Toko-tips?

11-04-2012 16:29 152 berichten
Vanochtend was ik bij een Chinese toko. Ik wilde eens goed gaan inslaan, maar de keuze was zo groot dat ik door de bomen het bos niet meer zag. Al die sojasauzen, sambals en boemboes...

Dus: wie heeft er goede tips voor mij? Wat zijn onontbeerlijke ingrediënten voor een beginneling in de Oosterse keuken? Wat zijn goede merken? En wat lekkere recepten met toko-ingrediënten?

O, uiteindelijk ben ik de deur uitgegaan met een bakje Tempeh en een fles gembersiroop. Dat moet beter kunnen!
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je maken?

Ik koop trouwens altijd verse gember en Laos. Snij dat in plakken/stukken en doe t dan in de vriezer.

Als je dan wat nodig hebt hoef je niet een heeeele wortel te ontdooien.
Dat weet ik niet, missy-acy. Ik heb echt heel weinig verstand van de Oosterse keuken. Verder dan nasi met satésaus of noedels-met-garnalen ben ik nog niet gekomen.
Er is een leuke weblog met allemaal beschrijvingen van wat je bij de toko kunt kopen, misschien heb je daar iets aan?

Ik haal er altijd kruiden en specerijen, vooral 5 spice powder, geheimzinnige flesjes waarvan ik niet weet wat het is (leuk om uit te proberen en op die site op te zoeken), gist in grootverpakking (bak zelf brood dus handig), baking soda in grootverpakking (bak zelf taart dus handig), fruit, kafirblaadjes voor de curry, dimsum uit de diepvries (snel even stomen als er borrelvrienden langskomen), char sue marinade voor mijn lievelingshapje, dat soort dingen. Maar ja, wat heb jij nou aan mijn favorieten - misschien vind je dat helemaal niet lekker!
Wat eten we vanavond?
Ik zou ook eerst eens gerechten zoeken die je zou willen maken. Een kast vol kruiden die je toch niet gebruikt is ook zonde.

Ik heb wat Japanse dingen omdat ik wel eens graag sushi maak.

Van Chinese kruiden heb ik iig 5 spice kruiden. Ja nog wel meer maar heb hier bij pc niet alles bij de hand.

Verder een goede toko zoeken en advies vragen. Zo heb ik daar wel eens advies gevraagd over bijv. sambal, chili saus enz.

En vergeet niet, het heeft met je eigen smaak te maken, wat ik lekker vind, kan jij niet lekker vinden. In het begin ook vooral met chilisaus heel veel miskopen gedaan.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Laten we eerst bedenken welke keuken je wilt proberen.

Oosters is grooooot!
Lekkere ketjap (kaki tiga), chilisaus, mihoen, verschillende soorten sambal, pandanblad of essence. Vind zelf de boemboe van Koningsvogel lekker. Kroepoek of emping om zelf te bakken (is ook leuk om te doen). Cassave (niet rauw eten, is giftig rauw!) voor cake (smaakt beetje als sherrycake).

Haai missy!
Makreel, ik ben wel benieuwd naar die blog. Heb je een url?

Missy, ik wil ze allemaal proberen natuurlijk . Maar eerst maar eens Chinees proberen denk ik. Hoewel, ze hadden ook Surinaamse spullen, en zelf Pom maken lijkt me ook wel wat.
quote:missy_acy schreef op 11 april 2012 @ 16:32:

Wat wil je maken?

Ik koop trouwens altijd verse gember en Laos. Snij dat in plakken/stukken en doe t dan in de vriezer.

Als je dan wat nodig hebt hoef je niet een heeeele wortel te ontdooien.Hey wat leuk! Doe ik ook! Soms ook een soort van marinades dus Laos, gember, koriander en knoflook. Super makkelijk, lekker en handig!
Aha, Chinees.

Eerst wat "simpele" gerechten dan?

Roept u maar!

Je hebt iig soja en ketjap nodig. Soja kies ikzelf altijd kikoman en ketjap inderdaad kaki tiga.(manis)

Dan sambal, gewone sambal oelek om te koken.

Hai Dickens!
Goeie tip om gember in te vriezen...

Hoe lang kan het dan ongeveer bewaard worden?
Oestersaus, daar zweer ik bij sinds ik een kookworkshop heb gedaan in Thailand. Beetje te vergelijken met ketjap. Ik wok mijn groenten en noedels vaak in oestersaus, erg lekker en het maakt de noedels iets plakkeriger. Volgens Google heet mijn merk Maekrua Brand.
quote:missy_acy schreef op 11 april 2012 @ 16:44:

Aha, Chinees.

Eerst wat "simpele" gerechten dan?

Roept u maar!

Da's wel fijn natuurlijk. Ik ben geen enorme keukenkneus, maar zoals gezegd, échte Oosterse gerechten heb ik eigenlijk nog nooit gemaakt. Ben meer van de pasta's en zo.

Ik ga nu trouwens boodschappen doen en koken (pasta dus ) dus kan even niet meer reageren, maar bedankt voor de tips tot zover! Hopelijk volgen er nog vele.
Taramide soyasaus van Lima is heerlijke soyasaus, daar kan in mijn ogen kikoman niet tegen op.Idd simpel beginnen, niet te ingewikkelt idd.
blueberrymuffin, 5 minuten geleden

Goeie tip om gember in te vriezen...

Hoe lang kan het dan ongeveer bewaard worden?

Och dat weet ik niet. Gaat eigenlijk best snel op nl. Sereh gooi ik ook in de vrieser trouwens.
Oestersaus. Dunne reepjes rundvlees in oestersaus en dan met noedels of rijst. Peultjes en taugé erbij ofzo.
Lekker! Ga zelf 1 a 2 keer per maand naar een grote toko voor:

- roti's uit de vriezer

- sauzen: soja, oestersaus, lekkere sambals, ketjap, vissaus

- noedels en rijst

- verse gember, limoenen, sereh stengels, lime leafs

- boemboe's (ik vind de Rendang van Indonesia bijvoorbeeld lekker)

- kokosmelk

- currypasta

- ingevroren garnalen

- massala, kerriepoeder, 5 spice...

*krijgt honger*
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Simpele chinese recepten uit Google gehaald voor je!

http://allrecipes.nl/m/recepten/hub-92/china-recepten
Begin eens met mijn klassieker: gebakken varkensvlees met oestersaus, gehakte gember en limoen. Heerlijk! Beetje witte rijst en gestoomde groente erbij. Mjam.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Ik heb sinds kort als nep pinda de potjes faja lobi ontdekt...en dat gewoon bij de Albert Heijn, mijn hele gezin is helemal weg van de nasi uit het potje nasi trafassi en hij is zo makkelijk te maken.

Voorheen had ik van die nasi boemboes en daar deed ik dan nog uitje knof en tomaatje bij...maar deze nasi is echt de lekkerste vind ik!!
Evyblissy, maak bumbu gewoon lekker zelf!

Sinds ik zo een keuken machine heb doe ik t allemaal daarmee, heel simpel.
@ MV (en de rest)

Wat maken jullie van Chinees 5-spice mix? Ik roep hier wel stoer dat ik die gekocht heb, maar ik heb 'm eerlijk gezegd nog nooit gebruikt
Ik vind zelf idd de soya saus van Lima heel lekker en anders kikoman.

@Gember kan je lang bewaren. Zeker wel een maand of 6. Daarna krijg je smaakverlies.
quote:missy_acy schreef op 11 april 2012 @ 16:57:

Evyblissy, maak bumbu gewoon lekker zelf!

Sinds ik zo een keuken machine heb doe ik t allemaal daarmee, heel simpel.I know. Je hebt gelijk natuurlijk! Komt ook nog wel ooit.
5spice gebruik ik voor eend!! Mjammjam!!! Maar dat is best wat werk hoor. Ik Google even n makkelijk recept.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven