar alles over een gebrek aan tafelmanieren.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
14-12-2018 18:05
Ik heb een vega vriendin en een vriendin met problemen met gluten en lactose. Toen we met zijn 3-en wilde eten heb ik wel even gepuzzeld maar het is wel gelukt en was ook lekker. :proud:
Hoe heb je dat gedaan om 'kruisbestuiving' te voorkomen? Sorry, weet even niet een goed ander woord ervoor. Heb je nieuwe spullen aangeschaft bijv?
wij slapen nooit.
Ik ben een menselijke vuilnisbak zonder hypocriete neigingen.

Ik lust alles, en ik eet ook gerust de wat minder gangbare vleessoorten. Snap nog steeds niet dat sommige mensen passen voor hertenwangetjes maar wel een hamlap eten XD

Ik neem dan ook graag een verassingsmenu. Oftewel, als dat beschikbaar is in een restaurant dan neem ik het.
Het enige waar ik niet van hou is echt heel pittig eten, dan proef ik niks maar staat mijn mond gewoon in de fik XD


Mijn man daarentegen... wat een drama. Lust misschien 5% van alle groenten. Lust ook geen vis.
Alle reacties Link kopieren
Alleen orgaanvlees eet ik niet. Brrrr
Alle reacties Link kopieren
Tja ik val denk ik wel onder de noemer moeilijke eter.
Ik eet vega en lust een aantal dingen echt niet. Paddestoelen, olijven, tuinbonen en spruiten krijg ik gewoon echt oprecht niet weg.

Zijn ook een aantal dingen die ik liever vermijd maar indien nodig/wel zo beleefd wel eet.
Maar sinds ik een maagverkleining heb gehad eet ik uiteraard minder maar van sommige voedingsmiddelen wordt ik vaak ziek. Dus aardappelen/rijst/pasta en brood eet ik eigenlijk niet als ik elders ben.
Tegenwoordig neem ik meestal mijn eigen eten mee of althans ik bied het aan zeker als het een informeel etentje is bv bij een verjaardag waar meerdere mensen mee eten. Veel mensen vragen toch door wat ze wel voor mij kunnen maken. Heel lief maar soms wel lastig om dat te accepteren.

Overigens drink ik ook geen prik en alcohol meer, thee valt vaak niet goed en kan ik niet meer tegen kraanwater. Daarom neem ik ook vaak wat te drinken mee of drink gewoon de hele tijd door koffie.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
14-12-2018 18:16
Ik ben dol op bittere dingen! Ik houd weer niet zo van zoet.

Ik snap je wel; het is niet eerlijk veroordeeld te worden op iets waar je geen invloed op hebt. Maar ik oordeel toch, ook al is dat niet correct. Het drukt ook vaak (misschien niet met jou) een enorme stempel op een avond. Sommige mensen zitten zelfs te walgen van wat jij zelf met smaak zit te eten.
Ja, dat kan ik wel be-amen. Ik vind ganzenlever bijv., mits echt goed gemaakt, heel lekker. Ja, ik weet van de manier hoe het gaat. Nee, ik eet het niet met regelmaat. Waar ik in de jaren '90 woonde, was er een zalig recept voor koude ganzenlever.

In Den Bosch zit een restaurant waar je als extra topping ganzenleverkrullen op je carpaccio kunt krijgen. Om je vingers bij op te likken.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn best veel dingen die ik niet zo lekker vind en nooit voor mezelf zou kopen. Maar als het me voorgezet wordt bij anderen kan ik het wel met weinig moeite opeten.
Alleen zeewier en eten met een sterke zeesmaak kan ik echt niet eten sinds ik een heftige voedselvergiftiging heb gehad. Dan ga ik letterlijk over mijn nek.
En pittig eten lukt me ook niet, als ik moet huilen van het eten dan eet ik liever niet.
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven