Recept kruidnootjes
donderdag 19 november 2009 om 16:05
Ik heb van de week een recept uit de krant geknipt om zelf kruidnootjes te maken. Nu valt het mij op dat er helemaal geen boter bij de ingrediënten staat; is dat niet raar?
Wat staat er wel dan....?
125 gr bloem
125 gr zelfrijzend basterdsuiker
2 el water
1 mespuntje zout
1 eierdooier
1 tl speculaas- of koekkruiden
1/2 tl kaneel
Het lijkt me zo een beetje een droge boel worden; of zie ik dat verkeerd? Ik ben benieuwd wat jullie favoriete recept hiervoor is en of daar ook geen boter aan te pas komt...
Wat staat er wel dan....?
125 gr bloem
125 gr zelfrijzend basterdsuiker
2 el water
1 mespuntje zout
1 eierdooier
1 tl speculaas- of koekkruiden
1/2 tl kaneel
Het lijkt me zo een beetje een droge boel worden; of zie ik dat verkeerd? Ik ben benieuwd wat jullie favoriete recept hiervoor is en of daar ook geen boter aan te pas komt...
donderdag 19 november 2009 om 16:18
donderdag 19 november 2009 om 16:31
Ingrediënten:
300 gr bloem
140 gr bruine basterdsuiker
1/2 tl zout
1/2 zakje bakpoeder
3 tl speculaaskruiden
150 gr zachte boter
5 el melk
2 el stroop
Voorbereiding:
Zeef de bloem en meng deze goed in een kom met de suiker, zout, bakpoeder en speculaaskruiden. Voeg de boter, melk en stroop toe en kneed het mengsel goed door.
Laat het deeg 30 minuten op kamertemperatuur rusten.
Bereiding:
Verwarm de oven voor op 175°C (hetelucht 160°C) en vet een bakblik in.
Vorm van het deeg kleine bolletjes of maak eens pepernootletters (let op: ze verdubbelen in omvang) en leg ze op het bakblik.
Bak ze 15-17 minuten en zet dan de oven uit. Laat de kruidnootjes nog 5 minuten in de oven liggen. Als ze uit de oven komen zijn ze nog wat zacht maar ze harden na.
(ik hoop dat je hiermee hardere pepernoten krijgt, ik heb een poosje terug ook pepernoten gemaakt met zelfrijzend bakmeel e.d en mijn pepernoten bleven wat zacht, misschien met dit recept niet)
300 gr bloem
140 gr bruine basterdsuiker
1/2 tl zout
1/2 zakje bakpoeder
3 tl speculaaskruiden
150 gr zachte boter
5 el melk
2 el stroop
Voorbereiding:
Zeef de bloem en meng deze goed in een kom met de suiker, zout, bakpoeder en speculaaskruiden. Voeg de boter, melk en stroop toe en kneed het mengsel goed door.
Laat het deeg 30 minuten op kamertemperatuur rusten.
Bereiding:
Verwarm de oven voor op 175°C (hetelucht 160°C) en vet een bakblik in.
Vorm van het deeg kleine bolletjes of maak eens pepernootletters (let op: ze verdubbelen in omvang) en leg ze op het bakblik.
Bak ze 15-17 minuten en zet dan de oven uit. Laat de kruidnootjes nog 5 minuten in de oven liggen. Als ze uit de oven komen zijn ze nog wat zacht maar ze harden na.
(ik hoop dat je hiermee hardere pepernoten krijgt, ik heb een poosje terug ook pepernoten gemaakt met zelfrijzend bakmeel e.d en mijn pepernoten bleven wat zacht, misschien met dit recept niet)
vrijdag 20 november 2009 om 11:27
als je googled krijg je zoveel verschillende recepten. ze zijn allemaal net weer even anders.
ik had ze vorig weekend gebakken en het was een groot succes. maar het kneden is idd lastig. wij hebben extra eetlepels melk toegevoegd om het voor elkaar te krijgen.
maar het was een groot succes, we hadden ze meegenomen naar de familie toen we lootjes gingen trekken en iedereen bleef er maar van eten.
(250 bloem, 8 gr bakpoeder, 100 gr bruine suiker, 75 gr boter, 3 tl speculaaskruiden, 2 eetlepels melk)
ik had ze vorig weekend gebakken en het was een groot succes. maar het kneden is idd lastig. wij hebben extra eetlepels melk toegevoegd om het voor elkaar te krijgen.
maar het was een groot succes, we hadden ze meegenomen naar de familie toen we lootjes gingen trekken en iedereen bleef er maar van eten.
(250 bloem, 8 gr bakpoeder, 100 gr bruine suiker, 75 gr boter, 3 tl speculaaskruiden, 2 eetlepels melk)