Recept kruidnootjes

19-11-2009 16:05 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb van de week een recept uit de krant geknipt om zelf kruidnootjes te maken. Nu valt het mij op dat er helemaal geen boter bij de ingrediënten staat; is dat niet raar?

Wat staat er wel dan....?

125 gr bloem

125 gr zelfrijzend basterdsuiker

2 el water

1 mespuntje zout

1 eierdooier

1 tl speculaas- of koekkruiden

1/2 tl kaneel

Het lijkt me zo een beetje een droge boel worden; of zie ik dat verkeerd? Ik ben benieuwd wat jullie favoriete recept hiervoor is en of daar ook geen boter aan te pas komt...
Denk dat de eierdooier daar in plaats van is. Ik heb het laatst ook gemaakt, met boter maar zonder ei geloof ik.

Overigens moet je wel lang kneden- het lijkt in het begin veel te droog, maar op den duur krijg je alles mee in de deegbal.
en als het niet lukt: ik zag dat ze bij de super de boer kant en klaar deeg voor kruidnoten verkopen.
Ik heb ook nog nooit van zelfrijzende basterdsuiker gehoord?
Heb toevallig gisteren speculaas en kruidnoodjes gebakken met kant en klaar deeg dat ik bij de jumbo gehaald had.

Erg lekker. Het lijkt mij dat er door speculaas wel iets van boter moet normaal gesproken. Succes in elk geval!
Ingrediënten:

300 gr bloem

140 gr bruine basterdsuiker

1/2 tl zout

1/2 zakje bakpoeder

3 tl speculaaskruiden

150 gr zachte boter

5 el melk

2 el stroop

Voorbereiding:

Zeef de bloem en meng deze goed in een kom met de suiker, zout, bakpoeder en speculaaskruiden. Voeg de boter, melk en stroop toe en kneed het mengsel goed door.

Laat het deeg 30 minuten op kamertemperatuur rusten.

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 175°C (hetelucht 160°C) en vet een bakblik in.

Vorm van het deeg kleine bolletjes of maak eens pepernootletters (let op: ze verdubbelen in omvang) en leg ze op het bakblik.

Bak ze 15-17 minuten en zet dan de oven uit. Laat de kruidnootjes nog 5 minuten in de oven liggen. Als ze uit de oven komen zijn ze nog wat zacht maar ze harden na.

(ik hoop dat je hiermee hardere pepernoten krijgt, ik heb een poosje terug ook pepernoten gemaakt met zelfrijzend bakmeel e.d en mijn pepernoten bleven wat zacht, misschien met dit recept niet)
Kruidnoten recept is het bovenstaand, excuus.
quote:Deeske schreef op 19 november 2009 @ 16:23:

Ik heb ook nog nooit van zelfrijzende basterdsuiker gehoord?dat bestaat ook niet
Kan het kloppen dat als je zelfrijzend bakmeel gebruikt dat dan de peper/kruidnoten zacht worden ipv knapperig krokant?
Poep, wie heeft jou gescheten?
typfoutje: moest natuurlijk zelfrijzend bakmeel zijn en bruine basterdsuiker. Heb het voor het gemak even op één hoop gegooid zie ik nu pas, excuses!

Ik het recept van hierboven zeker uitproberen dit weekend, bedankt!
als je googled krijg je zoveel verschillende recepten. ze zijn allemaal net weer even anders.

ik had ze vorig weekend gebakken en het was een groot succes. maar het kneden is idd lastig. wij hebben extra eetlepels melk toegevoegd om het voor elkaar te krijgen.

maar het was een groot succes, we hadden ze meegenomen naar de familie toen we lootjes gingen trekken en iedereen bleef er maar van eten.

(250 bloem, 8 gr bakpoeder, 100 gr bruine suiker, 75 gr boter, 3 tl speculaaskruiden, 2 eetlepels melk)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven