Non-issue, maar toch benieuwd

01-01-2016 19:59 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de tiel al zegt, een non-issue maar ik verveel me en ben venieuwd hoe anderen hier over denken.

Ik houd niet echt van vlees, af en toe een biefstukje lust ik wel maar zeker niet rood of medium. Gewoon doorbakken graag. Als ik dit bestel in een restaurant krijg ik hier heel vaak een opmerking over van de bediening of gezelschap die ik nog niet zo goed ken. Over dat het zonde is van het vlees, dat de kok dat niet klaarmaakt etc. Ik vind dat best vervelend want hoezo is dat zonde? Ik vind het zo toch lekker? En ik betaal er toch voor? Bovendien... Een goed stukje vlees is nog steeds mals als het doorbakken is. Nu ben ik zwanger en gebruik ik dat als 'excuus' maar eigenlijk vind ik dat wel een beetje raar..

Wat vinden jullie?
Even denken.. wat mag je wel doorbakken eten zonder raar aangekeken te worden. O wacht! Word gewoon vegetarier, net als ik, dan moet je sowieso altijd overleggen met de bediening.
quote:erizo schreef op 01 januari 2016 @ 20:24:

[...]

Ik wel, niet in een doorsnee eetcafe, maar ken een restaurant waar zelfs aan de muur een bord hangt dat de biefstuk rare of medium geserveerd wordt (en anders niet).Wat raar. Als iemand zijn biefstuk doorbakken wil dan is dat toch zijn eigen keuze?
quote:Zinook schreef op 01 januari 2016 @ 20:08:

[...]

Dat vind jij. Maar wie heeft bepaald dat een biefstuk medium of rood moet zijn?

Smaken verschillen toch?

Dus als iemand een doorbakken biefstuk lekker vindt, wie zijn wij dan, of een ander, om daar een opmerking over te geven?en wie ben jij om een opmerking te geven over het feit dat iemand doorbakken biefstuk vindt als natte patat?
quote:parbleumondieu schreef op 01 januari 2016 @ 20:21:

Bij een doorbakken biefstuk loopt het restaurant het risico dat jij het vlees weer terug stuurt naar de keuken omdat je vindt dat het taai is.

Waarom bestel je iets wat je niet lekker vindt. Was de keuze zo beperkt daar?Ze vindt een doorbakken biefstuk lekker. En er is geen enkele reden (behalve een slechte kok) waarom een doorbakken biefstuk taai zou moeten zijn. Als je flink extra betaalt voor de kunsten van een kok, dan mag je toch ook verwachten dat die het goed doet?

[...]

Ik wel, niet in een doorsnee eetcafe, maar ken een restaurant waar zelfs aan de muur een bord hangt dat de biefstuk rare of medium geserveerd wordt (en anders niet).

Het is eigenlijk net zoiets als die mensen die eigenlijk geen wijn lusten en daarom zoete witte wijn bestellen.Wat stom van zo'n kok om zijn kleingeestige voedselovertuigingen op te dringen aan de klanten. Kan hem het nou verdommen hoe lang ie die biefstuk in de pan moet laten liggen, als de klant het maar lekker vindt en de kassa rinkelt. Zelfde geldt trouwens voor die wijn: dat moet ook iedereen lekker zelf weten.
Ik heb in een restaurant gewerkt waar op topniveau gekookt wordt...

Als je een goede biefstuk klaarmaakt krijg je deze bijna niet doorbakken zonder dat de kwaliteit achteruit gaat. Bij ons ging deze na het grillen en rusten dan bijna een half uur in de oven.

Dus behalve dat mensen lang moesten wachten was hij dan of droog of nog steeds niet gaar.

Heb ook in een eetcafe gewerkt waar E niet moeilijk deden over well-done. Maar hier waren de biefstukken dunner en ook een stuk droger van smaak.

Mijn mening? Zonde van je biefstuk om m door te laten bakken.
Ik vind doorbakken biefstuk 'leverig' smaken. Te veel ijzer in biefstuk om lekker te worden na het doorbakken, dus is vind het ook zonde.

Maar nou en?

Als jij het maar lekker vindt.

Ik vind het dus ook vreemd dat mensen of koks er over beginnen tegen jou.

Het is toch jóuw biefstuk?
quote:Lady_Voldemort schreef op 01 januari 2016 @ 20:31:

[...]

Wat stom van zo'n kok om zijn kleingeestige voedselovertuigingen op te dringen aan de klanten. Kan hem het nou verdommen hoe lang ie die biefstuk in de pan moet laten liggen, als de klant het maar lekker vindt en de kassa rinkelt. Zelfde geldt trouwens voor die wijn: dat moet ook iedereen lekker zelf weten.Heeeee, daar ben je weer!
Mijn partner bakt wel eens een biefstukje voor ons, hij medium, ik doorgebakken. Gewoon van de appie en partner is geen kok. Toch vind ik dat vlees dab echt niet taai. Laat staan een 'duur stukje vlees' in een restaurant.

Ik bestel het wel omdat ik het lekker vind. Ik eet ook wel eens kip of vega overigens.

Goed om te horen dat er toch velen zijn die er hetzelfde over denken.
Sommige stukken vlees zijn lekkerder als ze doorbakken zijn bijvoorbeeld entrecote. Smaakt ongeveer als biefstuk, maar droogt niet zo uit tijdens het bakken.
Dan moet het maar zoals het kan
quote:sabbaticalmeds schreef op 01 januari 2016 @ 20:28:

[...]

en wie ben jij om een opmerking te geven over het feit dat iemand doorbakken biefstuk vindt als natte patat?Nou, zoals je ziet ben ik Zinook. Aangenaam kennis te maken.
quote:-NummerZoveel- schreef op 01 januari 2016 @ 20:28:

[...]

Ze vindt een doorbakken biefstuk lekker. En er is geen enkele reden (behalve een slechte kok) waarom een doorbakken biefstuk taai zou moeten zijn. Als je flink extra betaalt voor de kunsten van een kok, dan mag je toch ook verwachten dat die het goed doet?Het kan best zijn dat TO standvastig is. Maar er is best een deel klanten in restaurants die speciale wensen hebben en dan na proeven tot de conclusie komen dat het niet zo smaakt als ze dachten. Daarom wordt er door bediening soms geadviseerd in de keuze die men denkt te moeten maken. Een te doorgebakken biefstuk is ook niet meer te herstellen, dus zonde van het vlees als het weggegooid moet worden.

[...]

Het is eigenlijk net zoiets als die mensen die eigenlijk geen wijn lusten en daarom zoete witte wijn bestellen.

Dat vind ik ook weer zo'n gezeur, ik lust wel wijn, maar wel het liefst de zoete, dat is toch ook gewoon wijn?

Het smaakt toch weer heel anders dan cola

Biefstuk heb ik geen verstand van, want dat eet ik nooit, maar ik vind vooral dat als je iets op een bepaalde manier het lekkerst vind, je dat ook gewoon zonder commentaar zou moeten kunnen bestellen.

Als jij het zo lekker vind is het niet zonde, iets anders bestellen omdat je anders denkt dat je voor gek staat, dát is zonde.
quote:Glinstering schreef op 01 januari 2016 @ 20:06:

Grappig dat er toch velen zijn die dat niet lekker vinden. Maar ik vind het wel lekker en gaat het daar niet om? Dat is tich een kwestie van smaak? Zials een ander aan de tafel geen vis lust of geen lam? Of zie ik dat verkeerd?Een biefstuk doorbakken is een beetje een belediging voor het vlees. Daarom is het anders dan wanneer je iets gewoon helemaal niet lust.
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
quote:Tovergieter schreef op 02 januari 2016 @ 00:23:

[...]

Een biefstuk doorbakken is een beetje een belediging voor het vlees. Daarom is het anders dan wanneer je iets gewoon helemaal niet lust.

Ik denk niet dat het die dooie koe ook maar iets kan schelen hoe hij gebakken word

En smaken verschillen, sommige mensen hebben hun groentes het liefst beetgaar of rauw, anderen vinden goed doorgekookt juist lekker, of dat nou mode is of niet.
quote:gedanst schreef op 01 januari 2016 @ 20:09:

[...]

Nee.

Ik snap dan weer niet dat mensen rauw vlees eten waar het bloed uitloopt. Maar als zij dat lekker vinden, waarom niet?http://100gradenenmeer.nl/biefstuk-bloedt-niet/

[...]

Ik wel, niet in een doorsnee eetcafe, maar ken een restaurant waar zelfs aan de muur een bord hangt dat de biefstuk rare of medium geserveerd wordt (en anders niet).

Het is eigenlijk net zoiets als die mensen die eigenlijk geen wijn lusten en daarom zoete witte wijn bestellen.

Quelle arrogance....

Van zo'n restaurant en over die wijn.

Ik zou graag wijn lusten (en koffie en stinkende kazen) maar mijn pallet denkt daar helaas anders over. Zogenaamde goede witte wijn, ook de meest bejubelde dus, is voor mij zurige (beendroge) herrie. Zelfs het obligate glaasje bubbels met oud en nieuw is voor mij hooguit nipwerk, zó onaangenaam vind ik de smaak.

Rode wijn is nog erger. Dat smaakt voor mij werkelijk naar verrot fruit.

En geloof me, ik kom nog wel eens ergens waar men goede wijnen schenkt.

Ik gun het iedereen van ganzer harte maar aan mij is het niet besteed.

En ik ben 47, ik heb het heus geprobeerd. Al zo'n pakweg dertig jaar.

Het enige wat ik, qua wijn, nog enigszins met genoegen consumeer is zoete wijn. Waar je ook hele fraaie en peperdure van hebt overigens.

Of dat voor een ander inferieur is zal mij natuurlijk een grote zorg zijn. Ik moet het drinken dus mag ik zelf bepalen wat ik al dan niet lekker vind.

Er is zo'n aardig spreekwoord. Over smaak, niet te twisten etc.
quote:Glinstering schreef op 01 januari 2016 @ 20:12:

Ik weet dan nooit zo goed hoe te reageren. De opmerking dat de kok dat niet klaarmaakte was in een wat duurder restaurant. Ik stond een beetje met mijn mond vol tanden en heb toen iets anders gekozen wat ik eigenlijk niet lekker vond.

Echt? Ik was daar weggegaan. Jij betaald er toch voor? Dan mag je toch ook zelf weten hoe je je vlees gebakken wil hebben? Die kok zet zijn arrogantie maar even opzij dan.

Gewoon lekker bestellen hoe jij hem wil hoor. Ieder z'n smaak
quote:parbleumondieu schreef op 01 januari 2016 @ 23:14:

[...]

Het kan best zijn dat TO standvastig is. Maar er is best een deel klanten in restaurants die speciale wensen hebben en dan na proeven tot de conclusie komen dat het niet zo smaakt als ze dachten. Daarom wordt er door bediening soms geadviseerd in de keuze die men denkt te moeten maken. Een te doorgebakken biefstuk is ook niet meer te herstellen, dus zonde van het vlees als het weggegooid moet worden.Wat een arrogantie! Ik weet heel goed wat ik wel en wat ik niet lekker vind, en als een bediening dat in twijfel durft te trekken, dan loop ik zo de deur weer uit. En als iets niet uitpakt zoals ik het heb besteld en verwacht, dan ligt dat niet aan mij maar aan de kok. Na 40 jaar eetervaring weet ik namelijk heel goed wat ik bestel en hoe dat uit zou moeten pakken.
quote:Zinook schreef op 01 januari 2016 @ 22:26:

[...]

Nou, zoals je ziet ben ik Zinook. Aangenaam kennis te maken.

Haiii Zinook

Kom ik je toch nog eens tegen hier!

Gelukkig hoeven we bij sushi geen keuze te maken hoe t gemaakt js .

Xxx
Ik vind er niks aan maar zoveel mensen zoveel smaken toch ? Ik zou als ik de keus tussen doorbakken biefstuk of wat anders had, altijd voor iets anders gaan maar wat maakt uit? Doe lekker wat jij wilt!
quote:Eleonora-1 schreef op 02 januari 2016 @ 03:22:

Ik zou graag wijn lusten (en koffie en stinkende kazen) maar mijn pallet denkt daar helaas anders over.

Eigenlijk bevestig je hiermee wat ik schreef: je lust geen wijn dus dan maar zoete witte. En als je de smaak van biefstuk eigenlijk niet zo lekker vindt, dan bestel je die doorbakken.

Het is jouw keuze wat je wilt eten, maar ook het recht van de chef iets wel of niet op de kaart te zetten.
quote:erizo schreef op 02 januari 2016 @ 10:44:

[...]

Eigenlijk bevestig je hiermee wat ik schreef: je lust geen wijn dus dan maar zoete witte. En als je de smaak van biefstuk eigenlijk niet zo lekker vindt, dan bestel je die doorbakken.

Het is jouw keuze wat je wilt eten, maar ook het recht van de chef iets wel of niet op de kaart te zetten.

Ze lust wel wijn. Zoete witte wijn.

Biefstuk staat al op de kaart, alleen wil de kok het niet zo bereiden zoals de gast verlangt. En dat is best vreemd. En arrogant ook.
dubbel
Sommige koks serveren ook geen slap gekookte spruiten. Die ik wel lekker vind. Maar dat stuit sommige koks zodanig tegen de borst dat ze het niet klaarmaken. Andere koks zijn daar wat gelatener in en doen het wel. De kok is verantwoordelijk voor de kwaliteit van het eten en soms past een andere restaurant beter bij je smaak omdat daar een kok het eten anders klaar maakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven