Streekproducten

05-09-2009 10:48 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,

Omdat de oorspronkelijke OP mensen deed vermoeden dat het ging om marktonderzoek, pas de OP aan. Hieronder de aangepaste versie. Excuses voor het misverstand, ik ben nieuw.

Hallo,

Ik ben een kookgek en denk (soms) ook aan het milieu. Daarom gebruik ik graag streekproducten. Dit zijn voor mij:

- kaas (van de kaasboerderij)

- honing (direct bij de imker vandaan)

- jam

- druiven

- tomaten, komkommers en paprika.

De kaasboer is natuurlijk met name leuk omdat je daar gewoon de koeiestal in kan lopen en mijn kind dan de koeien kan aaien en hooi kan voeren. (wel goed douchen na afloop )

Welke streekproducten vinden jullie lekker of merken jullie het verschil niet met de komkommer van de super? Ik proef het wel met name met de kaas. Of vinden jullie het teveel gedoe om helemaal naar een boer te gaan?

Zou jji streekproducten kopen?

Totaal aantal stemmen: 29

Ja, daar rijd ik graag voor om. (55%)
Ja, maar alleen als het bij mij in de supermarkt ligt. (34%)
Nee, geen interesse (10%)
quote:Bertha schreef op 05 september 2009 @ 19:08:

@wijnands, geen idee. Zwieber kan het ons vertellen want die heeft ze zelf gemaakt:)Nou die aardappels snijden op zo'n raar draaiding was echt een crime. Toen moesten ze de frituur in en klaar. Opeten maar. Om dan tot de ontdekking te komen dat je er geen zout op mag doen. Grrrrrrrr.
Ik haal alles bij de super. Ik heb helemaal geen zin om al die boertjes af te rijden voor de producten.
Cole over zijn kennis
@kip: de waarheid is dat ik voor mijn werk met 'de harde kant' van gebiedsontwikkeling bezig ben (stenen stapelen) en dat ik adviseer over projecten in een gebied, waar streekproducten een onderwerp is van mensen die bezig zijn met 'de zachte kant', zoals communicatie en marketing.

Daarnaast adviseer ik met collega's over duurzaamheid en streekproducten zijn mijns inziens milieuvriendelijker dan producten die per vrachtauto of vliegtuig vervoerd moeten worden.

(Zie bijvoorbeeld ook de opmerkingen van andere forummers over streekproducten en het verbouwen van eigen groente op het duurzaamheidtopic)

Maar misschicken: heeft u ook iets inhoudelijks bij te dragen aan dit onderwerp?
quote:Zwieber schreef op 05 september 2009 @ 11:38:

Die tuinder vermijd ik als de pest, familie in het westland moeten bezoeken is al erg genoeg.

Heeeel herkenbaar! Heb er nu geen schoonfamilie meer gelukkig! Naar de tuinder gaan zelf vind ik geen probleem,maar dan wel naar degene waar ik zelf heb gewerkt in het Groene Hart. Destijds kon mn schoonmama het niet laten om ons te pushen om ook naar de "warenhuizen" zelf te gaan. Als exvriendjelief dan thuiskwam had hij weer een tas vol "geweldige schone producten met pure smaken" meegekregen. Tss alsof de markt slecht is...

Ontopic:

Het echt enige lokale product hier is de Haagsche Kakker en dat vind ik ronduit smerig! In het dorrup waar ik ook gewoond heb gingen we wel naar de boer voor aardappelen en uien en tomaten. Maar verder was er weinig. Hier midden in de stad al helemaal niet. Dus als zou ik wel willen, het is simpelweg te ver weg aangezien ik het Westland echt links laat liggen
quote:Ananya schreef op 06 september 2009 @ 08:23:

[...]

Heeeel herkenbaar! Heb er nu geen schoonfamilie meer gelukkig! Naar de tuinder gaan zelf vind ik geen probleem,maar dan wel naar degene waar ik zelf heb gewerkt in het Groene Hart. Destijds kon mn schoonmama het niet laten om ons te pushen om ook naar de "warenhuizen" zelf te gaan. Als exvriendjelief dan thuiskwam had hij weer een tas vol "geweldige schone producten met pure smaken" meegekregen. Tss alsof de markt slecht is...

Ontopic:

Het echt enige lokale product hier is de Haagsche Kakker en dat vind ik ronduit smerig! In het dorrup waar ik ook gewoond heb gingen we wel naar de boer voor aardappelen en uien en tomaten. Maar verder was er weinig. Hier midden in de stad al helemaal niet. Dus als zou ik wel willen, het is simpelweg te ver weg aangezien ik het Westland echt links laat liggen

Ik kan me anders nog weleens opwinden over de slechte kwaliteit van sommige groenten en fruit bij de supermarkten. (Kan er ook aan liggen dat ik bij voorkeur 's avonds laat vlak voor sluitingstijd winkel.)

Ik ben ook meerdere keren teruggegaan met bijvoorbeeld uien of aardbijen,omdat die bij thuiskomst op (in de winkel niet direct zichtbare plekken) aan het rotten waren.
Van een kennis hoorde ik dat Turkse groenteboeren in de grote stad meestal goedkoop groente aanbieden van goede kwaliteit.

Wat zijn jullie ervaringen?
Ik doel hier op de markt-markt. Niet de Albert HeijnMarkt. Maar wat ik bij de AH koop is overigens altijd wel van goede kwaliteit, terugkeer is nog nooit nodig geweest. Van de Markt weet je ook dat er soms wat minders tussen kan zitten, maar gezien de prijs doe ik daar niet moeilijk over.
quote:Ananya schreef op 06 september 2009 @ 08:40:

Ik doel hier op de markt-markt. Niet de Albert HeijnMarkt. Maar wat ik bij de AH koop is overigens altijd wel van goede kwaliteit, terugkeer is nog nooit nodig geweest. Van de Markt weet je ook dat er soms wat minders tussen kan zitten, maar gezien de prijs doe ik daar niet moeilijk over.Als we het beestje bij de naam noemen, ik winkel bij een AH. Daar hebben ze ook kwalitatief goed fruit (witte pitloze druiven zijn hier tegenwoordig favoriet), maar van een winkel als de AH verwacht ik dat alle groente en fruit goed is, dus dan valt het tegen als ik iets rots tegenkom.
Je hebt van de mensen die denken dat ze in alle fruit moeten knijpen en weer terug moeten leggen. Dit om te bepalen of het rijp is. Zich niet realiserend dat de volgende dag er dus beurse plekken op het fruit zitten. En dan klagen over de kwaliteit van het fruit:)
Ik doe niet aan fruitknijpen. Ik verdenk sommige vakkenvullers ervan met groente te jongleren.
quote:ColeTurner schreef op 06 september 2009 @ 08:40:

Van een kennis hoorde ik dat Turkse groenteboeren in de grote stad meestal goedkoop groente aanbieden van goede kwaliteit.

Wat zijn jullie ervaringen?Zou het niet handiger zijn je eerst eens in de markt te verdiepen en pas daarna pas iets te gaan roepen over de voordelen van streekproducten? Of, laten we eens gek doen, zelf zo'n Turkse groenteboer binnen te stappen?
Gezien de instelling van sommige vakkenvullers, zou dat best eens kunnen:)
quote:wuiles schreef op 06 september 2009 @ 09:40:

[...]

Zou het niet handiger zijn je eerst eens in de markt te verdiepen en pas daarna pas iets te gaan roepen over de voordelen van streekproducten? Of, laten we eens gek doen, zelf zo'n Turkse groenteboer binnen te stappen?Ik verdenk Cole ervan in het Westland te werken en daar vindt je echt geen Turkse groentenboer hoor!
Hier in Rijswijk hebben we er trouwens ook geen, dan moet je echt naar de Haagse Markt en dat is echt een hel met de auto en ook met OV.
quote:Zwieber schreef op 06 september 2009 @ 09:47:

[...]

Ik verdenk Cole ervan in het Westland te werken en daar vindt je echt geen Turkse groentenboer hoor!Natuurlijk, geen Turkse groenteboer in het Westland. Maar als Cole zelf nog niet met de bus naar de grote stad mag, kan hij misschien een keer met zijn moeder mee?
Ik haal appels, peren en pruimen hier bij de boer hier achter.

Heerlijk vers fruit.

Wat ik lekker vind is dat zij de pruimen rijp plukken en het dus heerlijk zoet en zacht is. Begrijpelijkerwijs kan dat in de winkel niet, dan zou het al rot zijn voor je het kunt kopen. Maar dat maakt het voor mij net wat lekkerder. Dat je geen onrijpe pruimen koopt die nog zacht moeten worden.

Maar koop verder mijn fruit gewoon bij de supermarkt!
quote:wuiles schreef op 06 september 2009 @ 09:52:

[...]

Natuurlijk, geen Turkse groenteboer in het Westland. Maar als Cole zelf nog niet met de bus naar de grote stad mag, kan hij misschien een keer met zijn moeder mee?
Als ik in het Westland zou wonen, dan is het voor mij toch een stuk eenvoudiger om op de fiets te stappen en de groente direct bij de tuinder te halen, dan om de bus te nemen naar Den Haag. (De busreis duurt zo lang, dan zijn bij terugkomst de groenten niet meer vers!)

@Zwieber: Zowel in oud- als in nieuw Rijswijk is een Turkse winkel met verse groente. Doe jij nooit marktonderzoek?
Inhoudelijk? Ja hoor...het is aardbeien
quote:misschicken schreef op 06 september 2009 @ 10:13:

Inhoudelijk? Ja hoor...het is aardbeienKip is bang zelf op de gril te eindigen als streekproduct volgens mij Maar echt, aardbeien met een lange ij schrijven is wel heeeeeeeel erg.
quote:ColeTurner schreef op 06 september 2009 @ 10:13:

Als ik in het Westland zou wonen, dan is het voor mij toch een stuk eenvoudiger om op de fiets te stappen en de groente direct bij de tuinder te halen, dan om de bus te nemen naar Den Haag. (De busreis duurt zo lang, dan zijn bij terugkomst de groenten niet meer vers!)

@Zwieber: Zowel in oud- als in nieuw Rijswijk is een Turkse winkel met verse groente. Doe jij nooit marktonderzoek?Zwieber lust gewoon geen groenten
quote:misschicken schreef op 06 september 2009 @ 10:13:

Inhoudelijk? Ja hoor...het is aardbeienReageren op een type of spellingsfout noem ik een redactionele bijdrage en geen inhoudelijke bijdrage. Dit was de Westlandse spelling
Tuurlijk Kool!
quote:misschicken schreef op 06 september 2009 @ 10:23:

Tuurlijk Kool!

Zelden zoveel lol op de eetpijler gehad!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven