Pimp mijn pastasaus

24-05-2012 11:03 87 berichten
Mijn pastasaus smaakt te flauw.

Wat doe ik erin: gezeefde tomaten, uitje, paprika, zout, peper, italiaanse kruiden, gekruid gehakt en een scheutje ketjap.

Meer groenten erin is geen optie want dan eten de kinderen het niet meer, als hij te peperig wordt ook niet.

Met wat krijg ik er nu meer smaak in zonder dat hij te zout of te peperig wordt ?
knoflook, olijfolie, goede tomaten en basilicum, zout en peper naar smaak, meer heb je eigenlijk niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt je kinders best volproppen met groenten, gebruik je fantasie en de staafmixer. De meeste kinderen vinden pasta lekker, kook of liever roerbak een pan groenten (niet teveel groen spul gebruiken omdat het eindresultaat er dan niet aantrekkelijk uitziet), mix dat met tomatensaus en geruld gebakken gehakt. Een andere manier om ze wat groenten naar binnen te laten werken is een boeren-omelet, paprika, champignons, prei, restje boontjes (geen tomaat of courgette want dat wordt papperig), alles in piepleine stukjes (brunoise) snijden en door twee eieren klutsen met wat kruiden en een beetje zout, je kunt er ook nog een plak ham onder leggen en er geraspte kaas over strooien als ie klaar is.
verba volant, scripta manent.
Kokolientje schreef op 24 mei 2012 @ 12:35:

[...]

Nou dat bedoel ik dus. Ik gebruikt trouwens tomate fritto van Heinz, dat is niet waterig, zijn volgens mij gepureerde tomaten ipv gezeefde, foutje.

Mijn kinderen lusten heeeeeeel veel, maar stukjes in saus vinden ze niet lekker, en als ik heel eerlijk ben, ik ben er zelf ook niet kapot van. Ik probeer op deze manier een pasta te maken die we allemaal lekker vinden zodat er niemand met lange tanden aan tafel zit.

Het ging over pastasaus en niet over dat mijn kinderen niet moeten zeveren over de groenten die erin zitten.

Ik mag in mijn handen knijpen dat ze bijna alles eten, op saus met stukjes dan na X-D

Een lekkere pastasaus heeft al die groente ook niet nodig.

Zelf maakte ik jarenlang saus door een uitje fijn te snipperen die ik , al dan niet vergezeld van een teentje knoflook, even langzaam zacht liet worden in wat olijfolie.

Een pond rundergehakt erbij, rul bakken, zout en peper erbij.

Vervolgens fijngemaakte gepelde tomaten uit blik, nog wat verse olijfolie, een snufje zout en peper en 2 takjes selderie. Dan sudderen maar, een uurtje of twee of langer.

Heel wat mensen vroegen om het recept en naar wat ik er allemaal wel niet bij had gedaan om die smaak te krijgen.
ik vind zelf wortel en bleekselderij echt wat aan de smaak toevoegen, en riep dat dus niet om je kinderem maar meer groenten te laten eten. Het probleem is dus vaak dat stukjes groente in de tomatensaus niet zacht worden, en dan is het ook niet lekker. Maar als je wortel en bleekselderij meebakt voor er vocht bij gaat, en dan dus ongeveer 10 minuten op laag vuur, worden ze wel lekker zacht, net zo zacht als de uitjes, die toch ook in stukjes in je saus zitten.
Wortel en bleekselderij gebruik ik de laatste jaren ook wel.

Heel fijngehakt en inderdaad eerst zacht laten worden.

Ook, na het goed bruin bakken van het gehakt, een glas rode wijn (alcohol laten verdampen) en soms een a twee lepels tomatenpuree voordat ik de gepelde tomaat toevoeg.

De puree even laten bakken met het gehakt/ groentemengsel.
sabbaticalmeds schreef op 24 mei 2012 @ 12:46:

knoflook, olijfolie, goede tomaten en basilicum, zout en peper naar smaak, meer heb je eigenlijk niet nodig.

Lekker, zeker met dit warme weer.

Maar een ander soort saus.
ik heb overigens ook eenheleboel tips en zelfs een recept neergezet (met én zonder stukjes) dus puur de reactie dat we alleen over het eten van groente praten vind ik een beetje flauw
De toevoeging van groenten was idd ook niet mijn bedoeling om ermee te zeggen dat ze meer groenten moeten eten, maar het was mijn bedoeling om met groenten een smaaktoevoeging te doen, zónder stukjes :)
allis schreef op 24 mei 2012 @ 13:33:

ik heb overigens ook eenheleboel tips en zelfs een recept neergezet (met én zonder stukjes) dus puur de reactie dat we alleen over het eten van groente praten vind ik een beetje flauw
Ik heb toch iedereen bedankt voor de tips en ik zei dat ik ermee aan de slag ga. Opeens werden de reacties dat mijn kinderen niet moeten zeuren en gewoon de groenten moeten eten, daar vroeg ik toch niet om ? Ik wil alleen maar meer smaak aan mijn saus en geen discussie over stukjes groente wat dat had ik zelf wel bedacht dat die meer smaak geven.
Je kunt de wortel ook raspen. Dan wordt het makkelijker gaar en je vindt er niets van terug.

Hier overigens ook een heel simpele pastasaus. Dochter van 1,5 eet hem erg goed, maar ja, hij is ook gewoon lekker. Ik vraag haar weleens waar ze zin in heeft als avondeten en haar antwoord is steevast: pastasaus!

Ik bak een uitje en soms wat knoflook, bak er rundergehakt bij en dan doe ik er een blikje tomatenpuree bij. Als je die er te laat in doet, wordt de smaak zuur. Dan soms nog wat champignons, vaak wel een rode paprika en een stuk of 7 tomaten die ik in vieren snij. Dat even laten sudderen tot de tomaten zacht zijn en dan een pakje gezeefde tomaten erdoor en wat kruiden.

En als ik wil smokkelen soms een scheut tomatenketchup van Heinz, dat vind ik echt heel lekker erdoor :-$

Wij hebben wat zaadjes gekocht voor basilicum, dat kweken we nu in de vensterbank van de keuken. Dat is wel handig, dan heb je altijd lekker verse kruiden bij de hand.
Hallo?!
Ik vind een scheut ketchup door de pasta ook heel lekker X-D
ik vind alleen ketchup en kaas bij de pasta soms ook heel lekker X-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven