Moeilijke eters

14-12-2018 16:52 344 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een ander topic.
Wie is er een moeilijke eter in de zin dat hij of zij veel dingen niet lust of om andere redenen (geloof, principe, lijn) veel dingen niet eet?

TO trapt af: Ik eet alles, alleen havermoutpap staat me sterk tegen, al vanaf mijn babytijd. Verder had ik een veganistische vriendin. Lastig, maar ik leerde wel creatief in de keuken te zijn. Daarna een lange relatie gehad met een vegetarische vriendin, minder lastig, behalve bij uit eten gaan in notoire vleeslanden.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
14-12-2018 18:25
Geen gluten mogen eten ( coeliakie) is toch echt een serieuze en erkende ziekte....
Ongetwijfeld. Maar de meeste niet gluten eters mankeert niks.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
marie123 schreef:
14-12-2018 18:52
Dit vind ik nu weer een veel te makkelijke opmerking. Je beseft denk ik niet, hoezeer ook in Nederland eten een sociaal karakter heeft. Bruiloften, diploma-uitreiking, begrafenis, iets te vieren, congres of studiedag van je werk (of erger nog, meerdere dagen achter elkaar) alles is met eten verbonden. Ik zou met alle liefde thuis eten, maar al dit soort dingen skippen maakt je behalve een moeilijke eter ook nog eens een sociale weirdo... Niet echt een optie dus, maar ik eet niet voor mn lol buiten de deur.

En ja, ik zie mezelf wel als een moeilijke eten (voor anderen toch) zelfgekozen vegetariër. Onvrijwillig coeliakie, lactosevrij en nog een aantal allergieën. Gelukkig reageren directe vrienden altijd heel ongecompliceerd. Als ik zeg dat ik alle groenten, rijst, aardappels, etc eet, wordt nog best vaak opgemerkt, dat ik dan toch bijna alles eigenlijk gewoon mag :-)
Ik ben echt geen sociale weirdo (hoewel, autistisch ;-) ), maar ik eet gewoon niet met anderen.
Er zijn zo veel meer dingen die je met elkaar kunt doen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Monchu69 schreef:
14-12-2018 18:51
Ik vraag mij af waarom moeilijke eters altijd verwachten dat er rekening met ze wordt gehouden, maar andersom nooit moeite willen doen voor de niet- moeilijke eters. Waarom moeten vleeseters vegetarisch koken voor vegetariërs en bakken vegetariërs voor hun wel vleesetende omgeving nooit vlees als ze komen eten?
Ik denk omdat het ene gaat over dingen weglaten, terwijl het andere gaat over dingen toevoegen. Als je zelf nooit vlees of ei of weet ik wat eet, dan kan het erg moeilijk zijn om dat wel voor een ander te bereiden. Bijv omdat je niet precies weet hoe dat moet bij gebrek aan ervaring en/of omdat je niet kunt/wil proeven tijdens het koken of het goed bereid is.

En bij (heftige) allergieën hebben mensen soms al last als ze iets aanraken of wanneer er minuscule deeltjes door de ruimte vliegen. Dus dan lijkt het me helemaal logisch dat dit niet in de keuken van een allergische gastheer/vrouw bereid wordt.

Zelf eet ik bijv niets dat gezwommen heeft, en ik heb ook geen idee hoe ik dat goed moet bereiden. Maar ik maak wel met liefde een maaltijdsalade met gerookte vis klaar voor iemand die alleen vis en geen vlees eet, omdat ik de vis dan zelf niet hoef te bereiden.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
14-12-2018 19:18
Lekker ongenuanceerd wel.
Ik ben inderdaad niet de geboren nuance. Dat leer je wel af als je in een hippe grote stadswijk woont met bakfietsmoeders, op ieder blok een yoga school en peperdure hipster koffietentjes :proud:
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Ik vrees dat een heleboel schrijvers hier moeilijke eters en zeurkousen met elkaar verwarren. Zeurkousen zijn per definitie vervelend, ook als ze zeuren over andere onderwerpen dan eten. Terwijl echt niet iedere moeilijke eter een zeurkous is.
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
14-12-2018 19:22
Ik ben inderdaad niet de geboren nuance. Dat leer je wel af als je in een hippe grote stadswijk woont met bakfietsmoeders, op ieder blok een yoga school en peperdure hipster koffietentjes :proud:
Ik woon in een woongemeenschap vol met dat soort types.
Maar ik probeer toch genuanceerd te blijven.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
14-12-2018 19:23
Ik vrees dat een heleboel schrijvers hier moeilijke eters en zeurkousen met elkaar verwarren. Zeurkousen zijn per definitie vervelend, ook als ze zeuren over andere onderwerpen dan eten. Terwijl echt niet iedere moeilijke eter een zeurkous is.
:worship:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Monchu69 schreef:
14-12-2018 18:51
Ik vraag mij af waarom moeilijke eters altijd verwachten dat er rekening met ze wordt gehouden, maar andersom nooit moeite willen doen voor de niet- moeilijke eters. Waarom moeten vleeseters vegetarisch koken voor vegetariërs en bakken vegetariërs voor hun wel vleesetende omgeving nooit vlees als ze komen eten?
Rare vergelijking. Je wil niet echt een antwoord toch?

Laatst kwam een vriendin hier luchen, en toen ze onderweg was belde ze mij dat ze zo'n zin had in een bepaald worst en of ik er probleem mee had dat ze die zo gaat halen voor de lunch. Zeker niet. Iedereen moet lekker doen waar die zin in heeft en al moet ik er zelf niet aan denken, zij genoot er van en dat vond ik weer leuk. Haar ding, mijn ding, naast elkaar. Prima toch?

Voorwaarde was wel dat ze het restant niet moest vergeten want het gaat anders linea recta de prullenbak in.

Toch terugkomend op jouw vraag: ik ken niemand die niet-vlees producten zo vies vindt als ik vlees vies vind, en die zou weigeren te komen eten als er iets vegetarisch op het menu zou staan. Daarom is het vaak een eenrichtingsverkeer.
anoniem_63c7b2baa592d wijzigde dit bericht op 14-12-2018 19:28
0.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
14-12-2018 19:20
Ik ben echt geen sociale weirdo (hoewel, autistisch ;-) ), maar ik eet gewoon niet met anderen.
Er zijn zo veel meer dingen die je met elkaar kunt doen.
Voor veel mensen is dat echt lastig te ontwijken. Een meerdaags uitje met het werk, tante Sien en ome Jan die 40 jaar getrouwd zijn, enz. Soms moet je praktisch of sociaal gezien gewoon wel.
Alle reacties Link kopieren
Monchu69 schreef:
14-12-2018 18:51
Ik vraag mij af waarom moeilijke eters altijd verwachten dat er rekening met ze wordt gehouden, maar andersom nooit moeite willen doen voor de niet- moeilijke eters. Waarom moeten vleeseters vegetarisch koken voor vegetariërs en bakken vegetariërs voor hun wel vleesetende omgeving nooit vlees als ze komen eten?
Omdat ik de mensen die ik thuis uitnodig tot mijn vrienden reken en ze niet wil vergiftigen/ziek maken. Ik maak nooit vlees, vis of gevogelte klaar. Geen idee wat het verschil is tussen ‘rare/medium rare’ en ‘staat garant voor buikloop/salmonella’. Voor BBQ koop ik wel vlees maar dan moeten ze het zelf erop leggen/testen op gaarheid.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
14-12-2018 19:27
Voor veel mensen is dat echt lastig te ontwijken. Een meerdaags uitje met het werk, tante Sien en ome Jan die 40 jaar getrouwd zijn, enz. Soms moet je praktisch of sociaal gezien gewoon wel.
Meerdaagse uitjes met werk weigerde ik, 40-jarig huwelijksfeest heeft meestal ook nog wel iets wat ik lust.
En dan ben ik mss toch wel een sociale weirdo, maar zo zie ik mezelf niet: ik kan erg genieten van sociale activiteiten. Zonder eten graag.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik ben een moeilijke eter, maar maak er geen punt van. Mijn directe omgeving vraagt hoe ze er rekening mee kunnen houden, maar ik ga er zelf ook makkelijk mee om door voor te stellen dat ik kook of zelf eten mee te nemen. Dus wat Lady Voldemort zegt: wel een moeilijke eter, geen zeurkous.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
14-12-2018 19:23
Ik vrees dat een heleboel schrijvers hier moeilijke eters en zeurkousen met elkaar verwarren. Zeurkousen zijn per definitie vervelend, ook als ze zeuren over andere onderwerpen dan eten. Terwijl echt niet iedere moeilijke eter een zeurkous is.
Maar de mensen die niet zeuren over eten, vind ik geen moeilijke eters. Vanuit de serveerkant gezien dan.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Ik ben ook niet zo makkelijk. Er zijn heel veel dingen die ik ronduit smerig vind zoals alle soorten vis , kikkererwten en veel soorten groenten zoals spinazie, spruiten, aubergine, courgette. Zo zijn er ook groenten die ik el lekker vind maar dan alleen vers en niet uit de diepvries of uit een pot zoals bv bloemkool en sperziebonen. Ik heb nog nooit diepvriesgroenten gekocht. Wel een zelf bloemkool ingevroren maar dat heb ik na bereiding niet opgegeten. Het grote voordeel van uit huis gaan en zelf koken vond ik toch dat ik geen dingen meer hoefde te eten die ik niet lekker vind.
Ik ben een zeer makkelijke eter, lust alles en heb maar 1 allergie die gemakkelijk te omzeilen is (helaas is het er wel zo eentje dat ik het er niet uit kan vissen, maar een heel gerecht niet kan eten als het er in zit).

Ik kook daarnaast heel graag en maak met liefde voor iedere zeurkous moeilijke eter wat hij of zij lekker vindt. Ik wil namelijk gezéllig eten en wat er dan precies op tafel staat (kook met liefde 5 gangen poepiechique maar als iemand alleen maar frikandel speciaal wil: prima, doen we dat) kan me echt geen donder schelen.

Voor mijn dochter ben ik wél 'streng' qua eten, ze eet gewoon wat de pot schaft. Ze hoeft uiteraard niets te eten, maar ik wil wel gevarieerd koken en eten thuis, en haar leren dat alles het waard is om te proberen, om te weten of je het wel of niet lust. En als ze dat niet wil is dat prima, maar dat betekent niet dat ik het ook niet eens klaarmaak. Ze mag kiezen en anders is er altijd yoghurt in huis ;-)
Ik ben heel makkelijk met eten, maar ik kan wel moeilijk doen als het gaat om mijn pinda allergie. De meeste noten eet ik voor de zekerheid ook maar niet. In restaurants vraag ik soms welke olie ze gebruiken. Dat is misschien moeilijk gedoe, maar ik heb geen zin in een allergische reactie.
Spruiten :nope:

Dropshot...
Bahhhh
Ik vind best dingen niet lekker, maar ik ben zo gedrild dat ik alles eet als het me voorgezet wordt door mensen die ik niet genoeg ken om te zeggen dat ik het niet lust.
Alle reacties Link kopieren
Als ik ergens moet gaan eten, eet ik gewoon wat de pot schaft. Ook al vind ik het niet lekker. Dat komt zelden voor, dus dat maakt me niet zoveel uit. Ik moet nergens van kokhalzen en vind niets 'smerig' (raar woord voor eten, vind ik). Gewoon niet lekker.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
14-12-2018 20:29
Ik vind best dingen niet lekker, maar ik ben zo gedrild dat ik alles eet als het me voorgezet wordt door mensen die ik niet genoeg ken om te zeggen dat ik het niet lust.
Ja, dat dus. Als het vaak zou voorkomen, zou ik het mss wel vervelend gaan vinden.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
14-12-2018 20:29
Ik vind best dingen niet lekker, maar ik ben zo gedrild dat ik alles eet als het me voorgezet wordt door mensen die ik niet genoeg ken om te zeggen dat ik het niet lust.
Zo ben ik ook gedrild, daarom eet ik niet meer bij anderen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
14-12-2018 20:34
Zo ben ik ook gedrild, daarom eet ik niet meer bij anderen.
Ach, wie hou ik voor de gek, ik word ook zelden ergens uitgenodigd. En meestal eet ik dan Chinees. En daar hou ik van.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
14-12-2018 20:36
Ach, wie hou ik voor de gek, ik word ook zelden ergens uitgenodigd. En meestal eet ik dan Chinees. En daar hou ik van.
Hier pizza, kan ik gewoon mijn eigen voorkeur bestellen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Even een nuance: ik heb net alles zitten lezen en er is idd een verschil tussen zeikstralen en mensen met echte eetproblemen.

Dat gezegd hebbende:
Mensen die zeggen dat ze letterlijk gaan overgeven van bepaald voedsel (zonder reden dus) vind ik wel bloedirritant. Kom op zeg: get yourself together!
Mensen met allerlei vage allergieen getest bij een of andere bioresonant vind ik ook vervelend. Ik bedoel: allergisch voor kip, spinazie of aardappels kan toch alleen getest zijn door een of andere zweefteef?

Ik eet alles behalve organen. In principe is er niks wat ik echt niet lust. Ik lust alle groenten, alle pasta's of aardappelsoorten, ik ben dol op koken, gebruik veel noten, kazen en verse kruiden. Ik probeer alles uit, op orgaanvlees na dan. En mensen die zeggen iets niet te lusten vind ik moeilijk.

Mensen die gluten en lactose en suiker vermijden zonder aangetoonde wetenschappelijke redenen daar vind ik ook wat van.
Ik hoor te vaak dat mensen denken dat ze voor dingen allergisch zijn maar dat dat helemaal nooit bewezen is maar gewoon tussen de oren zit.

Ik heb gelukkig allesetende kinderen en schoonkinderen. Ik heb geen zeikerds qua eten om mij heen. Maar goed ook want ik heb daar weinig geduld mee/voor.
anoniem_376869 wijzigde dit bericht op 14-12-2018 20:50
7.30% gewijzigd
Isabellarose- schreef:
14-12-2018 20:45
Mensen die zeggen dat ze letterlijk gaan overgeven van bepaald voedsel vind ik wel bloedirritant. Kom op zeg: get yourself together!
Mensen met allerlei vage allergieen getest bij een of andere bioresonant vind ik ook vervelend. Ik bedoel: allergisch voor kip, spinazie of aardappels kan toch alleen getest zijn door een of andere zweefteef?

Ik eet alles behalve organen. In principe is er niks wat ik echt niet lust. Ik lust alle groenten, alle pasta's of aardappelsoorten, ik ben dol op koken, gebruik veel noten, kazen en verse kruiden. Ik probeer alles uit, op orgaanvlees na dan. En mensen die zeggen iets niet te lusten vind ik moeilijk.
Waarom eet je geen organen dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven