Nationale week zonder vlees

23-02-2020 05:42 174 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!
9 t/m 15 maart is de 3e Nationale week zonder vlees! Als echte vleesliefhebber vind ik het een mooi initiatief om toch eens bewuster om te gaan met mijn vleesconsumptie. Ik eet nu af en toe wel een vleesvervanger bij het avondeten, maar dan heb ik wel al 2 broodjes filet americain op, bijvoorbeeld.
Ik vind het nog best een uitdaging, maar wel een leuke. Ik heb me aangemeld en ontvang tzt mails met vegetarische gerechten ed, met het plan om ook na die week vaker vleesvrij te eten.
Wie doet er mee? Heb je vorige jaren al meegedaan, ben ik ook heel benieuwd naar je ervaringen!

Ps: ik verwacht dat er tal van vegetariers/veganisten zullen moeten grinniken, danwel huilen bij het lezen van dit topic. :-] Maar wie weten hebben jullie tips. The struggle is real ;-) :-)-)
frantic wijzigde dit bericht op 23-02-2020 05:44
Reden: Voutje
3.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vrijenblij, je lijkt me redelijk beperkt in je eetgewoontes. Zie mijn menu bovenaan in dit topic, zou je daar een week van kunnen eten/leven? En dan ook met smaak en het lekker vinden?
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
23-02-2020 09:13
Vrijenblij, je lijkt me redelijk beperkt in je eetgewoontes. Zie mijn menu bovenaan in dit topic, zou je daar een week van kunnen eten/leven? En dan ook met smaak en het lekker vinden?
Nee, sorry absoluut niet.
-Bladora- schreef:
23-02-2020 09:13
Vrijenblij, je lijkt me redelijk beperkt in je eetgewoontes. Zie mijn menu bovenaan in dit topic, zou je daar een week van kunnen eten/leven? En dan ook met smaak en het lekker vinden?
Je paksoy stamppot met kaas en noten zou ik nog wel lekker vinden. Een champignonburger zal ook wel smaken (vooral afgetopt met kaas natuurlijk) maar verder zie ik ook weinig aantrekkelijks eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk toch dat de beste methode om minder voedseldieren te hoeven houden een stop op de overbevolking zal moeten zijn en ook een stop op het ideaal van welvaart voor iedereen. Als je dat laatste niet wil zal je het eerste moeten doen en vice versa.

Je kan nu wel vegetarisch eten promoten maar daar hebben mensen die vroeger arm waren en nu welvarender worden géén boodschap aan. Die zijn meestal niet met dierenwelzijn bezig en denken: jij niet; ik dan dubbel.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-02-2020 09:28
Je paksoy stamppot met kaas en noten zou ik nog wel lekker vinden. Een champignonburger zal ook wel smaken (vooral afgetopt met kaas natuurlijk) maar verder zie ik ook weinig aantrekkelijks eerlijk gezegd.

Echt als ik een keer voor je zou mogen koken en mijn moussaka voor je zou maken, weet ik zeker dat je blij verrast zou zijn 🤗 ik stop ook kaas i mn bechamel en m’n linzen smaken net zoals gehakt!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
-Bladora- schreef:
23-02-2020 09:35
Echt als ik een keer voor je zou mogen koken en mijn moussaka voor je zou maken, weet ik zeker dat je blij verrast zou zijn 🤗 ik stop ook kaas i mn bechamel en m’n linzen smaken net zoals gehakt!
Ik ben heel gevoelig op structuur/mondgevoel. Had ooit een keer falafelballetjes gekocht omdat ik oprecht dacht dat een snackbal met pittige kruiden wel bij mij in de smaak zou vallen. Maar de structuur viel me zo enorm tegen dat ik het toch heb weggegooid.
Retro: Of gewoon eens de echte prijs van een stuk vlees laten gelden in de supermarkt, in plaats van de gesubsidieerde én stukonderhandelde lage prijzen die menigeen nu voor de kiloknallers neerlegt.

To en anderen, dit zijn enkele succesrecepten die mijn vriend (‘ik lust geen vleesvervangers of linzen en bonen’) wel zonder morren opeet:
Minestrone:
https://cookieandkate.com/classic-mines ... up-recipe/
Quiche:
https://vegetus.nl/snelle-vegan-quiche/
Stoofschotel met pinda:
http://veganwifey.com/recipes/pinda-stoofschotel/
Pad Thai:
http://healthyvega.nl/diner/vegetarische-pad-thai/
Variant op gado gado:
https://www.pickuplimes.com/single-post ... d-Tomatoes
Spaghetti met linzenbolognaise:
https://www.evavzw.be/recept/mme-zsazsas-bolognaisesaus
Linzensoep met kokosmelk en tomaat:
http://www.degroenemeisjes.nl/low-budge ... kokosmelk/
Alle reacties Link kopieren
vrijenblij20220 schreef:
23-02-2020 09:24
Nee, sorry absoluut niet.
Dan vind ik je vrij beperkt in wat je lust/wil en kan koken.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
PiNuts14 schreef:
23-02-2020 09:39
Retro: Of gewoon eens de echte prijs van een stuk vlees laten gelden in de supermarkt, in plaats van de gesubsidieerde én stukonderhandelde lage prijzen die menigeen nu voor de kiloknallers neerlegt.

To en anderen, dit zijn enkele succesrecepten die mijn vriend (‘ik lust geen vleesvervangers of linzen en bonen’) wel zonder morren opeet:
Minestrone:
https://cookieandkate.com/classic-mines ... up-recipe/
Quiche:
https://vegetus.nl/snelle-vegan-quiche/
Stoofschotel met pinda:
http://veganwifey.com/recipes/pinda-stoofschotel/
Pad Thai:
http://healthyvega.nl/diner/vegetarische-pad-thai/
Variant op gado gado:
https://www.pickuplimes.com/single-post ... d-Tomatoes
Spaghetti met linzenbolognaise:
https://www.evavzw.be/recept/mme-zsazsas-bolognaisesaus
Linzensoep met kokosmelk en tomaat:
http://www.degroenemeisjes.nl/low-budge ... kokosmelk/
Lekker pinuts 🤗
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik ben al een poosje bezig om af en toe zonder vlees te koken. Maar het kost me denkwerk en creativiteit. Mijn man lust graag vlees. En is niet altijd blij met een vegetarische optie.
Ik heb laatst vegetarische kipstuckjes geprobeerd. Vonden we allemaal niet zo lekker, behalve onze kat (die stiekem op tafel klom om een stukje van het bord te graaien).

Laatst heb ik falafel gegeten in een restaurant: heerlijk! Maar hoe ik het moet toepassen in een gewone maaltijd bij ons thuis, dat weet ik niet zo goed.
Die creativiteit/handigheid mis ik.

Vandaar mijn vraag:
Hoe eten jullie falafel balletjes?
Alle reacties Link kopieren
Bladora, heb je een recept voor je zelfgemaakte Foe Yong Hai?

Dat klinkt goed!
Hertjehertje schreef:
23-02-2020 09:45
Laatst heb ik falafel gegeten in een restaurant: heerlijk! Maar hoe ik het moet toepassen in een gewone maaltijd bij ons thuis, dat weet ik niet zo goed.
Die creativiteit/handigheid mis ik.

Vandaar mijn vraag:
Hoe eten jullie falafel balletjes?
Bij couscous!
Ik maak couscous meestal met paprika, tomaat, komkommer, olijven en feta. Op smaak brengen met olijfolie en ras el hanout.
Maar je kan couscous op zoveel manieren serveren. Even Googlen.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet regelmatig vegetarisch, ook wel eens maanden achter elkaar gedaan. Bij mij sluipt het er gewoon weer in omdat mijn pubers gewoon wel vlees willen eten. Ik ben en twijfel-vegetariër. Ik ben tegen het dierenleed en ik vind dat we allemaal veel te veel vlees consumeren. Ik probeer dus ook met minder vlees per gerecht te koken. Ook gebruiken wij eigenlijk meestal hetzelfde bij de maaltijd: vis, bio rundergehakt, scharrelkip, rundvlees af en toe een schnitzel. Ik kan daar prima en gevarieerd mee koken.

Gewoon weglaten kan voor tekorten zorgen trouwens. Mijn dochter lust bijvoorbeeld echt geen peulvruchten, dus dan vind ik het al lastiger om haar voldoende voedingsstoffen binnen te laten krijgen. Ik vind vleesvervangers lekker, maar ze zijn ook niet erg gezond...
Hier dus regelmatig een gerecht zonder vlees, maar ik wissel het voor de kinderen af met wel vlees.

Zelf heb ik wel echt moeite met het weglaten van kaas. Ik hou van kaas. Ik eet het al veel minder, ik heb edelgistvlokken, ik heb de vegakaas geprobeerd, maar ik blijf dol op echt kaas. Heb nu vegan feta liggen, ben ik erg benieuwd naar!
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Alle reacties Link kopieren
Gewoon weglaten is in het geval van TO geen enkel probleem, die doet het maar een weekje. Prima om het eens te proberen, dan maak je het niet te moeilijk voor jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal vega ben ik nog niet. Ik koop geen vlees in de supermarkt meer en ga niet naar de slager. Maar vriend haalt nog wel eens wat vleeswaren en ook bij anderen of in de kantine gaat er nog wel eens wat vlees naar binnen.

Misschien toch maar eens een weekje wat strenger en ook kaas laten staan.

Succes iedereen!

Broodbeleg vond in het lastigste. Houmous en kaas op brood vind ik namelijk vreselijk. Maar muhammara en yazzara zijn fantastisch. En in het weekend een omelet of gebakken champignons :kwijl:
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Fallafel balletjes:

Gewoon in zonnebloemolie bakken/frituren (lekkerst zelfgemaakt maar er zijn ook lekkere te koop).

Tzatziki/knoflooksaus maken

Komkommer, tomaat, rode peper en ijsbergsla.

Dit allemaal in een flatbread vouwen/rollen. Eventueel nog lekkere rode saus erbij zoals zhug.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dol op de smeersels voor op brood, alleen zit er altijd knoflook in. Super lekker, maar toch wat lastig voor op mijn werk.
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Wij eten thuis geen vlees omdat man en tegenwoordig ook dochter, geen vlees eten. Beiden hebben vlees nooit lekker gevonden dus vleesvervangers die veel op vlees lijken worden hier ook niet echt gewaardeerd. Zoon en ik eten wel vlees, dus dat doen we af en toe buitenshuis.
We eten overigens wel af en toe vis en kaas. We eten lekker en gezond. We gebruiken veel peulvruchten als vervanger.
-Bladora- schreef:
23-02-2020 10:02
Fallafel balletjes:

Gewoon in zonnebloemolie bakken/frituren (lekkerst zelfgemaakt maar er zijn ook lekkere te koop).

Tzatziki/knoflooksaus maken

Komkommer, tomaat, rode peper en ijsbergsla.

Dit allemaal in een flatbread vouwen/rollen. Eventueel nog lekkere rode saus erbij zoals zhug.
Oeh, lekker!
Alle reacties Link kopieren
Hertjehertje schreef:
23-02-2020 09:55
Bladora, heb je een recept voor je zelfgemaakte Foe Yong Hai?

Dat klinkt goed!
Ik gebruik het recept van kayotickitchen zonder de kip. Is echt lekker!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Kleinezon schreef:
23-02-2020 10:00
Broodbeleg vond in het lastigste. Houmous en kaas op brood vind ik namelijk vreselijk. Maar muhammara en yazzara zijn fantastisch. En in het weekend een omelet of gebakken champignons :kwijl:
Het beleg van Kips, DVS en quorn vind ik wel lekker op brood (en de oorspronkelijke vleesversies heb ik geen herinneringen aan)! Dus de versies van paté, filet americain en worst of ham.
Alle reacties Link kopieren
vrijenblij20220 schreef:
23-02-2020 08:46
Nee, ik doe niet mee, wij eten elke dag vlees. Ik zou niet weten wat ik dan moest eten en ik wil ook niet met honger van tafel gaan. Vleesvervangers vind ik niet lekker en dingen zoals hummus, kikkererwten, linzen of falafel vind ik ronduit smerig. Van vlees lust ik bijna alles behalve orgaanvlees. Ik hou ook van afwisseling en vind lekker eten heel belangrijk. Witte en bruine bonen eten wij af en toe maar dan wel in combinatie met vlees en aardappelen. Ik lees hier vaak vegetarische recepten maar die kunnen mij echt niet bekoren want daar gaan vaak grote porties groenten doorheen. Nu zijn er veel groenten die ik niet lekker vind en hetgeen ik wel lekker vind daar hoef ik niet een grote portie van. Mijn man eet wel eens vis maar dat lust ik niet, ook geen vissticks of lekkerbek of kibbeling.
Met honger van tafel, iets smerig vinden, iets niet lusten, je man die weleens vis eet, maar jij die dat weer nietvlust.
Het klinkt alsof je van huis uit niet echt tafelmanieren hebt meegekregen en niet verschillende smaken hebt leren eten.
Ik vind dat zo ‘onaangepast’ dat niet ‘lusten’ en veel ‘smerig’ vinden en niet eten.
Daar zou je hier thuis niet mee aan hoeven komen zetten dit gedrag. Ik corrigeer de kinderen als die zo zouden praten, want dat vind ik zo ongemanierd. Ik zou ook niet kunnen leven met iemand die zo’n moeilijke eter is.
Alle reacties Link kopieren
Mijn favoriete beleg is huttenkase met wat tomaat/komkommer/radijs. Peper en zout of herbamare en het is lekker hartig.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
23-02-2020 10:19
Mijn favoriete beleg is huttenkase met wat tomaat/komkommer/radijs. Peper en zout of herbamare en het is lekker hartig.
Ik vind Houmous met een gekookt ei en avocado erop erg lekker beleg.
Of de vegetarische Filet Americain met ei en avocado.
Ik doe er geen smaakmakers op, want dan wordt het te zout. En dan is het weer ongezond.
Alle reacties Link kopieren
Ammiedammie schreef:
23-02-2020 10:16
Met honger van tafel, iets smerig vinden, iets niet lusten, je man die weleens vis eet, maar jij die dat weer nietvlust.
Het klinkt alsof je van huis uit niet echt tafelmanieren hebt meegekregen en niet verschillende smaken hebt leren eten.
Ik vind dat zo ‘onaangepast’ dat niet ‘lusten’ en veel ‘smerig’ vinden en niet eten.
Daar zou je hier thuis niet mee aan hoeven komen zetten dit gedrag. Ik corrigeer de kinderen als die zo zouden praten, want dat vind ik zo ongemanierd. Ik zou ook niet kunnen leven met iemand die zo’n moeilijke eter is.
Sinds ik het ouderlijk huis heb verlaten heb ik geen dingen meer gegeten die ik niet lekker vind. Ja, ik zat vroeger bij mijn ouders vaak kokhalzend aan tafel als ik bv spruiten of spinazie moest eten of vis. Ik heb dezelfde opvoeding gehad als mijn 2 oudere broers en die lusten bijna alles. Ik vind lekker eten belangrijk en doe daar ook elke dag veel moeite voor. Waarom zou ik dingen eten die ik niet lekker vind? Er blijven zo veel dingen over die ik wel lekker vind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven