Pannenkoeken bakken

12-10-2011 10:32 61 berichten
Goedemorgen dames!

Mijn vriend vroeg gisteren of we van het weekend geen pannenkoeken konden eten.

Lijkt me heerlijk! Alleen ik heb ze nog nooit gebakken (nou ja 1 keer dan, maar die waren veel te dik!)

Hebben jullie misschien wat tips voor mij?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Er zijn 2 topics vol met tips. En lekkere ideeen voor beleg erop. Ik zal het zo voor je erbij pakken.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
http://www.pannenkoek-rec ... voudige-pannenkoeken.html
In dit topic staan dacht ik niet veel tips, ik zoek even die waar tips in stonden door bijv. wat spa rood bij het beslag te doen.

Dit is die andere.

Pannenkoekendag.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Beslag maken volgens pakje (is makkelijkst)

dan pan op halfhoog vuur, genoeg boter in de pan en met een soepopscheplepel beslag in de pan. 1 of anderhalf, afhankelijk van maat van je pan. Dan rustig laten bakken tot bovenkant droog is. Met een vork een kantje optillen of de onderkant een mooi kleurtje heeft. Dan dm van een deksel (er op laten glijden) omkeren. Even bakken en dan schudden met de pan. Dan hoor je de pannenkoek schuren. Maar zorg echt voor genoeg boter, anders plaktie.

Bij de meeste mensen mislukt de eerste
Gewoon doen. Ik maak heerlijke pannenkoeken (al zeg ik het zelf), maar dat is nu wel omdat ik precies weet welke pan het meest geschikt is, hoeveel boter, hoeveel beslag en hoe hoog het vuur moet staan.
Van Nigella moet je het beslag minstens 12 uur (in de koelkast) laten rusten...
Deze was het dacht ik, ik kijk straks nog wel even verder;

syr in "Hét recept voor luchtige pannekoeken"
Bij mij mislukt de eerste ook altijd Ploes. Dan is toch de pan niet heet genoeg geweest.
Mijn vader deed altijd een beetje bier door het beslag, dat smaakte ook goed zeg.
En anders laat je ze door hem bakken?
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Je bent 28 (uit 83 gezien je nick) en je hebt nog nooit pannenkoeken gebakken?

En het is zo simpel: 400 gr bloem, 500 ml melk, 2-3 eieren, snufje zout, mixen tot en glad beslag.

Olie in de pan, goed heet laat worden, 1 soeplepel beslag erin, mooi uit laten vloeien. Zodra de bovenkant begint te stollen, omdraaien. Andere kant even laten bakken en klaar.

Oja, de eerste mislukt meestal.
Je hebt ook pakken van koopmans waar je alleen water bij moet toevoegen. Misschien makkelijker voor je. ]

Mijn dochter van 11 kan het ook, dus het zal bij jou ook wel lukken. Oefening baart kunst
Restaurant Duinvermaak bakt de lekkerste pannenkoeken.

Gaan jullie eerst lekker wandelen in het bos, daarna pannenkoeken eten, ze zijn niet echt duur. Succes verzekert.
Idd. Vlinder. Je maakt het hele pak klaar en dan kan je lekker oefenen. En ik denk dat je na 2 oefenen het wel weet en dan maak je er lekker eentje met beleg erop. Wat jullie lekker vinden.

Die 2e link staan tips in voor het beslag. Bij die andere nog wel lekkere ideeen wat je erop kan doen.

Mijn favoriet is kaas of kaas en banaan. Heel soms Hawai. Of ik heb er eentje gemaakt als dessert en was met een kersen/rodewijn/portsaus.

Ik heb een keer met champignonragout gegeten. Was ook lekker.

En ik heb een heerlijk recept voor met gekarrameliseerde perzikken die ik nog een keer wil maken.
Bedankt voor jullie reacties! Ook die wat oudere topics zijn echt handig, ook voor lekkere combinaties!

Ik ga het gewoon proberen! Ik moet een heel eind komen met jullie tips

Heb er wel al heel veel trek in hoor!
quote:redband schreef op 12 oktober 2011 @ 10:50:

Restaurant Duinvermaak bakt de lekkerste pannenkoeken.

Gaan jullie eerst lekker wandelen in het bos, daarna pannenkoeken eten, ze zijn niet echt duur. Succes verzekert.

Ja gezellige middag ervan maken. Ik weet dat je ook in een paar steden een pannenkoekenboot hebt waar een rondvaart bij zit en onbeperkt pannenkoeken eten.

Ik vind de pannenkoeken bij het restaurant Johanneshof? in Castricum ook wel lekker. Kan je of een boswandeling maken of een strandwandeling. Honden mogen mee in het restaurant.
Daar is het inderdaad erg leuk vertoeven, lage vuursche is ook prima vertoeven en heerlijke pannenkoeken .
Ik gebuik vaak koopmans meergranen pannekoekenmix, 3 eieren en liter melk. Tijdens het mixen niet direct alle melk erin maar geleidelijk tot je lekker dun beslag hebt.

Koekepan op het vuur, even wachten tot hij opgewarmd is. Dan de boter erin. Als de boter gelijk smelt is de koekepan warm genoeg voor het beslag.

Dun laagje beslag in de koekepan. Tot bodem bedekt is. Mij helpt het om koekepan in 1 hand van het vuur te houden en met de ander het beslag in de pan te doen. Dan kan je het beslag nog beetje draaien.

Pas pannekoek omdraaien als bovenkant van de pannekoek 'droog' is. Je kan ook even spieken of de onderkant al lichtbruin is.

Vind zelf dat pannekoeken bakken beetje op gevoel gaat, elke keer ontdek je iets dat je volgende beter/ anders zou kunnen doen.

Veel plezier met bakken!
Pannenkoekenhuis op de Zaanse Schans is ook wel lekker als je daar een gezellige middag wilt hebben. Even kijken op de site wanneer er bijv demonstraties zijn in div. molens of bijv. klompen maken of kaas maken. En er is een groot museum ernaast. Er is een site van de Zaanse Schans waar je alles kan lezen.
Ik krijg goede ideeen van dit topic! Wij eten vanavond ook pannenkoeken denk ik.
Tip voor dummy's kant en klaar pannenkoeken halen bij de super.
Gebruik vloeibare boter om in te bakken trouwens. Of margarine. In elk geval geen croma of ander spul dat bedoelt is om vlees in te bakken of olijfolie. Ik vind Blue Band vloeibare boter met roombotersmaak lekker om pannenkoeken in te bakken.
Mijn moeder was de beste pannenkoekenbakker.... zij gebruikte altijd zonnebloemolie, dus dat gebruik ik ook. Ik gebruik ook een pannenkoekenpan. Op een of andere manier lukt het me niet in de koekenpan.
quote:redband schreef op 12 oktober 2011 @ 11:07:

Tip voor dummy's kant en klaar pannenkoeken halen bij de super.bah, die sponzige dingen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven