Streekproducten

05-09-2009 10:48 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,

Omdat de oorspronkelijke OP mensen deed vermoeden dat het ging om marktonderzoek, pas de OP aan. Hieronder de aangepaste versie. Excuses voor het misverstand, ik ben nieuw.

Hallo,

Ik ben een kookgek en denk (soms) ook aan het milieu. Daarom gebruik ik graag streekproducten. Dit zijn voor mij:

- kaas (van de kaasboerderij)

- honing (direct bij de imker vandaan)

- jam

- druiven

- tomaten, komkommers en paprika.

De kaasboer is natuurlijk met name leuk omdat je daar gewoon de koeiestal in kan lopen en mijn kind dan de koeien kan aaien en hooi kan voeren. (wel goed douchen na afloop )

Welke streekproducten vinden jullie lekker of merken jullie het verschil niet met de komkommer van de super? Ik proef het wel met name met de kaas. Of vinden jullie het teveel gedoe om helemaal naar een boer te gaan?

Zou jji streekproducten kopen?

Totaal aantal stemmen: 29

Ja, daar rijd ik graag voor om. (55%)
Ja, maar alleen als het bij mij in de supermarkt ligt. (34%)
Nee, geen interesse (10%)
Het is toch hilarisch dat een paprika als een Westlands streekproduct wordt beschouwd?
quote:wuiles schreef op 06 september 2009 @ 12:03:

Het is toch hilarisch dat een paprika als een Westlands streekproduct wordt beschouwd?

Jij hebt zeker nog nooit die megatomaten op die rotonde tussen de Lier en Naaldwijk gezien? Dan WEET je gewoon dat die tomaten lokaal geteeld zijn en westlands zijn. Hetzelfde geldt voor paprika's.

Ik pleit trouwens nog steeds voor een pitloze westlandse druif maar die westlanders kijken me dan aan alsof ik heiligschennis pleeg als ik dat voorstel.
quote:Zwieber schreef op 06 september 2009 @ 12:06:

[...]

Jij hebt zeker nog nooit die megatomaten op die rotonde tussen de Lier en Naaldwijk gezien? Dan WEET je gewoon dat die tomaten lokaal geteeld zijn en westlands zijn. Hetzelfde geldt voor paprika's.

Ik pleit trouwens nog steeds voor een pitloze westlandse druif maar die westlanders kijken me dan aan alsof ik heiligschennis pleeg als ik dat voorstel.Ik geloof graag dat men rond de Lier in staat is enorme paprika's te telen. Maar dat is niet wat men doorgaans verstaat onder streekproduct. De Amerikaanse rivierkreeft doet het buitengewoon goed in de Amsteramse grachten maar is daarmee nog geen Noord-Hollands streekproduct.
quote:wuiles schreef op 06 september 2009 @ 12:09:

[...]

Ik geloof graag dat men rond de Lier in staat is enorme paprika's te telen. Maar dat is niet wat men doorgaans verstaat onder streekproduct. De Amerikaanse rivierkreeft doet het buitengewoon goed in de Amsteramse grachten maar is daarmee nog geen Noord-Hollands streekproduct.

In Amsterdam struikel je over ansichkaarten met "typisch Hollandse" tulpen en klompen, die van oorsprong zijn geïmporteerd. Zelfs de oernederlandse producten als appels en kersen komen uit Perzie.

Overigens heb ik de komkommer, tomaat en paprika alleen genoemd om Zwieber een plezier te doen Zij heeft het terecht over lokale producten, ik denk dat dat ook beter de lading van dit topic dekt.
Plezier doen? Om mij te pesten, zal je bedoelen?!

Maar wanneer kan je een lokaal product als lokaal product beschouwen dan?
als het echt plaatsgebonden is zou ik bijna zeggen. Dus de Zeeuwse Bolus,de Haagsche Kakker...

Maar voor de makkelijkheid zou ik ook weer zeggen op zn Herman Den Blijkers: als het in de omgeving is geteeld/gemaakt.
Ik denk dat dat de handigste definitie is, An, in de omgeving gemaakt/geteeld.
Ik ben zelf geen lokaal product trouwens
quote:ColeTurner schreef op 06 september 2009 @ 12:15:

[...]

In Amsterdam struikel je over ansichkaarten met "typisch Hollandse" tulpen en klompen, die van oorsprong zijn geïmporteerd. Zelfs de oernederlandse producten als appels en kersen komen uit Perzie.

Overigens heb ik de komkommer, tomaat en paprika alleen genoemd om Zwieber een plezier te doen Zij heeft het terecht over lokale producten, ik denk dat dat ook beter de lading van dit topic dekt.Nou, ik struikel hier echt over de appel- en kersenboomgaarden. Dus het zal allemaal wel meevallen, ik denk dat alleen buiten het seizoen kersen uit het buitenland komen.
quote:ColeTurner schreef op 05 september 2009 @ 10:48:

Beste mensen,

Hallo,

Ik ben een kookgek en denk (soms) ook aan het milieu. Daarom gebruik ik graag streekproducten. Dit zijn voor mij:

- kaas (van de kaasboerderij)

- honing (direct bij de imker vandaan)

- jam

- druiven

- tomaten, komkommers en paprika.

De kaasboer is natuurlijk met name leuk omdat je daar gewoon de koeiestal in kan lopen en mijn kind dan de koeien kan aaien en hooi kan voeren. (wel goed douchen na afloop )

Welke streekproducten vinden jullie lekker of merken jullie het verschil niet met de komkommer van de super? Ik proef het wel met name met de kaas. Of vinden jullie het teveel gedoe om helemaal naar een boer te gaan?

Ik vind streekproducten geweldig in een restaurant, of in een supermarkt (ik probeer graag nieuwe dingen, of koop iets aparts, wat ze "elders" niet hebben).

Maar echt al die boerderijen en zo langsrijden? Nou...nee. Is ook niet echt milieuvriendelijk als ik steeds 50 km moet omrijden om langs al die verspreid wonende aanbieders te toeren. Duurt veel te lang. Maar ja, wat je van ver haalt is lekker, dat wel.

En ik moet al die verschillende openingstijden onthouden, lukt nooit.

*Gaat zo weer naar de XL*
@Vinyl: De kers is oorspronkelijk door een romeinse veldheer geïmporteerd vanuit Perzie naar Rome (en Europa).

@Quatrro: Ik had niet eerder kunnen reageren op de vraag van Zwieber, maar wat mij betreft kun je twee criteria hanteren, de afstand tussen de winkel en de boer/teler, of de afstand tussen de klant en de boer/teler. In het laatste geval is het milieuvriendelijk om uit te gaan van een fietsafstand, gevoelsmatig denk ik dan aan 10 a 15 kilometer (heen en terug).

Overigens wordt het gebruik van seizoensgebonden producten ook gezien als milieuvriendelijker (zonlicht i.p.v. kunstlicht) en authentieker. Ramsey is een van de pleitbezorgers van seizoensgebonden producten. Deze producten zijn vaak ook smakelijker en goedkoper.
Mijn margrietkookboek uit 1965 en mijn libellekookboek uit 1981 waren ook al pleitbezorgers van seizoensgebonden budget

Ik hou van Gordon Ramsey hoor, echt waar, maar deze insteek is niet nieuw, maar gewoon normaal nadenken.
quote:Zwieber schreef op 06 september 2009 @ 12:24:

Ik ben zelf geen lokaal product trouwens

Ik ben ook hastikke geimporteerd

Lokaal gezien ben ik trouwens erg van de Maison Kelder hazelnootschuimtaart!
quote:Ananya schreef op 06 september 2009 @ 11:06:

Dan ga ik voor de echte Zeeuwse Bolussen! Maar dan van die ene bakker in BurgHaamstede... Mhjam!zijn gelukkig meer hele goede bakkers in Zeeland, die bolussen kunnen bakken.jummiejummiejummie
quote:Ananya schreef op 06 september 2009 @ 12:37:

Lokaal gezien ben ik trouwens erg van de Maison Kelder hazelnootschuimtaart!Hmmm die is zo lekker!
@tilalia2: Vroeger moest er seizoensgebonden worden gekookt en dit had natuurlijk ook zijn invloed in de lokale keuken.
quote:ColeTurner schreef op 06 september 2009 @ 09:26:

Ik doe niet aan fruitknijpen. Ik verdenk sommige vakkenvullers ervan met groente te jongleren. Voetballen bedoel je....
Aangezien ik nu toch al verdwaald ben op de eetpijler, weet iemand waar ik duits zout kan kopen?
@Zwieber: is het zout of is het een kruidenmengsel met als hoofdbestanddeel zout?
Het is spul wat de visdames om de hoek om mijn patat gooien. Meer weet ik niet hoor.
Als ik google 'op Duits zout' kom ik terecht op de website van DG Grootverbruik, waar het staat omschreven als 'patatkruiden (duits zout)'.
Ja, die bedoel ik. Die is niet toevallig hier in de buurt te krijgen? Mag desnoods ook in het westland
Heb ooit een keer op een zondagmarkt in de omgeving van Den Haag (Nee, niet in het Westland) een zakje 'patatkruiden' gekocht van iemand die een marktkraam had met diverse zakjes kruiden. Heb dat kraampje daarna niet meer gezien.

Na een tweede googlepoging zie ik dat ze op kruidenwinkel.net exact hetzelfde zakje 'patatkruiden' verkopen. Ik vermoed dat het dezelfde koopman is.
Dank je!
Silvo verkoopt het ook Zwieber, dat moet je wel ergens in de Boogaard kunnen scoren!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven