Toko-tips?

11-04-2012 16:29 152 berichten
Vanochtend was ik bij een Chinese toko. Ik wilde eens goed gaan inslaan, maar de keuze was zo groot dat ik door de bomen het bos niet meer zag. Al die sojasauzen, sambals en boemboes...

Dus: wie heeft er goede tips voor mij? Wat zijn onontbeerlijke ingrediënten voor een beginneling in de Oosterse keuken? Wat zijn goede merken? En wat lekkere recepten met toko-ingrediënten?

O, uiteindelijk ben ik de deur uitgegaan met een bakje Tempeh en een fles gembersiroop. Dat moet beter kunnen!
Alle reacties Link kopieren
Goede actie Schabolleke je hebt lekkere dingen gehaald.

Ter inspiratie twee recepten met vijfkruidenpoeder. Het eerste is een beetje fusion en het gemakkelijkste recept wat ik heb, de rijst koken duurt het langst.

Kip met paprika, (voor 2 pers)

-1 grote gare kipfilet (gebakken met peper en zout) In blokjes

-1 flinke ui gesnipperd

-2 paprika's kleur naar keuze in repen of stukken

-lichte sojasaus

-balsamicoazijn

-peper/zout naar smaak

-1 tl vijfkruidenpoeder

-1 el suiker

-handje cashewnoten

Verhit olie in de wok,

fruit de ui,

voeg paprika toe en bak een paar minuten mee,

voeg een scheut sojasaus toe en het vijfkruidenpoeder,

voeg de kip toe en roer alles goed om

breng op smaak met peper

voeg de balsamico en de suiker toe, zet het vuur nog even hoog om de suiker te karameliseren ,

vlak voor het opdienen de cashews erdoor.

eten met witte rijst.

Chinees geroosterd spek,

-1 pond buikspek (1 stuk, geen lapjes) zonder zwoerd

-2 el donkere sojasaus

-2 el rijstwijn

-2 el suiker

-2 tenen knoflook fijngehakt

-1/2 el hoisinsaus

-1/2 tl vijfkruidenpoeder

-2 el honing

Meng de sojasaus, rijstwijn, suiker, knoflook, hoisinsaus en vijfkruidenpoeder in een kom.

Prik met een vork flink in het spek

leg het spek in de marinade en zet het minimaal 3 uur in de koelkast (bij mij staat het vaak wel een halve dag)

Verwarm de oven voor op 160 graden

leg het spek in een braadslee (op een braadrek)en bestrijk beide kanten met honing

bak het spek in 45-60 minuten gaar, draai halverwege een keer

Het spek is gaar als het er knapperig uit gaat zien en de hoekjes zwart beginnen te worden, het moet stevig aanvoelen.

Snijd het in dunne plakjes.

Ik eet het als bijgerecht bij nasi, op mijn brood, uit het vuistje, zo'n stuk gaat zo op.
Oeh Bopine, wat een lekkere recepten! Ik ga ze proberen.
Ik ben totaal niet eastern of asian maar 5-kruidenpoeder op een stuk zalm en die vervolgens grillen en dan opeten met sojasaus, witte rijst en gestoofde brocolli die nog even geroerbakt is met een uitje, teen knof en een paar druppels sesamolie is heaven!
O dat spek recept!!!! Die ga ik maken!!!
quote:sri schreef op 12 april 2012 @ 22:19:

Ah Missy, dat klinkt erg leuk! Maar in mijn familie was alles wat Indisch was, zwaar taboe, daar mocht niet over gepraat worden. Ik heb het zelf moeten opgraven en een plekje moeten geven in mijn eigen leven. Geeft niet, maar ik heb wel eens het gevoel dat ik een beetje als een blinde rond loop te tasten in Indo-land. En probeer zoveel mogelijk kennis te verzamelen over jappenkampen en WO-II en alles wat verder indisch is. Want dat alles is wel ik en is mijn geschiedenis. Ingewikkeld wel.Zal wel een overbodige opmerking zijn, maar ken je dat boek van Jeroen Brouwers hierover? Bezonken rood?
quote:yasuko schreef op 14 april 2012 @ 08:18:

[...]

Zal wel een overbodige opmerking zijn, maar ken je dat boek van Jeroen Brouwers hierover? Bezonken rood?Nee, nog niet. Het staat wel op mijn lijstje, maar ik ben geen Jeroen Brouwers-fan, dus is het er nog steeds niet van gekomen. Maar goed dat je er weer even op wijst, bedankt!.
Potje ve-tsin.
quote:Star schreef op 14 april 2012 @ 14:21:

Potje ve-tsin.Gek, dat gebruik ik nooit! Ik heb het ook nog nooit gemist eigenlijk. Misschien ook door de griezelverhalen van jaren geleden.
Zo, vandaag ook even naar de toko geweest (zonder lijstje, want dat had ik thuis laten liggen.. ) maar ik kon nu verschillende dingen herkennen die jullie hier hadden genoemd. Dus het een en ander in huis gehaald en ook een zak kaneelpoeder en oregano (gebruik ik beide veel) voor weinig.

Net de diverse receptensites gebookmarked en binnenkort dan wat met beide akties gaan doén.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:himalaya schreef op 17 april 2012 @ 16:46:

Zo, vandaag ook even naar de toko geweest (zonder lijstje, want dat had ik thuis laten liggen.. ) maar ik kon nu verschillende dingen herkennen die jullie hier hadden genoemd. Dus het een en ander in huis gehaald en ook een zak kaneelpoeder en oregano (gebruik ik beide veel) voor weinig.

Net de diverse receptensites gebookmarked en binnenkort dan wat met beide akties gaan doén.

Als je potje kaneelpoeder over een tijdje nou leeg is, geen nieuwe kopen hoor! Kaneelstokje doormidden breken, meetrekken in het gerecht en aan het eind verwijderen. Veel lekkerder.

Is alleen lastig als je het bijv. met suiker moet mengen voor door de appeltaart of zo, dan zit je toch aan poeder vast, of je moet een heel goeie kruidenhakker hebben.

Lijstjes vergeten, dan overkomt mij nou noooooit, hè?
Kruiden hakker?

Kan je oelekan toch? Hoe heet dat nou in Nederlands? Zo een stamper?

Vijzel?
quote:missy_acy schreef op 17 april 2012 @ 20:50:

Kruiden hakker?

Kan je oelekan toch? Hoe heet dat nou in Nederlands? Zo een stamper?

Vijzel?

Tuurlijk kan je ulekan, maar dan blijft het toch vaak wat grover.

Een ulekan is een vijzel, maar ik ben nog nooit een mooie vertaling voor een cobek tegengekomen. Iemand anders wel soms?
Cobek is scheuren, toch? Eigenlijk.
quote:sri schreef op 17 april 2012 @ 20:19:

[...]

Als je potje kaneelpoeder over een tijdje nou leeg is, geen nieuwe kopen hoor! Kaneelstokje doormidden breken, meetrekken in het gerecht en aan het eind verwijderen. Veel lekkerder.

Ja, kaneelstokjes zijn ook In da House, maar voor taarten en door de yoghurt is poeder toch net wat makkelijker

De zak die ik nu heb gekocht, is voor aanvulling van mijn makkelijk-te-strooien potje.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Amazing Oriental zit ook in Groningen aan de Korreweg, maar ik vind hem gewoon te groot, je weet gewoon niet waar je iets moet zoeken.

Ik ga naar een klein Chinees winkeltje in de Ebbingestraat waar ik maar twee gangpaden heb, en alles weet te vinden.

Als ik bij de tandarts ben geweest met Snoezekind gaan we daarna altijd naar Melati op het Zuiderdiep, mag hij lekker pandancake kopen.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik zie geen verschil tussen een tjobek en een oelekan.

Misschien dat het gewoon twee verschillende "dialecten" zijn ? Als Groningse begrijp ik Brabantse vrienden ook niet altijd.

Afbeeldingen van tjobek

afbeeldingen van oelekan
Een ulekan is een echte vijzel, hoog en smal.

Een cobek is een platte schaal.
Kijk, Sri weet het goed uit te leggen.
Het verschil zit hem denk ik ook in de vorm van de stamper, met de stamper van de cobek wrijf je meer. De schaal van een cobek is denk ik ook gladder, meer geschikt voor "zachte",natte" kruiden. Om een soort zalfje te maken. Heb zelf alleen een ulekan maar ik zal eens opletten.
Ben trouwens wel benieuwd of Schabolleke al iets met haar aankopen gedaan heeft.

Ik heb vanavond ajam smoor met andijviestampot gegeten je kunt soms gekke maar geslaagde combinaties maken
quote:bopine schreef op 17 april 2012 @ 22:48:

Ben trouwens wel benieuwd of Schabolleke al iets met haar aankopen gedaan heeft.

Ik heb vanavond ajam smoor met andijviestampot gegeten je kunt soms gekke maar geslaagde combinaties maken Dat klinkt wel heel bijzonder, die smoor met stamppot. Ik weet eerlijk gezegd niet helemaal wat ik ervan moet denken...
De vijzel, de stamper, is een ulekan daarmee ulek je. Ulek betekend ook wel wrijven. Daarmee wrijf je de bumbu dus. Vandaar de naam.

Ulek is wrijver.

De cobek is de schaal. Cobek betekend ook wel scheuren/stuk maken. Je maakt de bumbu stuk, scheurd hem. Vandaar dat de naam.

Cobek is scheurer.
quote:missy_acy schreef op 17 april 2012 @ 22:52:

De vijzel, de stamper, is een ulekan daarmee ulek je. Ulek betekend ook wel wrijven. Daarmee wrijf je de bumbu dus. Vandaar de naam.

Ulek is wrijver.

De cobek is de schaal. Cobek betekend ook wel scheuren/stuk maken. Je maakt de bumbu stuk, scheurd hem. Vandaar dat de naam.

Cobek is scheurer.Puntjes op de i, Missy, thnx! De ulek staat dus in de ulekan. Hoe heet dan de stamper van een cobek?
Maar dat is mij weer geleerd, kan ook anders zijn. U never know whit indo...
quote:missy_acy schreef op 17 april 2012 @ 22:56:

Maar dat is mij weer geleerd, kan ook anders zijn. U never know whit indo...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven