Toko-tips?
woensdag 11 april 2012 om 16:29
Vanochtend was ik bij een Chinese toko. Ik wilde eens goed gaan inslaan, maar de keuze was zo groot dat ik door de bomen het bos niet meer zag. Al die sojasauzen, sambals en boemboes...
Dus: wie heeft er goede tips voor mij? Wat zijn onontbeerlijke ingrediënten voor een beginneling in de Oosterse keuken? Wat zijn goede merken? En wat lekkere recepten met toko-ingrediënten?
O, uiteindelijk ben ik de deur uitgegaan met een bakje Tempeh en een fles gembersiroop. Dat moet beter kunnen!
Dus: wie heeft er goede tips voor mij? Wat zijn onontbeerlijke ingrediënten voor een beginneling in de Oosterse keuken? Wat zijn goede merken? En wat lekkere recepten met toko-ingrediënten?
O, uiteindelijk ben ik de deur uitgegaan met een bakje Tempeh en een fles gembersiroop. Dat moet beter kunnen!
woensdag 11 april 2012 om 16:35
Er is een leuke weblog met allemaal beschrijvingen van wat je bij de toko kunt kopen, misschien heb je daar iets aan?
Ik haal er altijd kruiden en specerijen, vooral 5 spice powder, geheimzinnige flesjes waarvan ik niet weet wat het is (leuk om uit te proberen en op die site op te zoeken), gist in grootverpakking (bak zelf brood dus handig), baking soda in grootverpakking (bak zelf taart dus handig), fruit, kafirblaadjes voor de curry, dimsum uit de diepvries (snel even stomen als er borrelvrienden langskomen), char sue marinade voor mijn lievelingshapje, dat soort dingen. Maar ja, wat heb jij nou aan mijn favorieten - misschien vind je dat helemaal niet lekker!
Ik haal er altijd kruiden en specerijen, vooral 5 spice powder, geheimzinnige flesjes waarvan ik niet weet wat het is (leuk om uit te proberen en op die site op te zoeken), gist in grootverpakking (bak zelf brood dus handig), baking soda in grootverpakking (bak zelf taart dus handig), fruit, kafirblaadjes voor de curry, dimsum uit de diepvries (snel even stomen als er borrelvrienden langskomen), char sue marinade voor mijn lievelingshapje, dat soort dingen. Maar ja, wat heb jij nou aan mijn favorieten - misschien vind je dat helemaal niet lekker!
Wat eten we vanavond?
woensdag 11 april 2012 om 16:37
Ik zou ook eerst eens gerechten zoeken die je zou willen maken. Een kast vol kruiden die je toch niet gebruikt is ook zonde.
Ik heb wat Japanse dingen omdat ik wel eens graag sushi maak.
Van Chinese kruiden heb ik iig 5 spice kruiden. Ja nog wel meer maar heb hier bij pc niet alles bij de hand.
Verder een goede toko zoeken en advies vragen. Zo heb ik daar wel eens advies gevraagd over bijv. sambal, chili saus enz.
En vergeet niet, het heeft met je eigen smaak te maken, wat ik lekker vind, kan jij niet lekker vinden. In het begin ook vooral met chilisaus heel veel miskopen gedaan.
Ik heb wat Japanse dingen omdat ik wel eens graag sushi maak.
Van Chinese kruiden heb ik iig 5 spice kruiden. Ja nog wel meer maar heb hier bij pc niet alles bij de hand.
Verder een goede toko zoeken en advies vragen. Zo heb ik daar wel eens advies gevraagd over bijv. sambal, chili saus enz.
En vergeet niet, het heeft met je eigen smaak te maken, wat ik lekker vind, kan jij niet lekker vinden. In het begin ook vooral met chilisaus heel veel miskopen gedaan.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
woensdag 11 april 2012 om 16:37
Lekkere ketjap (kaki tiga), chilisaus, mihoen, verschillende soorten sambal, pandanblad of essence. Vind zelf de boemboe van Koningsvogel lekker. Kroepoek of emping om zelf te bakken (is ook leuk om te doen). Cassave (niet rauw eten, is giftig rauw!) voor cake (smaakt beetje als sherrycake).
Haai missy!
Haai missy!
woensdag 11 april 2012 om 16:41
quote:missy_acy schreef op 11 april 2012 @ 16:32:
Wat wil je maken?
Ik koop trouwens altijd verse gember en Laos. Snij dat in plakken/stukken en doe t dan in de vriezer.
Als je dan wat nodig hebt hoef je niet een heeeele wortel te ontdooien.Hey wat leuk! Doe ik ook! Soms ook een soort van marinades dus Laos, gember, koriander en knoflook. Super makkelijk, lekker en handig!
Wat wil je maken?
Ik koop trouwens altijd verse gember en Laos. Snij dat in plakken/stukken en doe t dan in de vriezer.
Als je dan wat nodig hebt hoef je niet een heeeele wortel te ontdooien.Hey wat leuk! Doe ik ook! Soms ook een soort van marinades dus Laos, gember, koriander en knoflook. Super makkelijk, lekker en handig!
woensdag 11 april 2012 om 16:46
woensdag 11 april 2012 om 16:50
quote:missy_acy schreef op 11 april 2012 @ 16:44:
Aha, Chinees.
Eerst wat "simpele" gerechten dan?
Roept u maar!
Da's wel fijn natuurlijk. Ik ben geen enorme keukenkneus, maar zoals gezegd, échte Oosterse gerechten heb ik eigenlijk nog nooit gemaakt. Ben meer van de pasta's en zo.
Ik ga nu trouwens boodschappen doen en koken (pasta dus ) dus kan even niet meer reageren, maar bedankt voor de tips tot zover! Hopelijk volgen er nog vele.
Aha, Chinees.
Eerst wat "simpele" gerechten dan?
Roept u maar!
Da's wel fijn natuurlijk. Ik ben geen enorme keukenkneus, maar zoals gezegd, échte Oosterse gerechten heb ik eigenlijk nog nooit gemaakt. Ben meer van de pasta's en zo.
Ik ga nu trouwens boodschappen doen en koken (pasta dus ) dus kan even niet meer reageren, maar bedankt voor de tips tot zover! Hopelijk volgen er nog vele.
woensdag 11 april 2012 om 16:54
Lekker! Ga zelf 1 a 2 keer per maand naar een grote toko voor:
- roti's uit de vriezer
- sauzen: soja, oestersaus, lekkere sambals, ketjap, vissaus
- noedels en rijst
- verse gember, limoenen, sereh stengels, lime leafs
- boemboe's (ik vind de Rendang van Indonesia bijvoorbeeld lekker)
- kokosmelk
- currypasta
- ingevroren garnalen
- massala, kerriepoeder, 5 spice...
*krijgt honger*
- roti's uit de vriezer
- sauzen: soja, oestersaus, lekkere sambals, ketjap, vissaus
- noedels en rijst
- verse gember, limoenen, sereh stengels, lime leafs
- boemboe's (ik vind de Rendang van Indonesia bijvoorbeeld lekker)
- kokosmelk
- currypasta
- ingevroren garnalen
- massala, kerriepoeder, 5 spice...
*krijgt honger*
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
woensdag 11 april 2012 om 16:55
Simpele chinese recepten uit Google gehaald voor je!
http://allrecipes.nl/m/recepten/hub-92/china-recepten
http://allrecipes.nl/m/recepten/hub-92/china-recepten
woensdag 11 april 2012 om 16:55
woensdag 11 april 2012 om 16:56
Ik heb sinds kort als nep pinda de potjes faja lobi ontdekt...en dat gewoon bij de Albert Heijn, mijn hele gezin is helemal weg van de nasi uit het potje nasi trafassi en hij is zo makkelijk te maken.
Voorheen had ik van die nasi boemboes en daar deed ik dan nog uitje knof en tomaatje bij...maar deze nasi is echt de lekkerste vind ik!!
Voorheen had ik van die nasi boemboes en daar deed ik dan nog uitje knof en tomaatje bij...maar deze nasi is echt de lekkerste vind ik!!
woensdag 11 april 2012 om 16:58
quote:missy_acy schreef op 11 april 2012 @ 16:57:
Evyblissy, maak bumbu gewoon lekker zelf!
Sinds ik zo een keuken machine heb doe ik t allemaal daarmee, heel simpel.I know. Je hebt gelijk natuurlijk! Komt ook nog wel ooit.
Evyblissy, maak bumbu gewoon lekker zelf!
Sinds ik zo een keuken machine heb doe ik t allemaal daarmee, heel simpel.I know. Je hebt gelijk natuurlijk! Komt ook nog wel ooit.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.