Toko-tips?
woensdag 11 april 2012 om 16:29
Vanochtend was ik bij een Chinese toko. Ik wilde eens goed gaan inslaan, maar de keuze was zo groot dat ik door de bomen het bos niet meer zag. Al die sojasauzen, sambals en boemboes...
Dus: wie heeft er goede tips voor mij? Wat zijn onontbeerlijke ingrediënten voor een beginneling in de Oosterse keuken? Wat zijn goede merken? En wat lekkere recepten met toko-ingrediënten?
O, uiteindelijk ben ik de deur uitgegaan met een bakje Tempeh en een fles gembersiroop. Dat moet beter kunnen!
Dus: wie heeft er goede tips voor mij? Wat zijn onontbeerlijke ingrediënten voor een beginneling in de Oosterse keuken? Wat zijn goede merken? En wat lekkere recepten met toko-ingrediënten?
O, uiteindelijk ben ik de deur uitgegaan met een bakje Tempeh en een fles gembersiroop. Dat moet beter kunnen!
donderdag 12 april 2012 om 08:48
donderdag 12 april 2012 om 20:02
Volgens mij dachten ze vroeger dat die groene velletjes giftig waren en dat je ze daarom moest verwijderen. En in gerechten die nadrukkelijk 'wit' moesten blijven, staan ze natuurlijk wat minder mooi. Met andere woorden: geen enkele reden voor al dat werk ). Niets aan taugé is giftig!
Deze site is leuk:
http://www.pims-pages.com/download/indonesisch.PDF
Ik noem het zelf: Indisch voor totoks, maar de recepten zijn helemaal niet zo slecht. In elk geval zeer geschikt voor beginners.
Deze site is leuk:
http://www.pims-pages.com/download/indonesisch.PDF
Ik noem het zelf: Indisch voor totoks, maar de recepten zijn helemaal niet zo slecht. In elk geval zeer geschikt voor beginners.
donderdag 12 april 2012 om 21:51
Gelukkig die hoef ik er dus nooit meer af te halen, tegen een beetje bitter kan ik wel en ik zal er dus niet aan overlijden 
De site die jij hierboven noemt ken ik Sri, heb er nog nooit iets van gekookt overigens.
Wat ik ook een leuke site vind is deze;
http://www.101asianfoodre ... onya-food/nyonya-food.php
Dat is echt in de stijl van mijn schoonmoeder die een Chinese achtergrond heeft en dus het eten waar ik inmiddels zo van hou.
Indisch eten kook ik overigens maar een paar keer per jaar dan sta ik een week elke avond in de keuken. Dan gaat alles in porties de vriezer in en kunnen we weer tijden vooruit.
Chinees is meer voor elke dag, dat moet vers bereid en is ook zo klaar.
De site die jij hierboven noemt ken ik Sri, heb er nog nooit iets van gekookt overigens.
Wat ik ook een leuke site vind is deze;
http://www.101asianfoodre ... onya-food/nyonya-food.php
Dat is echt in de stijl van mijn schoonmoeder die een Chinese achtergrond heeft en dus het eten waar ik inmiddels zo van hou.
Indisch eten kook ik overigens maar een paar keer per jaar dan sta ik een week elke avond in de keuken. Dan gaat alles in porties de vriezer in en kunnen we weer tijden vooruit.
Chinees is meer voor elke dag, dat moet vers bereid en is ook zo klaar.
donderdag 12 april 2012 om 21:59
quote:missy_acy schreef op 12 april 2012 @ 21:43:
Echt Sri? Mama zei altijd: is vies, dus ik geloofde dat.
Grappige site zeg!
Dat is tenminste de versie die mij vroeger geleerd is. Best mogelijk dat het net zo'n waarheid is als: niet lezen in het donker, is slecht voor je ogen. Slaat ook nergens op.
Ik zit hier intussen intens te genieten van jullie verhalen over rivaliserende Indische tantes, allerbeste guleh, familiefeesten... Gaan jullie naar de pasar malam besar in Den Haag? Tegenwoordig heet het anders, het TongTong-festival of zo? Vroeger ging ik nog wel eens, maar nu te ver weg en te duur. Wel erg leuk. Eigenlijk zoek ik gewoon een excuus om weer te gaan, ondanks de tuttigheid
Echt Sri? Mama zei altijd: is vies, dus ik geloofde dat.
Grappige site zeg!
Dat is tenminste de versie die mij vroeger geleerd is. Best mogelijk dat het net zo'n waarheid is als: niet lezen in het donker, is slecht voor je ogen. Slaat ook nergens op.
Ik zit hier intussen intens te genieten van jullie verhalen over rivaliserende Indische tantes, allerbeste guleh, familiefeesten... Gaan jullie naar de pasar malam besar in Den Haag? Tegenwoordig heet het anders, het TongTong-festival of zo? Vroeger ging ik nog wel eens, maar nu te ver weg en te duur. Wel erg leuk. Eigenlijk zoek ik gewoon een excuus om weer te gaan, ondanks de tuttigheid
donderdag 12 april 2012 om 22:19
Ah Missy, dat klinkt erg leuk! Maar in mijn familie was alles wat Indisch was, zwaar taboe, daar mocht niet over gepraat worden. Ik heb het zelf moeten opgraven en een plekje moeten geven in mijn eigen leven. Geeft niet, maar ik heb wel eens het gevoel dat ik een beetje als een blinde rond loop te tasten in Indo-land. En probeer zoveel mogelijk kennis te verzamelen over jappenkampen en WO-II en alles wat verder indisch is. Want dat alles is wel ik en is mijn geschiedenis. Ingewikkeld wel.
donderdag 12 april 2012 om 22:24
Op de pasar malam ben ik nog nooit geweest, hang wel eens voor een gezelligheidsvereniging in Gelderland. Een hele middag krontjong muziek en line-dansenden 80 jarigen. Maar de tjendol is goed dus we klagen niet.
Af en toe stemt het me heel weemoedig een hele generatie hardwerkende dappere lieve mensen aan het einde van hun leven.
En een voor een gaan ze dus, die malle tantes en stoere rockende ooms
Af en toe stemt het me heel weemoedig een hele generatie hardwerkende dappere lieve mensen aan het einde van hun leven.
En een voor een gaan ze dus, die malle tantes en stoere rockende ooms
donderdag 12 april 2012 om 22:31
donderdag 12 april 2012 om 22:36
Hier komen lekkere recepten (en leuke verhalen!) voorbij! Morgen op mijn gemak even een lijstje maken, want ik kom regelmatig bij de Amazing Oriental. Ik verbaas me dan net als TO over alle spullen, maar verder dan de erg lekkere zakjes gedroogde mango koop ik haast niet
Maar daar gaat verandering in komen!
Maar daar gaat verandering in komen!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
donderdag 12 april 2012 om 22:53
Ach Sri, ik zou nog steeds een topic erover willen zien van jouw hand.
De meeste info is voor mij ook niet vers. M'n ouders stierven toen ik nog niet zo oud was, en eigenlijk net meer intresse kreeg in de cultuur.
Maar ook ik vraag veel aan oud tante's en ooms.
En de indorock generatie, ben er gek op!
De meeste info is voor mij ook niet vers. M'n ouders stierven toen ik nog niet zo oud was, en eigenlijk net meer intresse kreeg in de cultuur.
En de indorock generatie, ben er gek op!
vrijdag 13 april 2012 om 02:35
Leuk jullie Indo's onder elkaar!
Ik ben een Hollandse die af en toe Indisch tracht te koken.
Wat ik koop bij de Toko:
Indonesisch:
- Verse gember, Laos en Sereh (ik vries t ook in)
- ketjap (weet niet welk merk, een grote witte plastic fles)
- sambal
- djeroek peroet (of poeroet ik weet t niet)
- trassi
- daun salam
- kokosmelk
- gula djawa
Verder koop ik de laatste tijd wat meer Chinese dingen om uit te proberen. Dit is wat ik de
laatste keer kocht:
- rijstazijn
- hoisin saus
- blackbean saus
- bamboescheuten uit blik
- oestersaus
Vaak koop ik ook 'gewone' kruiden bij de toko. Oregano en vierkleurenpeper kost bijv ook geen drol.
Ook neem ik soms raar fruit mee, pas had ik Chinese peren gekocht, erg lekker. Sesamcrackers met suiker zijn ook lekker.
Verder vaak wat groenten als paksoi en peultjes. Die zijn ook een stuk goedkoper dan bij de appie.
Ik ben een Hollandse die af en toe Indisch tracht te koken.
Wat ik koop bij de Toko:
Indonesisch:
- Verse gember, Laos en Sereh (ik vries t ook in)
- ketjap (weet niet welk merk, een grote witte plastic fles)
- sambal
- djeroek peroet (of poeroet ik weet t niet)
- trassi
- daun salam
- kokosmelk
- gula djawa
Verder koop ik de laatste tijd wat meer Chinese dingen om uit te proberen. Dit is wat ik de
laatste keer kocht:
- rijstazijn
- hoisin saus
- blackbean saus
- bamboescheuten uit blik
- oestersaus
Vaak koop ik ook 'gewone' kruiden bij de toko. Oregano en vierkleurenpeper kost bijv ook geen drol.
Ook neem ik soms raar fruit mee, pas had ik Chinese peren gekocht, erg lekker. Sesamcrackers met suiker zijn ook lekker.
Verder vaak wat groenten als paksoi en peultjes. Die zijn ook een stuk goedkoper dan bij de appie.
vrijdag 13 april 2012 om 16:40
Vandaag ben ik met mijn lijstje naar de Toko geweest, en ik kwam terug met de volgende dingen:
- sojasaus (geen ketjap, die heb ik nog staan)
- oestersaus
- 5 spice
- sesamolie
- mirrin (op verzoek van mijn man)
- sambal djeruk (oelek en badjak heb ik nog staan)
- rijstvellen
- glasnoedels
- gember
- verse kruiden
- bamboescheuten
- basilicum (niet echt Oosters, maar ja, die was toevallig op)
- en drie Chinese lepeltjes voor mijn peuterdochter.
Ze hadden niet alles dat op mijn lijstje stond, dus volgende keer probeer ik eens een andere toko. Maar samen met de spullen die ik al in huis heb, lijkt dit me een mooi beginnetje. Dit weekend ga ik de gevulde rijstvellen maken. Jummie!
- sojasaus (geen ketjap, die heb ik nog staan)
- oestersaus
- 5 spice
- sesamolie
- mirrin (op verzoek van mijn man)
- sambal djeruk (oelek en badjak heb ik nog staan)
- rijstvellen
- glasnoedels
- gember
- verse kruiden
- bamboescheuten
- basilicum (niet echt Oosters, maar ja, die was toevallig op)
- en drie Chinese lepeltjes voor mijn peuterdochter.
Ze hadden niet alles dat op mijn lijstje stond, dus volgende keer probeer ik eens een andere toko. Maar samen met de spullen die ik al in huis heb, lijkt dit me een mooi beginnetje. Dit weekend ga ik de gevulde rijstvellen maken. Jummie!
vrijdag 13 april 2012 om 16:45
quote:EvyBlissy schreef op 11 april 2012 @ 16:54:
Lekker! Ga zelf 1 a 2 keer per maand naar een grote toko voor:
- roti's uit de vriezer
- sauzen: soja, oestersaus, lekkere sambals, ketjap, vissaus
- noedels en rijst
- verse gember, limoenen, sereh stengels, lime leafs
- boemboe's (ik vind de Rendang van Indonesia bijvoorbeeld lekker)
- kokosmelk
- currypasta
- ingevroren garnalen
- massala, kerriepoeder, 5 spice...
*krijgt honger*ja, en zoete aardappels,kouseband, krijg ook honger ga morgen maar kiproti maken !
Lekker! Ga zelf 1 a 2 keer per maand naar een grote toko voor:
- roti's uit de vriezer
- sauzen: soja, oestersaus, lekkere sambals, ketjap, vissaus
- noedels en rijst
- verse gember, limoenen, sereh stengels, lime leafs
- boemboe's (ik vind de Rendang van Indonesia bijvoorbeeld lekker)
- kokosmelk
- currypasta
- ingevroren garnalen
- massala, kerriepoeder, 5 spice...
*krijgt honger*ja, en zoete aardappels,kouseband, krijg ook honger ga morgen maar kiproti maken !
vrijdag 13 april 2012 om 17:19
quote:missy_acy schreef op 12 april 2012 @ 22:53:
En de indorock generatie, ben er gek op!Missy, op jouw verzoek: het Indo-topic. Staat nu nog even op Eten, maar ik heb de mods gevraagd het naar Overig te verhuizen.
En de indorock generatie, ben er gek op!Missy, op jouw verzoek: het Indo-topic. Staat nu nog even op Eten, maar ik heb de mods gevraagd het naar Overig te verhuizen.