Pompoen

26-09-2008 10:46 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik vind pompoen heerlijk maarrrrr het schillen vind ik zo'n drama, wie heeft DE tip voor me?

Ook naar lekkere recepten ben ik nieuwsgierig!

Groetjes
Het is inderdaad moeilijk schillen. Ik snijd hem altijd eerst in stukken en die stukken ga ik dan schillen.

Pompoenrecepten, daar was laatst nog een heel topic over..
Hier;

Wat te doen met de pompoen!
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
recepten pompoen
Tip: Pompoenkom. Omdat deze vrucht zo'n harde schil heeft, kun je hem makkelijk uithollen en als kom gebruiken waarin je het eten opdient. Is de pompoen moeilijk te snijden? Doe hem dan twee minuten in de magnetron, op vol vermogen. Prik er wel eerst een paar gaatjes in - tegen het ontploffen. Laat nog een paar minuten staan en hij is een stuk zachter
Bedankt!

Had nog wel gezocht naar een topic kon me niet voorstellen de enige te zijn maar niets kunnen vinden.

Ga meteen kijken.
Ik schil ze altijd met een aspergeschiller. Zeg maar een soort van kaasschaafmodel dunschiller. Zaten ooit eens gratis bij de zakjes aspergesaus:)

En dat werkt voor mij prima!

pompoensoep met indiase kruiden er in is overigens errug lekker heb ik laatst ontdekt:)
Hier ook, eerst in schijven snijden en dan met de aardappel dunschiller schillen. Gaat echt heel erg goed.
Ik snij hem in parten en leg hem op bakpapier in de oven op 200 graden. Dit totdat hij aardig zacht is geworden. Dan op snijplank, met schil naar boven en dan met fileermes ontdoen van schil. Net zoals je een vis ontdoet van huid. Gaat heel makkelijk.
Heb hem in de magnetron gedaan zoals iemand op het andere topic zei. Ging perfect. Dus ik ga straks lekker genieten van een pompoencurry.

Heb het weleens met een dunschiller geprobeerd maar dat was niet goed voor mijn dunschiller.
Pompoen, dat vind ik nou de groente om in nette gesneden blokjes in een zak te kunnen kopen. Champignons, uien, enzovoorts snij ik zelf wel. Geen probleem. Maar die kun je dan weer wel voorgesneden krijgen. Maar zo'n moeilijk te opereren pompoen niet? Da's toch onlogisch? Of ga ik naar de verkeerde winkel (AH) en hebben andere supermarkten/winkels wel pompoenblokjes?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Ik heb het op andere topics al meerdere keren uitgelegd: pompoen hoef je dus niet te schillen. Als hij gaar is (b.v. na koken in soep/bouillon of roosteren in de oven), is de schil zacht en gewoon eetbaar. Je kunt hem ook gewoon meepureren (in de soep) of -stampen (in de stamppot).
Pompoenen schillen vind ik een rotwerk. Totdat ik een tip van iemand kreeg: Boen de pompoen goed schoon en kook hem met schil en al gedurende 10 minuten. En idd, daarna schil je hem zo.
Geldt natuurlijk alleen voor biologische pompoenen (maar ik kan me bijna niet voorstellen dat er ook niet-biologische pompoenen zijn - ze zien er zo biologisch uit, vind je niet?).
Nigella Lawson: pompoensoep met zoete aardappelen

Het recept (bewerkelijk, maar lekker)
anoniem_89694 wijzigde dit bericht op 23-10-2009 22:02
Reden: naam recept toegevoegd
% gewijzigd
http://www.iensrecepten.nl/recept/soep/pompoensoep/
Dit is een heeeeeeerlijke taart. Echt om je vingers bij op te eten.

-Pompoentaart met pecannoten-
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Tijdje geleden heb ik een dunschiller met tandjes/ribbeltjes gekocht bij een kookwinkel. Hij werkt perfect op pompoen, schijnt speciaal voor alle harde groenten te zijn. Wel oppassen met uitschieten, auww.
Ik eet het altijd gepureerd met (soms gerookte) kip,zoutvlees en bakeljauw erdoor. En dan met rijst.
Even up voor mezelf!

Ik heb een flespompoen die ik aan het negeren ben omdat ik niet goed weet wat ik ermee moet. Deze week maar eens verandering brengen.

Iemand verder nog lekkere en makkelijke tips?
.
@ lindy: de schil kan je gewoon mee pureren is heerlijk. ik maak altijd een soort puree met pompoen, knoflook, gember, uien en hup de blender in en bouillon erbij. heerlijke soep. ik heb nog 2 pompoenen in de koelkast... de laatste voor dit seizoen. heerlijk!
Mijn Albert Heijn heeft eigen-merk pompoen in de diepvries. Al gesneden en ik neem aan ook geschild, een uitkomst! Ik sta ook altijd zo te hakken en te bikken op een pompoen, onderwijl hopend dat mijn vingers aan het einde van de avond nog aan mijn hand zitten
Zo ik ben echt zo blij met de wetenschap dat je die schil dus mee kunt pureren! Nu was ik er zelf al achter gekomen dat je als je de pompoen even kookt je het velletje er alweer wat makkelijker afkrijgt, maar een kliederboel wordt t wel.

Die pompoen-zoeteaardappelsoep klinkt echt superlekker, die ga ik zeker snel maken!
quote:tonkje schreef op 26 september 2008 @ 20:17:

Pompoen, dat vind ik nou de groente om in nette gesneden blokjes in een zak te kunnen kopen. Champignons, uien, enzovoorts snij ik zelf wel. Geen probleem. Maar die kun je dan weer wel voorgesneden krijgen. Maar zo'n moeilijk te opereren pompoen niet? Da's toch onlogisch? Of ga ik naar de verkeerde winkel (AH) en hebben andere supermarkten/winkels wel pompoenblokjes?Dat vind ik nou ook. Zelfs appelpartjes kan je kopen. Maar een pompoen, die ligt daar als een keiharde kanonskogel waar je iemand mee kan doodgooien. Heb het dus nog nooit geprobeerd, kon me niet voorstellen dat ik die echt in stukken zou krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven