Streekproducten

05-09-2009 10:48 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,

Omdat de oorspronkelijke OP mensen deed vermoeden dat het ging om marktonderzoek, pas de OP aan. Hieronder de aangepaste versie. Excuses voor het misverstand, ik ben nieuw.

Hallo,

Ik ben een kookgek en denk (soms) ook aan het milieu. Daarom gebruik ik graag streekproducten. Dit zijn voor mij:

- kaas (van de kaasboerderij)

- honing (direct bij de imker vandaan)

- jam

- druiven

- tomaten, komkommers en paprika.

De kaasboer is natuurlijk met name leuk omdat je daar gewoon de koeiestal in kan lopen en mijn kind dan de koeien kan aaien en hooi kan voeren. (wel goed douchen na afloop )

Welke streekproducten vinden jullie lekker of merken jullie het verschil niet met de komkommer van de super? Ik proef het wel met name met de kaas. Of vinden jullie het teveel gedoe om helemaal naar een boer te gaan?

Zou jji streekproducten kopen?

Totaal aantal stemmen: 29

Ja, daar rijd ik graag voor om. (55%)
Ja, maar alleen als het bij mij in de supermarkt ligt. (34%)
Nee, geen interesse (10%)
Als aftrap een stem van mij.
Wat jij in je laatste zin zegt zou ik wel willen doen ja (als ik wist waar ik het kon krijgen), maar die optie staat niet in je poll
Je hebt het maar druk met die kennis van je. Oh hihi, die optie staat niet in je poll.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
ik zou ze kopen, als ik wist waar ik deze zou kunnen kopen
Ik moet je toch een beetje teleurstellen. Een van de aantrekkelijkste punten aan streekprodukten vind ik de eerlijkheid en ongecompliceeerdheid van dit soort produkten.

Ik rij naar een boer voor m'n aardappelen. Enige concessie die deze aan de detailhandel doet is een weegschaal en wat zakken. Verderop haal ik eieren van een boerin die een stuk of 40 kippen tussen het melkvee heeft scharrelen. Lekker simpel, dozen onder een afdakje, busje voor 't geld en bordje of je de eierdozen terug wil brengen.

Een paar kilometer verder zit een boerderijwinkel. Meer produkten ook spul wat niet lokaal is (advacado's en citroenen groeien hier echt niet), meer een "ervaring". De boer die die zaak draait is ook heel vriendelijk en doet z'n best maar er is al een hoop charme af vind ik.

Als er dan ook nog mensen als je vriend zich ermee gaan bemoeien dan ben ik bang dat het snel nog erger wordt. Een "merk" is, ben ik bang, een reden om prijzen op te krikken of de essentie van een produkt aan te tasten.

Laat de streekprodukten nou gewoon de streekprodukten! We hebben al genoeg merken met zoete, voorbewerkte, met smaakversterkers verpeste, produkten in de supermarkten.

En voor de mensen die niet weten waar ze dit soort dingen moeten halen, rij 's wat rond over landweggetjes in je buurt en let goed op.
quote:mylenevalerie schreef op 05 september 2009 @ 10:52:

Je hebt het maar druk met die kennis van je. Oh hihi, die optie staat niet in je poll.

Verklaar u nader.

p.s. Is het mogelijk om nog een optie toe te voegen aan de poll "Nee, maar ik wil wel graag koeien aaien."
In mijn ideaalplaatje haal ik al mijn producten lekker vers bij een boer/tuinder/visser enz, net als je wel eens in Engelse kookprogramma's ziet, maar in de realiteit sta ik voor het gemak toch gewoon iedere dag in de supermarkt .

Toen ik nog vrijwiliger bij een kinderboerderij was nam ik wel altijd wat verse eieren van ze mee, dat waren nog eens heerlijke scharreleieren!
quote:wijnands schreef op 05 september 2009 @ 10:57:

Ik moet je toch een beetje teleurstellen. Een van de aantrekkelijkste punten aan streekprodukten vind ik de eerlijkheid en ongecompliceeerdheid van dit soort produkten.

Ik rij naar een boer voor m'n aardappelen. Enige concessie die deze aan de detailhandel doet is een weegschaal en wat zakken. Verderop haal ik eieren van een boerin die een stuk of 40 kippen tussen het melkvee heeft scharrelen. Lekker simpel, dozen onder een afdakje, busje voor 't geld en bordje of je de eierdozen terug wil brengen.

Een paar kilometer verder zit een boerderijwinkel. Meer produkten ook spul wat niet lokaal is (advacado's en citroenen groeien hier echt niet), meer een "ervaring". De boer die die zaak draait is ook heel vriendelijk en doet z'n best maar er is al een hoop charme af vind ik.

Als er dan ook nog mensen als je vriend zich ermee gaan bemoeien dan ben ik bang dat het snel nog erger wordt. Een "merk" is, ben ik bang, een reden om prijzen op te krikken of de essentie van een produkt aan te tasten.

Laat de streekprodukten nou gewoon de streekprodukten! We hebben al genoeg merken met zoete, voorbewerkte, met smaakversterkers verpeste, produkten in de supermarkten.

En voor de mensen die niet weten waar ze dit soort dingen moeten halen, rij 's wat rond over landweggetjes in je buurt en let goed op.

Het gaat niet om het 'branden' van de streekproducten, maar om het branden van een gebied (streek), waar je goed kunt wandelen, fietsen, varen, met leuke plekjes om te eten, van het boerenland te genieten EN waar je echte authentieke streeproducten kunt kopen.

Ik ben het met je eens dat streekproducten juist zo aantrekkelijk zijn, omdat het product juist heel basis is. Zover als ik het in kan schatten, denken die kennis en zijn opdrachtgever er ook zo over.

Let op, streek
Is dat marktonderzoek nou een hobby van je of combineer je het forum met je werk?
Cum non tum age
Doe je marktonderzoek voor die vriend van je?

Verder he-le-maal eens met Wijnands.

En ik ga trouwens vanaf volgend jaar voor streekproducten uit eigen tuin.
Lol Noa!
quote:Sarah Scott schreef op 05 september 2009 @ 11:21:

Lol Noa! * mompelt iets over great minds
Cum non tum age
*knikt
Nee, dit is geen marktonderzoek. Ik doe ander werk, maar heb wel contact met mensen die hieraan werken. Omdat ik graag kook (zie ook andere bijdrage aan topics op de eten pijler) heeft het wel mijn interesse. Daarnaast ben ik bekend met het 'ideaalplaatje', dat iris1969 noemt, van koks als Jamie Oliver en lees artikelen over streekproducten in culinaire tijdschriften.

Kortom, het is persoonlijke interesse.
Die tuinder vermijd ik als de pest, familie in het westland moeten bezoeken is al erg genoeg.

En die streekproducten zijn bijna altijd dingen waar ik ofwel allergisch voor ben of die ik niet lust. Maar koeien aaien is wél leuk
De paprika's die ik weleens bij een tuinder kocht, waren veel goedkoper, verser en lekkerder dan in de supermarkt.

(een keer raden, Zwieber houdt niet van paprika's)
Eugh! Maar paprikachips zijn wel lekker!
@Zwiebel, je hebt ook streekwinkels die zelf chips maken, dat sluit weer aan bij het topic;)
quote:Bertha schreef op 05 september 2009 @ 11:52:

@Zwiebel, je hebt ook streekwinkels die zelf chips maken, dat sluit weer aan bij het topic;)Oh? Toevallig ook in Zuid-holland? Ik heb wel een keer zelf chips gemaakt bij de ontdekhoek maar toen ik om wat zout vroeg werd ik aangekeken als ware ik een echte puur-natuur-ketter.
Geen idee, ik kom niet uit Zuid-Holland. Tuurlijk horen kruiden bij chips, dus ook zout.
quote:Bertha schreef op 05 september 2009 @ 12:00:

Geen idee, ik kom niet uit Zuid-Holland. Tuurlijk horen kruiden bij chips, dus ook zout.Kijk, dat vond ik dus ook!
Met die ontzettend lekkere chips uit devon op de nederlandse markt ga je je afvragen of het de moeite is. Aan de andere kant, hoe moeilijk kan het zijn?
@wijnands, geen idee. Zwieber kan het ons vertellen want die heeft ze zelf gemaakt:)
ik haal aardappelen,eieren,groenten,jams,honing,kaas,fruit zoveel mogelijk bij mn boertjes.idd op verschillende adressen,meestal op1dag maak ik een rondje in combinatie met andere bezigheden.bij mn eier/honingboertje kom ik het langst.

nl al 20 jaar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven