Pompoen....

07-10-2010 12:24 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een héle grote pompoen gekregen, die ik graag wil uithollen en er soep van wil maken. Maar dat uithollen is zo'n K-klus.... is er iemand die dé tip heeft? Hoe hol ik dat ding een beetje snel, makkelijk en handig uit?? (en ja, ik wil dan de pompoen zélf ook gebruiken, hetzij om een halloweenlampion van te maken, hetzij een bloemstuk erin te maken...)

Groetjes Ayla
met een ijsschep gaat redelijk snel.. maar dan wel eentje uit een stuk niet met zo'n bewegend dingetje..
Met een meloenbolletjesgeval?
je kunt trouwens de hele pompoen gebruiken , dus incl. schil.

die kookt zo kapot dat je die niet weer vindt.

en dan volstaat in stukken hakken/snijden
maar dan wordt de lampion maken wel een stuk lastiger..
quote:Juffie88 schreef op 07 oktober 2010 @ 12:34:

maar dan wordt de lampion maken wel een stuk lastiger..
Daarom maak ik dus nooit lampionnen. Of in ieder geval niet van pompoen!

(de enige keer dat ik het gedaan heb was de soep ook niet te vreten trouwens, die grote pompoenen smaken heel anders dan die kleinere)
Mijn tip: Laat iemand anders het ding voor je uithollen :-)
Zo'n klus is dat uithollen niet hoor. Snij de top eraf, dan uitscheppen met een lepel - en dat ding zit echt niet vol hoor, da's een klusje van hooguit tien minuten. Ik laat de wand gewoon zoals ie is. Het gezicht tekenen en uitsnijden is veel meer werk (en gevaarlijk voor je vingers).

Ik zou ook niet aanraden om er soep van te maken trouwens, gewoon weggooien die zooi, die hele grote pompoenen zijn daar niet geschikt voor, die zijn echt alleen voor Halloween.
ik zou inderdaad oo kiezen of delen.. beide wordt lastig.. ik zou kiezen voor de lampion./. want ik heb nog nooit lekkere pompoensoep gehad...
Juffie, een zelfgemaakte soep van flespompoen (butternut squash) is anders heeeerlijk hoor!
ja dat lijkt me nog wel lekker.. maar ik bedoel zo'n halloweenpompoen.. want die flespompoenen zijn heel lelijk..!
Misschien heb je iets aan dit topic!

wat te doen met de pompoen
of een hokaido pompoen, ook heerlijk, en je kunt er een klein lampionnetje van maken.
en Ayla.. ben je er al uit??
ik ga de ijslepel eens proberen, en tja, eigenwijs als ik ben maak ik er wel soep van heb er al regelmatig soep van gemaakt, en hier nog nooit mislukt.....

(dan sneden we de pompoen wel gewoon aan stukken) maar ja, nu bedacht dat het zo leuk voor de kindjes is zo'n pompoen met een lampie erin!

Ga dat andere topic ook nog even bekijken, in ieder geval heel erg bedankt voor jullie snelle reacties, súper!!
Je weet dat het pas eind van de maand Halloween is hè? Ze gaan best lang mee, maar drie weken lang een lampion is misschien wat lang....
Bij kamertemperatuur was mijn uitgeholde pompoen binnen een week heel erg scary beschimmeld. Door de ogen en de mond van de pompoen groeiden enge zwarte haren... brrr...
én.. nog een praktisch probleempje.. zo'n pompoen is hartstikke zwaar en zo'n lampje van plastic niet echt sterk.. dus tenzij jij superkids hebt.. kun je er niet echt mee lopen ofzow..
Je zet zo'n lampion op je stoep of in je vensterbank, ze zijn niet om mee te lopen.
quote:tilalia2 schreef op 07 oktober 2010 @ 13:08:

Bij kamertemperatuur was mijn uitgeholde pompoen binnen een week heel erg scary beschimmeld. Door de ogen en de mond van de pompoen groeiden enge zwarte haren... brrr...Oh gaaaaaf, da's wel heel Halloweenerig natuurlijk, die enge haren, misschien dat ik het dan tóch wat eerder ga doen dit jaar
quote:Awnye schreef op 07 oktober 2010 @ 13:11:

[...]

Oh gaaaaaf, da's wel heel Halloweenerig natuurlijk, die enge haren, misschien dat ik het dan tóch wat eerder ga doen dit jaar Hij zakte ook in en later bleek dat er een plasje vocht onder de pompoen-engerd lag...
En het rook wat muf in huis

Zal ik verder gaan met de gore verhalen van de enge pompoen?
quote:Awnye schreef op 07 oktober 2010 @ 13:10:

Je zet zo'n lampion op je stoep of in je vensterbank, ze zijn niet om mee te lopen.hier in noord holland hebben we keuvelen met sint maarten.. dan gaan de kids langs de deur met een lampion en krijgen dan snoep.. d'r was een collega die had bedacht dat het wel heel leuk was om dat van pompoen te maken.. was dus niet 'zo'n succes!
quote:tilalia2 schreef op 07 oktober 2010 @ 13:08:

Bij kamertemperatuur was mijn uitgeholde pompoen binnen een week heel erg scary beschimmeld. Door de ogen en de mond van de pompoen groeiden enge zwarte haren... brrr...De mijne stond buiten maar die liep na een week ook mij tegemoed. Jemig, wat kan zo`n ding ruften :puke:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven