Paasontbijt
vrijdag 3 april 2026 om 18:03
zaterdag 4 april 2026 om 12:25
In mijn geval:Vivamensje schreef: ↑04-04-2026 09:58Ik begrijp 1 ding nooit, net als bij kerst, waarom moet er altijd zo veeel worden gegeten?
Wij hebben t een aantal jaren vroeger niet breed gehad. Voor Pasen en Kerst legde mijn moeder ( vader en moeder beiden WO II meegemaakt) altijd van tevoren huishoudgeld opzij zodat er met feestdagen uitgepakt kon worden.
Dat zat m dan niet zozeer in de hoeveelheden maar meer luxe, zoals verse jus d'orange ipv uit een pak. Fondue met alles erop en eraan en met Pasen asperges etc.
Opa en oma,werden dan uitgenodigd en voelden zich dan alsof ze in een restaurant gingen eten..iedereen mooi aangekleed, het dure servies kwam op tafel en ja...wij als kind mochten dan ook een keer snoepen zonder rem erop.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
zaterdag 4 april 2026 om 12:30
De gradatie waarin dat nu gebeurt niet nee, maar ik denk wel dat als ik onze paastradities (inclusief ontbijt en diner) vergelijk met de kersttradities dat het in de oorsprong wel met het geloof te maken heeft.
zaterdag 4 april 2026 om 13:09
Eten is voor mij ook een soort van gezelligheid, verbinding, je zit lang aan tafel, praat, maakt grapjes, kortom gezellig!Vivamensje schreef: ↑04-04-2026 09:58Ik begrijp 1 ding nooit, net als bij kerst, waarom moet er altijd zo veeel worden gegeten?
We beginnen met drinken en wat lekkers, dan eieren zoeken en dan brunchen
Daarna s avonds alleen nog maar restjes en de volgende dag ook restjes
Ik maak dan 2 borden met een uitgebreide selectie van restjes ,lekker op schoot ,film aan.
Alleen de croissants komen de 2e dag mijn neus uit, maar wat minder bakken morgen...
zaterdag 4 april 2026 om 13:23
Diner ken ik dus niet als traditie.
Everything is possible for the one who believes.
zaterdag 4 april 2026 om 13:31
Ik heb één kant van de familie die uiterst behoudend christelijk is en daar hoort echt geen uitgebreide maaltijd bij. Misschien dat katholieken dat doen, die zijn sowieso wat feestelijker, maar behalve matzes en misschien een suikerbrood was er aan de gereformeerde bond-ontbijttafel maar weinig te beleven.
Si abra la puerta hay lobos.
zaterdag 4 april 2026 om 13:34
Hier wel een katholieke achtergrond dus idd. Maar misschien was het ook wel gewoon een persoonlijke voorkeur. Ik heb dat in elk geval wel in ere gehouden.Rabarbara schreef: ↑04-04-2026 13:31Ik heb één kant van de familie die uiterst behoudend christelijk is en daar hoort echt geen uitgebreide maaltijd bij. Misschien dat katholieken dat doen, die zijn sowieso wat feestelijker, maar behalve matzes en misschien een suikerbrood was er aan de gereformeerde bond-ontbijttafel maar weinig te beleven.
zaterdag 4 april 2026 om 13:51
Paasontbijt doen we niet.
Savonds eten we wel veel verschillende dingen.
Ik maak altijd traditionele gerechten vanuit het thuisland van mijn man.
Daar wordt zowel Katholiek als Orthodox Pasen gevierd.
Katholiek Pasen vieren we uitgebreid, met dus traditioneel eten en ook een gourmetstel op tafel. Vind mijn zoon leuk.
Wat over is eten we de dagen erna.
Bij Orthodox Pasen doe ik wat kleine dingen en daar meer nadruk op de gebruiken die ze daar in de kerk doen.
Het gaat mij niet zozeer om het gevreet maar vooral het in ere houden van tradities die al generatie op generatie gaan.
Savonds eten we wel veel verschillende dingen.
Ik maak altijd traditionele gerechten vanuit het thuisland van mijn man.
Daar wordt zowel Katholiek als Orthodox Pasen gevierd.
Katholiek Pasen vieren we uitgebreid, met dus traditioneel eten en ook een gourmetstel op tafel. Vind mijn zoon leuk.
Wat over is eten we de dagen erna.
Bij Orthodox Pasen doe ik wat kleine dingen en daar meer nadruk op de gebruiken die ze daar in de kerk doen.
Het gaat mij niet zozeer om het gevreet maar vooral het in ere houden van tradities die al generatie op generatie gaan.
kuzu wijzigde dit bericht op 04-04-2026 13:59
10.34% gewijzigd
zaterdag 4 april 2026 om 16:19
Ik krijg veeel bezoekVivamensje schreef: ↑04-04-2026 09:58Ik begrijp 1 ding nooit, net als bij kerst, waarom moet er altijd zo veeel worden gegeten?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in