Toko-tips?
woensdag 11 april 2012 om 16:29
Vanochtend was ik bij een Chinese toko. Ik wilde eens goed gaan inslaan, maar de keuze was zo groot dat ik door de bomen het bos niet meer zag. Al die sojasauzen, sambals en boemboes...
Dus: wie heeft er goede tips voor mij? Wat zijn onontbeerlijke ingrediënten voor een beginneling in de Oosterse keuken? Wat zijn goede merken? En wat lekkere recepten met toko-ingrediënten?
O, uiteindelijk ben ik de deur uitgegaan met een bakje Tempeh en een fles gembersiroop. Dat moet beter kunnen!
Dus: wie heeft er goede tips voor mij? Wat zijn onontbeerlijke ingrediënten voor een beginneling in de Oosterse keuken? Wat zijn goede merken? En wat lekkere recepten met toko-ingrediënten?
O, uiteindelijk ben ik de deur uitgegaan met een bakje Tempeh en een fles gembersiroop. Dat moet beter kunnen!
woensdag 11 april 2012 om 21:36
Missy
Dank je voor het eend-recept!! De five-spice-eend maak ik net zoals jij .
quote:bopine schreef op 11 april 2012 @ 20:12:
Indisch en Maleis (ongeveer hetzelfde maar vertel het geen indo)
Je lijst is geweldig, trouwens. Precies wat je zegt: het lijkt heel veel, maar het valt reuze mee.
TO, wat Missy al zei: bedenk eerst eens wat je wilt gaan maken, Azië is echt heel erg groot!
Edit: hou in je achterhoofd: ketjap en sojasaus zijn NIET uitwisselbaar! Recepten kunnen daar onduidelijk in zijn.
Dank je voor het eend-recept!! De five-spice-eend maak ik net zoals jij .
quote:bopine schreef op 11 april 2012 @ 20:12:
Indisch en Maleis (ongeveer hetzelfde maar vertel het geen indo)
Je lijst is geweldig, trouwens. Precies wat je zegt: het lijkt heel veel, maar het valt reuze mee.
TO, wat Missy al zei: bedenk eerst eens wat je wilt gaan maken, Azië is echt heel erg groot!
Edit: hou in je achterhoofd: ketjap en sojasaus zijn NIET uitwisselbaar! Recepten kunnen daar onduidelijk in zijn.
woensdag 11 april 2012 om 22:07
Even een doodsimpel succesrecept waarvoor je niks hoeft te kunnen:
Rijstvellen (vraag maar in je toko: vellen die je niet hoeft te bakken, alleen weken in water)
garnalen
wortel in heel dunne reepjes
taugé
mihoen
munt
kipfilet
kippenbouillon (van blokjes of vers)
Gaar de kipfilet in de bouillon en trek hem met twee vorken of lekker met je handen in rafels uit elkaar.
Snijd de garnalen als ze groot zijn over de lengte doormidden, zodat je twee grote, platte garnalen hebt.
Week een rijstvel in lauw water tot hij soepel en plooibaar is.
Leg hem op een schone theedoek zonder wasmiddelengeur.
Leg iets onder het midden van het rijstvel een paar blaadjes munt in een rijtje.
Leg daarop wat garnaal, kip, mihoen, worteljuliënne en taugé.
Vouw de onderste rand van het rijstvel over de vulling.
Vouw de linker- en rechterkant van het rijstvel over de vulling.
Rol het geheel strak op.
Serveer met sojasaus en/of sweet chilisaus (of jummie, met een schep sambal terasi. Het hoort niet, maar het is wel lekker!).
Rijstvellen (vraag maar in je toko: vellen die je niet hoeft te bakken, alleen weken in water)
garnalen
wortel in heel dunne reepjes
taugé
mihoen
munt
kipfilet
kippenbouillon (van blokjes of vers)
Gaar de kipfilet in de bouillon en trek hem met twee vorken of lekker met je handen in rafels uit elkaar.
Snijd de garnalen als ze groot zijn over de lengte doormidden, zodat je twee grote, platte garnalen hebt.
Week een rijstvel in lauw water tot hij soepel en plooibaar is.
Leg hem op een schone theedoek zonder wasmiddelengeur.
Leg iets onder het midden van het rijstvel een paar blaadjes munt in een rijtje.
Leg daarop wat garnaal, kip, mihoen, worteljuliënne en taugé.
Vouw de onderste rand van het rijstvel over de vulling.
Vouw de linker- en rechterkant van het rijstvel over de vulling.
Rol het geheel strak op.
Serveer met sojasaus en/of sweet chilisaus (of jummie, met een schep sambal terasi. Het hoort niet, maar het is wel lekker!).
woensdag 11 april 2012 om 22:51
Sorry Sri.
Dit is trouwens de favoriet van de maand,
http://rasamalaysia.com/r ... sian-sweet-and-sour-eggs/
Moet me echt inhouden om het niet elke dag te maken.
Dit is trouwens de favoriet van de maand,
http://rasamalaysia.com/r ... sian-sweet-and-sour-eggs/
Moet me echt inhouden om het niet elke dag te maken.
woensdag 11 april 2012 om 23:19
quote:Dickens schreef op 11 april 2012 @ 23:06:
Recepten en smaakmakers verschillen ook nog op 1 eiland. Tante van West Java kookt anders dan schoonmama van Oost Java.
En de onderlinge rivaliteit, altijd de beste kok willen zijn, stiekem ingrediënten achterhouden zodat jouw guleh het beste smaakt.
Met als naar gevolg dat je altijd opdraait om de guleh te maken op feestjes
Recepten en smaakmakers verschillen ook nog op 1 eiland. Tante van West Java kookt anders dan schoonmama van Oost Java.
En de onderlinge rivaliteit, altijd de beste kok willen zijn, stiekem ingrediënten achterhouden zodat jouw guleh het beste smaakt.
Met als naar gevolg dat je altijd opdraait om de guleh te maken op feestjes
woensdag 11 april 2012 om 23:30