Romertopf

06-01-2010 09:31 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Is er iemand die ervaring heeft met een romertopf (sorry, de umlaut kon ik even niet vinden)?

Ik kan er eentje krijgen, maar ik heb geen idee of dat een beetje lekker wordt, goed functioneert en of je er ook wat anders in kan maken dan vleesgerechten...

Bedankt!
Ja hoor, je kunt er ook groenteschotels in maken. En ook alle recepten die voor een Tajine geschikt zijn bijvoorbeeld.

Maar dat kan allemaal in een gewone braadpan ook. Eerlijk gezegd hoef ik geen romertopf omdat ik de ruimte in de keukenkastjes er niet aan wil besteden.
Schoonmoeder maakt er wel eens wat in, heerlijke malse kippenpootjes! Ik wil er zelf ook een....waar koop ik die?
Haha, nou Kaatje... ik heb er mogelijk straks eentje (ongebruikt door de huidige eigenaar). Dus wie weet kan ik je die zo toesturen :-)
Römertopf betekent voor mij jeugdtrauma (bestervende haas in de garage, die over afzienbare tijd in het ding zou worden bereid...). Geloof zo dat je er heerlijk in kunt koken, maar ik hoef niet meer.
He gatver Elynn... nee, dan heb je geen trek meer.

Maar geen zorgen... ik ben min of meer vegetarier (eens per week een klein beetje vlees) en haas, konijn etc komt er bij mij niet in!

Die tajine vond ik wel een goed idee trouwens...
In de jaren '70 was het geval ontzettend hip. Er zijn toen ook heel veel kookboeken voor gemaakt, die je nu voor een habbekrats op marktplaats kunt kopen

kaatje_85: misschien geldt dat ook voor het ding zelf?
Heerlijk ding, de romertopf. Kijk eens in de index, er is eerder een topic over geweest.

En anders google je zo wat recepten bij elkaar. De basis is: vlees, groente, evt. aardappeltjes en vocht. Vocht is bij mij dan vaak wijn, maar boullion kan ook.

Je kan er ook goed stoofvlees in maken: eerst riblappen aanbraden en dan met jus en al, kruiden, uien en champignons in de topf.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Heb er zelfs 2!

Allebei op de kop getikt bij de kringloopwinkel voor een paar euro ofzo. De Romertopf komt weer helemaal terug.

Je hebt van BK tegenwoordig ook de slowcooker komt op hetzelfde neer. Alleen een Romertopf gaat lekker veel in!

Ik maak er vaak lekkere knoflookkip in klaar. Maar stoofvlees en dat soort dingen worden heerlijk mals en niet droog en de smaak blijft er lekker inzitten. Als je er 1 kan krijgen zou ik het zeker proberen vindt je het niks kan die altijd nog weg toch?
quote:Elynn schreef op 06 januari 2010 @ 10:25:

Römertopf betekent voor mij jeugdtrauma (bestervende haas in de garage, die over afzienbare tijd in het ding zou worden bereid...). [..]Hahaha...! Dat was ook mijn herinnering! Bovendien kon mijn moeder niet koken, ook niet in een römertopf. Vlees kwam er niet gaar genoeg uit, van kruiden had ze geen benul... kortom: geen succes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven