Pimp mijn pastasaus
donderdag 24 mei 2012 om 11:03
Mijn pastasaus smaakt te flauw.
Wat doe ik erin: gezeefde tomaten, uitje, paprika, zout, peper, italiaanse kruiden, gekruid gehakt en een scheutje ketjap.
Meer groenten erin is geen optie want dan eten de kinderen het niet meer, als hij te peperig wordt ook niet.
Met wat krijg ik er nu meer smaak in zonder dat hij te zout of te peperig wordt ?
Wat doe ik erin: gezeefde tomaten, uitje, paprika, zout, peper, italiaanse kruiden, gekruid gehakt en een scheutje ketjap.
Meer groenten erin is geen optie want dan eten de kinderen het niet meer, als hij te peperig wordt ook niet.
Met wat krijg ik er nu meer smaak in zonder dat hij te zout of te peperig wordt ?
donderdag 24 mei 2012 om 11:31
weet je, niet beledigend bedoeld ofzo, maar het klinkt echt als een "ik heb haast dus ik gooi wat dingen in de tomatansaus" recept. Pak er eens wat italiaanse kookboeken bij, google eens. Veel smaak komt pas tot zijn recht door het pruttelen, stoven, garen. En omdat we daar geen tijd voor nemen na het werk spelen we vals met een suikerklontje of ketjap oid. Ik ga meestal bij haast voor een roerbakgerecht met veel verse groenten, en garnalen oid, iets wat juist lekker is met een korte bereidingstijd.
Pastasaus kun je trouwens heeel goed invriezen, dus besteed eens een zodagmiddag aan het vullen van je vriezer, dan heb je lekkere saus in een handomdraai.
Pastasaus kun je trouwens heeel goed invriezen, dus besteed eens een zodagmiddag aan het vullen van je vriezer, dan heb je lekkere saus in een handomdraai.
donderdag 24 mei 2012 om 11:38
Tomatensaus is ook heel gezond, dat hoef je niet vol te stoppen met groente, dat doen de Italianen ook niet.
Niet in de blender doen, da's babyvoer.
Je groente moeten wel eerst gaar zijn voordat ze de tomatensaus erbij krijgen, want het zuur van de tomaten zorgt dat ze niet goed doorgaren (en dus redelijk hard blijven).
(is hetzelfde dat je zuurkool niet met aardappelen tegelijk kan koken, want de aardappelen worden dan nooit zacht)
Niet in de blender doen, da's babyvoer.
Je groente moeten wel eerst gaar zijn voordat ze de tomatensaus erbij krijgen, want het zuur van de tomaten zorgt dat ze niet goed doorgaren (en dus redelijk hard blijven).
(is hetzelfde dat je zuurkool niet met aardappelen tegelijk kan koken, want de aardappelen worden dan nooit zacht)
donderdag 24 mei 2012 om 11:40
wat Allis zegt, Italiaans moet je echt minstens een half uur laten sudderen, dan wordt t lekker.
verder: eerst de gezeefde tomaten in de pan, daar het gehakt in garen. verse kruiden toevoegen en pas op het laatst (basilicum gooi ik er pas op het borg op). je kan er evt ook een rood pepertje doorheen doen.
en een beetje pecorino of parmezaanse kaas?
verder: eerst de gezeefde tomaten in de pan, daar het gehakt in garen. verse kruiden toevoegen en pas op het laatst (basilicum gooi ik er pas op het borg op). je kan er evt ook een rood pepertje doorheen doen.
en een beetje pecorino of parmezaanse kaas?
donderdag 24 mei 2012 om 11:41
als je groente in de saus doet, worden die dan wel zacht genoeg? Mijn dochter eet prima stukjes in de saus (krijgt ook nooit iets anders) maar als ik de wortel te kort heb gekookt/gebakken en hij is nog hard, krijg ik m linearecta weer retour. Wortel wordt slecht zacht in tomatensaus, dat heeft met de zuren in de saus te maken geloof ik. Dus moet je deze echt even 10 minuten mee stoven met je uitje, nog voor je de gehakt en knoflook toevoegt. Alternatief is gewoon in water koken en daarna pas toevoegen.
donderdag 24 mei 2012 om 11:43
de bloem in je gerecht is trouwens om je saus te binden. Dit werkt alleen als je dit dus voor de saus toevoegd, dus bij je gehakt. Door het mee te bakken in het vet van je boter, olie of wat er uit je spekjes komt, Maak je een soort roux, die je saus zal binden als je vocht toevoegd ( je tomaten en boullion)
anoniem_1209 wijzigde dit bericht op 24-05-2012 11:45
Reden: vieze spelfout ( goor ipv Door )
Reden: vieze spelfout ( goor ipv Door )
% gewijzigd
donderdag 24 mei 2012 om 11:45
Ik vind het raar dat kinderne persé eten moeten eten als ze het niet lekker vinden. Je eet zelf toch ook niks wat je niet lekker vindt/niet lust?
En als er een gezond alternatief is wat ze wél lusten, dan maak je dat toch?
Als een kind zeurt om het zeuren snap ik dat je ze laat eten wat je maakt, maar als een kind het gewoon écht niet lekker vindt.. Dat doordrukken van 'je moet eten wat de pot schaft' vind ik een beetje ouderwets. Stamt nog uit de tijd dat eten schaars was.
En als er een gezond alternatief is wat ze wél lusten, dan maak je dat toch?
Als een kind zeurt om het zeuren snap ik dat je ze laat eten wat je maakt, maar als een kind het gewoon écht niet lekker vindt.. Dat doordrukken van 'je moet eten wat de pot schaft' vind ik een beetje ouderwets. Stamt nog uit de tijd dat eten schaars was.
donderdag 24 mei 2012 om 11:49
nou, ik vind wel dat kinderen moeten leren eten. Ik vind het onbeleefd als mijn kind bij een vriendinnetje op bezoek is en daar alles weigert onder het mom "lust ik niet". Je kunt best eens iets eten wat je minder lekker vind. Wel vind ik dat kinderen zelf mogen bepalen hoeveel ze ergens van eten, en bij minder lekker dus een kleinere portie eten. Maar proeven moet.
Ik ga geen 3 maaltijden koken per avond omdat keesje geen chamignons blieft en Marietje niet van tomaten houdt en Flipje de kriebels krijgt van aardappels. Ik ga ook niet gerechten aanpassen (blenderen) omdat iemand geens tukjes blieft. Natuurlijk zou ik niet elke dag pastasaus eten als mijn dochter er een hekel aan had, maar dat is sowiso neit aan de orde. We eten gevarieerd en goed klaargemaakt eten, en als daar iets bij zit wat je minder vindt, eet je maar wat minder.
Ik ga geen 3 maaltijden koken per avond omdat keesje geen chamignons blieft en Marietje niet van tomaten houdt en Flipje de kriebels krijgt van aardappels. Ik ga ook niet gerechten aanpassen (blenderen) omdat iemand geens tukjes blieft. Natuurlijk zou ik niet elke dag pastasaus eten als mijn dochter er een hekel aan had, maar dat is sowiso neit aan de orde. We eten gevarieerd en goed klaargemaakt eten, en als daar iets bij zit wat je minder vindt, eet je maar wat minder.
donderdag 24 mei 2012 om 11:50
Knoflook, maar die moet je altijd koud in een koude pan doen/in koude olijfolie. Want anders slaat de smaak van knoflook om naar bitter, en dan is het waarschijnlijk voor kinderen niet lekker.
Ook geconcentreerde tomatenpuree erin doen helpt, gezeefde tomaten zijn flauw en waterig, en de blikjes tomatenpuree (van minder dan 10 cent ;)) zijn sterk qua smaak.
Ook een goede tip (van Jamie Oliver): HEEL veel zout in het kookvocht van de pasta doen. Dat giet je namelijk vrijwel allemaal weg, dus dat krijg je niet allemaal binnen, maar trekt wel in de pasta, waardoor je niet achteraf als een gek zout op de saus/pasta moet doen.
Pittig is misschien voor kinderen niet zo'n succes, dus een hele peper erin doen schiet niet op, maar misschien is gemalen chilipeper een idee. Kun je goed doseren en is gewoon in zo'n zoutmolentje te koop.
Ook geconcentreerde tomatenpuree erin doen helpt, gezeefde tomaten zijn flauw en waterig, en de blikjes tomatenpuree (van minder dan 10 cent ;)) zijn sterk qua smaak.
Ook een goede tip (van Jamie Oliver): HEEL veel zout in het kookvocht van de pasta doen. Dat giet je namelijk vrijwel allemaal weg, dus dat krijg je niet allemaal binnen, maar trekt wel in de pasta, waardoor je niet achteraf als een gek zout op de saus/pasta moet doen.
Pittig is misschien voor kinderen niet zo'n succes, dus een hele peper erin doen schiet niet op, maar misschien is gemalen chilipeper een idee. Kun je goed doseren en is gewoon in zo'n zoutmolentje te koop.
donderdag 24 mei 2012 om 11:52
Dat snap ik Allis, je wil ook geen zeurkinderen en kinderen die bij voorbaat al zeggen dat ze iets lusten vind ik ook onzin ( eerst proberen). Maar het erdoor drukken dat ze iets moeten eten wat ze echt niet lusten, dat vind ik gewoon zielig.
Overigens denk ik dat veel 'niet lusten' gedrag is aangeleerd, dus dat stimuleer je dan ook niet ( dat ze niets lusten), maar er zijn echt dingen die sommige mensen gewoon écht niet lusten.
Overigens denk ik dat veel 'niet lusten' gedrag is aangeleerd, dus dat stimuleer je dan ook niet ( dat ze niets lusten), maar er zijn echt dingen die sommige mensen gewoon écht niet lusten.
donderdag 24 mei 2012 om 11:53
voor peper geldt, hoe roder hoe minder heet (want rijper) en de pitjes weglaten als het niet te heet moet. Ook aan heet kun je langzaam wennen trouwens, en bij curries wil een lepel yoghurt op je saus nog wel eens goed blussen.
Knoflook kan trouwens best bij de uitjes na dat die glazig zijn geworden, maar inderdaad maar kort en op laag vuur zodat ze niet bruin worden, dan smaken ze idd bitter.
Knoflook kan trouwens best bij de uitjes na dat die glazig zijn geworden, maar inderdaad maar kort en op laag vuur zodat ze niet bruin worden, dan smaken ze idd bitter.
donderdag 24 mei 2012 om 11:54
donderdag 24 mei 2012 om 11:55